Gubbe 53 år och en GSXR 750

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
jüngmeister sport
men om det är så många som skenförsäkrar så att det är ett problem så borde väl statestiken visa på att det är äldre förare som står för dom flesta olyckor?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
furious skrev:
men om det är så många som skenförsäkrar så att det är ett problem så borde väl statestiken visa på att det är äldre förare som står för dom flesta olyckor?

det är nog rätt svårt att som 20-åring försöka likna farmor när räddningspersonalen kommer fram till diket där man ligger...
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Dawg skrev:
Det läär jag ju inte ska göra.....

Jaja.. Hur det än är så har jag förmodligen rätt ändå! :yoparty :D

WORD ;)

furious skrev:
men om det är så många som skenförsäkrar så att det är ett problem så borde väl statestiken visa på att det är äldre förare som står för dom flesta olyckor?

Nä men att det är alltför må¨nga som äger hojar som ungdommar kör. därför blir även äldre drabbade av höga premier
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Master_ skrev:
WORD ;)



Nä men att det är alltför må¨nga som äger hojar som ungdommar kör. därför blir även äldre drabbade av höga premier


Om det nu är så förbannat många som skenar borde f-bolagen införa så att ENBART den som har försäkringen får köra. Det räcker knappast med att självrisken dubblas om det är någon under 25 som klotar. Är det sen din grabb eller någon som kör å klotar är du smoked... :D
Lite jobbigt när man skall sälja bågen bara men något får dem fundera ut.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
honkiie skrev:
Så du menar att skenförsäkrare inte gör att det blir dyrare för någon annan, bara de inte kraschar? Smart :tummenupp
Självklart är det så, sen sa jag inte att de var smart på någevis men som sagt så blir det inte dyrare om Kalle skenar.

Att teckna försäkring och att kvadda en hoj är två helt olika saker.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
[- sNaIjK -] skrev:
Om det nu är så förbannat många som skenar borde f-bolagen införa så att ENBART den som har försäkringen får köra. Det räcker knappast med att självrisken dubblas om det är någon under 25 som klotar. Är det sen din grabb eller någon som kör å klotar är du smoked... :D
Lite jobbigt när man skall sälja bågen bara men något får dem fundera ut.
Trafikskadelagan hindrar dom från det om jag inte minns fel.

LocDog skrev:
Självklart är det så, sen sa jag inte att de var smart på någevis men som sagt så blir det inte dyrare om Kalle skenar.

Att teckna försäkring och att kvadda en hoj är två helt olika saker.
Tänker man ett steg längre så inser man de yngre hade tänkt sig för både en och två gånger extra innan dom både köpt en värre sporthoj samt varje gång dom körde den om det hade varit dyrare att försäkra

Dessutom blir det fortf. dyrare för den äldre även om den yngre inte kraschar när han skener. Den yngre SKA betala en större del än vad den gör och därför får den äldre täcka upp för detta. Sen att det inte blir dyrare totalt sett om skenaren in kraschar är en annan sak.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Funker Vogt skrev:
Ja, vi har ju några exempel här på forumet på folk som kraschat sina häftiga sporthojar och inte får en krona för det pga skenförsäkring.
Visst gör det de, och de underlättar nog förståelsen en aning att få höra andras historier.

Sen gäller ju detta inte enbart mc, hur många gånger har man inte hört att kompisar "fått" bilar av sina päron trots att de själva aldrig stått på någon. Denna typen av sken är ju betydligt vanligare även om de inte handlar om ens i närheten av den "vinst" man skulle göra om man skenade en hoj. Sett ur premie synpunkt.

Argyle skrev:
Tror de flesta här halvförsäkrar eller trafikförsäkrar ändå så man får inte ut ett ruttet öre om man klotar hojen hur man än gör.

Men man skall ändå sätta försäkringen på sig själv, det smartaste är ju att trafikförsäkra och dela upp betalningarna över 12mån sen ställa av och ställa på hela tiden.. Blir de inte så dyrt

Sen måste man skälvklart ha fast inkomst för att äga en hoj
Frågan är vem som får stå för kostnaden vid en krock mellan minst 2st fordon om den som orsakar olyckan kör trafikf.?

Då täcker ju FB den fullständiga kostnaden för "offret" i fråga, är det kollektivet alltså de som betalar (minst halvf. viss mån trafikf)?

HanneZ skrev:
Tänker man ett steg längre så inser man de yngre hade tänkt sig för både en och två gånger extra innan dom både köpt en värre sporthoj samt varje gång dom körde den om det hade varit dyrare att försäkra.....
Här håller jag helt med, varför tror du jag kör touringsläde...hehe :)
(ThunderAce)
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Master_ skrev:
Så försäkrings bolagen borde då göra ett tillägg. Om den som kör är under t.ex 25 så gäller inte försäkringen, ska någon i familjemn köra så får man betala extra i premie för det samt extra självrisk.. Skulle säkert gynna oss som kör våran egen hoj i längden.

Det är väl så det redan funkar vad jag har förstått. Fixar "gubbe 53 år" en så kallad familjeförsäkring så kostar den med största sannolikhet mer än vad en försäkring där bara "gubbe 53 år" får bruka hojen. Det är mycket möjligt att en familjeförsäkring även har högre självrisk och kanske ännu högre självrisk om grabben på 25 bast skulle klota hojen.

Eller har jag missuppfattat dig helt?
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
sandstream skrev:
BTW: Jag tror du har glömt en hoj i texten under din avatar :rolleyes:


Hahaha skit kul du va bara tvunge att hitta något att klaga på, de är väl upp till var och en och skriva vad man haft för hoj, hojar. kan ju vara bra ifall någon behöver hjälp med något och han/hon ser att man haft en gång i tiden... ELLER??? men visst jag ska ta bort alla och vara lika cool som du... :)
 

playdeath

Hoj lös
Gick med
12 Aug 2005
Ort
Grästorp
Hoj
Hojen såld! Snyft
Jag är 23i år jag ger 36000kr Helföräksring för min CBR929RR -00. IF de tillåter av och på ställning hur många gånnger som hellst på ett år ..
Där av priset..
Det är 100kr/dagen på ställd..
och 3kr/dagen avställd..

Som sakt det kostar att ligga på topp och det lönar sig nästan aldrig att täkna gubbe försäksring den dagen det händer något...

Men jag vet att länsförskäringar och folksam har en så kallad familje försäkring då får alla bruka hojen men den är på ca 15-20kkr tror jag..

Har för mig kompisen pröjsar ca 2500kr/mån på deras familje försäkring och jag 3200kr/mån för min..

Och så är det krarigare att äga sin egen hoj..(inte pappa)..
Bara min åsikt..

(P.s har fler kompisar som ångrar att de hade pappa försäkrat sin hoj/bil.) De blev väldigt tomhänta.

//GurrrA
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
LocDog skrev:
Visst gör det de, och de underlättar nog förståelsen en aning att få höra andras historier.

Sen gäller ju detta inte enbart mc, hur många gånger har man inte hört att kompisar "fått" bilar av sina päron trots att de själva aldrig stått på någon. Denna typen av sken är ju betydligt vanligare även om de inte handlar om ens i närheten av den "vinst" man skulle göra om man skenade en hoj. Sett ur premie synpunkt.

Oavsett det så har jag svårt att förstå att man skenförsäkrar. För som sagt, du tjänar på premien, men chansen att du åker dit är monumental när det smäller eller tjyven med sina klåfingriga fingrar är framme så rent krasst ser jag inte ens ideen med att skenföräkra helt/halvt. Själv har jag rättat munnen efter magsäcken med ytterst billiga hojar i premienivå. Nästa hoj kommer troligtvis att bli en BMW1200s eller Koltrast. Kanske nya zzr1400 om försärkringsalternativen är bra för mig. Mest pga att skenförsäkra en retta eller gixxer1000 inte lockar pga att man inte får ut pengar om det smäller. Och jag skulle inte vilja ligga i sjuksäng med amputerat ben (varken det) utan att få försäkringspengar (eller det) om det smäller rejält.

För övrigt har jag rastat "småpojkar" med häftiga sporthojar ställda på pappa på extremt kurviga vägar med min BMW. Där effekten inte spelar någon roll utan körkunskapen. Sjukt kul kan jag tipsa om när man med 50 hästar BMW enstånka rastar en okunnig 22-åring på en Gixxer1000 på en extremt kurvig väg. Inte ofta det händer, men en sådan händelse kan man leva länge på. Det kan jag lova... Så varför måste folk ha det värsta när man kan ha sjukt kul på billigare hojar? Penisförlängare någon?
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
[- sNaIjK -] skrev:
Om det nu är så förbannat många som skenar borde f-bolagen införa så att ENBART den som har försäkringen får köra. Det räcker knappast med att självrisken dubblas om det är någon under 25 som klotar. Är det sen din grabb eller någon som kör å klotar är du smoked... :D
Lite jobbigt när man skall sälja bågen bara men något får dem fundera ut.

Försäkringsbolag är företag som vill visa vinst precis som alla andra företag. Kan de få betalt för en försäkring och dessutom slipper att betala ut någon ersättning när olyckan är framme är det enbart positivt för försäkringsbolaget.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe

sandstream

Guest
Mr_Mike skrev:
Hahaha skit kul du va bara tvunge att hitta något att klaga på, de är väl upp till var och en och skriva vad man haft för hoj, hojar. kan ju vara bra ifall någon behöver hjälp med något och han/hon ser att man haft en gång i tiden... ELLER??? men visst jag ska ta bort alla och vara lika cool som du... :)
Eller så har man ett litet behov av att hävda sig och visa vad man har ägt :rolleyes:
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Mr_Mike skrev:
Hahaha skit kul du va bara tvunge att hitta något att klaga på, de är väl upp till var och en och skriva vad man haft för hoj, hojar. kan ju vara bra ifall någon behöver hjälp med något och han/hon ser att man haft en gång i tiden... ELLER??? men visst jag ska ta bort alla och vara lika cool som du... :)

Det tar ju en stund att komma fram till vad du egentligen HAR för hoj, efter att man läst igenom hela listan och sållat bort alla som har *såld* efter sig. Det ska framgå lätt vad man har för hoj, inte vad man vill ha eller har haft.

Vill man skriva romaner så finns ju profilskrivbordet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Min uppfattning är att "väldigt många" skenförsäkrar sina hojar, de som gör de här har vett att hålla käften. Dessutom finns det ytterligare ett par hundra tusen som inte hänger vid en dator överhuvudet taget, iaf inte på ett forum.


Dessutom tycker jag att det är konstigt att detta bara verkar gälla hojar, för inte är det ngn hetsjakt på ett bilforum där en 20 åring blir hatad för att hans EVO står på farfarsfar i Årjäng, eller är det så? Jag har iaf svårt att tänka mig det.

Det ligger ju sakens natur att att visa att man minsann själv står för kostnaderna när sånt här kommer på tal, så de ärliga hörs ju mest i dessa diskussioner.

Ni som är äldre, var det fult att skena sin 1100R på slutet av åttiotalet?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Sporthojar är en hobby precis som vilken annan hobby som helst, det är ingen mänsklig rättighet eller någon form av existensminimum att äga en SH, en hobby ska man ha, men man ska se till att skaffa sig en hobby som man vet att man har råd med, jag drömmer om en Ferarri F50 men inte f-n klagar jag för att jag inte har råd att varken köpa eller försäkra en sådan Lyxbil.

Att fuska med premier på beskostnad av sina hojbröder enbart för sitt stora ego är smaklöst, en samhällsparasit utan skrupler och moral.

Visst är försäkringsbolagens prio ett att tjäna pengar, det ser man ju på sin premie, konstigt vore väl annars, vem vill driva ett företag som inte genererar vinst, för att göra detta så rättvist som möjligt krävs dock att kunderna är ärliga och betalar vad det kostar och utan att manipulera systemet, för varje fuskare så ökar premien för dom som är ärliga.

I dagens samhälle så fuskas det med mycket med pengar, även politiker & Kungen fuskar, men jag anser ändå att det är fel och står för det.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
GSXR1100R skrev:
Sporthojar är en hobby precis som vilken annan hobby som helst, det är ingen mänsklig rättighet eller någon form av existensminimum att äga en SH, en hobby ska man ha, men man ska se till att skaffa sig en hobby som man vet att man har råd med, jag drömmer om en Ferarri F50 men inte f-n klagar jag för att jag inte har råd att varken köpa eller försäkra en sådan Lyxbil.

Att fuska med premier på beskostnad av sina hojbröder enbart för sitt stora ego är smaklöst, en samhällsparasit utan skrupler och moral.

Visst är försäkringsbolagens prio ett att tjäna pengar, det ser man ju på sin premie, konstigt vore väl annars, vem vill driva ett företag som inte genererar vinst, för att göra detta så rättvist som möjligt krävs dock att kunderna är ärliga och betalar vad det kostar och utan att manipulera systemet, för varje fuskare så ökar premien för dom som är ärliga.

I dagens samhälle så fuskas det med mycket med pengar, även politiker & Kungen fuskar, men jag anser ändå att det är fel och står för det.


Det där du skulle man kunna lägga in i en FAQ som man var tvungen att läsa innan man reggade sig. Sen kunde man banna det ämnet helt [som ett annat onämnbart ämne], för det finns helt enkelt inget mer att diskutera.

Bra skrivet!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top