GSXR 750 eller R1 som första hoj?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
raukroland skrev:
Okontollerad kraft?!? Hur menar du då?!? Om man har okontrollerad kraft är det ju livsfarligt för vem som helst även om man inte är nybörjare...
Dessutom menar du att 100 kubik är för stort, ska man börja med en EU-moppe då eller har den också för mycket "okontrolerad kraft"?!?

Det är väl inte någon här inne som åker omkring med en 100 kubikare eller är jag helt ute och cyklar?!?


Jo, JAG! Jag åker omkring på en 100cc om några veckor :banana
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jag har alltid sagt att r1:an är en NYBÖRJAR hoj...haha... :kocko
därför det finns sååååå många kraschade!


:tomten
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Chronic skrev:
Jag menar, vem rekommenderar en vän/kompis/arbetskollega en sölig hoj som första hoj, när man vet att han har råd, skulle få känna sig mallig och älska sin snygga nya R1?

Bara idioter rekommenderar en slö hoj till en polare!!!

Jag är en idiot således. Har rekommenderat alla polare med nytagna kort att köpa något effektsvagare (sv650, monster620 tex) för att lära sig köra ordentligt. Klart som fan att de tröttnar på den hojen förr eller senare men det gör de väl även om de köper en Busa. Ofta handlar det ju om försäkringspremien också, vem har råd att försäkra en Retta idag?
 

kjuze

Guest
Rundningsmärke skrev:
Hur många gånger har diverse blåbär undrat om R1 är en bra förstahoj?

/A

De är väl jättebra att vi nybörjare kan fråga just sånna frågor och få seriösa svar så att vi inte köper en sån hoj som förstahoj. Man kan inte vet alla i början.
 

sandstream

Guest
kjuze skrev:
De är väl jättebra att vi nybörjare kan fråga just sånna frågor och få seriösa svar så att vi inte köper en sån hoj som förstahoj. Man kan inte vet alla i början.
Precis min mening!

För övrigt kan jag bara som tidigare instämma med de som avråder folk från att köpa en 600:a istället för en 1000. Risken att man tröttnar och vill ha en större hoj är stor och sitter man då redan på en 1000-hoj finns det inget att tråna efter!
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
aGGeLiTO skrev:
har gått i tankarna om en R1 till våren..

många har rekat en 600 som första hojj

men har läst lite om gsxr 750 o tycker att den verkar nice..
kanske är den bättre/snällare som första hoj än en R1?

har aldrig provkört nån av dom .. så jag har ingen erfarenhet av dom

Se till att provköra dom hojar som du är intresserad av,sen köpa den du känner passar dig bäst.
Jag slår ett slag för gsxr750 som klart är den roligaste hojen jag har kört,den rekomenderar jag definitivt att du ska prova..
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
kjuze skrev:
De är väl jättebra att vi nybörjare kan fråga just sånna frågor och få seriösa svar så att vi inte köper en sån hoj som förstahoj. Man kan inte vet alla i början.
Jovisst, men när samma fråga dyker upp 4 ggr i veckan blir det lite tröttsamt.
Prova sökfunktionen, den är bra.

/A
 

sandstream

Guest
Rundningsmärke skrev:
Prova sökfunktionen, den är bra.
Nej, den är verkligen inte bra och jag vet inte något forum som har en som är riktigt bra.

Jag sökte tex på "förstahoj" och fick 188 trådar...
Då är det lättare att ställa sin egen fråga och vänta och se om någon orkar svara. Sökfunktionen är överskattad!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
HanneZ skrev:
Visst går det utmärkt att köpa det värsta som första hoj, bara man klarar av att kontrollera sig. Men har någon någonsin lyckats med de?

ja minst 95% av alla på detta forum har nog klarat av att kontrollera sig med tanke på hur mycket skit man får ta ifall man skriver något om att köra fort.

jag rekommenderar R1'an eftersom att dens högre toppfart lägger en bättre grund för trygga getaways.
 

MikkE

Guest
tycke rinte att det ska spela roll om det är 600cc eller 1000cc... det är det du har innanför pannbenet som avgör hur bra och säkert det kommer att gå för dig.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Chronic skrev:
Hur kan någon människa fortfarande tro att enskilda fall påverkar priset på din försäkring? Sluta använda det som argument för någonting överhuvudet taget. Det är inte sant. Tro det bara. Fel. Jättefel.

R1 är en kanonhoj men.......håller med CorbenDallas

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/sporthoj-siffror.pdf

Litet klipp...
Om R1-orna haft en egen försäkringsklass så skulle det betyda att drygt
två R1-hojåkare skulle betala en skada!

Men det är ju bara statistik .....verkligheten är säkert nått annat.....eller?
 

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Felix skrev:
Nu går ju iofs en M3:a som en påse skit jämfört med hojjarna ovan men..
Det är bättre att börja med något lite snällare än de värsta hojarna som går att uppbringa. Ex Sv-650 elr Hornet 600:a elr liknande.

Alla nybörjare verkar dock sätta posörvärdet som viktigaste faktor och då duger inte kåplöst med mindre än 150 kusar???

Vill man ha mycket röj kan man ju alltid leta efter en X11.

/F

Går en M3-a som en påse skit? Du måste skämta ?!
 

HanneZ

Guest
bmwjohan skrev:
ja minst 95% av alla på detta forum har nog klarat av att kontrollera sig med tanke på hur mycket skit man får ta ifall man skriver något om att köra fort.

jag rekommenderar R1'an eftersom att dens högre toppfart lägger en bättre grund för trygga getaways.
Alla gillar inte när du försöker skryta om det bara, viss skillnad.
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Har inte orkat läsa hela tråden men så här gjorde jag och det har jag inte ångrat.

Tog mellanklasskortet när jag var 19, lusläste annonser efter hojar som kvalade in ostrypta. Detta eftersom körskolans strypta Honda NTV 650 hade en så otroligt tråkig effektkurva.

En Honda CB 350s inhandlades på firma i Borås, den enda jag hittade överhuvudtaget faktiskt. Billig och tråkig, allt enligt Bike Test anno 1999.

Den hojen hade jag fantastiskt kul med, långsemester, banåka på Sviestad. You name it! Att den sedan tog helt slut och gjorde 115 km/h när jag sålde den är en annan historia... Hondan körde jag tre säsonger...

Hoj nummer två var en Ducati Monster 600 -99, med mina referenser jag hade när jag köpte den gick den som ett skott. Trevlig och lättkörd hoj med mkt. bra driftsekonomi.

Nu har jag en Ducati 900 Superlight, har bara kört den någon mil innan snön kom men allt tyder på att det är en trevlig hoj.

Jag har alltid föredragit en körglad och lätthanterlig hoj framför effekt. Hittills har jag inte ångrat mig vid något köp. Effekt är naturligtvis kul men inte hela upplevelsen.

Tror faktiskt inte att det är fel att "slussa" sig upp genom kubiken/effekten.
Men det är min åsikt.

90- eller 170 kusar, 0-100 km/h på 3,5 eller 5 sekunder, 220- eller 299 i toppfart? Känns som det kvittar för min del i alla fall. Har rastat värre hojar med både den gamla Hondan och med Monstret, mycket mer hänger på föraren!


Sådär, nu har jag skrivit av mig! :D


/ Johan
 
Last edited:

Yamaha_Fille

Väntar på våren.
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
Silver Retta -03, Akrapovic slip on, Öhlins styrdämpare.
Hade r6:a två somrar innan jag köpte r1:a, funka bra...kunde lika gärna haft kvar r6:an ett eller två år till.

r1:a som första hoj...hmm, jag rekomenderar r6:a eller liknande som första hoj.

Men ta det lugnt för fan.
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:
För övrigt kan jag bara som tidigare instämma med de som avråder folk från att köpa en 600:a istället för en 1000. Risken att man tröttnar och vill ha en större hoj är stor och sitter man då redan på en 1000-hoj finns det inget att tråna efter!
Vad är det som säger att man skulle sträva efter att ha mer kubik?
Du har ju själv tex gått från 1100 till 750. Du talar emot dig själv.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
jag vet inte så mkt om R1.

Däremot om gixxer 750 -96. Köpte den för snart ett år sedan, har levt lyckligt ihop med den.

min tanke var följande:
Polarna med 600 cc tröttnade snabbt på sina maskiner.
1000 cc är för dyrt och kändes väl extremt.

alternativet på 750 var då gyllene. vill inte känna att jag ocks vill ha en ny hoj efter nån sässong, utan hellre köra in mig lite mer på en lite större maskin.

Min 96:a är ju dock nåra år och kan inte jämföras med nyare. Antar att dom går en hel del mycket bättre. Det är ju såklart både en fördel (kurvmässigt) och negativt (!?) (effektmässigt) ur nybörjarsynpunkt.

Är man lite klok och eftertänksam kan man nog börja med vilken hoj som helst...nästan :rolleyes:

Att köpa lite mindre än värst är nog bra iaf. Då kan man se fram emot att ha nåt lite vassare/nya/snabbare/snyggare sen när man kanske har en lite bättre ekonomi eller nåt....

mina två kameler
 

BENSON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
.....
Vet inte hur du har det med ekonomin....
Är den inte på top så kan det vara ide att kolla upp vad du får för försäkring
på hojen. Det kanske också kan vara nåt som bestämmer vad det blir för hoj :) .
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top