GSXR 750 eller R1 som första hoj?

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
köp 1000, kör en säsong!
Sätt dej på en 600 nästa sommar... känns som om det är något man kan leka skiten ur, kanske där som de "erfarna" förarna hamnar!
De säger att man ska köpa litet först, sedan gå över på tyngre.
Den "erfarne" gränslar sedan 1000 cc och bränner iväg med känslan att det är enkelt eftersom denne kört flera år på en mindre hoj.
Jag säger att det sitter i hur man känner hojen som man sätter sej på + det som finns innanför hjälmen!

Jag köpe R1 som första hoj, har sedan testat mindre hoj... En jäkla skillnad, visst är det det. Men det går lika fort!

varför slösa stålar på att byta upp sej året därpå?!
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Annars e väl det här en bra första hoj... :hihi
 

Bifogat

  • winthergreen.jpg
    winthergreen.jpg
    25.5 KB · Visningar: 42

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
sandstream skrev:
Ett tvättäkta moppefucko-inlägg!

Ska det vara så svårt att inse att det faktiskt finns folk som har ett IQ högre en än engelsk fotbollshuligan och som klarar av att köra en värstinghoj under kontrollerade former utan att riskera sitt eget liv i någon större utsträckning än vad vederbörande hade gjort med en 600:a? :huvet


Svårt att läsa eller?

Mina synpunkter :
1. R1 som första hoj?, hade jag köpt en sån som första hoj hade jag säkert inte funnits längre.....
:

Blir så trött på alla som ropar moppefucko hela tiden. :rolleyes:
 

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Felix skrev:
Prova att läsa längre än första meningen nästa gång... En M3:a går bra mycket soppigare än en R1:a elr påstår du tvärtom?

Bara för att en minimoto drar en knallert betyder det inte att minimoton rastar en sporthoj

(obs liknelse, i exemplet ovan skall minimoto alltså referera till m3)

PS liknelsen är alltså övertydlig DS

/F

Nu vet jag inte vilken M3 du syftar på men antar att då får man jämföra lika gamla maskiner. Med min gammla M3-a kunde jag hänga på R-hojar under vissa omständigheter. Snackar vi toppfart så har ingen retta en chans mot en M3-a. R6 jag äger idag har i princip inget att sätta emot en sån bil. Jo 0-200 i så fall för att sedan bli omkörd ju fortare det går :tummenupp .
Snackar vi bana så är det ganska stor skillnad från bana till bana. Ju kurvigare desto bättre för bilen.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
sandstream skrev:
Ett tvättäkta moppefucko-inlägg!

Ska det vara så svårt att inse att det faktiskt finns folk som har ett IQ högre en än engelsk fotbollshuligan och som klarar av att köra en värstinghoj under kontrollerade former utan att riskera sitt eget liv i någon större utsträckning än vad vederbörande hade gjort med en 600:a? :huvet


Vet inte om jag skrev lite otydligt men men.. :rolleyes: , man behöver inte bli upprörd och kalla någon för muppefucko på grund av att man tolkar något fel eller mis läser vad något har skrivit. "jäsp" allt blir nog bra ska ni se :tummenupp. Sen så ska jag inte klanka ner något på dig som ett riktigt moppefucko skulle göra.
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
klart du ska köpa en gsxr eller r1. Lika bra att slå på stort direkt. klart man inte tänker köpa nån gammal skithoj som man inte vill ha bara för att köra motorcykel.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Budo skrev:
Nu vet jag inte vilken M3 du syftar på men antar att då får man jämföra lika gamla maskiner. Med min gammla M3-a kunde jag hänga på R-hojar under vissa omständigheter. Snackar vi toppfart så har ingen retta en chans mot en M3-a. R6 jag äger idag har i princip inget att sätta emot en sån bil. Jo 0-200 i så fall för att sedan bli omkörd ju fortare det går :tummenupp .
Snackar vi bana så är det ganska stor skillnad från bana till bana. Ju kurvigare desto bättre för bilen.

en retta går ju snabbare än en m3, vad snackar du om? En retta ska väl göra typ 11 på strippen original också och det gör ingen original m3:a.
 

"turken"

japaner, japaner...
Gick med
20 Jul 2004
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
gixxer750-98, köp den!
Har haft min blåvita blixt i 2 år och det var min 1:a hoj... Tycker det är en bra allroundhoj, visst kan man sakna vridet från botten för det är markant skillnat på min 98 och en retta -00 när man snyter den på låga varv men som sagt vid 8-9000 bär det ju av nåt alldeles... men nu e det ju inte det du ska gå på vid val av första hoj... Jag kan bara säga att 750:n är jävligt smidig och lätt och man hänger inte riktigt lika mycket över styret som på r1... men är du lång kan det bli jobbigt även på gsxr:n.

Å sen detta jävla snack om att M3 inte har en chans vete fan om jag köper... laddade på duktigt mot en ny M3 och visst tog jag den men vi hade rullande start och jag fick rasta hojen duktigt... nu hade jag drevat ner en kugg fram så det gick väl lite långsammare än vad det skulle.
 

sandstream

Guest
KawaChris skrev:
Svårt att läsa eller?
Blir så trött på alla som ropar moppefucko hela tiden. :rolleyes:
Jag syftade på hela inlägget men orkade inte förstöra tråden med ännu en citering modell jättestor. Menade punkt 2, 3 och 4.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Varken R1 eller 750 är en bra nybörjarhoj. Lite festligt att folk lägger inlägg till höger och vänster om att de faktiskt klarade av att köpa en turbomatad busa som förstahoj och att det inte är några problem "så länge man kör med insidan". Kul för er, men inte speciellt intressant.

Frågan skall väl istället ställas till de som är med i statistiken, gärna över singelolyckor. Tycker de att R1an var en bra nybörjarhoj? Sedan finns det ju en del som inte kan svara på frågan längre...

Nej, en Rhoj är inte bra som nybörjarhoj, men köp vad du vill och kör inte ihjäl dig.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kul billig hoj.

Hyosung Comet 650R eller Naked är en kul nybörjar hoj.
Polaren lånade hem en Naked för en vecka och du kan inte få tag på en annan ny hoj för under 60 papp och ha så roligt :lol

Tänker inte lägga mig i vad du skall välja för övrigt utan bara ett gott tips om en hoj som du kanske inte varit uppmärksam på.

Eller jo lite vill jag lägga mig i...

Att köpa en billig äldre hoj kan vara ack så farligt. Hade en äldre 750 innan som var nära att ta livet ifrån mig flera ggr pga av skumma vägegenskaper. Kunde få skumma kasst utan förvarning tex.
Det jag menar på är att en nyare hoj har oftast godare vägegenskaper.

Nu kör jag en GSX 750-R 96:a och är helnöjd. (klart hade inte tackat nej till några modeller nyare men Gixxer 750 är min bag)
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
sandstream skrev:
Jag syftade på hela inlägget men orkade inte förstöra tråden med ännu en citering modell jättestor. Menade punkt 2, 3 och 4.

Så du tycker alltså det är bra att ligga och pressa i 220+ på sin första hoj?"visst skiljer det indevid till indevid men men", Sen tycker du att det är bättre att ha en hoj som är svårare att hantera som första hoj än en hoj som är lättare att hantera?.

Jaja låt han köpa vad han vill, han lär ju ändå ha bättre vägar än här uppe så styrflader är inte lika lätt att få..Men jag skulle bara tycka det hade varit pinsamt att komma på en R1 om man inte kan hantera den.Jag skulle hälre rekomendera gsx750r eftersom den är stabilare och snällare. Även om jag själv föredrar 1000cc eftersom de har mer botten och mellan register.

R1 rekomenderar jag inte eftersom jag vet hur många som har förstört sina liv med dem och hur många som har varit så nära.
 

Yamaha_Fille

Väntar på våren.
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
Silver Retta -03, Akrapovic slip on, Öhlins styrdämpare.
aGGeLiTO skrev:
TACK FÖR ALLA SVAR oxå!! trodde inte så många skulle svara o engagera sig!!!
tack igen..
har läst allt o tagit åt mig alla era åsikter.. o jag tror jag bestämt mig för hur jag ska göra

;) :yoparty

Det näst bästa vi vet är val av första hoj frågor, den bästa frågan är hur man får upp hojen på bakhjulet.

Men den frågan kan vi ta till våren...

:tomten
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
Budo skrev:
Nu vet jag inte vilken M3 du syftar på men antar att då får man jämföra lika gamla maskiner. Med min gammla M3-a kunde jag hänga på R-hojar under vissa omständigheter. Snackar vi toppfart så har ingen retta en chans mot en M3-a.
Måste ha varit en riktigt fet M3! om en standard M3a gör 280 så är jag :tomten Jag har då aldrig sett ngn bil i ett race annat än i backspegeln i en galax lååångt låångt borta! och om din R6 inte drar en M3 så är det ju bara att beklaga! :kocko
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Om man ändå vill ha en stor stark på sikt så ser jag inte problemet med att välja vare sig gsxr eller r1 som första hoj. Mc är farligt i vilket fall så har man inte lite självinsikt och ansvarskänsla så kvittar det vilket hoj man har. Allt beror vad man har för grund att stå på. Att köpa en 600 som första hoj är inte mycket bättre om man inte har förstånd till att använda den rätt. Det är inte så dumt med lite bättre vridmoment, man tröttnar rätt fort på att behöva yla uppåt 11K RPM innan det finns tillräckligt med effekt att tillgå för powerwheelies.............
 

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Oslo
Hoj
Yamaha FZ6 2007
Val av forsta hoj borde kanske baseras på trafikerfarenhet mer an hojerfarenhet. bil vs mc och all 'rejs' handlar ju 99% om foraren att en bil skulle gå fortare nar det svanger ar bs i praktiken, handlar bara om att man vågar stå på mer i kurvorna i bilen enligt mig.
 

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha FZ1-N
Hej på er är ganska ny här på sporthoj!!!
Men så här är det jag tog mitt mc kort 2003 och köpte min första hoj i år då jag köpte en Kawasaki zx636 en ny då.
I vilket fall som helst så tyckte jag att den gick superbra och jag fattade inte att folk tjatade om att det ska va tusen gix r1 fireblade mmm.
Jag tyckte min gick som faan alltså.
Men när jag hade kört en 500 mil och pojkan på 1000 kubikarna susade förbi på bakhjulet så började jag tänka om.
Jag tänkte gix 1000 r1 en sån måste jag prova dom går som fan och jag lovar det gjorde den i 2 mil sedan åkte jag av vägen.
Det jag lärde mig var följande
1 10 0000 åt helvete det fick jag betala firman jag lånade hojen av.
2 Varför vill folk börja med en 1000
3 Man har hela livet på sig att pröva olika hojar och jag gjorde rätt som köpte en 600 för det räcker jag lovar man måste inte ligga i 200 på bakhjulet och toppa 300 det första man gör på en hoj sånt kräver säkert minst fem sex säsongers erfarenhet.
4 Vist är det så att det är inte bågens fel att man kör av vägen det är hjärnan som avgör men tro mig börjar du med en 600 så finns det inte tillräckligt med pulver att klanta till det så illa som jag gjorde för det är en ruskigt stor skillnad på en moppe och en 1000 kubikare.
Patrik
Börja med en 600 det är mitt råd.
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Bifffen skrev:
köpte min första hoj i år, en Kawasaki zx636 en ny då.
Hade kört en 500 mil. Jag tänkte gix 1000 r1 en sån måste jag prova dom går som fan och jag lovar det gjorde den i 2 mil sedan åkte jag av vägen.

Det jag lärde mig var följande

1 10000 åt helvete det fick jag betala firman jag lånade hojen av.

2 Varför vill folk börja med en 1000

3 jag gjorde rätt som köpte en 600

4 med en 600 så finns det inte tillräckligt med pulver att klanta till det Börja med en 600 det är mitt råd.

Ok, det jag får ut av det här er följande då'rå!!

Du handlade en "dekal-trimmad moppe".
Eftersom en 636 som du har måste gå att köra i diket på samma sätt/ställe som den 1000 du lånade, effekten finns i den för att göra om samma sak!
För du satte väl inte av i samma tempo med din nya 636'a när du satte dej på den första ggn?!
Som jag påpekat tidigare. -Man kanske ska lära känna bågen innan man kör hårt med något man inte suttit på tidigare!
Du har helt rätt, om du anser att du inte klarar av att köra utan att studsa ner i diket med en 1000cc el. liknande med mycket effekt, så ska du hellre "byta ner dej" i storlek nästa gång!
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Hmmm.... är inte M3 spärrad till max 250kmh som standard :va och fortare än så går ju en standard R1'a och pratar vi en trimmad M3'a borde den kanske möta en trimmad R1'a typ den här :tummenupp
 

Bifogat

  • 10.jpg
    10.jpg
    126.3 KB · Visningar: 75

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Spelar ingen roll vad du köper som första hoj...min värsta klotning skedde med en 125:a för 14 år sen.

Det som kan vara väldigt farligt som nybörjare är när du hamnar med de "vana killarna" och ska åka fort, när man är färsk får man ligga på sitt max för att hänga på. Då är risken för en olycka stor.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top