GSXR 750 eller R1 som första hoj?

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Lasker skrev:
Hmmm.... är inte M3 spärrad till max 250kmh som standard :va och fortare än så går ju en standard R1'a och pratar vi en trimmad M3'a borde den kanske möta en trimmad R1'a typ den här :tummenupp

Sant att spärren finns där vid 250 km/h. Min var chippad dvs med borttaget spärr. Obs, själva chippet ger inte några hk på en sån bil utan tar endast bort spärren.
Sen har vi ju förarfaktor. En duktig mc förare kan nog göra en hel del mer än en oerfaren, typ mig. Bilen är betydligt lättare att pressa till sin yttersta gräns på så sätt.
Slutsats, det ska till en riktigt duktig mc förare på en R1 för att slå en kanske måttlig sådan i en M3-a.
Därför så påstår jag att en M3-a går inte som "en påse skit" ens om man jämför med en R1 :) .
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Lam-Kaka skrev:
Så du tycker alltså det är bra att ligga och pressa i 220+ på sin första hoj?

Jaja låt han köpa vad han vill, han lär ju ändå ha bättre vägar än här uppe så styrflader är inte lika lätt att få..Men jag skulle bara tycka det hade varit pinsamt att komma på en R1 om man inte kan hantera den.

R1 rekomenderar jag inte eftersom jag vet hur många som har förstört sina liv med dem och hur många som har varit så nära.


Alla sporthojar gör väl ändå 220. Måste inte ha en R1:a för det.

Det här med styrfladder kan man lätt lösa med en styrdämpare.

Vad tycker du man ska kunna göra med en R1:a för att det inte ska vara pinsamt att köra den? Kanske köra 2 mil på bakhjulet? Snurra några varv på framhjulet? Stå på tanken och jonglera med motorsågar? Det var bland de dummaste argumenten jag har hört iaf.

Att många har kört av vägen med R1:eek:r kanske beror på hur dom kör och inte på hojen. En stor del av dessa personer hade nog lika gärna kunnat köra av vägen på vilken som helst av dagens R-hojar. Låter ju nästan som om du tror att sätta sig på en R1:a är som att sätta sig på en bomb. Så jävla farlig är den inte. Det är inget ont väsen som vill mörda dig. Det är bara en motorcykel.
 

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Texas Ranger skrev:
Måste ha varit en riktigt fet M3! om en standard M3a gör 280 så är jag :tomten Jag har då aldrig sett ngn bil i ett race annat än i backspegeln i en galax lååångt låångt borta! och om din R6 inte drar en M3 så är det ju bara att beklaga! :kocko


Nja, helt original faktiskt om vi pratar 3.2 maskinen. Fortare tom en 280 km/h gör den :) .
Har inte testat med min R6-a, men om jag har kunnat köra ifrån en bekant på en likadan hoj och som är desuttom betydligt bättre på körning är det nog ingen större chans att jag skulle lyckas bättre än honom :( .
 

Vilda

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
visby
Hoj
R1 -01
Köp den hoj du känner att du skulle bli mest nöjd med! Kan nämligen berätta att jag själv ännu inte har hojkort men köpte en r1:a som första hoj o har att övningsköra på o min erfarenhet innan den cykeln var ca 10 ggr på en motard, hade ens aldrig kört moppe med växlar.. Har fått höra många ggr att ja inte e riktigt frisk pga detta :kocko men ack va nöjd jag är av mitt val. Man behöver inte köra som ett svin för att man har en sån hoj utan man kan leka vuxen o förståndig o köra där efter..
Så vad du än väljer gör de med hjärtat..
Lycka till!
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
Budo skrev:
Nja, helt original faktiskt om vi pratar 3.2 maskinen. Fortare tom en 280 km/h gör den :) .
Har inte testat med min R6-a, men om jag har kunnat köra ifrån en bekant på en likadan hoj och som är desuttom betydligt bättre på körning är det nog ingen större chans att jag skulle lyckas bättre än honom :( .
IIIAAA! :hej
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Köp en R1:a, vet många som haft den som första hoj, inga problem så länge du har nåt innanför pallet:)
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Citat:
Inskickat av Lam-Kaka
Så du tycker alltså det är bra att ligga och pressa i 220+ på sin första hoj?

Jaja låt han köpa vad han vill, han lär ju ändå ha bättre vägar än här uppe så styrflader är inte lika lätt att få..Men jag skulle bara tycka det hade varit pinsamt att komma på en R1 om man inte kan hantera den.

R1 rekomenderar jag inte eftersom jag vet hur många som har förstört sina liv med dem och hur många som har varit så nära.

TurboJugend skrev:
Alla sporthojar gör väl ändå 220. Måste inte ha en R1:a för det.

Det här med styrfladder kan man lätt lösa med en styrdämpare.

Vad tycker du man ska kunna göra med en R1:a för att det inte ska vara pinsamt att köra den? Kanske köra 2 mil på bakhjulet? Snurra några varv på framhjulet? Stå på tanken och jonglera med motorsågar? Det var bland de dummaste argumenten jag har hört iaf.

Argumentet är väl inte helt galet? Eller? Går inte komma ifrån att tex R1 är en överrepresenterad modell bland såväl olyckor där föraren överlever, som vid dödsolyckor?

Ett smärre problem kan vara att en R1-förare, kanske relativt ny bakom styret, blir lite väl övermodig ute på en hojrunda, hojen framför, en gammal sunkig CBR600, eller en ännu sunkigare VTR1000, rentav något ännu sunkigare, drar iväg i kurvpartiet, varpå MR R1 ska gasa ifatt, köra om bilen som kom ivägen, kommer upp i Raketfart på den lilla rakan, och därefter gör en trippel mollbergare, med bakåtvolt, ut i närmsta träd eller potatisåker... :3freak

Ja.. oavsett hoj, på en runda med sig själv, så fungerar det nog, man anpassar farten efter sina egna kunskaper/erfarenhet, men när man/någon sitter där med sin R1, ny med KK, och gänget med andra hojar drar iväg, så lämnar en hel del folk hjärnan efter sig, man SKA ifatt, så skiter det sig... I DET läget är det faktiskt PINSAMT, snubben med hojen med den bästa ramen/hojen//väghållningen, är snubben som åker i diket... DÅ är det faktiskt väldgt pinsamt...

MITT råd är, köp inte en skithoj som första hoj, men köp inte heller den värsta hojen som första hoj, finns en hel del "mittemellan-hojar" att välja på.. :tummenupp

/B
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
benkar skrev:
Argumentet är väl inte helt galet? Eller? Går inte komma ifrån att tex R1 är en överrepresenterad modell bland såväl olyckor där föraren överlever, som vid dödsolyckor?

Ett smärre problem kan vara att en R1-förare, kanske relativt ny bakom styret, blir lite väl övermodig ute på en hojrunda, hojen framför, en gammal sunkig CBR600, eller en ännu sunkigare VTR1000, rentav något ännu sunkigare, drar iväg i kurvpartiet, varpå MR R1 ska gasa ifatt, köra om bilen som kom ivägen, kommer upp i Raketfart på den lilla rakan, och därefter gör en trippel mollbergare, med bakåtvolt, ut i närmsta träd eller potatisåker... :3freak

Ja.. oavsett hoj, på en runda med sig själv, så fungerar det nog, man anpassar farten efter sina egna kunskaper/erfarenhet, men när man/någon sitter där med sin R1, ny med KK, och gänget med andra hojar drar iväg, så lämnar en hel del folk hjärnan efter sig, man SKA ifatt, så skiter det sig... I DET läget är det faktiskt PINSAMT, snubben med hojen med den bästa ramen/hojen//väghållningen, är snubben som åker i diket... DÅ är det faktiskt väldgt pinsamt...

Alltså om det nu är nån som är dålig så dom får motorstopp och knappt kan hålla balansen så är det väl pinsamt. Men man behöver inte vara nån kung för att köra R1.
Det som är pinsamt i exemplet du tar är väl att killen har tagit sig vatten över huvudet, inte hans bristande förmåga. Om Mr R1 aldrig skulle ha kört av vägen så är det väl ingen som skulle stå och peka finger och skratta "-Hähähä kolla vilken sopa!", bara för att han inte är så bra på att köra.

Jag är långt ifrån bäst på att köra, men jag åker då inte omkring och skäms för det. Jag kör R1 för att jag tycker den är grymt rolig och är än så länge helnöjd med den. Kan man köpa den hoj man helst vill ha så är det svårt att låta bli. Man kör för att ha kul, och för dom flesta är nog en bättre hoj roligare än en sämre.
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Köp den hoj som känns rätt i hjärtat, annars kommer du bita dig i läppen varje gång nån som har "din" hoj åker förbi!

Men betänk att det är betydligt mindre felmarginaler på en maskin med 140+ hk än en med 120hk, så du inte helt plötsligt får ahamaY instansat i pannan!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
TurboJugend skrev:
Alltså om det nu är nån som är dålig så dom får motorstopp och knappt kan hålla balansen så är det väl pinsamt. Men man behöver inte vara nån kung för att köra R1.
Det som är pinsamt i exemplet du tar är väl att killen har tagit sig vatten över huvudet, inte hans bristande förmåga. Om Mr R1 aldrig skulle ha kört av vägen så är det väl ingen som skulle stå och peka finger och skratta "-Hähähä kolla vilken sopa!", bara för att han inte är så bra på att köra.

Jag är långt ifrån bäst på att köra, men jag åker då inte omkring och skäms för det. Jag kör R1 för att jag tycker den är grymt rolig och är än så länge helnöjd med den. Kan man köpa den hoj man helst vill ha så är det svårt att låta bli. Man kör för att ha kul, och för dom flesta är nog en bättre hoj roligare än en sämre.

Jag vill inte peka ut tex R1 som något monster som är extra pinsamt att klota med, bara på något sätt säga att mycket effekt/kontra vikt, är svårare att hantera än en mer "moderat" hoj, framförallt när man är ny med KK, och ställa mig/alla frågan, är det bara kul köra hoj om det är fet-mycket HK, kan man inte ha minst lika kul med 100 hk? Är antagligen dålig på att framföra min åsikt, skulle bara vilja säga att jag haft skitkul på vägarna med min ex TRX850 a 85 hk och min nuvarande VTR1000 med 110 hk, i båda fall hojar med ganska snäll effekt, men som ändå bjuder på mycket körglädje! :)

Vill med mina inlägg fråga/argumentera om..: Är det bara antalet HK som spelar roll kring om det är kul att köra hoj? Kan man inte ha minst lika kul ute på vägarna med en 100 hk-hoj som en 160 hk-hoj? Är det inte bättre med en hoj man själv styr över, än en hoj som styr över dig?

/B
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
benkar skrev:
Vill med mina inlägg fråga/argumentera om..: Är det bara antalet HK som spelar roll kring om det är kul att köra hoj? Kan man inte ha minst lika kul ute på vägarna med en 100 hk-hoj som en 160 hk-hoj? Är det inte bättre med en hoj man själv styr över, än en hoj som styr över dig?

/B

Självklart kan man ha lika roligt ute på favoritvägen med en effektsvagare hoj, och ska sanningen fram så hade jag nog lika skoj med min cbr 600 som jag har haft med min Gixxer 1000, kanske roligare om man tänker på hur mycket asfalt man slipat med den senare!
Men inte att förglömma så är det vansinnigt roligt att ibland kunna vrida på rullen och få en accelerationsupplevelse (ohhh big word!) som får amfetamin att likna Treo!
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
benkar skrev:
Jag vill inte peka ut tex R1 som något monster som är extra pinsamt att klota med, bara på något sätt säga att mycket effekt/kontra vikt, är svårare att hantera än en mer "moderat" hoj, framförallt när man är ny med KK, och ställa mig/alla frågan, är det bara kul köra hoj om det är fet-mycket HK, kan man inte ha minst lika kul med 100 hk? Är antagligen dålig på att framföra min åsikt, skulle bara vilja säga att jag haft skitkul på vägarna med min ex TRX850 a 85 hk och min nuvarande VTR1000 med 110 hk, i båda fall hojar med ganska snäll effekt, men som ändå bjuder på mycket körglädje! :)

Vill med mina inlägg fråga/argumentera om..: Är det bara antalet HK som spelar roll kring om det är kul att köra hoj? Kan man inte ha minst lika kul ute på vägarna med en 100 hk-hoj som en 160 hk-hoj? Är det inte bättre med en hoj man själv styr över, än en hoj som styr över dig?

/B
men bara för att man äger tex en r1 beyder ju inte heller att man ligger på varvtals stop hela tiden det går att köra 4k också. men han kanske vill ha den pga utsendet?? finns väll ofta flera anledningar förutom hk som gör att man har en favorit hoj?
och då kommer man tillbaka till att det e inte hojen som e farlig utan föraren.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
starclassic skrev:
Självklart kan man ha lika roligt ute på favoritvägen med en effektsvagare hoj, och ska sanningen fram så hade jag nog lika skoj med min cbr 600 som jag har haft med min Gixxer 1000, kanske roligare om man tänker på hur mycket asfalt man slipat med den senare!
Men inte att förglömma så är det vansinnigt roligt att ibland kunna vrida på rullen och få en accelerationsupplevelse (ohhh big word!) som får amfetamin att likna Treo!

Jag ger mig... :tungan Handlar nog om att jag är gammal och farträdd, en jäkla massa km/h rakt fram tycker jag är skrämmande och närapå långtråkigt, samt blåsigt... men relativt många km/h och djupt sug i magen i kurvor, på rejält krokiga vägar, sköna kurvor, ger mig en rejäl klick, vilket fungerar lika bra med 110 hk som 160 hk, tur att vi alla är olika :) :tummenupp

Och på krokvägarna som JAG gillar, är det närapå lättare med färre HK, än en massa HK, utifrån det kommer nog min åsikt om vilken hoj man ska ha som första hoj... :rolleyes:

/B
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Wassup skrev:
men bara för att man äger tex en r1 beyder ju inte heller att man ligger på varvtals stop hela tiden det går att köra 4k också. men han kanske vill ha den pga utsendet?? finns väll ofta flera anledningar förutom hk som gör att man har en favorit hoj?
och då kommer man tillbaka till att det e inte hojen som e farlig utan föraren.

Jag vill nog påstå att R1:an är lite speciell.. den anses väl vara 'värst'. Eller ansågs det innan zx10r.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Wassup skrev:
men bara för att man äger tex en r1 beyder ju inte heller att man ligger på varvtals stop hela tiden det går att köra 4k också. men han kanske vill ha den pga utsendet?? finns väll ofta flera anledningar förutom hk som gör att man har en favorit hoj?
och då kommer man tillbaka till att det e inte hojen som e farlig utan föraren.

Håller med om att tex R1 och GSX1000 är snuskigt läckra (och själv skulle jag gärna byta från VTR1000 till en RSV-R-04, men har inte råd med försäkring)

Men... går inte komma ifrån att 110 hk är 110 hk, och 160 hk är 160 hk... :rolleyes: Med 50 hk extra och 20 kilo mindre ÄR det mer effekt att ta hand om, en jäkla skillnad om man vrider på rullen. Om JAG med VTRn vrider på rullen så är det relativt sävligt, vrider man på rullen på en R1 händer det saker, tex vid en omkörning, då har man olika hastigheter att ta hand om när kurvan efter kommer farandes?

Och som jag skrev, om tex omkörningar, sällan sett att en surhoj gasat om, och åkt i diket efteråt, något som däremot händer med "värstingar". Kan vara en tillfällighet, att jag har fel, men är det jag varit med om på alla rundor jag håller i.

/B
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
köp den hoj du vill ha ... annars kommer du bara gå och suckta efter den och det kommer troligtvis inte dröja länge innan du bytar hoj till den där fina ...

köra ihjäl sig kan man göra på en moppe ... det är inte maskinen som är farlig utan den som styr den.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
TurboJugend skrev:
Man kör för att ha kul, och för dom flesta är nog en bättre hoj roligare än en sämre.
Givetvis kör man för att ha kul :tummenupp Resten har du fel på tror jag.
Iallafall när du kommer ut på bana. Jag tror att en nybörjare har roligare o enklare med en effektsvagare hoj o kan lättare lära sig köra med bra rytm o flyt, vilket också är bra i trafiken.
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
KawaChris skrev:
Jag vill nog påstå att R1:an är lite speciell.. den anses väl vara 'värst'. Eller ansågs det innan zx10r.
ok har inte kört r1 men tycker att tex gixxern funkar bra som första hoj som jag nämde tidigare gäller bara använda lite sunt förnuft och lite självdissiplin (även om det e svårt ibland) när man kör. kan ju inte utnyttja hojen förfullt (långt ifrån) men det e lika kul ändå.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
benkar skrev:
Vill med mina inlägg fråga/argumentera om..: Är det bara antalet HK som spelar roll kring om det är kul att köra hoj? Kan man inte ha minst lika kul ute på vägarna med en 100 hk-hoj som en 160 hk-hoj? Är det inte bättre med en hoj man själv styr över, än en hoj som styr över dig?

/B

Visst kan man ha lika kul på effektsvagare hoj. Alla har sina kriterier för vilken hoj som är bäst för dom. Jag ville ha en hoj som hade rätt mycket effekt och som va relativt lätt och smidig så man kunde leka lite med den också. Jag gillade R1:ans utseende så det fick bli den. Du har säkert andra kriterier och andra anledningar till att du har valt den hoj du valde. Vad jag försöker säga är att jag tycker man ska köpa den hoj som uppfyller ens krav.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Budo skrev:
Sant att spärren finns där vid 250 km/h. Min var chippad dvs med borttaget spärr. Obs, själva chippet ger inte några hk på en sån bil utan tar endast bort spärren.
Sen har vi ju förarfaktor. En duktig mc förare kan nog göra en hel del mer än en oerfaren, typ mig. Bilen är betydligt lättare att pressa till sin yttersta gräns på så sätt.
Slutsats, det ska till en riktigt duktig mc förare på en R1 för att slå en kanske måttlig sådan i en M3-a.
Därför så påstår jag att en M3-a går inte som "en påse skit" ens om man jämför med en R1 :) .
ehh......en M3 GÅR som en påse skit i jämförelse med vilken hoj som helst med mer än 100 HK, men visst är det enklare att pressa på gränsen på en kurvig väg med lösgrus och dålig sikt, rakt fram får den FETT med spö. Spring och köp senaste BIKE, där testar man en MV Agusta F4 1000S ,mot en Lamborghini Gallardo (500 HK) på nurburgring och den får spö av MV'n
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top