Riktigt arga, gamla män!
Riktigt arga, gamla män!
Edit: Men tror fortfarande att det är säkrare att köra 90 på 90väg istället för 80.
Har den inte blivit, man ska anpassa sin hastighet efter sikt och väglag.'3049250Sedan när blev "högsta tillåtna hastighet" ersatt av "minsta tillåtna hastighet" eller ens "rekomenderad hastighet"?
En gubbe född -23 skulle korsa en huvudled som jag kom åkandes på i ca 30.. och körde rakt in i sidan på mig! Gubben försvar var att "Du kom ju så förbaskat fort"
Sen när vi skulle skriva en skadeanmälan så frågade dom om gubbens hastighet och då svarade han att han hade kört i 0 Fast sen när jag sa att då hade du ju inte kunnat kört in i sidan på mig så ändrade han sig till 15.
Edit: Detta var dock en gubbe i basker!
Vad jag har hört så är pensionärer på motorcyklar inblandade i nästan lika många singelolyckor som ungdomar. ?
Jag anser iaf att köra 80km/h på 90km/h väg för att man är "rädd" eller annat dravvel är att hindra och störa annan trafik.
Ok, för att sammanfatta tråden så här långt;
Vi har en omkörning under möte som slutar i diket.
Vi har en bakhjulskörning vid påfartsvägar/korsningar som nästan slutar i en bil.
Vi har en 'gena på insidan genom korsning' som slutar på trottoaren.
Inget av dessa fall verkar vara förarens fel utan det är genomgående någon annan som har ansvaret.
Kör man 80 på 90väg så är man ansvarig för dem som försöker köra om, de kan nämligen bli upprörda och tappa tålamodet eftersom de måste om och är därigenom utan ansvar.
Har jag missat något?
Kom direkt att tänka på en historia som jag har hört.3049321Den hastighetsskillnaden kan vara så enkel som en felvisning på hastighetsmätaren. Och "hattguppen" kanske retar sig till max på alla som måste köra om när han kör lagligt
Ber korvgubben så hemskt mycket om ursäkt för mitt tanklösa utspel. Detta kommer aldrig mer att upprepas, då jag inte vill bli utpekad som någon ryktesskapare av nån aggro-människa vid tangentbordet. Jag kommer hädanefter att grundligt undersöka alla lösa rykten och hörsägner, samt bifoga namn på alla mina källor från vilka jag får mina uppgifter.Det är vad du har hört...
Nu kan du LÄSA svart på vitt hur det är...
http://www.vv.se/filer/27656/Olycksutveckling%20MC%20-%20bildspel%20(V%E4gverket%202007).pdf
Där kan du bland annat läsa att
"- Andelen som FÅTT sitt körkort är KLART UNDERREPRESENTERADE i olyckstatistiken"
De som fått sitt körkort på köpet står för 20% av olyckorna men utför 45% av "trafikarbetet"....
Dock så har jag alltid tyckt att man ska ha OBLIGATORISK 5års intervall på läkarundersökning och teoriprov . På ALLA trafikanter med körkort.
Trafikregler ändras, det kommer nya, läkarundersökning är det många som slarvar med för att: " det är för dyrt, jag kanske är sjuk, tänk om jag inte klarar synen, mm"
Har man C- behö. å över det är det ju återkommande läkarundersöknig för att få behålla behörigheten.
Det finns de som är 80 å är hur skärpta som helst, medans det finns 20 åriga virrhjärnor utan koll alls. Å allt däremellan. Går inte att dra en åldersgräns generellt.
Ber korvgubben så hemskt mycket om ursäkt för mitt tanklösa utspel. Detta kommer aldrig mer att upprepas, då jag inte vill bli utpekad som någon ryktesskapare av nån aggro-människa vid tangentbordet. Jag kommer hädanefter att grundligt undersöka alla lösa rykten och hörsägner, samt bifoga namn på alla mina källor från vilka jag får mina uppgifter.
Jag ska genast bättra mig.
Det är vad du har hört...
Nu kan du LÄSA svart på vitt hur det är...
http://www.vv.se/filer/27656/Olycksutveckling%20MC%20-%20bildspel%20(V%E4gverket%202007).pdf
Där kan du bland annat läsa att
"- Andelen som FÅTT sitt körkort är KLART UNDERREPRESENTERADE i olyckstatistiken"
De som fått sitt körkort på köpet står för 20% av olyckorna men utför 45% av "trafikarbetet"....
Du är väl bara den hundrade i raden som yppar precis samma slitna argument där man försöker antyda att det är gubbar på customhojar som är det största problemet... Då är det väl lika bra att döda myten på en gång med lite fakta så slipper folk leva som strutsar för länge? Man får så taskig solbränna om man ska leva med huvudet i sanden hela tiden.
Ser inte speciellt ljust ut alls i år, tur man knappt kör gata längre utan nästan bara bana.. Inte för att det är 100% säkert heller men då slipper man gammla gubbar som kör jättesakta3049343Intressant läsning, igen.
Någon som har koll på hur statistiken ligger i år.?? Den ser inte ljus ut med tanke på olyckstråden......Nyss kollat.. 33 döda tom igår..inte bra.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |