Gubbe 53 år och en GSXR 750

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Suomalainen skrev:
Du vill verkligen inte förstå att vi inte betalar för sjukvården på annat sätt än genom skatt. Som exempel kan vi ta rökning, jag betalar för rökarnas sjukvård när deras lungor pajar.

Gillar jag det? Nej, inte det minsta.. de har ju själva valt att röka och vet att det går åt skogen till sist (samma som rattfylla) men lik förbannat betalar de inte en spänn för det.


Sanningen är snarare numer att rökarna betalar sin sjukvård varje gång de köper cigg, på samma sätt som alkoholister betalar sig genom alla oss som dricker..

Gällande sjukvården så var den inte överdrivet dyr. Däremot var böterna inte nådiga, lägg till det samhällstjänst. Det var de facto så att sjukvårdskostnaden nämndes (om än mellan raderna) under rättegången och därmed bör ha legat som underlag för böternas omfattning.

Ref: Killen som kraschade!

Även om det inte varit så, så borde det vara värre. Som det är nu vill jag inte komma till en liknande olycka då min vilja skulle vara att "stänga butiken" för gott istället... Att folk inte ens får stå för sina misstag i det här landet känns som en god grund till att folk ursäktar fuckon å höger och vänster!
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Suomalainen skrev:
Ja, men det är fortfarande inte du som vållade olyckan som står för den kostnaden! eller hur?
Vem betalar de då? Det ingår väl inte i Sveriges sjuvård direkt? Vem betalar alla prylar man behöver för att leva ett hyfsat normalt liv?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
HanneZ skrev:
Vem betalar de då? Det ingår väl inte i Sveriges sjuvård direkt? Vem betalar alla prylar man behöver för att leva ett hyfsat normalt liv?


Jo, det är faktiskt landstinget, tyvärr!

Den akuta vården ligger nog på allmänna trafikfonden och rehab mm hamnar på landstinget, OM det finns försäkring går de sannolikt efter schablontariff och betalar klumpsumma för den skadade..
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Dawg skrev:
Jo, det är faktiskt landstinget, tyvärr!

Den akuta vården ligger nog på allmänna trafikfonden och rehab mm hamnar på landstinget, OM det finns försäkring går de sannolikt efter schablontariff och betalar klumpsumma för den skadade..
Handikappsanpassar landstinget bilar etc? Rehab är knappast gratis, jag fick pröjsa typ 100 spänn jag fick gå dit och dom hade inget tak vad jag vet, brydde mig inte så mycket heller då jag skickade vidare allt till Folksam. Sen är det ju så att man får ut en del pengar av försäkringsbolaget om man blir invalid, och dessa pengar borde ju isåfall den oförsäkrade betala?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
HanneZ skrev:
Sen är det ju så att man får ut en del pengar av försäkringsbolaget om man blir invalid, och dessa pengar borde ju isåfall den oförsäkrade betala?


Ja, det borde vara så... Dessvärre bor vi i en fasciststat i paralellklass med Stalingrad så verkligheten är en annan! :huvet
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
HanneZ skrev:
Vem betalar de då? Det ingår väl inte i Sveriges sjuvård direkt? Vem betalar alla prylar man behöver för att leva ett hyfsat normalt liv?

Vi drar det till sin spets. Helt oförsäkrat är det detta som gäller..

Skada genom oförsäkrat fordon
När betalas ersättning?
Om ett oförsäkrat motorfordon orsakar en olycka behöver du som råkar ut för skada inte bli utan ersättning. Trafikförsäkringsföreningen reglerar skadan enligt samma regler som om fordonet varit trafikförsäkrat.

Skador som det oförsäkrade motorfordonet orsakar på andra motorfordon eller annan egendom utanför det oförsäkrade motorfordonet ersätts. Däremot ersätts inte skador på det oförsäkrade motorfordonet eller egendom som transporteras med detta.

Personskador till följd av olyckan ersätts. Det gäller såväl förare som passagerare i inblandade motorfordon som cyklister och gående som skadas.

Och här kommer det du är ute efter antar jag.

Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. 2005 är återkravet högst 3940 kr. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

MEN då ska man veta att den absolut högsta ersättning som ges för invaliditet är ca 1,2 miljoner, om du är mellan 0-1 år och får 94% invaliditet. Wohoo.. där har vi iaf en miljon man teoretiskt sett kan bli skyldig.

HanneZ skrev:
Handikappsanpassar landstinget bilar etc? Rehab är knappast gratis, jag fick pröjsa typ 100 spänn jag fick gå dit och dom hade inget tak vad jag vet, brydde mig inte så mycket heller då jag skickade vidare allt till Folksam. Sen är det ju så att man får ut en del pengar av försäkringsbolaget om man blir invalid, och dessa pengar borde ju isåfall den oförsäkrade betala?

Det får du stå för själv, tyvärr.

Rehab är inte sjukvård, har du ingen egen olycksfallsförsäkring så blir du nog utan rehab även om någon annan mosar dig. Därför har jag själv utökat min standard olycksfall som vi har genom metall, där var inte mycket rehab med som standard. Den gäller för vad man än hittar på för dumheter, inga undantag.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Tja där ser man, men låt säga att man då invalidiserar en 25:åring, vad får man pröjsa då? Jag anser att det fortf. är jävligt dumt att riskera att bli av med så mycket pengar för att spara några hundralappar per månad. Dessutom lär det väl få flera följder, körkortsindragning kanske? Kanske svartlistad av försäkringsbolag?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Suomalainen skrev:
Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.


Du hittade själv den första miljonen där, fundera på hur lång tid det tar att bara betala av 100K till att börja med säger jag..

På detta ska sägas att "Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet",, Återbetalning av detta gäller för 77Kr/dag och då om rätten är ovänligt sinnat (vilket de lätt blir om man från börjar fuskat sig genom systemet) sen dess fordonet sist var försäkrat.. Har man då ägt fordonet 3 år på det viset och haft det påställt konstant så ger (snällt räknat) 1000 dagar vilket är 77 Kkr i ren återbetalning.

Vidare avkrävs skadestånd för de drabbade om så vilket kan vara upp till ett par basbelopp beroende på egen inkomst (rätta mig om fel) och därtill rena böter för förseelsen som kan toppa uppemot 50-100 Kkr..

Är det fortfarande verkligen värt risken???


Framförallt, vill man utnyttja sina "hojbröder" för egen vinnings skull för att man inte är karl nog att köpa det man har råd med?

Flickor säger jag :kocko !! Pippis Annika var mer karlakarl än så!
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
HanneZ skrev:
Tja där ser man, men låt säga att man då invalidiserar en 25:åring, vad får man pröjsa då? Jag anser att det fortf. är jävligt dumt att riskera att bli av med så mycket pengar för att spara några hundralappar per månad. Dessutom lär det väl få flera följder, körkortsindragning kanske? Kanske svartlistad av försäkringsbolag?

Det blir mindre och mindre ersättning ju äldre man blir. Rota lite själv, finns på trafikskadenämndens hemsida.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Dawg skrev:
Du hittade själv den första miljonen där, fundera på hur lång tid det tar att bara betala av 100K till att börja med säger jag..

På detta ska sägas att "Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet",, Återbetalning av detta gäller för 77Kr/dag och då om rätten är ovänligt sinnat (vilket de lätt blir om man från börjar fuskat sig genom systemet) sen dess fordonet sist var försäkrat.. Har man då ägt fordonet 3 år på det viset och haft det påställt konstant så ger (snällt räknat) 1000 dagar vilket är 77 Kkr i ren återbetalning.

Vidare avkrävs skadestånd för de drabbade om så vilket kan vara upp till ett par basbelopp beroende på egen inkomst (rätta mig om fel) och därtill rena böter för förseelsen som kan toppa uppemot 50-100 Kkr..

Är det fortfarande verkligen värt risken???


Framförallt, vill man utnyttja sina "hojbröder" för egen vinnings skull för att man inte är karl nog att köpa det man har råd med?

Flickor säger jag :kocko !! Pippis Annika var mer karlakarl än så!

Men du, nu griper du efter halmstrån så du nästan spyr. Läs om alla inlägg en gång till och svara EFTER att du tänkt lite på vad som verkligen står i dem.

Värt risken? Det har jag inte påstått i ett enda inlägg... inte heller att skena är ok, jag betalar min helförsäkring på mig själv gladeligen för den ligger på 3 papp. :tummenupp

HanneZ skrev:
Jag blir nog bara upprörd, inte bra så här innan sängdags :)

Haha.. mm. Man får helt enkelt flytta till usa om man ska bli överkörd, där kan man ju stämma folk på miljarder till höger och vänster och faktiskt vinna.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
newstead skrev:
vilket borde kunna avsluta diskussionen då det väl var vad den egentligen handlade om från början?
Han menar väl att man inte ska skrämma skenförsäkrare genom att motivera med felaktig fakta, och det håller jag med om.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
kraschandburn skrev:
Skit i vad alla säger. "Skenförsäkra" bara det är bäst för både dig och plånboken. Om någon vill betala mer så låt de göra det bara, betyder ju inte att du måste göra det.
ja gör det, skit i att jobba oxo, staten betalar ju bidrag, tanka fullt och smit det drabbar väl ingen, har du ingen hoj så kan du sno en, gärna din polares.

:rolleyes:
 

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06-
Skenförsäkarar man om det nu bara gäller Trafikförsäkring, du får ju ändå inte ut nåånting om den skulle bli stulen eller du krockar den.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Suomalainen skrev:
Men du, nu griper du efter halmstrån så du nästan spyr. Läs om alla inlägg en gång till och svara EFTER att du tänkt lite på vad som verkligen står i dem.

Värt risken? Det har jag inte påstått i ett enda inlägg... inte heller att skena är ok, jag betalar min helförsäkring på mig själv gladeligen för den ligger på 3 papp. :tummenupp


Dels så var endast den första delen av inlägget riktat till dig, resten mer allmänt hållet.

Jag är också medveten om sannolikheten i exemplet, men det är likväl möjligt. Därtill ska sägas att summan av det hela (för att hålla sig till den sekundära kärnfrågan) är att skenförsäkrare är fuckon.. Något vi verkar vara överens om.

Jag ser däremot problemen komma lite inifrån i de här fallen. kanske är det inte ens FBs fel utan snarare VV och gällande lag. Skulle kontrollen synkas med polis på ett bättre sätt (samt att de kanske koncentrerade sig på att göra nåt vettigt istället för att skriva botar för 132 på motorväg :huvet) så skulle problemen snart vara ur världen.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Racercukel skrev:
Skenförsäkarar man om det nu bara gäller Trafikförsäkring, du får ju ändå inte ut nåånting om den skulle bli stulen eller du krockar den.
JA!! Oavsett vilken försäkring du har så betalar du inte den premie du borde om den står på någon som gör att din premie blir billigare än om den står på dig.

HanneZ skrev:
Han menar väl att man inte ska skrämma skenförsäkrare genom att motivera med felaktig fakta, och det håller jag med om.
Det håller jag absolut med om. Ska man presentera fakta ska det vara fakta oxå och inte påståenden.

GSXR1100R skrev:
ja gör det, skit i att jobba oxo, staten betalar ju bidrag, tanka fullt och smit det drabbar väl ingen, har du ingen hoj så kan du sno en, gärna din polares.

:rolleyes:
agree
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Självklart skall man göra rätt för sig & försäkra saker på rätt sätt .

Men nu kanske jag e ute & cyklar lite en skenförsäkrare borde vara bra för oss andra hoj åkare så länge denna inte krockar eller skadar någon annan . För så länga han betalar in sin premie så gýnnar det oss & sen när han vurpar & krachar sin hoj då får han inte ut någe på sin försäkring pga skenförsäkring = han får inte ut några pengar . Så det enda han har gjort är betalat för något han inte har kunnat utnytja . Så den enda han har lurat är sig själv :kocko .

Tyvärr så finns det nog några andra i bland som får betala för dennes misstag oxå .
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Sulan 08 skrev:
Självklart skall man göra rätt för sig & försäkra saker på rätt sätt .

Men nu kanske jag e ute & cyklar lite en skenförsäkrare borde vara bra för oss andra hoj åkare så länge denna inte krockar eller skadar någon annan . För så länga han betalar in sin premie så gýnnar det oss & sen när han vurpar & krachar sin hoj då får han inte ut någe på sin försäkring pga skenförsäkring = han får inte ut några pengar . Så det enda han har gjort är betalat för något han inte har kunnat utnytja . Så den enda han har lurat är sig själv :kocko .

Tyvärr så finns det nog några andra i bland som får betala för dennes misstag oxå .
Detta förutsätter att FB kommer på att han skenar. Gör dom inte det har killen snott pengar från dej och mej.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Zeshar skrev:
Jag har en GSX-R 750 -98 som pappa står som ägare och försäkrare på. Den kostar 2700:- / år för halvförsäkring. Å jag orkar inte med några griniga attacker mot mig, jag är en ond människa jag vet.....
Du är inte bara ond, du är rätt ointelligent också.
Du har fan ingen hoj? Tycker du ska ta bort det från din beskrivning eller skriv "lånar pappas" för det är ju sanningen. Men du verkar vara en cool kille full med attityd så det passar säkert inte in i imagen... :rolleyes:

I övrigt tycker jag man ska betala för sina egna intressen. Har du inte råd ska du inte hålla på med det. Att köra MC är ingen rättighet. Man blir inte gnälligare med åldern man blir bara mer medveten om vad saker o ting kostar. Dessutom blir man mer än lite trött på snorgärsar som försöker glida i gräddfilen och verka balla.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top