Så du tror verkligen att alla försäkringar som har med R-Hojjar att göra är rena minusaffärer, och när man slår ut det på det stora hela, så går det på +-0? Det tror i alla fall inte jag. Om det nu skulle vara så, så förstår inte jag varför inte försäkringsbolagen inte går ut med sin statistik offentligt, eller varför inte alla bolag har samma premier. Kanske är det så att det finns för lite statlig insyn och regleringar på den svenska försäkringsmaknaden? Kanske finns det en anledning att staten inte går inte och försöker styra upp? Energimarknaden är ett lysade exempel på att staten vänder dövörat till, med anledningen av att det ger pengar till statskassan. Jag tror överlag att de allra flesta människor "köper fakta" alldeles för naivt. Sådanna här diskussioner är alltid genomsyrade av "Jag har en kompis som sa, jag snackade med en säljare, jag ringde till LF, min faster jobbar på IF", väldigt få människor har gjort en objektiv analys, och kan med riktiga fakta säga att "SÅHÄR ligger det till". Det är viktigare att höras, än att låta det som hörs vara viktigt.
Att t.ex prissätta en premia olika beroende på vart du bor, låter kanske logiskt i många öron "Det händer fler olyckor i stan", ja, det är rätt och riktigt. Men om nu folk skulle ifrågasätta och tänka efter ett steg längre, ur ett rent vinstperspektiv för ett bolag. VART BOR DE ALLRA FLESTA MÄNNISKOR!? Jag är själv ifrån skåne, och bor i Malmö. Stortorget är inte en helt ovanlig samlingspunkt för hojåkare, det kan nog alla hålla med om. Även posörrundor är en relativt vanligt förekommande typ av aktivitet, som inte alltför ofta brukar köras i småsamhällen utanför skyffladyngamåla. Alltsåledes kör folk I STAN, jag skulle villja säga att jag som bor i Malmö, inte kör i innerstaden MER än 0.5% mer än någon som bor en bit utanför (då räknat på vår totala körtid). Ändå så kan ett försäkringsbolag hävda att det är dessa 0.5% som gör att min premie är 10.000 kr dyrare än någon som bor utanför (kanske i en förort som är väldigt kriminellt belastad). Allting som kommer från ett försäkringsbolag är inte sanning, bara för att en säljare, eller din polare säger det, och om bara alla hade insett detta, så hade nog fler människor slösat sin tid på att styra upp bland f-bolagens kartellbildningar och godtyckliga prissättning, mer än att skrika halsen torr på en nybliven körkortstagare.
Hoppas jag kan ha öppnat den fria tankens kraft hos Någon i alla fall...
Peace Out.