gubbar i hatt!!!!!!!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Den mötande bilen fanns alltså inte när du började omkörningen?

Växla ner, vrid på rullen tillhöger=omkörning avslutas samma dag som den påbörjas. I samband med detta, titta framöver. Mötande trafik=ofta ett dåligt tecken.
 

Gabor

Guest
Det är väll inget nytt att det kommer en tid när man helt enkelt inte har något på vägarna att göra, oavsätt hur bra förare man en gång i tiden varit. Sedan eftersom nästan ingen själv inser att ens "bäst före datum" är passerat, tycker jag det är självklart att man iallafall vid 70-årsåldern, ska avlägga återkommande uppkörningsprov.

Någon som vet hur det är nu, blir man någonsin inkallad?
Sedan finns det folk som aldrig har något på vägarna att göra, oavsätt ålder.

:tummenupp , håller med.

Dock så har jag alltid tyckt att man ska ha OBLIGATORISK 5års intervall på läkarundersökning och teoriprov . På ALLA trafikanter med körkort.

Trafikregler ändras, det kommer nya, läkarundersökning är det många som slarvar med för att: " det är för dyrt, jag kanske är sjuk, tänk om jag inte klarar synen, mm"

Har man C- behö. å över det är det ju återkommande läkarundersöknig för att få behålla behörigheten.

Det finns de som är 80 å är hur skärpta som helst, medans det finns 20 åriga virrhjärnor utan koll alls. Å allt däremellan. Går inte att dra en åldersgräns generellt.
 

samzon

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2006
Ort
åkersberga
Hoj
Triumph speed 4 +blue monster
Senast igår träffade jag på en sån där, några bilmuppar på jobbet som inte trodde på mig att jag kunde åka på bakhjulet med Hondan. Man måste nog vara blind för att missa det iaf, hade gula arbetsbyxor och arbetsjacka, vit hoj och helljuset på. Så jag drar ut på "storvägen" och drar upp den påbakhjulet.

Så svänger en gubbfan ut ungefär 10m framför mig. Var inte många meter från att smälla in i sidan på honom. Var såå sugen på att dra en spark i sidan på bilen. :tungan

Vad hade du på det bakre hjulet att göra?Det är ju olagligt :va :D
 

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Ystad
Hoj
zx10r -05 (lime)
Vet hur det känns..

I söndags bestämde sig jag och polaren att vi skulle ta en repa på landsbyggden. Kl 16.00 skulle vi träffas på macken utanför stan för att tanka och planera rutten. Vi möttes dock två korsningar innan macken, och kör jämsides till macken.
Korsningen innan macken så bromsar båda in för bilen framför som helt utan förvarning bestämt sig att svänga vänster. Jag kör om på insidan lite smidigt och polaren hänger på..... ett två tre står en blå skåpbil mitt i mitt körfält. Första tanken är "vad fan kör!!!". men bilen verkar stå stilla. Så jag väljer att väja på fel sida om bilen (motsatta körfältet) hellre det än att fronta.
Kommer precis runt, då den blå bilen bestämmer sig för att köra ut en meter.... blir totalt chockad och väjer lite till. Möte!!! kommer över så fel att jag slår i trottoar kanten och våltar kraftigt ett par gånger.

hjälmen krossad, skinnstället sönder, stävlarna knäckta och hojen totalförstörd!
Vänder mig om för att ge föraren en mördarblick... varav märker att hon stuckit???
Vad fan!
Efter ca 15min kommer polisen till platsen.. kollar uppifrån och ner på en.. sporthojsåkare i 25års åldern.
Antar att jag sabbade deras lugna söndag?
Då helt plötsligt kommer den blå skåpbilen tillbaka.. kör sakta en bit bort och tittar mot oss. Vi viftar allt vad man kan, och märker att bilen accelerar kraftigt därifrån.
Vad fan!!
Polisen står i lugn och ro.. och säger " om vi först reder ut detta kan vi kolla det sen"

Slutade med att jag själv fick leta upp personen i fråga och säga det att hon kommer att polisanmälas för vårdlöshet och smitning.. varav hon tänker anmäla mig för samma sak????

Hur som helst.. det är ju tydligt att polisen ville att händelsen skulle rinna ut i sanden..
Men med grymt öm nacke och rygg, två totalt kassa handleder och en hoj som inte kommer att se gatan igen..
Fick jag kontakta min advokat för att saker skulle börja ske.. väntar nu på en ordentlig utredning.

Tackar för mig ett par år fram över vad gäller hoj åkandet.. hoppas att man en dag står där i affären med ett jätte smile över läpparna åt sin nyköp.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...Så svänger en gubbfan ut ungefär 10m framför mig. Var inte många meter från att smälla in i sidan på honom. Var såå sugen på att dra en spark i sidan på bilen. :tungan

Är det inte bättre du ser dig för innan du leker? :rolleyes:

Assåå... bara undrar varför man drar upp på slangen med bilar framör sig?
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Återkommande uppkörning vid 65-70 borde ju definitivt ligga i alla högre makters intresse. Olyckorna skulle säkert minskas något, men framförallt hade ju VV dragit in stålars från alla som tävlar om vilka som har mest pengar vid sin död (min syn på många gamla). Fast det är klart, många skulle ju inte ha råd, skulle dom säga.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Senast igår träffade jag på en sån där, några bilmuppar på jobbet som inte trodde på mig att jag kunde åka på bakhjulet med Hondan. Man måste nog vara blind för att missa det iaf, hade gula arbetsbyxor och arbetsjacka, vit hoj och helljuset på. Så jag drar ut på "storvägen" och drar upp den påbakhjulet.

Så svänger en gubbfan ut ungefär 10m framför mig. Var inte många meter från att smälla in i sidan på honom. Var såå sugen på att dra en spark i sidan på bilen. :tungan


Helljuset är väl bara användbart för flygspaning som du kör.
Och tror du bilföraren har röntgensyn som kan se dina kläder genom hojen?
Mörk undersida av en hoj mot en möjlig mörk bakgrund är väl inte så lätt att urskilja?

Mina 2

Dal-Mausen
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag kör alltid om bilar i minst 3ggr den lagstade hastigheten för att undvika att dem ska hinna vingla ut när man e jämte :tummenupp
 

Gabor

Guest
Senast igår träffade jag på en sån där, några bilmuppar på jobbet som inte trodde på mig att jag kunde åka på bakhjulet med Hondan. Man måste nog vara blind för att missa det iaf, hade gula arbetsbyxor och arbetsjacka, vit hoj och helljuset på. Så jag drar ut på "storvägen" och drar upp den påbakhjulet.

Så svänger en gubbfan ut ungefär 10m framför mig. Var inte många meter från att smälla in i sidan på honom. Var såå sugen på att dra en spark i sidan på bilen. :tungan

Har du helljus på Under hojen ???? Hur fan tror du att du syns ??
Din attityd i trafiken lämnar en hel del övrigt att önska...ännu ett "MOPPEFUCKO", :arsele ,

Du borde ha en spark i sidan så du slutar leka i trafiken.....:arsele

I söndags bestämde sig jag och polaren att vi skulle ta en repa på landsbyggden. Kl 16.00 skulle vi träffas på macken utanför stan för att tanka och planera rutten. Vi möttes dock två korsningar innan macken, och kör jämsides till macken.
Korsningen innan macken så bromsar båda in för bilen framför som helt utan förvarning bestämt sig att svänga vänster. Jag kör om på insidan lite smidigt och polaren hänger på..... ett två tre står en blå skåpbil mitt i mitt körfält. Första tanken är "vad fan kör!!!". men bilen verkar stå stilla........

Tackar för mig ett par år fram över vad gäller hoj åkandet.. hoppas att man en dag står där i affären med ett jätte smile över läpparna åt sin nyköp.

Samma här, ingen fantasi och framförhållning, bara köra på , fanns säker en anledning varför skåpbilen stod still.

Inte fan väntar man sig att 2 hojar ska snirkla sig mellan fordon bara för att få komma fram först.....vad kostar det att vänta innan det blir fritt ???

Nu blev det dyra läropengar, samt att du inte kör på ett par år säger du själv...skönt, då slipper vi se dig göra fler felbedömningar i stressade situationer....:)
 
Last edited:

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Har du helljus på Under hojen ???? Hur fan tror du att du syns ??
Din attityd i trafiken lämnar en hel del övrigt att önska...ännu ett "MOPPEFUCKO", :arsele ,

Du borde ha en spark i sidan så du slutar leka i trafiken.....:arsele



Samma här, ingen fantasi och framförhållning, bara köra på , fanns säker en anledning varför skåpbilen stod still.

Inte fan väntar man sig att 2 hojar ska snirkla sig mellan fordon bara för att få komma fram först.....vad kostar det att vänta innan det blir fritt ???

Nu blev det dyra läropengar, samt att du inte kör på ett par år säger du själv...skönt, då slipper vi se dig göra fler felbedömningar i stressade situationer....:)

De va väl helvete va du ska vara bror duktig i den här tråden och visa alla hur alla ska köra och hur alla är "Moppefuckon". :rolleyes:
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag kör om på insidan lite smidigt och polaren hänger på..... ett två tre står en blå skåpbil mitt i mitt körfält. Första tanken är "vad fan kör!!!". men bilen verkar stå stilla. Så jag väljer att väja på fel sida om bilen (motsatta körfältet) hellre det än att fronta.
Kommer precis runt, då den blå bilen bestämmer sig för att köra ut en meter.... blir totalt chockad och väjer lite till. Möte!!! kommer över så fel att jag slår i trottoar kanten och våltar kraftigt ett par gånger.

Det låter riktigt rutinerat...
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
...och små killar med liten kuk...

va fan ska dessa jävla gubbar i hat ute och göra på vägarna när de inte kan köra för?
jag och två kompisar var på väg hem ifrån lelleträffen och vi hade bara ca 2mil kvar inann vi var4 hemma, resan hade gått problemfritt och man började längta hem så kommer vi upp bakom en gammal blå mersa med en gammal gubbe med keps bakom ratten som vinglar smått över vägen wtf tänker man oså kör han dessutom i 80 på 90 väg, så min kompis kör om och tittar in på gubbfan och skakar på huvudet och undrar vad han håller på med, när jag börjar min om körning och har kommit upp jämnsides med gubben så börjar han att svänga ut till höger mot mig wtf, står på bromsen och hojen börjar wobbla och jag kommer över i fel körfält, väl där får jag möte med en bil med husvagn som med stora ögon gör allt för att inte köra på mig snabb som en vessla tvingas jag att ta ett beslut om jag ska frontalkrocka med bilen och öka olycksstatistiken eller köra i diket, jag väljer diket där det blir tvärstop.
Där ligger man och svär över alla dessa j-la gubbf-n som är ute och söndagskör på fyllan mina vänner får upp mig ur diket med en inte så nice hoj och den blå bilen tror ni han stannade NEJ det gjorde han inte.
skadorna blev endast materiella men dock så dyra (45000:) tacka gudarna att man lever.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Senast igår träffade jag på en sån där, några bilmuppar på jobbet som inte trodde på mig att jag kunde åka på bakhjulet med Hondan. Man måste nog vara blind för att missa det iaf, hade gula arbetsbyxor och arbetsjacka, vit hoj och helljuset på. Så jag drar ut på "storvägen" och drar upp den påbakhjulet.

Så svänger en gubbfan ut ungefär 10m framför mig. Var inte många meter från att smälla in i sidan på honom. Var såå sugen på att dra en spark i sidan på bilen. :tungan

Hur ser man helljuset när du kör på bakhjulet :confused:
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Jag tycker det är lite konstigt att gubben inte stannar om han ser att du krashar ner i diket. Är inte det brottsligt att dra? Speciellt om man är "delaktig" i olyckan som han var.

Åkte ner i diket för ett par år sen på vintern med min bil. Sladdade tvärs över vägen mellan två mötande bilar i drygt 70km/h. tror ni någon av alla ca 12bilar som åkte förbi under den tiden stannade? Nej.
 

Gabor

Guest
De va väl helvete va du ska vara bror duktig i den här tråden och visa alla hur alla ska köra och hur alla är "Moppefuckon". :rolleyes:

Japp, jag träffade rätt, mitt i prick där det tog som bäst...:yoparty

Jag menade inte alla, bara de som direkt tar åt sig..:D

Fortfarande, trafiken är ingen lekstuga, det finns banor att ta till för det.

Så länge det fortgår med allt fler olyckor så är det bara att räkna in polisens ingripande samt fler RIP trådar...
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06

Jag frågade min far som är 75 hur han fick sitt körkort. Inte var det som du sa att det gick till..:) så Du hade fel i din tro i alla fall.
Min granne (75år) fick i alla fall sitt kort så. Han blev tillsagd "Kör dit upp och vänd", sedan var det klart.

Jag håller inte alls med om att allt är okej så länge man "kör efter sin förmåga". Det är minst lika illa att köra för sakta som att köra för fort. Långsamma pensionärer skapar ett irritationsmoment och framkallar ofta farliga omkörningar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top