HanneZ skrev:
Vem betalar de då? Det ingår väl inte i Sveriges sjuvård direkt? Vem betalar alla prylar man behöver för att leva ett hyfsat normalt liv?
Vi drar det till sin spets. Helt oförsäkrat är det detta som gäller..
Skada genom oförsäkrat fordon
När betalas ersättning?
Om ett oförsäkrat motorfordon orsakar en olycka behöver du som råkar ut för skada inte bli utan ersättning. Trafikförsäkringsföreningen reglerar skadan enligt samma regler som om fordonet varit trafikförsäkrat.
Skador som det oförsäkrade motorfordonet orsakar på andra motorfordon eller annan egendom utanför det oförsäkrade motorfordonet ersätts. Däremot ersätts inte skador på det oförsäkrade motorfordonet eller egendom som transporteras med detta.
Personskador till följd av olyckan ersätts. Det gäller såväl förare som passagerare i inblandade motorfordon som cyklister och gående som skadas.
Och här kommer det du är ute efter antar jag.
Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. 2005 är återkravet högst 3940 kr. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.
Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan,
kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.
MEN då ska man veta att den absolut högsta ersättning som ges för invaliditet är ca 1,2 miljoner, om du är mellan 0-1 år och får 94% invaliditet. Wohoo.. där har vi iaf en miljon man teoretiskt sett kan bli skyldig.
HanneZ skrev:
Handikappsanpassar landstinget bilar etc? Rehab är knappast gratis, jag fick pröjsa typ 100 spänn jag fick gå dit och dom hade inget tak vad jag vet, brydde mig inte så mycket heller då jag skickade vidare allt till Folksam. Sen är det ju så att man får ut en del pengar av försäkringsbolaget om man blir invalid, och dessa pengar borde ju isåfall den oförsäkrade betala?
Det får du stå för själv, tyvärr.
Rehab är inte sjukvård, har du ingen egen olycksfallsförsäkring så blir du nog utan rehab även om någon annan mosar dig. Därför har jag själv utökat min standard olycksfall som vi har genom metall, där var inte mycket rehab med som standard. Den gäller för vad man än hittar på för dumheter, inga undantag.