GSX-R 1100-tråden

1435

Medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
garaget
Hoj
GSXR 1340cc..Psb Gsxr 1435cc
Hej.

Står med en 1127 motor med en skuren vevaxel.
Tänkte inhandla en ersättningsvev och byta den med lite friska lager.

Men är det uteslutande 1127 veven som passar från 90-91 som man kan se i annonserna på Ebay?
Skiljer slaglängden på de olika motorerna eller vad skiljer?

Någon som har en uppfattning om vad som är kompatibelt mellan de olika årsmodellerna?

Går säkert att söka efter men tar den enkla vägen och frågar....

Tack å tack...



Hej


1127 veven sitter i 89-92= 59mm slag(alla 1127 är lika)
1052 veven sitter i 86-88=58mm slag

Går nog även att använda banditveven men då får man byta kamdrev (annan kamkedja)

Mvh Jens
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Jag är 99% säker på att veven är densamma på 1127 89-92.
Lager på utgående axel, topp (skruv/shims) och förgasare skiljer på 89-90 mot 91-92, iövrigt skall det inte vara någon skillnad.


Veven från 1052 passar oxo, om du även byter ytterkorgen på koplingen. Startmotorkopplingen är bara att flytta över. Den som sitter på 1052 veven är en sämre variant.

Om du använder "gamla" 4 fjädervarianten på kopplingen får du lägga en distans bakom muttern som håller korgen på 10 mm.

Tänk på att slaglängden är kortare på den, så du anpassar squishspalten.


...oops, jag blev tvåa...

Sen passar även vevarna från F motorerna, obs snedskuren drivning, Banditens passar oxo om du byter kamdreven (HyVo?) kamkedja på dom.

Finns även 750 vevar som passar...
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Veven från 1052 passar oxo, om du även byter ytterkorgen på koplingen. Startmotorkopplingen är bara att flytta över. Den som sitter på 1052 veven är en sämre variant.

Om du använder "gamla" 4 fjädervarianten på kopplingen får du lägga en distans bakom muttern som håller korgen på 10 mm.

Tänk på att slaglängden är kortare på den, så du anpassar squishspalten.


...oops, jag blev tvåa...

Sen passar även vevarna från F motorerna, obs snedskuren drivning, Banditens passar oxo om du byter kamdreven (HyVo?) kamkedja på dom.

Finns även 750 vevar som passar...

Fått så bra svar på min fråga och en vev upphittad och ska hämtas...
Allt är så fantastiskt :)
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Nu har jag bessulat min Gsxr med Dyna spolar och kablar pga att det var en tredje del av orginal priset.

Men vilken skit kvallet det är på Dyna grejerna, kablar som har mjuka tändhattar som knappt går att montera, spolar ser heller inte roliga ut.

Men man får ju skit om man inte betalat tydligen så nästa gång blir det inte Dyna grejer i allafall.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Passar en 750 topp med 750 kammar på , på en 1100 - 88 motor?

Blir de samma komp?

Det blir högre komp, sätta på 88-89 (kortslag) 750topp på 1100 sugmotorer är ett gammalt trim trick. 85-87 och 90-91 (kortslag) 750topp har ännu mindre förbränningsrum så då blir nog kompet för högt. Och du åker turbo så det blir nog inge bra. Sedan är 750 och 1100 kammarna olika, jag har för mig att 1100 kammarna är lite vassare.
 

grov4

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
gsxr 1100-96
hej har en gsxr 1100w-96a, och nu letar jag efter generator till den, nån som vet om de finns andra modeler me samma motor? eller om någon kanske har en generator liggande:) mvh
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Rent gissningsvis så borde det väl vara samma från 93-97 eftersom det är samma motor men du kan ju alltid kolla part# på t.ex. cycle-parts.com
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu med en ny moppe, gsxr 1100 -92

Nu så, nu har jag en sån som jag egentligen vill ha, ska hämtas nästa vecka. Lite frågor:

- Finns det användarmanual att få tag på till denna? Inte mekhandbok, utan en traditionell instruktionsbok.

- Hur mycket soppa är det kvar när reservlampan tänds?
- Vilka är de vanligaste felen på modellen? Den jag har köpt har gått 5500 mil.
 

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
broblem med gnista på min gsxr 1100-95 ibland kommer det gnista på alla stiften ibland ingen på något. Jag har kollat alla kontakter och dödarknappar sprutat med kontaktmedel dom fungerar som dom ska har även prövat tändspole som jag vet fungerar utan resultat. Det jag inte har kollat är cdi box,och tändning signal men kontakterna är ok jag vet att ström kommer upp till spolarna och der har jag testat alla kontakter så att jag vet att det bryts när det ska. kan det vara cdi boxen när den startar ibland eller är det någott jord fel Några förslag???
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har hittat en Owners Manual för 89:ans modell, nån som är intresserad så säg till. Jag har ingenstans att ladda upp den men om nån har nåt förslag på en ftp så kan jag lägga upp den för fri nedladdning.

Nu kan jag svara på min egen fråga: Det är ca 5 liter kvar när lampan tänds.
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Hej, någon som har en framhjulsaxel till en 88-91 fälg? Skulle byta ut den gamla fälgen men den axeln som sitter i orginalfälgen är bara 15mm i diameter. Vet någon mått på den nyare fälgens axel? Kanske lättast att låta någon tillverka en? Kom gärna med tips och trix hur ni har gjort :)

Edit: de nyare fälgarna är 18"
 

Bifogat

  • IMG_0165.jpg
    IMG_0165.jpg
    243.4 KB · Visningar: 107
Last edited:

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
F..n, detta var kul, vilken skillnad att köra en R jämfört med F. Nu letar jag bara ett slip-on som passar, då det gamla är helt urblåst, det bara hänger grejer i det. Nån som har nåt nytt eller gammalt (ompackningsbart), så skicka gärna ett mail eller meddelande...

Hänger det dessutom med en DB -killer så är det bra.
 

poke53280

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
Xt660x, klx450r, GSX1100r, ZX-12R 2002
Jag har allvarliga funderingar att bli med 1100R, men jag är sugen på en vattenkylld "buffel". Jag har plöjt igenom hela tråden, men folk verkar mest vara intresserade av den oljekylda maskinen, är det pga rena retrokänslor eller håller dom bättre?
Vad är dom svaga punkterna man ska kika lite närmare på innan man slår till?
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Hej, någon som har en framhjulsaxel till en 88-91 fälg? Skulle byta ut den gamla fälgen men den axeln som sitter i orginalfälgen är bara 15mm i diameter. Vet någon mått på den nyare fälgens axel? Kanske lättast att låta någon tillverka en? Kom gärna med tips och trix hur ni har gjort :)

Edit: de nyare fälgarna är 18"

Är det den 3-ekrade 18" fälgen (från 1100R -88) du menar? Isf är axeldiametern 20mm i annat fall är den 17mm om det är från 750R/1100R -87.
För tips och trix så rekommenderar jag Rogers GSXR sida
Lycka till! :tummenupp
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Är det den 3-ekrade 18" fälgen (från 1100R -88) du menar? Isf är axeldiametern 20mm i annat fall är den 17mm om det är från 750R/1100R -87.
För tips och trix så rekommenderar jag Rogers GSXR sida
Lycka till! :tummenupp

Japp det handlar om de nyare 3-ekrade (1100r -88) fälgarna. Har mätt upp lagren i dem och de är 17mm. Kan ju vara att någon har bytt ut dem i något skede? Ska ha en firma och tillverka en axel åt mig så får jag nog fart på cykeln. Här är en bild på hur cykeln kommer att se ut i sommar :)

Funderar på att i nått skede fixa en 1127 motor till cykeln, det går väll inte att byta ut cylinderrad på 750 mot 1100?
 

Bifogat

  • DSC00238.jpg
    DSC00238.jpg
    238.4 KB · Visningar: 112
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Japp det handlar om de nyare 3-ekrade (1100r -88) fälgarna. Har mätt upp lagren i dem och de är 17mm. Kan ju vara att någon har bytt ut dem i något skede? Ska ha en firma och tillverka en axel åt mig så får jag nog fart på cykeln. Här är en bild på hur cykeln kommer att se ut i sommar :)

Funderar på att i nått skede fixa en 1127 motor till cykeln, det går väll inte att byta ut cylinderrad på 750 mot 1100?

Ser trevlig ut. :tummenupp Dock skulle jag byta färg på sadeln... :tungan

Inte alls omöjligt att lagren bytts ut tidigare för att passa en en -87 gixxer. Har du en 750 motor nu alltså? Det där om cylinderraden får jag överlåta åt någon annan på SH eller så använder du sökfunktionen och hittar säkert något matnyttigt. :tummenupp
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Ser trevlig ut. :tummenupp Dock skulle jag byta färg på sadeln... :tungan

Inte alls omöjligt att lagren bytts ut tidigare för att passa en en -87 gixxer. Har du en 750 motor nu alltså? Det där om cylinderraden får jag överlåta åt någon annan på SH eller så använder du sökfunktionen och hittar säkert något matnyttigt. :tummenupp

Jag var precis efter sadelöverdraget, tyckte det är roligt med rött, lite annorlunda :tungan

Har en 750 motor nu, borde väll vara i gsxr 750 tråden men jag vill också vara med i 1100 klubben :D
Ett annat alternativ istället för att byta cylleraden är kanske att försöka byta ut kolvarna, undrar om någon har info om man kan borra upp orginal cylinderraden? :)
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top