GSXR 750 eller R1 som första hoj?

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
benkar skrev:
Håller med om att tex R1 och GSX1000 är snuskigt läckra (och själv skulle jag gärna byta från VTR1000 till en RSV-R-04, men har inte råd med försäkring)

Men... går inte komma ifrån att 110 hk är 110 hk, och 160 hk är 160 hk... :rolleyes: Med 50 hk extra och 20 kilo mindre ÄR det mer effekt att ta hand om, en jäkla skillnad om man vrider på rullen. Om JAG med VTRn vrider på rullen så är det relativt sävligt, vrider man på rullen på en R1 händer det saker, tex vid en omkörning, då har man olika hastigheter att ta hand om när kurvan efter kommer farandes?

Och som jag skrev, om tex omkörningar, sällan sett att en surhoj gasat om, och åkt i diket efteråt, något som däremot händer med "värstingar". Kan vara en tillfällighet, att jag har fel, men är det jag varit med om på alla rundor jag håller i.

/B
säger inte imot angående hk inte för fem öre.
men nu gällde det en r1 lr 750.
och e nog inte heller bara tillfällighet det du varit med om.
själv e jag nybörjare så. men har snackat med flera som börjar med tex 900cc
som första hoj och dom har alldrig klotat.
personligen e jag nöjd med 750 går som satan lätt och rolig att köra med.
 

Pedda

snart sommar :)
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Öckerö
Hoj
CBR 900, husa 650
tänkte börja med en vfr 750 men hittade en cbr900 istället för samma pris ångrade mig inte precis, har man nåt i huvet så går det klart ändå
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
CorbenDallas skrev:
Givetvis kör man för att ha kul :tummenupp Resten har du fel på tror jag.
Iallafall när du kommer ut på bana. Jag tror att en nybörjare har roligare o enklare med en effektsvagare hoj o kan lättare lära sig köra med bra rytm o flyt, vilket också är bra i trafiken.

Med bättre tänkte jag inte nödvändigtvis på effekt utan lika mycket på smidighet och vägegenskaper. Det var egentligen mest menat till dom som anser att man ska köpa gamla järnstaket till hojar, som ingen egentligen vill ha, som första hoj.
Det stämmer säkert att det är lättare med en svagare hoj på bana. Har rätt så långt till närmaste bana, så jag har aldrig haft nöjet att prova.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
TurboJugend skrev:
Visst kan man ha lika kul på effektsvagare hoj. Alla har sina kriterier för vilken hoj som är bäst för dom. Jag ville ha en hoj som hade rätt mycket effekt och som va relativt lätt och smidig så man kunde leka lite med den också. Jag gillade R1:ans utseende så det fick bli den. Du har säkert andra kriterier och andra anledningar till att du har valt den hoj du valde. Vad jag försöker säga är att jag tycker man ska köpa den hoj som uppfyller ens krav.

Jo, jag fastnade för VTR för att jag gillar vrid och V-twin, mer än utseende, och är inte lagd åt att leka på 1 hjul, och kör på vägar där effekt spelar mindre roll, samt inte det minsta på bana numera, hänger mer på mig än hojen ute på Roslagsvägarna. (Men R1-chassi och VTR-motor skulle nog vara succe för mig ute på dom vägarna! :) )

Samt att jag, som du kanske förstått, hör hemma i den "gamla skolan av hojåkare", där det börjades med 125a, sedan sur 400a osv, kanske mest av ekonomiska skäl, tog mig många år innan jag hade råd med en klass 7-hoj, är kanske avundsjuk, men jag ser fortfarande en charm i att "byta upp mig" under ett antal år, att "växa ur" den hoj man har, ta ett kliv uppåt, och så samma sak igen några år sedan. Har nu landat på 1000cc och 110 hk, har kul med det, kan kanske bli ännu roligare med en 135 hk Aprilia RSV-R om något år :) Dvs en bit kvar tills att jag har en värsting, något att se fram mot, eller inte.. (Säsongen 2003, i Tokholm, var vanligaste dödsolyckan, en 30-40-åring som kört sportig hoj länge, men sedan bytt till värsta sporthojen.. :gnissla )

Vad jag försöker säga, är att man kanske inte MÅSTE ha den slutgiltiga drömhojen som sin första hoj, vad ska man då drömma om... :rolleyes:

/B
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Wassup skrev:
att det ska bli sommar :banana :fyllisar

Ja, är nog det bästa, sommar alltså, så tar vi alla en tokfortrunda på Södertörns krokvägar och snackar efter det lite skit över en fika på Rosenhill, istället för att gnäbba här! :)

/B
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
benkar skrev:
Ja, är nog det bästa, sommar alltså, så tar vi alla en tokfortrunda på Södertörns krokvägar och snackar efter det lite skit över en fika på Rosenhill, istället för att gnäbba här! :)

/B
:tummenupp tycker jag med :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top