GSXR 750 eller R1 som första hoj?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Chronic skrev:
M3 går som skit? Åfan, jag skulle tro att man kör ifrån sporthojar med den på daglig basis. ( lättare att köra bil fort än MC om man är färsk?)

Jag tycker inte ens att det är något fel med posörer, var o en blir lycklig på sin egen fason.


Så återigen, varför tycker tex du att man ska börja med en SV-650? För att den går 0-100 på 2 sek längre tid än en "sporthoj"?


hehe tack :D

TACK FÖR ALLA SVAR oxå!! trodde inte så många skulle svara o engagera sig!!!
tack igen..
har läst allt o tagit åt mig alla era åsikter.. o jag tror jag bestämt mig för hur jag ska göra

;) :yoparty
 
Last edited:

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
sandstream skrev:
Nej, den är verkligen inte bra och jag vet inte något forum som har en som är riktigt bra.

Jag sökte tex på "förstahoj" och fick 188 trådar...
Då är det lättare att ställa sin egen fråga och vänta och se om någon orkar svara. Sökfunktionen är överskattad!

jag håller med!!
jag sökte på gsxr 750 r1

fick ingen tråd med ämnet förstahoj..
så jag skrev en alldeles NY tråd om det
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Budo skrev:
Går en M3-a som en påse skit? Du måste skämta ?!

Prova att läsa längre än första meningen nästa gång... En M3:a går bra mycket soppigare än en R1:a elr påstår du tvärtom?

Bara för att en minimoto drar en knallert betyder det inte att minimoton rastar en sporthoj

(obs liknelse, i exemplet ovan skall minimoto alltså referera till m3)

PS liknelsen är alltså övertydlig DS

/F
 

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda VTR SP1 2001
NEJ det är nog inte några nybörgar hojjar om jag får säga mitt. köp en billigare lite äldre hoj som du kan börga med, typ cbr600 eller liknande. något man har råd att "lägga" för att man inte kunde vänta tills d sopat gatorna. r1 eller gsxr 750 är nog skit samma. jävla massa pulver och lömska som fan. rekomenderas nog till lite mer vana förare.

lycka till
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
tycker du borde testa vilken du själv tycker e könast.
e själv ny på hoj och kan ju säga till alla som snackar om att börja på snällare hoj spelar nog ingen roll. kör man som ett svin så gör man spelar ingen roll vad man har för hoj. kan ju även säga att jag vart väldig nöjd med 750 gixxer :fyllisar .det går att köra med insidan om man vill( kan va lite svårt vissa gånger för att den bjuder på mer) men det går.
ta det bara lungt vid 8000 rpm drar den som fan om du väljer 750 gsxr.
lycka till med valet :tummenupp

duckar för alla som inte håller med.
 
Last edited:

sandstream

Guest
CorbenDallas skrev:
Vad är det som säger att man skulle sträva efter att ha mer kubik?
Du har ju själv tex gått från 1100 till 750. Du talar emot dig själv.
Ingen har sagt det vad jag vet :rolleyes:

Du måste ställa dagens 600:eek:r i relation till dagens 1 litersmaskiner.

Min R1100 vägde en bra bit över 200 Kg torr och hade 139 Hk.
Min R750 väger 168 Kg torr och har 141 HK.

Det jag vänder mig emot är att man rekommenderar folk en liten 600:a med motiveringen att du-är-ny-på-det-här-med-att-köra-hoj-och-kan-inte-hantera-en-best-som-R1-utan-att-köra-ihjäl-dig snacket :tummenner
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
sandstream skrev:
Ingen har sagt det vad jag vet :rolleyes:

Du måste ställa dagens 600:eek:r i relation till dagens 1 litersmaskiner.

Min R1100 vägde en bra bit över 200 Kg torr och hade 139 Hk.
Min R750 väger 168 Kg torr och har 141 HK.

Det jag vänder mig emot är att man rekommenderar folk en liten 600:a med motiveringen att du-är-ny-på-det-här-med-att-köra-hoj-och-kan-inte-hantera-en-best-som-R1-utan-att-köra-ihjäl-dig snacket :tummenner
Fattar inte heller varför alla tröttnar på en 600:a och måste ha en litermskin, hade en GSXR-1000 och bytte till GSX-R 750 och är mycket nöjdare OCH har roligare :tummenupp

/Felix
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
1. Se till ditt behov.
2. Välj ut några exemplar ur det segment du valt, undersök priser.
3. Kolla plånboken.
4. jämför din ekonomiska status med punkt 2.
5. Undersök försäkringskostnader. (På dig själv givetvis, skenförsäkrare finns det bättre ställen för än Sh.com)
6. Gå tillbaka till punkt 4 och lägg även till punkt 5.
7. Uppsök närmsta/bästa mc-firma, titta ut den fräcka posörutrustning du vill ha på dig när du åker din nyare flashiga R-hoj.
8. Gå tillbaka till punkt 6, lägg till kostnader för punkt 7 och gå ännu en gång tillbaka till punkt 3.

9. Finns det nu pengar kvar i plånboken så köp det du vill ha och använd huvudet :tummenupp. Är fallet inte så, återgå till punkt 1.

Men nej... Att börja med en R-hoj är inget jag skulle rekommendera till någon jag bryr mig om. (eventuellt en zxr 400 eller gsxr 400 isåfall)

Reserverar mig för eventuella stavfel eller särskrivningar. :)
 

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
DreeTman skrev:
1. Se till ditt behov.
2. Välj ut några exemplar ur det segment du valt, undersök priser.
3. Kolla plånboken.
4. jämför din ekonomiska status med punkt 2.
5. Undersök försäkringskostnader. (På dig själv givetvis, skenförsäkrare finns det bättre ställen för än Sh.com)
6. Gå tillbaka till punkt 4 och lägg även till punkt 5.
7. Uppsök närmsta/bästa mc-firma, titta ut den fräcka posörutrustning du vill ha på dig när du åker din nyare flashiga R-hoj.
8. Gå tillbaka till punkt 6, lägg till kostnader för punkt 7 och gå ännu en gång tillbaka till punkt 3.

9. Finns det nu pengar kvar i plånboken så köp det du vill ha och använd huvudet :tummenupp. Är fallet inte så, återgå till punkt 1.

Men nej... Att börja med en R-hoj är inget jag skulle rekommendera till någon jag bryr mig om. (eventuellt en zxr 400 eller gsxr 400 isåfall)

Reserverar mig för eventuella stavfel eller särskrivningar. :)


ok!

1 klart
2 klart
3 klart
4 klart
5 klart
6 klart
7 klart rött ställ
8 klart. allt köpt utom båge
9 inteklart :D
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Alla gör som dom själva vill kring sin första hoj, inget är egentligen fel, eller rätt... handlar bitvis om vart man ska svänga runt med hojen, gata eller landsväg, på ett eller två hjul, hur gott om pengar man har till inköp och försäkring, och hur mycket självdisciplin man har... :)

Själv så har jag, kanske främst pga ekonomiska själ bakåt i tiden, (verkar ju vara överfett gott om pengar numera när man är 20-30 år....) börjat med liten/motorsvag hoj och sakta bytt upp mig genom åren när ekonomin tillåtit. Lärt mig en hel del för varje "steg uppåt" jag tagit.

Det enda jag kan säga är, ute på vägarna har jag haft lika kul oavsett det varit en gammal XJ600, KawaGPX750, TRX850, eller nuvarande VTR1000, men erkänner att tex XJ600an inte drog SÅ mycket blickar till sig, och har njutit varje gång jag bytt upp mig till en modernare hoj, har på något sätt vid varje hojbyte varit så att "wow, nu har jag en riktig hoj", och så efter ett par år till, ny hoj, och nya erarenher igen, så har det varit samma aha igen, -"wow, nu har jag en riktig hoj".

Men... samtidigt som jag av ekonomiska skäl fick stega mig uppåt sakta men säkert, så förstår jag att, om man har råd, att en R1 lockar som första hoj, dom är onödigt läckra osv, hade nog gjort samma sak om jag hade haft råd bakåt i tiden.... :D

Enda rådet jag vill ge, tänk till på vilka jävliga krafter du kontrollerar med högerhanden, är lätt vrida på ordentligt vid tex en omkörning, R1an skjuter iväg som en raket, men klarar du kurvan efter rakan? Ta det lagom! 50-70% av olyckorna på rundorna jag hållt i senaste åren har berott på omkörning i bra fart, och så rakt fram ut på åkern i kurvan efter... :gnissla

/B
 
Last edited:

JWC

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Vasa, Finland
Hoj
3/4TLR & Suzuki PV50
Hayabusan har alltid varit min drömhoj. Detta är omöjligt att ändra på och jag tänkte att jag skiter i vad alla andra säger om 1k+ hojar, jag ska ha min busa!
Onödigt att lägga ut pengar på en "liten" hoj som förstahoj som sedan ska bytas ut mot en Busa inom ett år.

När det så i våras började klia i fingrarna och tanken "nu eller aldrig" blev mer och mer påtaglig sökte jag febrilt efter billiga -99/00:eek:r i europa, utan resultat!
Plånboken var helt enkelt inte tillräckligt djup.
(Visst hittade jag billiga Busor, men alla dessa visade sig vara FAKE! :4skrika )

Men då jag började drömma mardrömmar om att köra hem en Hayabusa från Tyskland/UK, började jag allvarligt fundera.
Började motvilligt söka efter billiga 600 kubikare, och råkade ramla över denna billiga FZR 600R, som jag slutligen flög efter till England.

Såhär i efterskott e jag otroligt glad att jag beslöt att göra på detta sätt. En 600 är mycket lättare att kontrollera för en nybörjare. Skillnaden mellan Busans 175hk och min FZRs 100hk är ju ganska påtaglig.
:7peta Min wheelar inte när man drar fullt.
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Bara ett tips:

Välj ut en väg, som du tycker är rolig att köra,testa lite olika hojar på den vägen, försök att slå bort "imponatoreffekten" ur tankarna och känn efter vilken hoj du tycker är roligast på den vägen så har du nog hamnat ganska rätt.

Kolla gärna på ägandekostnader också. Mycket effekt äter bl a bakdäck - jag har gjort av med 2st i nyskick och 2st i "banskick" bara i år - däck nummer 5 sitter på nu... och det är på ca 450 mil........ (ok man har väl kanske ritat lite lakrits också:) )
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Gilgo skrev:
Jag frågar mig detsamma? Går inte en 600:a brutalt fort den med? Det spelar nog mindre roll om man kör av vägen i 250 eller 280. Ingen sporthoj kan eg. anses vara en bra nybörjarhoj. Alla är undantagslöst extrema maskiner med extrema prestanda. En bra nybörjarhoj borde rimligen vara en hoj ala körskolehoj eller kanske en offroad? Därmed inte sagt att det är det roligaste valet eller att jag inte valde en sporthoj som förstahoj själv. Dom flesta har nog svårt att hålla igen oavsett om det är en 600:a eller en literhoj.


det är vell inte bara toppfarten som är farlig. Jag har en Fzr600r som förstahoj och tycker det är rätt lagomt. den går nog fort med har inte samma vrid som broders r1a. körden r1n i sommras och det är inte nån bra hoj om man e ny på att köra.. Sen är det ju bätre att börja lägre och kunna byta upp sig utan att behöva köpa det värsta och dyraste. men men har man så starkt syka att men aldrig krämar fult på fel plats så vist köp en r1a.. Man lever ju bra en gong. Lev hårt och dö ung. :död
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
sen är frågan vilken maskin som kräver mest underhåll? en 600 som varvar som ett idiot, eller en r1 som kanske inte behöver varvas så mycket. kör med sunt förnuft och köp R1 an så slipper du vänta två år på tungkortet.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tja..

Mina synpunkter:

1. R1 som första hoj?, hade jag köpt en sån som första hoj hade jag säkert inte funnits längre..(varför, jo det är så himla dåliga vägar där jag bor, mycket gupp o skit. Har fått grovt styrflader 2 av mina hojar"gpz600r,cbr600" är glad att jag klarde mig ,tror ej jag har klarat mig på en r1). Visst R1 kanske e bra med något måste vara fel eftersom statestiken är 40%+ av alla R1 i sverige har varit krashade och hur kan det komma sig?.

2. En ny förare kör "oftast inte" smart,har två kompisar som hade köpt varsin hoj i sommar en gsx1000r +zx9a och de låg mest och presade i 220-299"hallå tänk om en liten pipi kommer flygande eller ett stygt gupp kommer" = RIP

3. Det finns inget mer pinsamt att se än en förare som köper värsta R hojen och ej kan hantera den. (och man kan ej säga att man kan hantera en hoj bara för att man har provt kört en eller kört cross)

4. Det är ditt val,vill du se ut som en fåne som köper västa R hojen och ej kan hantera den så gör det.

Mitt förslag köp en bilig Cbr600f eller Gsx600 och lek av dig första sommaren så kanske du har något kropps del kvar + lär dig att hantera en hoj.


Ps... Det här är bara mitt flumiga svar + många stav fel m.m så ta inte åt er eller dylikt :tummenupp .


1a Föresten aGGeLito vad e det första du gör om du kör över ett krön och R1 råkar bara resa av sig själv?(det brukar hända). Man brukar oftast slipa det med en 600cc eller en 750cc
 
Last edited:

sandstream

Guest
Lam-Kaka skrev:
Tja..
Mina synpunkter:
1. R1 som första hoj?, hade jag köpt en sån som första hoj hade jag säkert inte funnits längre.....
Ett tvättäkta moppefucko-inlägg!

Ska det vara så svårt att inse att det faktiskt finns folk som har ett IQ högre en än engelsk fotbollshuligan och som klarar av att köra en värstinghoj under kontrollerade former utan att riskera sitt eget liv i någon större utsträckning än vad vederbörande hade gjort med en 600:a? :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top