Gubbe 53 år och en GSXR 750

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jäkla dålig stil av väldigt många här. Det är så onödigt med sådana påhopp. Tycker ni han gör fel - visst, berätta det för honom. Men det kan man göra utan att kalla honom en massa dumma saker. Det är ju faktiskt också olagligt om man nu så strikt ska gå efter regler och lagar som politiker och dylikt kommit på.

Läst det ang. 25 kw också.

Jag är på jakt efter en suzuki tl 100 s, som ska stå på mej. Jag ska uppgradera mitt a1-kort till a så fort som möjligt, men har inga planer på att strypa hojen i fråga. Är jag också ett moppefucko då, trots att jag själv står för försäkringen. Den enda som skulle lida av att bli stoppad då är ju jag. Är det lika fel? Funderade bara kring det...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
marandy skrev:
Läst det ang. 25 kw också.

Jag är på jakt efter en suzuki tl 100 s, som ska stå på mej. Jag ska uppgradera mitt a1-kort till a så fort som möjligt, men har inga planer på att strypa hojen i fråga. Är jag också ett moppefucko då, trots att jag själv står för försäkringen. Den enda som skulle lida av att bli stoppad då är ju jag. Är det lika fel? Funderade bara kring det...

Det är knappast många här som är paragrafryttare, vill du köra en hoj du inte har körkort för och därmed även ha en ogiltig försäkring så fine..

Däremot tycker jag personligen att det är idioti att släppa ut nån utan trafikvana på en hoj som t.ex R1an som då inte bara ska klara av trafiken (vilket många inte gör oavsett effekt) utan som dessutom troligtvis kommer köra skiten ur ett monster (varför annars köpa sporthoj?), i trafiken!

Tycker att den sk. "trappstegsmodellen" några är inne på är vettig.. Statistiken är rätt tydlig kring det här!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Enda sättet att komma tillrätta med sånt här är att höja körkortsåldern för hoj. Fusket är enormt utbrett.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
marandy skrev:
...Jag ska uppgradera mitt a1-kort till a så fort som möjligt, men har inga planer på att strypa hojen i fråga. Är jag också ett moppefucko då, trots att jag själv står för försäkringen. Den enda som skulle lida av att bli stoppad då är ju jag. Är det lika fel? Funderade bara kring det...
Det du pratar om är olovlig körning, vilket inte nödvändigtvis innebär att man är ett moppefucko, men det är lika fel.
 

sandstream

Guest
Bifffen skrev:
Bry dig inte om folk som tycker du är en skitstövel det är dina pengar vill dom betala 20 25 tusen i försäkring låt dem göra det man sköter sig själv o skiter i andra i första hand.
PÅ min 1000r 04a helförsäkrad betalar jag 1600 i månaden då den står på min far men jag själv får köra den inget konstigt med det men klotar jag blir det dyrare självrisk än om min far åker av vägen... :lol
En stunden ska man sköta sig själv och skita i andra för att nästa stund ta in pengar från försäkringskollektivet :rolleyes:
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Dawg skrev:
Det är knappast många här som är paragrafryttare, vill du köra en hoj du inte har körkort för och därmed även ha en ogiltig försäkring så fine..

Däremot tycker jag personligen att det är idioti att släppa ut nån utan trafikvana på en hoj som t.ex R1an som då inte bara ska klara av trafiken (vilket många inte gör oavsett effekt) utan som dessutom troligtvis kommer köra skiten ur ett monster (varför annars köpa sporthoj?), i trafiken!

Tycker att den sk. "trappstegsmodellen" några är inne på är vettig.. Statistiken är rätt tydlig kring det här!


Utan trafikvana ja. Vad finns det som, här, på internet, visar om en person har trafikvana eller ej?
Jag har kört 3000 mil på min 125:a, 1000 övningskörda mil på min förra cbr 600, 1000 övningsköra mil i bil och långt över 2000 mil med körkort för bil. Hur pass långt måste man ha kört för att ha "trafikvana" då? Jag har kört över 8000 mil, och vet själv med mej att jag kör tillräckligt bra för att framföra en motorcykel i trafik. Milen är ju inte det viktigaste, uatn att du kör me dhuvudet. Jag tramsar absolut inte runt på bakhjulet och sånt meningslöst, alltså borde jag räknas som en lugn förare.
Men kan hålla med om att "trappstegsmodellen" är vettig. Jag har själv följt den.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
marandy skrev:
Milen är ju inte det viktigaste, uatn att du kör me dhuvudet.
Du sa det själv där... omdöme kallas det. I de allra flesta fall har man förmodligen som 18-åring sämre omdöme än som 50-åring (även om det finns undantag) och därför tycker jag inte att det är mer än rätt att man som 18-åring har en högre försäkringspremie än om man är 50 år.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
newstead skrev:
Du sa det själv där... omdöme kallas det. I de allra flesta fall har man förmodligen som 18-åring sämre omdöme än som 50-åring (även om det finns undantag) och därför tycker jag inte att det är mer än rätt att man som 18-åring har en högre försäkringspremie än om man är 50 år.


Jag har inte sagt ett ord om hög försäkringspremie. Håller fullständigt med. Alla har dock olika erfarenhet, oberoende av ålder.
 

sandstream

Guest
newstead skrev:
I de allra flesta fall har man förmodligen som 18-åring sämre omdöme än som 50-åring (även om det finns undantag) och därför tycker jag inte att det är mer än rätt att man som 18-åring har en högre försäkringspremie än om man är 50 år.
Problemet är att när man är 18-20 år tror man att man är en kung på vägen och kan hantera alla situationer och det tar väl runt 10 år innan man inser att man hade helt fel :3freak
(Fan vad många "man" det blev)
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Man kan ju fråga sig hur gamla vissa är när dom kallar folk, som är yngre än dom själva, för moppefuckon och tycker att man är roligast på hela forumet. Väx upp.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
sandstream skrev:
Problemet är att när man är 18-20 år tror man att man är en kung på vägen och kan hantera alla situationer och det tar väl runt 10 år innan man inser att man hade helt fel :3freak
(Fan vad många "man" det blev)


Jodå, majoriteten tror det.
Har sett alldeles för många blåsa förbi (bor mitt i mc-smeten) totalt utan kontroll. Men man ser ju likartade personer i bil, de ska sladda och ha sej, men det är oftast ren tur att de tar sej ur kurvan över huvud taget. Med risk för att låta dum, men, jag har ALDRIG sett en tjej bete sej så. Enbart killar. De gånger man ser en tjej utan kontroll är det för att hon inte har någon känsla för motorer och fordon, vilket väl är ungefär lika vanligt som övertuffa killar. Men det finns undantag inom bägge kategorier.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
sandstream skrev:
Problemet är att när man är 18-20 år tror man att man är en kung på vägen och kan hantera alla situationer och det tar väl runt 10 år innan man inser att man hade helt fel :3freak
(Fan vad många "man" det blev)

....och tio år till och inse det/leva med det faktumet :lol
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
marandy skrev:
Jag har inte sagt ett ord om hög försäkringspremie.
Nej, men det var vad den här tråden handlade om.

marandy skrev:
Håller fullständigt med. Alla har dock olika erfarenhet, oberoende av ålder
Ja, alla har absolut olika erfarenhet. Jag kan med 100% säkerhet säga att jag är en mycket mer erfaren mc-förare än morsan men det betyder inte att jag har bättre omdöme. Det är erfarenhet i kombination med omdöme som borde räknas men det är förmodligen ganska svårt att väga in dessa variabler i försäkringarna.

sandstream skrev:
Problemet är att när man är 18-20 år tror man att man är en kung på vägen och kan hantera alla situationer och det tar väl runt 10 år innan man inser att man hade helt fel :3freak
(Fan vad många "man" det blev)

Ord :tummenupp
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
marandy skrev:
Har sett alldeles för många blåsa förbi (bor mitt i mc-smeten) totalt utan kontroll. Men man ser ju likartade personer i bil, de ska sladda och ha sej, men det är oftast ren tur att de tar sej ur kurvan över huvud taget. Med risk för att låta dum, men, jag har ALDRIG sett en tjej bete sej så. Enbart killar.
.



Va, har du inte, jag har sett massor av tjejer köra "som galningar" (läs killar) men så känner jag också många tjejer som kör motorcykel.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
2fast4hjo skrev:
Va, har du inte, jag har sett massor av tjejer köra "som galningar" (läs killar) men så känner jag också många tjejer som kör motorcykel.


Ja, jag råkar ju vara den enda tjejen i bekantskapskretsen som är intresserd av motorcyklar. Ensam med alla dårarna.. :( :hihi

newstead skrev:
Nej, men det var vad den här tråden handlade om.

Jo, jag försökte ju dra en liten parallell där i början, men den misslyckades visst.

Ja, alla har absolut olika erfarenhet. Jag kan med 100% säkerhet säga att jag är en mycket mer erfaren mc-förare än morsan men det betyder inte att jag har bättre omdöme. Det är erfarenhet i kombination med omdöme som borde räknas men det är förmodligen ganska svårt att väga in dessa variabler i försäkringarna.

Jo, tyvärr blir det nog svårt, även om det hade varit det mest rättvisa.

Mitt senaste inlägg blev totalt kaos, vet icke vad som hände. Hoppas ni förstår ändå.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
marandy skrev:
Jo, jag försökte ju dra en liten parallell där i början, men den misslyckades visst.
...
Jo, tyvärr blir det nog svårt, även om det hade varit det mest rättvisa.
Nejdå, jag svarade på din parallell tidigare. Att det var lika fel men att det inte gör dig till moppefucko.

Världen är inte rättvis...
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
newstead skrev:
Nejdå, jag svarade på din parallell tidigare. Att det var lika fel men att det inte gör dig till moppefucko.

Världen är inte rättvis...

nej det vet jag mycket väl om. Hade den varit rättvis hade jag inte blivit född.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
newstead skrev:
Du sa det själv där... omdöme kallas det. I de allra flesta fall har man förmodligen som 18-åring sämre omdöme än som 50-åring (även om det finns undantag) och därför tycker jag inte att det är mer än rätt att man som 18-åring har en högre försäkringspremie än om man är 50 år.


Jag håller inte helt med, men delvis. Visst är det omdömet det hänger på, men varifrån kommer det? Föds man med det? Får man det med åren?

Jag hävdar att omdöme föds med erfarenhet. Man lär av sina misstag och förstår konsekvenserna av eventuella misstag efterhand osv..

Jag anser inte att det är farligare för mig att slanga på en tom väg, än för tant agda att ta sig nerför trappan.. Men helt klart är, att finns det trafik med i bilden så är situationen helt annorlunda.

Jag ändrade mitt sätt att köra dels när jag blev en polare kort, dels när jag körde yrkesmässigt i stan. Väljer man att blunda går det mesta bra, ska man vara en "säker" förare ska alla potentiella risker bedömas. Nu kan man inte stanna för varenda bil som "kanske" gör nåt konstigt, då får man skicka hojen med BTL genom Sthlm. Men så många ggr jag sett folk bräsa om ett par bilar på slangen på drottningholmsvägen t.ex när det helt klart finns en risk att den bakre bilen går ut för omkörning.. Hur fan vågar man lita på att bilen kollar bakåt efter en hoj som kommer åt helvete för fort?

Såna situationer finns det överallt, och är knappast något man föds med förmågan att se... De flesta som har 20 K mil + i kroppen håller nog med mig här!
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
mikal skrev:
Mmm jag vet, men man måste ju fråga.
Hur skulle du själv ha gjort?
Man är ju sig själv närmast och vill såklart spara på pengarna.

Man köper en billigare hoj eller ser till att tjäna mer kulor.. :fatta!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top