Gubbe 53 år och en GSXR 750

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Pejo skrev:
Det där du skulle man kunna lägga in i en FAQ som man var tvungen att läsa innan man reggade sig. Sen kunde man banna det ämnet helt [som ett annat onämnbart ämne], för det finns helt enkelt inget mer att diskutera.

Bra skrivet!


Hmm.. Börjar fundra på om jag läste reglerna alldeles för snabbt här (är lite nygammal :tungan )

Vilket är det onämnbara ämnet????
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
mikal skrev:
Jo jag förstår det ur din synvinkel också. Då blir det ju en moralfråga och visst har jag förståelse för dig. Det enda är att man vill komma billigt undan.

Jag tänker såhär - tolka det hur ni vill.
tänk såhär...

du är ute o åker på din skenförsäkrade MC, av nån outgrundlig anledning sker en olycka, du invalidiserar någon(eller dig själv), du kör en MC utan gällande försäkring, du blir personligt skadeståndsskyldig till för skadan, räkna med personlig konkurs som resultat. Du får pynta alla kostnader ur egen ficka, sjukhuskostnader och allt annat.

Är det värt den risken?
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Chronic skrev:
Min uppfattning är att "väldigt många" skenförsäkrar sina hojar, de som gör de här har vett att hålla käften. Dessutom finns det ytterligare ett par hundra tusen som inte hänger vid en dator överhuvudet taget, iaf inte på ett forum.


Dessutom tycker jag att det är konstigt att detta bara verkar gälla hojar, för inte är det ngn hetsjakt på ett bilforum där en 20 åring blir hatad för att hans EVO står på farfarsfar i Årjäng, eller är det så? Jag har iaf svårt att tänka mig det.

Spontant känns det som att olycksstatistiken på bilar, oavsett hur häftiga, inte är i närheten för sporthojar. Det tror jag är anledningen till att skenförsäkringar accepteras mer. Det är inte ofta man hör att någon har totalkraschat sin häftiga bil, jämfört mot mc.

En bil är ju dessutom mer förlåtande för förarmisstag och har bättre skydd när väl en olycka inträffar. Men större delen beror nog på att de som verkligen är intresserade av att åka snabbt med bil har ett intresse i bilar som sådant och vet ofta vad de gör. De som gillar att vara coola håller sig till stylade Honda civics 1.3, som inte har samma prestanda.

Eftersom alla vet att sporthojarna är coolast och ballast :va så dras däremot alla till dem, speciellt eftersom en sporthoj är relativt billig i förhållande till en bil, vilket leder till att yngre har råd med dem.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Bo_jahn skrev:
Eftersom alla vet att sporthojarna är coolast och ballast :va så dras däremot alla till dem, speciellt eftersom en sporthoj är relativt billig i förhållande till en bil, vilket leder till att yngre har råd med dem.
Har råd att köpa, men inte försäkra tydligen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
GSXR1100R skrev:
Sporthojar är en hobby precis som vilken annan hobby som helst, det är ingen mänsklig rättighet eller någon form av existensminimum att äga en SH, en hobby ska man ha, men man ska se till att skaffa sig en hobby som man vet att man har råd med, jag drömmer om en Ferarri F50 men inte f-n klagar jag för att jag inte har råd att varken köpa eller försäkra en sådan Lyxbil.

Att fuska med premier på beskostnad av sina hojbröder enbart för sitt stora ego är smaklöst, en samhällsparasit utan skrupler och moral.

Visst är försäkringsbolagens prio ett att tjäna pengar, det ser man ju på sin premie, konstigt vore väl annars, vem vill driva ett företag som inte genererar vinst, för att göra detta så rättvist som möjligt krävs dock att kunderna är ärliga och betalar vad det kostar och utan att manipulera systemet, för varje fuskare så ökar premien för dom som är ärliga.



I dagens samhälle så fuskas det med mycket med pengar, även politiker & Kungen fuskar, men jag anser ändå att det är fel och står för det.



Ta inte detta fel, men vad betyder det när man avslutar med " och det står jag för" Egentligen? Att du eller någon annan skriver ett inlägg gör ju att man får lov att anta att den som skriver menar det han skriver. Varför behövs det en extra försäkran om att ens text är på allvar? Skulle det finnas skäl att tro att du eller ngn annan INTE står för det den skriver? Är det bara ett sätt att utrycka sig på kanske, för att förstärka det man nyss skrev?

Om man har en verkligt radikal åsikt, som kan antas ändras i ngn läge, DÅ fattar jag att man vill påvisa allvaret, men att avsluta en vanlig svenssonåsikt med de orden, DET förstår jag mindre av :confused: :va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bo_jahn skrev:
Spontant känns det som att olycksstatistiken på bilar, oavsett hur häftiga, inte är i närheten för sporthojar. Det tror jag är anledningen till att skenförsäkringar accepteras mer. Det är inte ofta man hör att någon har totalkraschat sin häftiga bil, jämfört mot mc.

En bil är ju dessutom mer förlåtande för förarmisstag och har bättre skydd när väl en olycka inträffar. Men större delen beror nog på att de som verkligen är intresserade av att åka snabbt med bil har ett intresse i bilar som sådant och vet ofta vad de gör.


Jag har kompisar som racear bilar också.. Kan säga att det inte är i närheten av så farligt som en "normal" hojdag är.

De flesta kör t o m lagligt för att inte dra uppmärksamhet till sig, att det sen körs svartrace är en annan femma. Men då är det relativt kontrollerat och de har inte råd att kvadda sina monster 1 gång ens.

Sen kör man fort med bil rakt fram, eller på TOM kurvig väg. Få pressar toktrimmade EVOs och Supror bland trafik på E4an osv..

Tror att mkt ligger i att det kräver mkt jobb och kunnande för att ens få till en sån bil, en hoj krävs det 60 K + i plånkan för att få som räcker och blir över! "Vi" blir nog ignoranta på ett helt annat sätt inför ekonomin, och olycksrisker är så lätt att förtränga!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bo_jahn skrev:
Eftersom alla vet att sporthojarna är coolast och ballast :va så dras däremot alla till dem, speciellt eftersom en sporthoj är relativt billig i förhållande till en bil, vilket leder till att yngre har råd med dem.
En del av problematiken är att man kan köpa en billig SH men inte ha råd att försäkra den, i vissa fall så betalar man halva hojens värde i premie, det är därför som vissa får ideer om att lösa det på det billigaste sättet, man har råd att köpa men inte att försäkra, frestelsen blir stor att göra något "smart" men det kan straffa sig flerdubbelt, dessutom drabbas dom som är ärliga och det skapar irritation.

Dagens boktips är att köpa den hoj man har råd att försäkra själv, eventuellt att bara ha trafik eller halv, det är dyrt att ha detta intresse, har man inte råd så får man skaffa en annan billigare hobby.

Inom Road Racing är det enklare, man löser sin licens och står själv för kostnaderna av ev vurpor, man ska dock se till att ha en bra personförsäkring om olyckan är framme, steget från gatåka till RR är inte så stort som det låter, det är enkelt att ta licens och det finns gott om trevliga människor som gärna hjälper till i depån, RR kan både bli billigare & roligare än gatåka om man bara håller sig på rätt nivå, dock förstår jag att dom som har långt till närmsta bana hellre kör på gatan, sen är det ju inte alla som vill skrapa puckar heller, många nöjer sig med en mysig runda på småvägar och en fika med polarna.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
GSXR1100R skrev:
...RR kan både bli billigare & roligare än gatåka om man bara håller sig på rätt nivå, dock förstår jag att dom som har långt till närmsta bana hellre kör på gatan, sen är det ju inte alla som vill skrapa puckar heller, många nöjer sig med en mysig runda på småvägar och en fika med polarna.
Jag vill göra både och, det tror jag är roligast :tummenupp

Vet dock inte om jag kommer ha råd med RR i år men tänkte försöka ta licens iaf. Licensen kan ju om inte annat ge tillträde till fler bankörningar med tillfälle att leka av sig. Och jag har halvförsäkring så ingen behöver hoppa på mig om att utnyttja vagnskadan vid en eventuell marksyning.


@edit: Med leka menar jag naturligtvis inte slanga, göra wheelies, stå på tanken el. liknande. "Gasa av sig under någorlunda säkra förhållanden" hade nog varit ett bättre uttryck vid lite eftertanke.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chronic skrev:
Min uppfattning är att "väldigt många" skenförsäkrar sina hojar, de som gör de här har vett att hålla käften. Dessutom finns det ytterligare ett par hundra tusen som inte hänger vid en dator överhuvudet taget, iaf inte på ett forum.


Dessutom tycker jag att det är konstigt att detta bara verkar gälla hojar, för inte är det ngn hetsjakt på ett bilforum där en 20 åring blir hatad för att hans EVO står på farfarsfar i Årjäng, eller är det så? Jag har iaf svårt att tänka mig det.

Det ligger ju sakens natur att att visa att man minsann själv står för kostnaderna när sånt här kommer på tal, så de ärliga hörs ju mest i dessa diskussioner.

Ni som är äldre, var det fult att skena sin 1100R på slutet av åttiotalet?
Ja det är säkert många som skenar och är smarta nog att inte skylta om det, hetsjakt vill jag inte kalla det, snarare tips och förklaringar varför man inte skall skena.

Bilar är som sagt inte lika lätta att välta med, men visst skenas det där oxo.

Jag köpte min 1100R flång ny -90, den har stått på mig hela tiden, premierna var inte så dyra på den tiden så jag hade faktiskt råd, men det skenades nog av vissa andra ändå.

Att förstärka med "Det står jag för" är att visa min ståndpunkt i detta ämne, ingen behöver hålla med mig, alla har rätt att tycka vad dom vill om skenare, men jag gillar iaf inte parasiter.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
GSXR1100R skrev:
En del av problematiken är att man kan köpa en billig SH men inte ha råd att försäkra den, i vissa fall så betalar man halva hojens värde i premie, det är därför som vissa får ideer om att lösa det på det billigaste sättet, man har råd att köpa men inte att försäkra, frestelsen blir stor att göra något "smart" men det kan straffa sig flerdubbelt, dessutom drabbas dom som är ärliga och det skapar irritation.

Nja, jag håller inte helt med. Ta mig själv t.ex. , en relativt sportig hoj som en Kawasaki ZX6-r från mitten av nittotalet är billigare att försäkra än bil för mig. Då menar jag i stort sett vilken bil som helst, inklusive småbilar från 70-talet med 60hk. Nu talar jag om trafikförsäkring här, men även helförsäkrat är inte så vansinnigt dyrt. Har man råd med bensin, slitdelar osv borde man ha råd med hel eller åtminstone halvförsäkrat på en sådan hoj. MEN kompisarna utanför donken skrattar ju åt dig om du inte har en R1 06 förstås.

Och då var vi tillbaka på det där med intresse...vill man köra hoj eller posera?

De borde sälja perfekta replikor av m1:eek:r eller RC211v:s med 100cc skotermotor i.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bo_jahn skrev:
Nja, jag håller inte helt med. Ta mig själv t.ex. , en relativt sportig hoj som en Kawasaki ZX6-r från mitten av nittotalet är billigare att försäkra än bil för mig. Då menar jag i stort sett vilken bil som helst, inklusive småbilar från 70-talet med 60hk. Nu talar jag om trafikförsäkring här, men även helförsäkrat är inte så vansinnigt dyrt. Har man råd med bensin, slitdelar osv borde man ha råd med hel eller åtminstone halvförsäkrat på en sådan hoj. MEN kompisarna utanför donken skrattar ju åt dig om du inte har en R1 06 förstås.

Och då var vi tillbaka på det där med intresse...vill man köra hoj eller posera?
Det där är ett annat känsligt ämne, många struntar hellre i att köpa en billigare hoj pga polarna kör nya SH, det är samma sak med andra prylar som tv, stereo och liknade grejer, idag ska man ha det senaste annars är man ute.

Posörfaktorn är viktigare än körglädjen :hihi
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
GSXR1100R skrev:
Det där är ett annat känsligt ämne, många struntar hellre i att köpa en billigare hoj pga polarna kör nya SH, det är samma sak med andra prylar som tv, stereo och liknade grejer, idag ska man ha det senaste annars är man ute.

Posörfaktorn är viktigare än körglädjen :hihi


Tuffheten är viktigast i min värld.. Jag hängde med bra mot rettor och annat krafs med aprilian.. Så länge det svängde..
:banana Bogesundsvägen :banana

Tror som ni säger att många missar att de inte kan utnyttja en bråkdel av vad hojen kan leverera och bara ska ha det värsta "för att". Synd när det smäller :huvet
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
håkan skrev:
tänk såhär...

du är ute o åker på din skenförsäkrade MC, av nån outgrundlig anledning sker en olycka, du invalidiserar någon(eller dig själv), du kör en MC utan gällande försäkring, du blir personligt skadeståndsskyldig till för skadan, räkna med personlig konkurs som resultat. Du får pynta alla kostnader ur egen ficka, sjukhuskostnader och allt annat.

Är det värt den risken?

Inte så troligt va..

För det första så gäller trafikförsäkringen alltid, tom om du snott hojen, kör full osv. För det andra så lär ingen i sverige betala någon annans sjukhuskostnader, det är vi skattebetalare som står för sjukhusen här i sverige. Skadestånd, det kan det säkert bli. Men i åter igen här i sverige döms aldrig några stora skadestånd ut. Kanske nån månad med fotboja och ett par 10-tusingar fattigare, max. Beroende på vad man skulle åka dit på... misshandel? :va

VI BOR FÖR FAN INTE I USA!! trött jag blir...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top