gubbar i hatt!!!!!!!

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
3049250 Sedan när blev "högsta tillåtna hastighet" ersatt av "minsta tillåtna hastighet" eller ens "rekomenderad hastighet"? :va
Har den inte blivit, man ska anpassa sin hastighet efter sikt och väglag.'
Jag stör mig inte alls på de som kör sakta då det är motiverat, men som sagt... Gubbar i keps som ständigt kör 10km/h saktare eller mer vart de än far, för att de är rädda för att köra fortare eller vad nu deras anledning är kan gärna lämna tillbaka körkortet till vv.

Sen är det alltid kul att träffa på förvirrade gubbar/gummor i trafiken som mitt i en korsning inte riktigt vet vart de ska längre, eller riktigt vet hur man framför sin bil.
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
En gubbe född -23 skulle korsa en huvudled som jag kom åkandes på i ca 30.. och körde rakt in i sidan på mig!:huvet Gubben försvar var att "Du kom ju så förbaskat fort"
Sen när vi skulle skriva en skadeanmälan så frågade dom om gubbens hastighet och då svarade han att han hade kört i 0 :va Fast sen när jag sa att då hade du ju inte kunnat kört in i sidan på mig så ändrade han sig till 15.

Edit: Detta var dock en gubbe i basker!
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
En gubbe född -23 skulle korsa en huvudled som jag kom åkandes på i ca 30.. och körde rakt in i sidan på mig!:huvet Gubben försvar var att "Du kom ju så förbaskat fort"
Sen när vi skulle skriva en skadeanmälan så frågade dom om gubbens hastighet och då svarade han att han hade kört i 0 :va Fast sen när jag sa att då hade du ju inte kunnat kört in i sidan på mig så ändrade han sig till 15.

Edit: Detta var dock en gubbe i basker!

Varför körde du inte fortare än 30 ?? på en huvudled också !
Du borde inte få ha körkortet kvar
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det är anmärkningsvärt att diskussioner av den här typen uppkommer på ett forum där de flesta sitter på maskiner som inte kan anses harmlösa, och där det verkligen skulle kunna förmodas att deltagarna, även om de bortser från den, ändå skulle kunna förstå andemeningen med trafikens grundregel.
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
I USA är de rätt snabba att stoppa en om man kör för långsamt, dels för att kolla så att allt är väl men dels för att påpeka att det är olämpligt. Mycket bra, tycker jag. Speciellt på trafikkameratäta sträckor där 70 eller 90 helt plötsligt blir 50 eller 70 bara för att folk inte litar på sin hastighetsmätare.
 

Smagatusk

Guest
Vad jag har hört så är pensionärer på motorcyklar inblandade i nästan lika många singelolyckor som ungdomar. Inte konstigt kanske, när de på ålderns höst inser "fick inte jag en mc-kort på köpet för sisådär 50 år sen? Bäst jag köper en nu när jag har tid." Vidare tycker jag det är märkligt att jag måste förnya mitt heta arbeten-certifikat genom att gå en kurs vart femte år, men behöver aldrig göra nåt liknande för att behålla körkortet.

Glömmer man på fem år att ett gnistregn kan orsaka en brand?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fan vad ni håller på :hihi
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad jag har hört så är pensionärer på motorcyklar inblandade i nästan lika många singelolyckor som ungdomar. ?

Det är vad du har hört...
Nu kan du LÄSA svart på vitt hur det är...
http://www.vv.se/filer/27656/Olycksutveckling%20MC%20-%20bildspel%20(V%E4gverket%202007).pdf

Där kan du bland annat läsa att
"- Andelen som FÅTT sitt körkort är KLART UNDERREPRESENTERADE i olyckstatistiken"

De som fått sitt körkort på köpet står för 20% av olyckorna men utför 45% av "trafikarbetet"....
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Jag anser iaf att köra 80km/h på 90km/h väg för att man är "rädd" eller annat dravvel är att hindra och störa annan trafik.

Den hastighetsskillnaden kan vara så enkel som en felvisning på hastighetsmätaren. Och "hattguppen" kanske retar sig till max på alla som måste köra om när han kör lagligt :)
 

Gabor

Guest
Ok, för att sammanfatta tråden så här långt;


Vi har en omkörning under möte som slutar i diket.
Vi har en bakhjulskörning vid påfartsvägar/korsningar som nästan slutar i en bil.
Vi har en 'gena på insidan genom korsning' som slutar på trottoaren.

Inget av dessa fall verkar vara förarens fel utan det är genomgående någon annan som har ansvaret.

Kör man 80 på 90väg så är man ansvarig för dem som försöker köra om, de kan nämligen bli upprörda och tappa tålamodet eftersom de måste om och är därigenom utan ansvar.


Har jag missat något?

Ja, du å jag är försoffade gamla stofiler som inte har på vägarna att göra..än mindre ha åsikter om unga mcförares körskicklighet och attityder i trafiken.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
3049321 Den hastighetsskillnaden kan vara så enkel som en felvisning på hastighetsmätaren. Och "hattguppen" kanske retar sig till max på alla som måste köra om när han kör lagligt :)
Kom direkt att tänka på en historia som jag har hört.

En gubbe hör på radion om en bil efter e4an som kör på fel sida av vägen, då han tänker för sig själv.
-En bil, alla bilar kör ju på fel sida!
 

Smagatusk

Guest
Det är vad du har hört...
Nu kan du LÄSA svart på vitt hur det är...
http://www.vv.se/filer/27656/Olycksutveckling%20MC%20-%20bildspel%20(V%E4gverket%202007).pdf

Där kan du bland annat läsa att
"- Andelen som FÅTT sitt körkort är KLART UNDERREPRESENTERADE i olyckstatistiken"

De som fått sitt körkort på köpet står för 20% av olyckorna men utför 45% av "trafikarbetet"....
Ber korvgubben så hemskt mycket om ursäkt för mitt tanklösa utspel. Detta kommer aldrig mer att upprepas, då jag inte vill bli utpekad som någon ryktesskapare av nån aggro-människa vid tangentbordet. Jag kommer hädanefter att grundligt undersöka alla lösa rykten och hörsägner, samt bifoga namn på alla mina källor från vilka jag får mina uppgifter.

Jag ska genast bättra mig.
 

ceicli

Jag kör så långsamt jag vill!!! *basta*
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Tollered
Hoj
Honda CBX600E-83
Dock så har jag alltid tyckt att man ska ha OBLIGATORISK 5års intervall på läkarundersökning och teoriprov . På ALLA trafikanter med körkort.

Trafikregler ändras, det kommer nya, läkarundersökning är det många som slarvar med för att: " det är för dyrt, jag kanske är sjuk, tänk om jag inte klarar synen, mm"

Har man C- behö. å över det är det ju återkommande läkarundersöknig för att få behålla behörigheten.

Det finns de som är 80 å är hur skärpta som helst, medans det finns 20 åriga virrhjärnor utan koll alls. Å allt däremellan. Går inte att dra en åldersgräns generellt.

Håller med!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ber korvgubben så hemskt mycket om ursäkt för mitt tanklösa utspel. Detta kommer aldrig mer att upprepas, då jag inte vill bli utpekad som någon ryktesskapare av nån aggro-människa vid tangentbordet. Jag kommer hädanefter att grundligt undersöka alla lösa rykten och hörsägner, samt bifoga namn på alla mina källor från vilka jag får mina uppgifter.

Jag ska genast bättra mig.

Du är väl bara den hundrade i raden som yppar precis samma slitna argument där man försöker antyda att det är gubbar på customhojar som är det största problemet... Då är det väl lika bra att döda myten på en gång med lite fakta så slipper folk leva som strutsar för länge? Man får så taskig solbränna om man ska leva med huvudet i sanden hela tiden.
 

Gabor

Guest
Det är vad du har hört...
Nu kan du LÄSA svart på vitt hur det är...
http://www.vv.se/filer/27656/Olycksutveckling%20MC%20-%20bildspel%20(V%E4gverket%202007).pdf

Där kan du bland annat läsa att
"- Andelen som FÅTT sitt körkort är KLART UNDERREPRESENTERADE i olyckstatistiken"

De som fått sitt körkort på köpet står för 20% av olyckorna men utför 45% av "trafikarbetet"....

Intressant läsning, igen.:)

Du är väl bara den hundrade i raden som yppar precis samma slitna argument där man försöker antyda att det är gubbar på customhojar som är det största problemet... Då är det väl lika bra att döda myten på en gång med lite fakta så slipper folk leva som strutsar för länge? Man får så taskig solbränna om man ska leva med huvudet i sanden hela tiden.

Någon som har koll på hur statistiken ligger i år.?? Den ser inte ljus ut med tanke på olyckstråden...:näsblod...Nyss kollat.. 33 döda tom igår..inte bra.
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
3049343 Intressant läsning, igen.:)



Någon som har koll på hur statistiken ligger i år.?? Den ser inte ljus ut med tanke på olyckstråden...:näsblod...Nyss kollat.. 33 döda tom igår..inte bra.
Ser inte speciellt ljust ut alls i år, tur man knappt kör gata längre utan nästan bara bana.. Inte för att det är 100% säkert heller men då slipper man gammla gubbar som kör jättesakta :D
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ingen kan och vet allt, han klarade sig bra och är 1 erfarenhet klokare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top