Gubbe 53 år och en GSXR 750

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Suomalainen skrev:
Inte så troligt va..

För det första så gäller trafikförsäkringen alltid, tom om du snott hojen, kör full osv. För det andra så lär ingen i sverige betala någon annans sjukhuskostnader, det är vi skattebetalare som står för sjukhusen här i sverige. Skadestånd, det kan det säkert bli. Men i åter igen här i sverige döms aldrig några stora skadestånd ut. Kanske nån månad med fotboja och ett par 10-tusingar fattigare, max. Beroende på vad man skulle åka dit på... misshandel? :va

VI BOR FÖR FAN INTE I USA!! trött jag blir...


Om jag klotar rätt in i en sprillans ny porsche utan försäkring.. får jag pynta reparationen av bilen då? :)
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
[- sNaIjK -] skrev:
Om jag klotar rätt in i en sprillans ny porsche utan försäkring.. får jag pynta reparationen av bilen då? :)

Ja, men du missförstog mig, personlig konka för rep på en bil är väl mindre troligt.

Med skadestånd syftade jag på invalidiseringen han nämnde. För det är väl där alla de där 10-tals miljoner ligger, som var och varannan nämner. :3freak

Dawg skrev:

OMG :hihi
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Suomalainen skrev:
Ja, men du missförstog mig, personlig konka för rep på en bil är väl mindre troligt.

Med skadestånd syftade jag på invalidiseringen han nämnde. För det är väl där alla de där 10-tals miljoner ligger, som var och varannan nämner. :3freak

I varje fall så kanske det borde vara så.

Och kanske borde det också vara så, att om man inte har en giltig försäkring, och gör illa sig, så borde den sociala sjukförsäkringen inte heller gälla = betala sin egen vårdkostnad.

Väljer man att ställa sig utanför regelverket, och istället sköta sig själv och skita i andra, så kanske man borde få leva upp till det - fullt ut, hela vägen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Pejo skrev:
Väljer man att ställa sig utanför regelverket, och istället sköta sig själv och skita i andra, så kanske man borde få leva upp till det - fullt ut, hela vägen.

Precis, och även sköta sig själv, och inte bara skita i andra!!!
 

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Väljer man att ställa sig utanför regelverket, och istället sköta sig själv och skita i andra, så kanske man borde få leva upp till det - fullt ut, hela vägen.
Ord till din morsa :tummenupp
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Pejo skrev:
I varje fall så kanske det borde vara så.

Och kanske borde det också vara så, att om man inte har en giltig försäkring, och gör illa sig, så borde den sociala sjukförsäkringen inte heller gälla = betala sin egen vårdkostnad.

Väljer man att ställa sig utanför regelverket, och istället sköta sig själv och skita i andra, så kanske man borde få leva upp till det - fullt ut, hela vägen.

Håller med till 100% att det borde vara så.

Blev bara så trött på att se detta eviga tjat om invalido hit o invalido dit och miljoners miljarder i skadestånd åt höger o vänster, kanske i ett försök att skrämmas eller kanske i ren okunskap, vad vet jag. Fel är det iaf.
 

ZaXeS

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Småland
Hoj
Kronan, en grön
Mackz skrev:
Är det någon mer än jag som tycker att popcorn-smiley är skitlöjlig i såna här sammanhang?
Jag :corn

(jag var säkert inte den första, orkade inte läsa alla sidor :wiggle :)
 

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Västkusten(Norge)
Hoj
`03 khi setteks636-r
mikal skrev:
Hehe, vilka reaktioner det blev.

Mycket starka känslor som kommer upp till ytan.

Jag kanske blir lika mogen som er en dag,
men jag är väl naiv och fifflare nu då.

Jag ska inte besvära er mer.
banhim.jpg
 

sandstream

Guest
mikal skrev:
Förstår inte varför man skulle bli bannad i en sådan här diskussion? :kocko
Stor del av er som finns här på forumet verkar ju bara vilja jäklas.
Jag tror inte så många vill jäklas men när du stövlar in som helt ny och tar upp ett hett ämne (vilket du hade känt till om du sökt lite eller varit här ett tag) så vänder en del taggarna utåt.
That's life!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Suomalainen skrev:
Inte så troligt va..

För det första så gäller trafikförsäkringen alltid, tom om du snott hojen, kör full osv. För det andra så lär ingen i sverige betala någon annans sjukhuskostnader, det är vi skattebetalare som står för sjukhusen här i sverige. Skadestånd, det kan det säkert bli. Men i åter igen här i sverige döms aldrig några stora skadestånd ut. Kanske nån månad med fotboja och ett par 10-tusingar fattigare, max. Beroende på vad man skulle åka dit på... misshandel? :va

VI BOR FÖR FAN INTE I USA!! trött jag blir...
Trafikförsäkringen gäller alltid men bolagen kan kräva tillbaka pengarna om villkoren inte stämmer. Det händer ofta i samband med onykterhetsolyckor t.ex.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
HanneZ skrev:
Trafikförsäkringen gäller alltid men bolagen kan kräva tillbaka pengarna om villkoren inte stämmer. Det händer ofta i samband med onykterhetsolyckor t.ex.

Kan vittna om detta då en polare fyllkörde och kraschade en hyrbil för ett par år sen.. Både bilen och hans sjukhusräkning går på avbetalning än idag (även om det gick rätt bra, så han är väl av med det där snart).

Man har ett avtal med förs.bol. Håller man inte sin del, behöver de heller inte hålla sin. Allmänna trafikfonden (eller vad det heter) täcker heller inte kostnader för 1a person vid fyllekörning, olovlig körning etc om jag inte minns helt fel!

Det spelar egentligen ingen roll.. Kör man med ogiltiga försäkrningar ska man ha finndubb i pannan! :fatta!
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Anderzzon skrev:
Nej, men det är nog pga av de inte bara säljer försäkringar för R-hojar... :rolleyes:

Så du tror verkligen att alla försäkringar som har med R-Hojjar att göra är rena minusaffärer, och när man slår ut det på det stora hela, så går det på +-0? Det tror i alla fall inte jag. Om det nu skulle vara så, så förstår inte jag varför inte försäkringsbolagen inte går ut med sin statistik offentligt, eller varför inte alla bolag har samma premier. Kanske är det så att det finns för lite statlig insyn och regleringar på den svenska försäkringsmaknaden? Kanske finns det en anledning att staten inte går inte och försöker styra upp? Energimarknaden är ett lysade exempel på att staten vänder dövörat till, med anledningen av att det ger pengar till statskassan. Jag tror överlag att de allra flesta människor "köper fakta" alldeles för naivt. Sådanna här diskussioner är alltid genomsyrade av "Jag har en kompis som sa, jag snackade med en säljare, jag ringde till LF, min faster jobbar på IF", väldigt få människor har gjort en objektiv analys, och kan med riktiga fakta säga att "SÅHÄR ligger det till". Det är viktigare att höras, än att låta det som hörs vara viktigt.

Att t.ex prissätta en premia olika beroende på vart du bor, låter kanske logiskt i många öron "Det händer fler olyckor i stan", ja, det är rätt och riktigt. Men om nu folk skulle ifrågasätta och tänka efter ett steg längre, ur ett rent vinstperspektiv för ett bolag. VART BOR DE ALLRA FLESTA MÄNNISKOR!? Jag är själv ifrån skåne, och bor i Malmö. Stortorget är inte en helt ovanlig samlingspunkt för hojåkare, det kan nog alla hålla med om. Även posörrundor är en relativt vanligt förekommande typ av aktivitet, som inte alltför ofta brukar köras i småsamhällen utanför skyffladyngamåla. Alltsåledes kör folk I STAN, jag skulle villja säga att jag som bor i Malmö, inte kör i innerstaden MER än 0.5% mer än någon som bor en bit utanför (då räknat på vår totala körtid). Ändå så kan ett försäkringsbolag hävda att det är dessa 0.5% som gör att min premie är 10.000 kr dyrare än någon som bor utanför (kanske i en förort som är väldigt kriminellt belastad). Allting som kommer från ett försäkringsbolag är inte sanning, bara för att en säljare, eller din polare säger det, och om bara alla hade insett detta, så hade nog fler människor slösat sin tid på att styra upp bland f-bolagens kartellbildningar och godtyckliga prissättning, mer än att skrika halsen torr på en nybliven körkortstagare.

Hoppas jag kan ha öppnat den fria tankens kraft hos Någon i alla fall...

Peace Out.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
yoohan skrev:
Så du tror verkligen att alla försäkringar som har med R-Hojjar att göra är rena minusaffärer, och när man slår ut det på det stora hela, så går det på +-0? Det tror i alla fall inte jag. Om det nu skulle vara så, så förstår inte jag varför inte försäkringsbolagen inte går ut med sin statistik offentligt, eller varför inte alla bolag har samma premier. Kanske är det så att det finns för lite statlig insyn och regleringar på den svenska försäkringsmaknaden? Kanske finns det en anledning att staten inte går inte och försöker styra upp? Energimarknaden är ett lysade exempel på att staten vänder dövörat till, med anledningen av att det ger pengar till statskassan. Jag tror överlag att de allra flesta människor "köper fakta" alldeles för naivt. Sådanna här diskussioner är alltid genomsyrade av "Jag har en kompis som sa, jag snackade med en säljare, jag ringde till LF, min faster jobbar på IF", väldigt få människor har gjort en objektiv analys, och kan med riktiga fakta säga att "SÅHÄR ligger det till". Det är viktigare att höras, än att låta det som hörs vara viktigt.

Att t.ex prissätta en premia olika beroende på vart du bor, låter kanske logiskt i många öron "Det händer fler olyckor i stan", ja, det är rätt och riktigt. Men om nu folk skulle ifrågasätta och tänka efter ett steg längre, ur ett rent vinstperspektiv för ett bolag. VART BOR DE ALLRA FLESTA MÄNNISKOR!? Jag är själv ifrån skåne, och bor i Malmö. Stortorget är inte en helt ovanlig samlingspunkt för hojåkare, det kan nog alla hålla med om. Även posörrundor är en relativt vanligt förekommande typ av aktivitet, som inte alltför ofta brukar köras i småsamhällen utanför skyffladyngamåla. Alltsåledes kör folk I STAN, jag skulle villja säga att jag som bor i Malmö, inte kör i innerstaden MER än 0.5% mer än någon som bor en bit utanför (då räknat på vår totala körtid). Ändå så kan ett försäkringsbolag hävda att det är dessa 0.5% som gör att min premie är 10.000 kr dyrare än någon som bor utanför (kanske i en förort som är väldigt kriminellt belastad). Allting som kommer från ett försäkringsbolag är inte sanning, bara för att en säljare, eller din polare säger det, och om bara alla hade insett detta, så hade nog fler människor slösat sin tid på att styra upp bland f-bolagens kartellbildningar och godtyckliga prissättning, mer än att skrika halsen torr på en nybliven körkortstagare.

Hoppas jag kan ha öppnat den fria tankens kraft hos Någon i alla fall...

Peace Out.


Det här var den värsta sossedynga jag hört på länge.. Jag har jobbat på energimarknaden och kan intyga att det största problemet är staten i sig. När statliga bolag som kallar sig miljövänliga köper kolenergi från Polen och försvaras av regeringen så är det knappast marknadskrafterna som är problemet.

Har någon stora marginaler betyder det att det finns utrymme för konkurrens och således sänkta priser, annat är bullshit! Så länge konkurrensen inte regleras statligt såklart! :huvet

Att det skulle skilja nämnvärt på premien för att nån bor i en förort ställer jag mig tveksam till, men jag vet ju inte hur det funkar i skåneland.

Däremot är det såhär... Det finns två potentiella skäl till att det är dyrare i tätort..

1. Det kostar bolagen mer för de som bor i de områdena.
2. Det hela är en konkurrenskonspiration och man tar högre premier för att folk i städer i regel tjänar mer (vilket direkt bryts ner pga konkurrensfaktorn).


Jag gissar på B. Västmanland!


Inse att det stjäls mer, förstörs mer och krockas mer av de hojar som bor i "stan".
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Dawg skrev:
Kan vittna om detta då en polare fyllkörde och kraschade en hyrbil för ett par år sen.. Både bilen och hans sjukhusräkning går på avbetalning än idag (även om det gick rätt bra, så han är väl av med det där snart).

Man har ett avtal med förs.bol. Håller man inte sin del, behöver de heller inte hålla sin. Allmänna trafikfonden (eller vad det heter) täcker heller inte kostnader för 1a person vid fyllekörning, olovlig körning etc om jag inte minns helt fel!

Det spelar egentligen ingen roll.. Kör man med ogiltiga försäkrningar ska man ha finndubb i pannan! :fatta!

Bilen är säkert på avbetalning, men sjukvården.... släng upp en scannad kopia på din polares faktura för sjukvården. Lycka till! :tummenupp

Du vill verkligen inte förstå att vi inte betalar för sjukvården på annat sätt än genom skatt. Som exempel kan vi ta rökning, jag betalar för rökarnas sjukvård när deras lungor pajar. Gillar jag det? Nej, inte det minsta.. de har ju själva valt att röka och vet att det går åt skogen till sist (samma som rattfylla) men lik förbannat betalar de inte en spänn för det. Och inte har folk nån försäkring för rökning? lr? Eller fetma, eller... hajar du vinken?

EDIT: En gång för alla LÄS! Observera att när det pratas om ersättning så menas INTE sjukhuskostnader, utan ersättning tex om du blir invalid så FÅR du mindre pengar i ersättning för din skada.

Vad är en trafikförsäkring?
Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring som ger ersättning vid vissa typer av skador i trafiken, några exempel:
Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person. Det gäller både förare och passagerare.
Om den skadade har medverkat till skadan genom uppsåt, grov vårdslöshet eller annan vårdslöshet i samband med rattfylleri, kan ersättningen minska.
Om det sker en kollision med ett annat fordon, med sakskador som följd, ersätts skadorna som grundregel av trafikförsäkringen. Om det är du som har orsakat olyckan ersätts skadorna genom din försäkring. Är den person som du krockat med ansvarig för olyckan, så ersätter den personens trafikförsäkring skadorna.
Om du krockar med något annat än ett motorfordon, till exempel en lyktstolpe, ersätts sakskadorna som regel av din trafikförsäkring.

Observera att du inte får ersättning för
skador på det egna fordonet eller
varor som transporteras om du själv har orsakat skadan.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Suomalainen skrev:
Bilen är säkert på avbetalning, men sjukvården.... släng upp en scannad kopia på din polares faktura för sjukvården. Lycka till! :tummenupp

Du vill verkligen inte förstå att vi inte betalar för sjukvården på annat sätt än genom skatt. Som exempel kan vi ta rökning, jag betalar för rökarnas sjukvård när deras lungor pajar. Gillar jag det? Nej, inte det minsta.. de har ju själva valt att röka och vet att det går åt skogen till sist (samma som rattfylla) men lik förbannat betalar de inte en spänn för det. Och inte har folk nån försäkring för rökning? lr? Eller fetma, eller... hajar du vinken?
Nä sjukvård är gratis, om någon blir invalid dock så åker inte någon hem till denne o matar, klär på, duschar etc. DET kostar pengar!
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
HanneZ skrev:
Nä sjukvård är gratis, om någon blir invalid dock så åker inte någon hem till denne o matar, klär på, duschar etc. DET kostar pengar!

Ja, men det är fortfarande inte du som vållade olyckan som står för den kostnaden! eller hur?
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Skit i vad alla säger. "Skenförsäkra" bara det är bäst för både dig och plånboken. Om någon vill betala mer så låt de göra det bara, betyder ju inte att du måste göra det.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top