Gubbe 53 år och en GSXR 750

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Master_ skrev:
Jo men majoriteten av antalet klotade hojar är ju fortfarande hos killar under 25år. Vi som är äldre än 25 :( är inte jätte sugna på att betala höga premier pga unga kör med felförsäkring.
Det som händer är ju att f-bolagens statistik blir fel och det verkar som att gubbar på 53 kör åt skogen ideligen.
Eftersom det är ett minimalt antal gubbar som kör sh och den 53åring som kanske gör det kör troligtvis så förståndigt så han lär nog inte utnyttja sin försäkring om han inte verkligen är med i en olycka som förmodligen inte är helt självförvållad. Det resonemanget skulle förmodligen ge en gubbe en premie på ett par hundra i månaden.


Word! :jäs
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Pejo skrev:
Om en skenare är säker på att inte klota, då kan dom ju strunta i att försäkra över huvud taget då... och följdaktligen inte skena heller.
Ja varför inte...på med trafik och kör.

Jag ville bara vädra lite och få fram en disskution för att få lite info vad folk ser som problemet med skenförsäkring :)

Jag säger inte att de är varken rätt eller fel att skena så jag är själv kluven (dubbelmoral?)
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
LocDog skrev:
Jo i det skedet är den inte dyrare för någon annan. Men klart händer det något så blir det andra bullar.

Det jag menar är att skena en hoj kostar inget extra för någon annan, men att kvadda den kostar.

Det är alltså inte själva försäkringsbiten som är problemet, det är ju vad man sätter på sadeln.

Ja, och det är ju när det händer man behöver försäkring, eller hur? Och när den kvaddas så drabbas ju andra mer än de skulle göra eftersom skenaren inte försäkrar i rätt grupp.

Ja, när personen på sadeln inte betalar så som han/hon skall göra. Men å andra sidan har vi numer sett att försäkringsbolag + polis är bättre på försäkringsbedrägerier. Så man kan ju hoppas att premierna vänder för de ärliga.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Funker Vogt skrev:
Men å andra sidan har vi numer sett att försäkringsbolag + polis är bättre på försäkringsbedrägerier. Så man kan ju hoppas att premierna vänder för de ärliga.
Absolut behöver det vända, då skulle nog många välja att inte skena överhuvudtaget, för det är ju med största sannolikhet där skon klämmer.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
LocDog skrev:
Ja varför inte...på med trafik och kör.

Jag ville bara vädra lite och få fram en disskution för att få lite info vad folk ser som problemet med skenförsäkring :)

Jag säger inte att de är varken rätt eller fel att skena så jag är själv kluven (dubbelmoral?)

Nej.. Kör i så fall helt oförsäkrat och utanför sveriges gränser..

Det är bara ca 4-5% av kostnaderna som går för sakskador, resterande är för personskador och dödsfall mm..

Sen är det väl dessutom så, att om man färdas på svensk väg med svenskt medborgarskap, så täcks man av allmänna trafikfonden!? Som i sin tur främst bekostas av försäkringsbolagen. Detta gäller alltså alltid, försäkrat eller ej, tyvärr!
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
LocDog skrev:
Absolut behöver det vända, då skulle nog många välja att inte skena överhuvudtaget, för det är ju med största sannolikhet där skon klämmer.

Ja, vi har ju några exempel här på forumet på folk som kraschat sina häftiga sporthojar och inte får en krona för det pga skenförsäkring.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Funker Vogt skrev:
Ja, vi har ju några exempel här på forumet på folk som kraschat sina häftiga sporthojar och inte får en krona för det pga skenförsäkring.
Ja, och det är väldigt tråkigt när det händer på grund av att dom inte visste bättre. För dom andra så gottar jag mig till tusen över varenda krona dom blir av med, det vill säga dom som sitter på sh och skryter om sina låga försäkringar.
 

sandstream

Guest
LocDog skrev:
Jag säger inte att de är varken rätt eller fel att skena så jag är själv kluven (dubbelmoral?)
Tanken med försäkringar är att flera personer betalar in en mindre summa till gemensam pott som sedan används för att täcka eventuella kostnader i samband med en olycka.
För att det ska bli så rättvist som möjligt delas personerna in i olika grupper efter ålder och typ av fordon.
De som kostar mest får betala mest.
Att då skenförsäkra sin hoj och låta en grupp som inte orsakar olyckan stå för kostnaden kan väl inte vara något annat än fel?

En fundering: Hade inte allt blivit mycket bättre om man tog bort vagnskadedelen på hojförsäkringarna?
Då kanske folk skulle köra med insidan mer eller vad tror ni?
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
LocDog skrev:
Att de är äldre på pappret = längre premie.
Vart skrev jag fel?


Jo i det skedet är den inte dyrare för någon annan. Men klart händer det något så blir det andra bullar.

Det jag menar är att skena en hoj kostar inget extra för någon annan, men att kvadda den kostar.

Det är alltså inte själva försäkringsbiten som är problemet, det är ju vad man sätter på sadeln.
Så du menar att skenförsäkrare inte gör att det blir dyrare för någon annan, bara de inte kraschar? Smart :tummenupp
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
sandstream skrev:
Att skenförsäkra sin hoj är inte så populärt bland oss andra som faktiskt står på våra hojar själv.
Om du ändå ska göra det så se till att ta reda på att försäkringen även gäller när du kör hojen och inte bara för pappsen.


inte för att jag gör men.... Det är väl upp till var och en om man vill försäkra på farsan eller inte... De flesta FB har ju en tillägs försäkring på förare under 25 + dubbla självrisken. så om ni som klagar på alla som skriver hojarna på sina farsor är det för att ni inte får göra det själva eller vad är problemet????

///Micke :corn
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Dawg skrev:
Du har aldrig pluggat eller jobbat med nåt som har med ftgsekonomi att göra va?

1. Ja, de är nog alla AB och oavsett om det funnits nån liten EF så skulle de också drivits i vinstsyfte.

2. Att det INTE kostar 100.000+ att försäkra beror på nåt så enkelt som konkurrens.. En marknadsekonomi har sina fördelar.

3. Problemen med skebförsäkringar slår på ALLA försäkringsbolag. Vilket i sin tur leder till att ALLA höjer priserna. De som endast försäkrar vissa typer av hojar (Custom helst då) är i regel billigare OCH gör förmodligen betydlig bättre vinst än konkurrenterna.

4. Skulle alla skenförsäkrare vända sig till samma bolag skulle just det bolaget antingen bli betydligt dyrare, eller skärpa kontrollen enormt.

5. Om det som du säger är försäkringsbolagets uppgift att stoppa skenförsäkrare så ska detta genomföras med avlönad personal. Vem betalar den lönen tror du?


Slutsats:

Om alla som är emot det skulle bli nitiska paragrafryttare (och shit vad jag hatar såna i alla andra sammanhang) och anmäla/gola på alla de som kör fejkförsäkrat, så skulle vi förmodligen få allas våra premier sänkta markant.

Ja, det är dyrt att ha hoj när man är liten, förjävligt? Samtidigt intygar de flesta att de blivit betydligt säkrare och väljer sina tillfällen bättre för lek etc med några tusen mil i ryggen.

Är det bara jag som får ihop den ekvationen eller??? Det finns kanske en anledning till att färskingar får högre premier!?

Word :tummenupp



Nu till trådstartaren: Skenförsäkra, för du kommer få ersättning säkert :rolleyes: Det värsta är att bolagen har mer koll än vi tror, även om det låter bra när du tecknar så kommer det givetvis ägarförhållandet, ekonomiska intresset osv att granskas under lupp vid skade tillfället... Som någon sa det bölas från bolagen när de ska betala, hmmm undra varför?

Vad kallas det när alla har rätt att äga samma saker å lika mycket? Inse att vissa inte har råd att köpa mc inkl försäkring och då ska man inte heller eller så får man göra en omprioritering av sina utgifter för att få råd...
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Master_ skrev:
Jo men majoriteten av antalet klotade hojar är ju fortfarande hos killar under 25år. Vi som är äldre än 25 :( är inte jätte sugna på att betala höga premier pga unga kör med felförsäkring.
Det som händer är ju att f-bolagens statistik blir fel och det verkar som att gubbar på 53 kör åt skogen ideligen.
Eftersom det är ett minimalt antal gubbar som kör sh och den 53åring som kanske gör det kör troligtvis så förståndigt så han lär nog inte utnyttja sin försäkring om han inte verkligen är med i en olycka som förmodligen inte är helt självförvållad. Det resonemanget skulle förmodligen ge en gubbe en premie på ett par hundra i månaden.

Detta stämmer ju kanske inte helt med tanke på att frågan i den här tråden var ju en så kallad familjeförsäkring eller hur. Kör då den 25 åriga sonen hojen och klotar varför skulle statistiken isåfall gälla hans 53-årige farsa???
Kraschar man får man skriva en redogörelse vem som körde hit o dit med massa information hur det hände o.s.v.
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Mr_Mike skrev:
inte för att jag gör men.... Det är väl upp till var och en om man vill försäkra på farsan eller inte... De flesta FB har ju en tillägs försäkring på förare under 25 + dubbla självrisken. så om ni som klagar på alla som skriver hojarna på sina farsor är det för att ni inte får göra det själva eller vad är problemet????

///Micke :corn


Känner knappt någon som inte skenförsäkrar. Bilar, motorcyklar etc allt sätts på föräldrarna. Det kvittar om det är 18 åringar eller 28 åringar. Har försökt övertala vissa av dem att inte göra det men har inte funkat så bra :mad:
Hoppas det blir en jävulsk försäkring den dagen försärkingen skrivs på dom själva eftersom bonusen lär vara 0:-
Lika bra att bita i det sura äpplet från början för nu börjar det löna sig i.a.f =)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
[- sNaIjK -] skrev:
Lika bra att bita i det sura äpplet från början för nu börjar det löna sig i.a.f =)
Precis. Men som alla vet ÄR det ju en mänsklig rättighet att köra hoj, speciellt den allra nyaste, hetaste och häftigaste hojen.

@All. För helvete, det ÄR inte dyrt att trafik-/halvförsäkra en gammal häck från 90-talet. Det ÄR roligt att köra en sådan. Tycker man inte det kan man väl börja knyppla...
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Mr_Mike skrev:
dubbla självrisken.
///Micke

Sväljer mycket av ersättningen i en skada...? Hur mycket kostar hojen, kläderna och sjukan i några dagar i bästa fall ersätta?? Att däremot få in en premie för x antal tusen av kollektivet som försäkrar rätt plus en självrisk av klotaren sväljer mer... Om alla försäkrade rätt så skulle bolagen få in mer pengar, som skulle ge en vinst ( kanske ) på klass 7 som skulle resultera i att premien kanske inte skulle höjas varje år!? Istället för att som nu gå back, +-0...

Vissa bolag straffar ju ut sporthojar med premier för ca 100 000:- varför? För att det inte är lönsamt...
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Hmm

Ok, IGEN... det är krascherna/skadorna som kostar pengar!!

När skenförsäkring bortväljes kan premien likaväl höjas som sänkas. Väljer man ingen MC så KAN premierna höjas och väljer man rätt så KAN premierna sänkas.

Vad som är så j*vla snedvridet i de här debatterna är att halva forumet ratar ner på skenförsäkring medans det är alla klotningar/krascher/skador/whatever som verkligen gör att det kostar för alla!

Så ut och gnäll som f*n på alla amatör tricksare/banåkare(som ljuger om plats)/kör över sin förmåga OCH dabbar sig! DÄR är det verkliga problemet! Hade det fixats så hade antagligen ingen behövt skenförsäkra.

Dessutom om f-bolagen sköter sig så bekostas vi inte av skenförsäkrarna...

(men vafan...man vill ju ha roligt på hojen...smakar det så kostar det)
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Dawg skrev:
Att det INTE kostar 100.000+ att försäkra beror på nåt så enkelt som konkurrens.. En marknadsekonomi har sina fördelar.

På försäkringsmarknaden råder oligopol :mattias
Kunde vart mycket billigare.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ogre skrev:
På försäkringsmarknaden råder oligopol :mattias
Kunde vart mycket billigare.


Eeehhh.. Okej, och det har du nåt som helst underlag för eller?

Vad som kan liknas vid ett oligopol är att de gemensamt sammanställer olycksstatistiken, vilket i sak bara är bra då den får ett bredare underlag för bedömningen..

I ett oligopol avskaffas konkurrensfaktorn.. Knappast sannolikt att så skett i det här fallet för ökade vinster när flera bolag straffar bort sporthojar för att de inte är lönsamma.

Kan inte alla bara vakna och inse att alla olyckor kostar sinnessjuka summor varje år, och det ÄR vi som ska betala! Även om det är åt helvete att vi alla inte plockar ut nya hojar varje vår! :kocko

TukTuk skrev:
Ok, IGEN... det är krascherna/skadorna som kostar pengar!!
Dessutom om f-bolagen sköter sig så bekostas vi inte av skenförsäkrarna...

(men vafan...man vill ju ha roligt på hojen...smakar det så kostar det)


Självklart.... Men det är fortfarande de som vållar olyckorna som ska betala. Jag pratade med LF senast idag om det här.. Hon plockade fram uppgifter och bekräftade att en galen majoritet av kostnaden ligger på killar under 25 på sporthoj... Varför ska då Pelle 45 pröjsa multum???

För Pelle, så är skenförsäkringarna svindyra!!!

Och att det är Fb som ska "sköta sig"???? Hade vi skött oss hade de kunnat skippa de arbetstimmarna och våra premier hade därmed sjunkit!
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Tror de flesta här halvförsäkrar eller trafikförsäkrar ändå så man får inte ut ett ruttet öre om man klotar hojen hur man än gör.

Men man skall ändå sätta försäkringen på sig själv, det smartaste är ju att trafikförsäkra och dela upp betalningarna över 12mån sen ställa av och ställa på hela tiden.. Blir de inte så dyrt

Sen måste man skälvklart ha fast inkomst för att äga en hoj
 

sandstream

Guest
Mr_Mike skrev:
inte för att jag gör men.... Det är väl upp till var och en om man vill försäkra på farsan eller inte... De flesta FB har ju en tillägs försäkring på förare under 25 + dubbla självrisken. så om ni som klagar på alla som skriver hojarna på sina farsor är det för att ni inte får göra det själva eller vad är problemet????
Prova att läsa mer än första sidan i tråden så inser du nog vad problemet är, det har skrivits ett par gånger redan :tummenupp

BTW: Jag tror du har glömt en hoj i texten under din avatar :rolleyes:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top