gubbar i hatt!!!!!!!

Gabor

Guest
Min granne (75år) fick i alla fall sitt kort så. Han blev tillsagd "Kör dit upp och vänd", sedan var det klart.

Jag håller inte alls med om att allt är okej så länge man "kör efter sin förmåga". Det är minst lika illa att köra för sakta som att köra för fort. Långsamma pensionärer skapar ett irritationsmoment och framkallar ofta farliga omkörningar.

Anpassning efter rådande trafiksituation gäller ALLA. Så även de som närmar sig långsamtgående annan trafik. Enkelt.

Man behöver inte va så hettsig å stressad i trafiken, det är inte nyttigt. :D
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Min granne (75år) fick i alla fall sitt kort så. Han blev tillsagd "Kör dit upp och vänd", sedan var det klart.

Jag håller inte alls med om att allt är okej så länge man "kör efter sin förmåga". Det är minst lika illa att köra för sakta som att köra för fort. Långsamma pensionärer skapar ett irritationsmoment och framkallar ofta farliga omkörningar.

Det är illa med alla som inte har koll ute i trafiken.
Det finns många som man ser som kör under hastighetsbegränsningen och då antagligen för att de känner sig osäkra.
Men det är väl klokt att sänka farten om man känner sig osäker?
De som blir stressade eller irriterade på dessa är däremot inte nåt vidare bra trafikanter tycker jag. Blir man sen så irriterad att man gör omkörningar som resulterar i att man hamnar i diket, trottoarkanten eller krockar med nån annan och påstår att det var gubben i hatt som orsakade detta då är det riktigt illa.
Skärp er.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Anpassning efter rådande trafiksituation gäller ALLA. Så även de som närmar sig långsamtgående annan trafik. Enkelt.

Man behöver inte va så hettsig å stressad i trafiken, det är inte nyttigt. :D
Nej, inte enkelt. En traktor är en sak, att komma i fatt en pensionär som inte håller hastigheten är en annan. Till saken hör att polisen bötfäller folk som utan anledning kör under skyltad hastighet. Och nej, det är inte en godkänd anledning att du är så skröplig så att du inte, på ett säkert sätt, kan hålla skyltad hastighet.
 

Gabor

Guest
Nej, inte enkelt. En traktor är en sak, att komma i fatt en pensionär som inte håller hastigheten är en annan. Till saken hör att polisen bötfäller folk som utan anledning kör under skyltad hastighet. Och nej, det är inte en godkänd anledning att du är så skröplig så att du inte, på ett säkert sätt, kan hålla skyltad hastighet.

Jag sa inget om traktor....det är inte olagligt att hålla lägre hastighet än den lagliga, bara över.

Hindrande av trafik är en sak, men det var inte det vi pratade om. Husvagnar, släpfordon, buss, lastbil, EU-moppar mm, vad gäller för dessa ??
de finns åxå på samma väg du ska fram...

Samspel och hänsyn i trafiken....hallå.!!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det stämmer, hindrande av trafik eller störande av trafik tror jag det rubriceras som.

Ja, men då krävs det att man ligger betydligt under hastighetsbegränsnigen utan synbart skäl och utan att försöka ge plats åt övriga.

Ligger du och dräller i 65 i vänsterfilen på motorväg så kan du nog få kännbara böter.

Om du däremot ligger i 75-80 på 90väg kommer du knappast få något annat än arga blickar från småkewkarna...
 

Gabor

Guest
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

Det stämmer, hindrande av trafik eller störande av trafik tror jag det rubriceras som.

Det är svårt med lagar i trafiken. men läs gärna vad som står i grundbestämelserna längre ner.....:)

Trafikförordning (1998:1276)
[Fakta & Historik]


1 kap. Allmänna bestämmelser

1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng.
Bestämmelser om förbud mot körning i terräng i vissa fall finns i terrängkörningslagen (1975:1313) och terrängkörningsförordningen (1978:594).
I militära vägtrafikkungörelsen (1974:97) och vägtrafikförordningen (1995:137) för den kommunala organisationen för räddningstjänst under utbildning och höjd beredskap finns bestämmelser om undantag från denna förordning.
Bestämmelser om spårvägstrafik finns i förordningen (1990:1165) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg. Förordning (2004:532).


2 § Inom inhägnat järnvägs- eller industriområde, inhägnat tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område gäller inte följande bestämmelser:
2 kap. 1 § tredje stycket, 2 kap. 2, 9 och 10 §§, 3 kap. 2-4, 11, 13 och 14 §§, 3 kap. 15 § första stycket 1-8 och 15, 3 kap. 16, 18, 30, 31, 33 och 35 §§, 3 kap. 47 § första stycket 1, 3 kap. 49-52 §§, 3 kap. 55 § första stycket 2 och 4, 3 kap. 57, 58 och 64-83 §§, 4 kap. 2-7, 9, 19 och 21 §§, 6 kap. 1-4 och 5 §§, samt 7 kap. 1 och 5 §§.
I terräng gäller inte heller bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 § inom sådana inhägnade områden som avses i första stycket. Förordning (2004:296).


3 § De beteckningar som används i denna förordning har samma betydelse som i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner och i förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner. Förordning (2001:667).


4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.
Bestämmelserna om gående gäller även den som åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande och den som för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon. Bestämmelserna om gående gäller även den som leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, den som för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående samt den som själv för rullstol om han eller hon färdas med gångfart. Förordning (2001:667).


5 § Ägaren av ett fordon är skyldig att se till att fordonet inte brukas i strid mot bestämmelserna i denna förordning eller mot bestämmelser eller förbud som har meddelats med stöd av denna förordning. När någon annan brukar fordonet gäller ägarens skyldighet endast bestämmelserna i 4 kap. 3, 4, 12-14 och 18 a §§ samt sådana trafikregler som meddelats genom lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § andra stycket vilka rör fordons axel-, boggi- eller trippelaxeltryck eller bruttovikt. Förordning (1999:721).


6 § Vad som i denna förordning sägs om utryckningsfordon skall även gälla fordon som används vid sådana förföljanden som avses i 5 och 10 §§ lagen (2000:343) om internationellt polisiärt samarbete och vid sådana ingripanden som avses i 9 § samma lag. Därvid skall vad som sägs om föreskrivna larmanordningar i stället avse motsvarande anordningar som fordonet är försett med.
Första stycket gäller endast om fordonet är att anse som utryckningsfordon eller motsvarande i registreringslandet. Förordning (2000:456).


2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Nej, inte enkelt. En traktor är en sak, att komma i fatt en pensionär som inte håller hastigheten är en annan. Till saken hör att polisen bötfäller folk som utan anledning kör under skyltad hastighet. Och nej, det är inte en godkänd anledning att du är så skröplig så att du inte, på ett säkert sätt, kan hålla skyltad hastighet.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp#topp

Står ingenstans i deras böteslista om det du nämner...:)
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det är svårt med lagar i trafiken. men läs gärna vad som står i grundbestämelserna längre ner.....:)

blabla...

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.



http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp#topp

Står ingenstans i deras böteslista om det du nämner...:)

Jag anser iaf att köra 80km/h på 90km/h väg för att man är "rädd" eller annat dravvel är att hindra och störa annan trafik.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Där ser man. Jag tackar för lektionen. Hur som helst finns det inget som kommer ändra på det faktum att jag tycker det är kasst med folk som inte kan komma upp i skyltad hastighet. När jag själv blir så gammal att jag inte är säker nog att hålla 90km/h på 90-väg så hoppas jag innerligt att jag har vett nog att lägga ned bil/mc-körningen.

Jag anser iaf att köra 80km/h på 90km/h väg för att man är "rädd" eller annat dravvel är att hindra och störa annan trafik.
Det är i och för sig mycket sant.
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
3049163 Där ser man. Jag tackar för lektionen. Hur som helst finns det inget som kommer ändra på det faktum att jag tycker det är kasst med folk som inte kan komma upp i skyltad hastigheten. När jag själv blir så gammal att jag inte är säker nog att hålla 90km/h på 90-väg så hoppas jag innerligt att jag har vett nog att lägga ned bil/mc-körningen.


Det är i och för sig mycket sant.
Även det du skriver!
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Där ser man. Jag tackar för lektionen. Hur som helst finns det inget som kommer ändra på det faktum att jag tycker det är kasst med folk som inte kan komma upp i skyltad hastighet. När jag själv blir så gammal att jag inte är säker nog att hålla 90km/h på 90-väg så hoppas jag innerligt att jag har vett nog att lägga ned bil/mc-körningen.


Det är i och för sig mycket sant.

Bra svar. Håller med dig:tummenupp
 

Gabor

Guest
Jag anser iaf att köra 80km/h på 90km/h väg för att man är "rädd" eller annat dravvel är att hindra och störa annan trafik.

Då är dett fritt att köra om, ingen som hindrar dig. Alla har inte bråttom till ingenstans för att göra ingenting på de 3 minuter man tjänat, för att sedan stå å vänta samma tid vid en korsning eller av annan orsak.

Det är många som klagar i andra trådar att det är en konstig attityd i trafiken, alla ska fram först, snabbast till vilket pris som helst. Tar massor av chansningar å många håller med. Samma människor har vid andra tillfällen sagt precis tvärt om, ojar sig över olyckor, skadade och RIP trådar..

Kan koppla denna direkt till olyckstråden... Attityd i trafiken dödar å skadar flest. Ta det lugnt istället när andra är i närheten, kör fort när det är fritt å liten risk till att dra på sig en olycka. Men det är väl inge ide på ett discusionsforum att ta den frågan.

Ryggdunk å uppmana folk att tävla mot allt verkar vara mera moget och accepterat. Fortsätt så, så ökar vi på olyckstråden med 35 sidor till innan sommaren är slut. :näsblod
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Då är dett fritt att köra om, ingen som hindrar dig. Alla har inte bråttom till ingenstans för att göra ingenting på de 3 minuter man tjänat, för att sedan stå å vänta samma tid vid en korsning eller av annan orsak.

Det är många som klagar i andra trådar att det är en konstig attityd i trafiken, alla ska fram först, snabbast till vilket pris som helst. Tar massor av chansningar å många håller med. Samma människor har vid andra tillfällen sagt precis tvärt om, ojar sig över olyckor, skadade och RIP trådar..

Kan koppla denna direkt till olyckstråden... Attityd i trafiken dödar å skadar flest. Ta det lugnt istället när andra är i närheten, kör fort när det är fritt å liten risk till att dra på sig en olycka. Men det är väl inge ide på ett discusionsforum att ta den frågan.

Ryggdunk å uppmana folk att tävla mot allt verkar vara mera moget och accepterat. Fortsätt så, så ökar vi på olyckstråden med 35 sidor till innan sommaren är slut. :näsblod


Nu var det väll inte riktigt det som diskuterades? Utan om gubbar i hatt och att de inte har ett skit att göra i trafiken om de inte klarar av att framföra sin bil eller annat fordon efter skyltad hastighet. Sedan om man försöker köra om på mindre lämpligt valda ställen så får man stå sitt kast. Tidsskillnaden är rätt stor att köra 80km/h istället för 110km/h om man ska en bit... Ot: Sen lyckas man allid komma ikapp sådana där det är sämsta lägen för omkörningar.. whyy? ot/

Sen tror jag förövrigt att om alla gubbar i keps skulle hålla hastighetsbegränsningen för den väg han kör på skulle det inte bli köbildning bakom och en massa dumma omkörningar till följd. Dvs säkrare att köra 90km/h på en 90väg istället för 75-80. Men det är bara min åsikt...
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ok, för att sammanfatta tråden så här långt;


Vi har en omkörning under möte som slutar i diket.
Vi har en bakhjulskörning vid påfartsvägar/korsningar som nästan slutar i en bil.
Vi har en 'gena på insidan genom korsning' som slutar på trottoaren.

Inget av dessa fall verkar vara förarens fel utan det är genomgående någon annan som har ansvaret.

Kör man 80 på 90väg så är man ansvarig för dem som försöker köra om, de kan nämligen bli upprörda och tappa tålamodet eftersom de måste om och är därigenom utan ansvar.


Har jag missat något?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ok, för att sammanfatta tråden så här långt;


Vi har en omkörning under möte som slutar i diket. - Idioti
Vi har en bakhjulskörning vid påfartsvägar/korsningar som nästan slutar i en bil. - Idioti
Vi har en 'gena på insidan genom korsning' som slutar på trottoaren.- Idioti

Inget av dessa fall verkar vara förarens fel utan det är genomgående någon annan som har ansvaret. - Idioti

Kör man 80 på 90väg så är man ansvarig för dem som försöker köra om, de kan nämligen bli upprörda och tappa tålamodet eftersom de måste om och är därigenom utan ansvar. - Idioti


Har jag missat något?

Tror inte det! :tummenupp

Edit: Men tror fortfarande att det är säkrare att köra 90 på 90väg istället för 80.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Då är dett fritt att köra om, ingen som hindrar dig.
Det var ju en bra lösning. :rolleyes: Då kan vi ju samtidigt ta bort följande:

"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."


och ersätta med:

"Det är fritt att köra om, ingen som hindrar dig."
 

Dominator-Rocks

Guest
Nej, inte enkelt. En traktor är en sak, att komma i fatt en pensionär som inte håller hastigheten är en annan. Till saken hör att polisen bötfäller folk som utan anledning kör under skyltad hastighet. Och nej, det är inte en godkänd anledning att du är så skröplig så att du inte, på ett säkert sätt, kan hålla skyltad hastighet.

:rolleyes: Jasså, jag hade en Påålisbil framför mig igår på en rak/fin 70väg jag tog in rätt snabbt på den och snart låg jag alldeles bakom :mad: Polisera höll dryga 50 knyck varav jag vart lite små irriterad :mad: jag fick för mig att dom bara jävlades :va

Tyvär så faans ingen möjlighet för omkörning då jag hade mötande trafik hela tiden.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top