GSXR 750 eller R1 som första hoj?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Chronic skrev:
Så återigen, varför tycker tex du att man ska börja med en SV-650? För att den går 0-100 på 2 sek längre tid än en "sporthoj"?
En SV-650 är en bra mkt snällare hoj än en en värsting R-hoj.
Jag rekommenderar inte hellre en 600 än en 1000, däremot så brukar jag tipsa om att skaffa en lite äldre hoj att köra på till en början. Första året är det många som går omkull/tappar hojen.
Dessutom är en hoj med lite mindre effekt enklare att köra, du lär dig köra på ett bättre vis som sen kan vara till nytta när du byter till en större hoj. Och att påstå att det skulle bli dyrt för att man ska byta nästa säsong får nog inse att det är bra med lite fler mil än så på sin nybörjarmaskin.

Jag tror många kör fortfare och har roligare på en lite snällare hoj helt enkelt.
Och nä, jag skulle själv aldrig ge mig på en stor grym sporthoj som första hoj. Jag började smått och har fortfarande inte nått upp till 1000cc...

Att skaffa en nyare 600 eller nyare 1000 har dock mindre betydelse. dom är lika "farliga"...
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
kan du köra o har en hjärna köp r1:an annars köp en 600 hornet eller liknande...
jag började på en fzr1000 men den var tråkig borde köpt r1:an direkt.
men hade kört typ 10år redan när jag tog kort dock på mindre cyklar utom några enstaka svängar på grövre.
gäller ju att man har vett att veta vad man håller på med helt enkelt,en r1 är en kanoncyel även att åka lungt på.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Jag vet inte riktigt hur det ligger till idag men på MC mässan i göteborg 2003 snackade jag med en representant från Trygg Hansa.
De som var där minns kanske att det stod en duktigt kraschad R6'a vid deras monter. Enligt honom den hoj som flest ungdomar körde av vägen med.
Där faller väl resonemanget att 600 är snällare än 1000.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Chronic skrev:
M3 går som skit? Åfan, jag skulle tro att man kör ifrån sporthojar med den på daglig basis. ( lättare att köra bil fort än MC om man är färsk?)

Jag tycker inte ens att det är något fel med posörer, var o en blir lycklig på sin egen fason.


Så återigen, varför tycker tex du att man ska börja med en SV-650? För att den går 0-100 på 2 sek längre tid än en "sporthoj"?

Nu skrev jag förvisso inte att en M3:a går som skit, däremot att i jämförelse med en 750, R1 osv så gör den det.

Min saab aero går bra jämfört med en skoda octavia men att jämför mot hojen.. då är det som att köra traktor..

Om jag jämför en SV 650 med hojen jag har nu elr tusingen jag hade innan så är det en rätt så superordentlig skillnad tycker jag.

En ny tusenkubikare kommer snabbt upp i jäkligt höga farter, en sv går inte så fort. Den är snällare helt enkelt.

Själv började jag på en gammal -80 talshoj och vurpade mycket riktigt första säsongen med. Turligt nog kostade den inte så mycket i försäkring och kunde repareras i garaget.

Tycker du man bör börja med R1:a?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Felix skrev:
Nu skrev jag förvisso inte att en M3:a går som skit, däremot att i jämförelse med en 750, R1 osv så gör den det.

Min saab aero går bra jämfört med en skoda octavia men att jämför mot hojen.. då är det som att köra traktor..

Om jag jämför en SV 650 med hojen jag har nu elr tusingen jag hade innan så är det en rätt så superordentlig skillnad tycker jag.

En ny tusenkubikare kommer snabbt upp i jäkligt höga farter, en sv går inte så fort. Den är snällare helt enkelt.

Själv började jag på en gammal -80 talshoj och vurpade mycket riktigt första säsongen med. Turligt nog kostade den inte så mycket i försäkring och kunde repareras i garaget.

Tycker du man bör börja med R1:a?


Jag är lite osäker på vad jag tycker egentligen, bara det att det alltid låter såhär på forumet.

Jag menar, vem rekommenderar en vän/kompis/arbetskollega en sölig hoj som första hoj, när man vet att han har råd, skulle få känna sig mallig och älska sin snygga nya R1?

Iof är den första suckern den som ställer en ( oftast ) felstavad fråga där man "kört en massa cross" och nu vill ha en R1. Jag menar, gör han verkligen som okänt folk i ett forum tycker, eller är han femton år gammal och gav upp telefonkön till BRIS till förmån till detta?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kör du som en idiot så kommer du att smälla av vägen även med
en BMW R50 med 32 häst :fatta!
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Klart du ska ha en R1:a!!!
Jätterolig hoj! vänta dig inte att jag kommer på din begravning bara.

Men som sagt en underhållande hoj är det..
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Chronic skrev:
Jag är lite osäker på vad jag tycker egentligen, bara det att det alltid låter såhär på forumet.

Jag menar, vem rekommenderar en vän/kompis/arbetskollega en sölig hoj som första hoj, när man vet att han har råd, skulle få känna sig mallig och älska sin snygga nya R1?

Iof är den första suckern den som ställer en ( oftast ) felstavad fråga där man "kört en massa cross" och nu vill ha en R1. Jag menar, gör han verkligen som okänt folk i ett forum tycker, eller är han femton år gammal och gav upp telefonkön till BRIS till förmån till detta?
Jag hade rekommenderat en kollega at köpa en VETTIG hoj. Och jag anser inte att en R hoj som första hoj (om man inte kört nåt alls innan) som speciellt vettig. Den är helt enkelt för snabb och inbjuder till för mkt bus.
Anledningarna är många.
1. Jag ser gärna att min kollega överlever sitt hojköp.
2. Jag ska inte sticka under stol med att jag inte vill att mn kollega ska spä på olycksstatistiken vilket ger oss ännu högre försäkringar.
3. Jag vill inte se hans/hennes ledsna ansikte närden nya fina hojen går i backen...
För att ta några, det finns säkert fler om jag får tänka lite till. :)

Om man är genuint intresserad av att köra hoj o man har varit sugen på det länge, då nöjer man sig med en lite enklare hoj till en början o man har förbannat kul ändå. För att det ÄR kul med hoj.
Om man skaffar en nyare fin tuff hoj för att stå vid korvmojjen o glänsa, då tycker jag man är rätt snett på det alltså...
Dessutom är det så jäkla många som redan står där...
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Även jag håller med sandstream samt chronic... Finns det hjärna bakom styret så behöver det inte vara ngn skillnad om man köper en literhoj eller annan sort. Yttre faktorer som bilister och grus på vägen och annant kan man inte påverka... däremot kan man påverka högerhandens vridning.

Min förstahoj var och är en literhoj (kanske inte en av de snabbare) men den tuffar på bra och otroligt rolig att köra. Jag har tagit det "lugnt" och inte tagit ngra större risker och det har gett mig 1500 roliga mil.

Rådet till trådskaparen är väl att prova på båda hojarna innan han bestämmer sig. Av vad jag hört från kompisar och bekanta så är både R1an och GSXR750 roliga hojar att köra. Lycka till med köpet vad du än nu bestämmer dig att köpa :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Köp den hojen du helst vill ha!
Hur stor är egentligen skillnaden på en GSXr 750 och en R1 rent säkerhetsmässigt (det var ju dom två hojarna frågan gällde).
För det är ju den aspekten som dom flesta diskuterar här

Alltså, det går ju alldeles utmärkt att köra ihjäl sig på en 125'a, eller moppe oxå för den delen.

Själv har jag aldrig förstått den där teorin om att man alltid ska börja på en 600'a och sen byta upp sig. Varför?
Jag började på en ZX6'a, och ruttnade efter första sommaren. Varför är risken att köra omkull eller skada sig större på en 1000 kubikare?
För att den accelererar fortare? För att den har högre toppfart? Det resonemanget köper jag inte.
Accelererar du så fort det går med hojen i 100m (vare sig det är en R6'a, eller R1'a), och det svänger ut en bil framför dig gör det ont, och du kommer göra dig precis lika illa på 600'an.
Ligger du och maxar din hoj på landvägen (R1'an i 290km/h, och R6'an i 255km/h) och du kör av, rätt in i skogen... Spelar det nån roll vilken av hojarna du körde?

Om man kör som en idiot så kommer man köra ihjäl sig, vare sig man kör en R6'a, eller en R1'a.

Alltså, köp den hojen du gillar.....
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag hade en GRSX-R 750 -99 som första hoj, gick hur bra som helst! Och då är jag ändå inte den som drar mig för att gasa om man säger så... :rolleyes:

Vet inte hur det är på -00 och nyare men på -99an så kom det en rejäl effektökning runt 7-8000rpm. Första gången jag körde hojen höll jag på o skita ner mig när den gick upp på bakhjulet hur lätt som helst, återvände till mc-butiken med ett flin som gick från öra till öra. Det var fan det roligaste jag hade gjort i mitt liv! Åkte direkt till banken och fixade ett lån, dagen efter va jag ägare till en GSX-R 750 -99 med 340 mil på mätaren :D

Är som sagt inte rädd för att gasa, men dom första veckorna försökte jag hålla mig under 8000rpm så mycket som möjligt. Skulle inte kalla det feghet utan snarare överlevnadsinstinkt... :hihi Givetvis drog man ju ur den på raksträckorna, men gasa rakt fram är ju ingen större konst. Så länge man kommer ihåg att börja bromsa i tid.

Hade GSX-R:en i 1 1/2 år och sålde den för att köpa en R1:a, tro´t eller ej men det kändes som ett nerbyte... Kassa bromsar jämfört med Suzukin, visst var det väll värre drag i motorn men eftersom kraften kom såpass jämt så kändes den inte så märkvärdig. Suzukins effektpuckel gjorde ju helt klart hojkörningen intressantare.

Dessutom är 750:n så extremt smidig och lättkörd, saknar den fan än idag.

Så jag tycker du ska köpa en GSX-R 750, roligare hoj får man leta efter! Grymma bromsar och bra klipp i motorn, i början kan jag dock rekomendera att du tar det lugnt och lär känna hojen. Du kommer inte att bli besviken :tummenupp
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
ok jag tror vi behöver göra en POLL om detta ämne.
Typ vilken hoj är bäst som 1:a hoj
1. 600
2. 1000.

jag skulle tro en svarsfördelning på fifty-fifty..... :)

Poll anyone?
 

HanneZ

Guest
Jag hade en äldre gsxr600 tidigare och jag upplevde det jobbigt att behöva varva skiten ur dne för att det skulle hända nåt. Nåt sånt köper jag aldrig igen, då går jag hellre ner i effekt för att få lite drag i botten.
 

granted79

Guest
sandstream skrev:
Det håller jag inte med om. Det blir bara dyrt att köra in sig på en hoj för att nästa säsong byta till en större. Kör man med huvudet så spelar storleken på hojen ingen roll, dvs den kan inte vara för stor eller för snabb.




det här håller jag med om... :tummenupp
köpte mig en gixxer 1000 som första hoj o det har fungerat fint förutom att den blev stulen för 2 månader sen!
men som sagt kör med insidan så e det inga problem , fick höra att jag ver helt :kocko för att jag skulle köpa mig en 1000 med en gång men jag visste att om jag köper en 600 så skulle jag tröttna ganska fort!
köp en retta eller gixxer men var försiktig!
ha d gött!
 

HanneZ

Guest
Visst går det utmärkt att köpa det värsta som första hoj, bara man klarar av att kontrollera sig. Men har någon någonsin lyckats med de?
 

granted79

Guest
HanneZ skrev:
Visst går det utmärkt att köpa det värsta som första hoj, bara man klarar av att kontrollera sig. Men har någon någonsin lyckats med de?


jag har lyckats ganska bra med det tycker jag! =)
men som sagt jag lkan inte säga att det inte vart lite "nära" nån gång men det händer väl alla!??
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
ape skrev:
ok jag tror vi behöver göra en POLL om detta ämne.
Typ vilken hoj är bäst som 1:a hoj
1. 600
2. 1000.

jag skulle tro en svarsfördelning på fifty-fifty..... :)

Poll anyone?

Eller:

1. 600
2. 1000
3. Spelar ingen roll
 

Zpyke

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1 -02
Vilket tjafs om första hojen. En talare sa att kör med insidan av huvudet, kör med förstånd, då kan man ha vilken hoj man vill...
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
ape skrev:
Iofs sant.
Men en 100 kubikare har mer "okontrollerad kraft" för en nybörjare. Men avgörandet finns väl i huvudet hos alla.
Okontollerad kraft?!? Hur menar du då?!? Om man har okontrollerad kraft är det ju livsfarligt för vem som helst även om man inte är nybörjare...
Dessutom menar du att 100 kubik är för stort, ska man börja med en EU-moppe då eller har den också för mycket "okontrolerad kraft"?!?

Det är väl inte någon här inne som åker omkring med en 100 kubikare eller är jag helt ute och cyklar?!?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
CorbenDallas skrev:
Jag hade rekommenderat en kollega at köpa en VETTIG hoj. Och jag anser inte att en R hoj som första hoj (om man inte kört nåt alls innan) som speciellt vettig. Den är helt enkelt för snabb och inbjuder till för mkt bus.
Anledningarna är många.
1. Jag ser gärna att min kollega överlever sitt hojköp.
2. Jag ska inte sticka under stol med att jag inte vill att mn kollega ska spä på olycksstatistiken vilket ger oss ännu högre försäkringar.
3. Jag vill inte se hans/hennes ledsna ansikte närden nya fina hojen går i backen...
För att ta några, det finns säkert fler om jag får tänka lite till. :)

Om man är genuint intresserad av att köra hoj o man har varit sugen på det länge, då nöjer man sig med en lite enklare hoj till en början o man har förbannat kul ändå. För att det ÄR kul med hoj.
Om man skaffar en nyare fin tuff hoj för att stå vid korvmojjen o glänsa, då tycker jag man är rätt snett på det alltså...
Dessutom är det så jäkla många som redan står där...


Hur kan någon människa fortfarande tro att enskilda fall påverkar priset på din försäkring? Sluta använda det som argument för någonting överhuvudet taget. Det är inte sant. Tro det bara. Fel. Jättefel.

Hur kan man ha något emot korvkioskglänsare? Varför är de värre än fyrhjuliga dito som det finns gott om.

Jag tror du bara är gammal :hihi
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top