Gubbe 53 år och en GSXR 750

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Dawg skrev:
Helt ärligt så är skadorna på hojen så ointressanta i det här fallet så jag nästan får njursten av tristess av att läsa dina ord här... :huvet

Ett dödsfall i trafiken kostade -98 13 miljoner+, en invalidiserande olycka lätt upp emot 100 mille..

Har du en aning om hur många som dör varje år eller blir allvarligt skadade på hoj? Är du så dumnaiv att du på fullt allvar tror att "det händer inte mig" eller är det bara okunskap?

Hur många kraschade hojar tror du man ersätter för EN (1) dödsolycka???

Kort sagt.. Har du så jävla lite respekt för vad du håller på med så börja spela rysk roulette eller nåt istället, men blås inte våra premier!

Tycker ärligt talat att det är du som är korkad i denna situationen, för alla har nog jävligt klart för sig vad det är för premier som är dyra. Det är HELförsäkringen som kostar pengar, vilken är den som täcker upp skadorna för DIN hoj, om DU klotar den. TRAFIKförsäkringen är den som betalar skadorna för DIG +den skada du åsamkar annan person och egendom. Så tänk dig för innan du sitter och kräker ur dig en massa otrevligheter.

HanneZ skrev:
Precis, nåt som kom fram i en annan tråd va att 96% av de pengar som betalas ut i samband med mc-olyckor är för personskador.

Så hojens värde är rätt så ointressant, men de fattar inte fuckona.

Tydligen inte försäkringsbolagen då heller? Eftersom om allt skulle vara personskador, skulle det inte spela någon roll vilken hojj man kör? Alla vet att allt på 2 hjul går fort... och är man benägen att köra över sin förmåga, så gör man det oavsett hoj... (booohoo att det skiljer 0.3 sekunder på 0-100). Varför sväljer ni bara försäkringsbolagstugget undrar jag?
 

MC Doktorn

Guest
Kan bara säga vad jag anser är orsaken till skyhöga groteska försäkringskostnader INTE är skenförsäkrarnas utan dom som kraschar och stjäl hojarna.

En kombination av att det kraschas för mycket och att reservdelar och arbete på kraschade hojar är sjukt högt.

Ett par skadade fälgar och sving och plastdetaljer plötsligt kostar bara det 40000 + arbete för 2 dagar 15000:-+ personskador 25000:- :rolleyes: .
Räkna ihop att en hel del R hojar blir stulna att FB inte bedriver välgörenhet då förstår dom flesta varför försäkringar kostar.

Därför är det så enl tidigare TH beräkning att för varje YZFR1 betlar 2 st YZFR1 ägare kostnaden för risken att den vagnskadas eller stjäls.

Hyckleri eller inte att skenförsäkra snarare en konsekvens att det orimligt dyrt att försäkra och gränsen är nådd precis som skatterna är för höga och folk arbetar svart.

Enkel Matematik för mig.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Undrar vad försäkringsbolagen tänker när dom läser alla trådar om skenförsäkring? För ja, dom läser på sporthoj.com
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Alicia skrev:
Undrar vad försäkringsbolagen tänker när dom läser alla trådar om skenförsäkring? För ja, dom läser på sporthoj.com
Hoppas att de antecknar, och registrerar de användare som talar vitt och brett om hur de fuskar eller tänker fuska med sina försäkringar.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
hållundan skrev:
Hoppas att de antecknar, och registrerar de som talar vitt och brett om huruvida de tänker fuska med sina försäkringar.
Det hoppas jag med.

Och bara för att dom läser här ska jag skriva ett förslag som lösning på problemet:
Försäkringen borde stå på den yngsta som kommer att köra hojen. Skulle någon yngre än denna person köra den så borde ingen ersättning utgå för eventuella skador på motorcykeln.

Med såna villkor så skulle nog en och annan skenförsäkrare tänka till ytterligare en gång innan hojen skrivs på farmor i Lycksele.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
yoohan skrev:
Tycker ärligt talat att det är du som är korkad i denna situationen, för alla har nog jävligt klart för sig vad det är för premier som är dyra. Det är HELförsäkringen som kostar pengar, vilken är den som täcker upp skadorna för DIN hoj, om DU klotar den. TRAFIKförsäkringen är den som betalar skadorna för DIG +den skada du åsamkar annan person och egendom. Så tänk dig för innan du sitter och kräker ur dig en massa otrevligheter.



Tydligen inte försäkringsbolagen då heller? Eftersom om allt skulle vara personskador, skulle det inte spela någon roll vilken hojj man kör? Alla vet att allt på 2 hjul går fort... och är man benägen att köra över sin förmåga, så gör man det oavsett hoj... (booohoo att det skiljer 0.3 sekunder på 0-100). Varför sväljer ni bara försäkringsbolagstugget undrar jag?

Kan det måhända vara så att de som kör hårdast är de som helst kör helförsäkrat?

Jag kräker mer än otrevligheter på ALLA som anser att andra ska stå för deras kostnader. J**la sossementalitet att glida på andras förlust på det sättet!!


Trafikförsäkringen backas dessutom upp av andra instanser då en dödsolycka eller ett invaliditetsfall kostar sanslöst mkt pengar..

Att det är de värsta hojarna som är mest drabbade beror ingalunda på effekt eller prestande, då borde de vara de säkraste eftersom bromsverkan och chassiestabilitet bör vara betydligt bättre.

Jag pratade som sagt med LF senast idag om det här. Som bekräftade att de allra flesta olyckor (även allvarliga, dock ej dödsfall) sker i låg fart, med hög trafikdensitet. Så helt klart är att det är förarnas och inte hojarnas fel att det blir dyrt!

Frågan blir ett påstående:

Många sporthojsåkare är fuckon, alla fuckon är sporthojsåkare!!!


Vem ska avgöra vilka SH-åkare som faktiskt tänker först?
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
hållundan skrev:
Hoppas att de antecknar, och registrerar de användare som talar vitt och brett om hur de fuskar eller tänker fuska med sina försäkringar.

Står det i "avtalet" för försäkringen att den gäller för alla som är folkbokförda på samma adress och fadern kommer använda mc:n ibland tycker jag att man kan kalla sig rejält korkad om man tecknar en dyrare premie.

// katana /\/\ /-\ /\/
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
hållundan skrev:
Hoppas att de antecknar, och registrerar de användare som talar vitt och brett om hur de fuskar eller tänker fuska med sina försäkringar.


WORD!!! :tummenupp
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Dawg skrev:
För Pelle, så är skenförsäkringarna svindyra!!!

Och att det är Fb som ska "sköta sig"???? Hade vi skött oss hade de kunnat skippa de arbetstimmarna och våra premier hade därmed sjunkit!

Du missade poängen - det är ändå inte skenförsäkringarna som driver upp det mesta - det är skadorna på kött och metall.

Ja, FB ska absolut sköta sig! Om de hade gjort det hade det inte rådit den tveksamhet där är idag. Ta en titt på alla frågor där är kring det på sh. Klar och tydlig information och inte ett massa dravel från säljarna hade löst det mesta.

Dessutom kan ju även åldersfördelningen lösas av f-bolaget på ett bättre sätt.
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Dawg skrev:
Kan det måhända vara så att de som kör hårdast är de som helst kör helförsäkrat?

Jag kräker mer än otrevligheter på ALLA som anser att andra ska stå för deras kostnader. J**la sossementalitet att glida på andras förlust på det sättet!!


Trafikförsäkringen backas dessutom upp av andra instanser då en dödsolycka eller ett invaliditetsfall kostar sanslöst mkt pengar..

Att det är de värsta hojarna som är mest drabbade beror ingalunda på effekt eller prestande, då borde de vara de säkraste eftersom bromsverkan och chassiestabilitet bör vara betydligt bättre.

Jag pratade som sagt med LF senast idag om det här. Som bekräftade att de allra flesta olyckor (även allvarliga, dock ej dödsfall) sker i låg fart, med hög trafikdensitet. Så helt klart är att det är förarnas och inte hojarnas fel att det blir dyrt!

Frågan blir ett påstående:

Många sporthojsåkare är fuckon, alla fuckon är sporthojsåkare!!!


Vem ska avgöra vilka SH-åkare som faktiskt tänker först?

Exakt, jävla sossementalitet. Men inse då att det inte är skenförsäkrarna som gör att premierna kostar pengar, det är dom som klotar, skenförsäkrade eller inte. Men en hoj blir inte mer stulen, eller dyrare att reparera bara för att föraaren är yngre. Andras motorcyklar eller egendom kostar inte heller mer bara för att du är yngre. Det finns många aspkekter i försäkringspremien som folk bara sväljer och säger "jaha, då betalar jag väl, och gnäller på alla som gör något annat". Försäkringsbolagen går inte med minus eller hur? Om du nu känner att allt är sossementalitet, och inte vill betala för någon annan olyckor, så tycker jag du gör bäst i att trafikförsäkra, och pröjsa för ditt eget skit om det händer något.... eller hur?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yoohan skrev:
Exakt, jävla sossementalitet. Men inse då att det inte är skenförsäkrarna som gör att premierna kostar pengar, det är dom som klotar, skenförsäkrade eller inte. Men en hoj blir inte mer stulen, eller dyrare att reparera bara för att föraaren är yngre. Andras motorcyklar eller egendom kostar inte heller mer bara för att du är yngre. Det finns många aspkekter i försäkringspremien som folk bara sväljer och säger "jaha, då betalar jag väl, och gnäller på alla som gör något annat". Försäkringsbolagen går inte med minus eller hur? Om du nu känner att allt är sossementalitet, och inte vill betala för någon annan olyckor, så tycker jag du gör bäst i att trafikförsäkra, och pröjsa för ditt eget skit om det händer något.... eller hur?
En invaliditet eller ett dödsfall är dyrare om man är ung än om man är gammal... precis som med gamla saker så räknas värdet av i förhållande till åldern.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
yoohan skrev:
Exakt, jävla sossementalitet. Men inse då att det inte är skenförsäkrarna som gör att premierna kostar pengar, det är dom som klotar, skenförsäkrade eller inte. Men en hoj blir inte mer stulen, eller dyrare att reparera bara för att föraaren är yngre. Andras motorcyklar eller egendom kostar inte heller mer bara för att du är yngre. Det finns många aspkekter i försäkringspremien som folk bara sväljer och säger "jaha, då betalar jag väl, och gnäller på alla som gör något annat". Försäkringsbolagen går inte med minus eller hur? Om du nu känner att allt är sossementalitet, och inte vill betala för någon annan olyckor, så tycker jag du gör bäst i att trafikförsäkra, och pröjsa för ditt eget skit om det händer något.... eller hur?


"...så tycker jag du gör bäst i att trafikförsäkra..."

Halvförsäkrat, skaffar inte hoj som inte förtjänar att läggas :yoparty

Ang stölder och osv.. Jo, det finns tydlig statistik på att yngre förare oftare slarvar med lås, lämnar cykeln obevakat utomhus, bor/har kompisar som bor i mindre "bra" områden etc. än äldre som oftare bor, och umgås i lugnare, mer låsta och tryggare miljöer. Så det är inte helt sant..

Det är bara bullshit att påstå annat än att skenförsäkringar är annat än att lägga över sina kostnader på andra. Du skulle inte reagera om du skulle köpa en skiva, killen före i kön pröjsar 160 spänn, och du ska pröjsa 200 eller? För att han var en tjuga back!
 

sandstream

Guest
newstead skrev:
Jag måste vara dum i huvudet som inte har fattat att man ska fylla i ALLA hojar man haft i hojrutan... :kocko
Samma här!
Vissa läser tydligen "hojar:" när de fyller i :rolleyes:
yoohan skrev:
TRAFIKförsäkringen är den som betalar skadorna för DIG +den skada du åsamkar annan person och egendom. Så tänk dig för innan du sitter och kräker ur dig en massa otrevligheter.
Och vem betalar ut ersättningen från trafikförsäkringen? Mitt försäkringsbolag eller något gemensamt bolag ala trafikskadeföreningen?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
sandstream skrev:
Samma här!
Vissa läser tydligen "hojar:" när de fyller i :rolleyes:
Och vem betalar ut ersättningen från trafikförsäkringen? Mitt försäkringsbolag eller något gemensamt bolag ala trafikskadeföreningen?


:fakta Korrektare blir det inte va?

Trafikskadeförsäkringen finansieras väl dessutom till större delen av våra försäkringsbolag? Som i sin tur plockar pengar ur de fickor, där hålen gör att folk trillar och slår sig (läs: unga sporthojsåkare)!?
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
$noop skrev:
Detta stämmer ju kanske inte helt med tanke på att frågan i den här tråden var ju en så kallad familjeförsäkring eller hur. Kör då den 25 åriga sonen hojen och klotar varför skulle statistiken isåfall gälla hans 53-årige farsa???
Kraschar man får man skriva en redogörelse vem som körde hit o dit med massa information hur det hände o.s.v.

Så försäkrings bolagen borde då göra ett tillägg. Om den som kör är under t.ex 25 så gäller inte försäkringen, ska någon i familjemn köra så får man betala extra i premie för det samt extra självrisk.. Skulle säkert gynna oss som kör våran egen hoj i längden.

Dawg skrev:

Beror ju på hur man ser det..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Master_ skrev:
Så försäkrings bolagen borde då göra ett tillägg. Om den som kör är under t.ex 25 så gäller inte försäkringen, ska någon i familjemn köra så får man betala extra i premie för det samt extra självrisk.. Skulle säkert gynna oss som kör våran egen hoj i längden.



Beror ju på hur man ser det..


Hmm.. Mitt "WORD".. Vart var det?... Vad är det som beror?? Hitar inte mitt ursprungsinlägg!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top