Gubbe 53 år och en GSXR 750

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
*DanTheMan* skrev:
Som du säkert märkt finns det ett gäng besservissrar här som inte ens skulle gå mot röd gubbe om dom så hade KingKong på bärsärkargång bakom sig.
Gör det du anser e bäst för dig o skit i vad andra tycker.
Fiffla med skatten går bra ,,lura till sig bidrag går utmärkt men skenföräkra ajabaja :ajjabajja
Dubbel moral finns det gott om kan ja lova.

Tex. så är det många som lägger upp länkar till filmer på olika "upload" sidor trots att de själva snott (läs hittat) klippet på nätet någonstans.
Det är heller inte tillåtet, eller att man ska lura polisens vägkameror genom att vippa ned solskyddet så att personen som kör fordonet kan bötfällas, tanka ned kommande biorullen från DC osv.

Det är ju helt ok, varför skulle inte skena vara de då?

Räck upp en hand alla som aldrig kört över hastighetsbegränsningarna!(?).
Finns det någon ärlig person som aldrig gjort detta, eller någon som tillsammans med en kollega eller polare drar av resor till och från jobbet som om ni satt själv och plöjde?
Eller kör privat med tjänstebil trots att ni inte får? = Icke tillåtet enl. lag :fakta

Min åsikt är att alla får göra precis som de själva vill utan att folk ska lägga sig i deras val. Jag har väldigt svårt att tänka mig att de höga premierna beror på att folk skenar och kvaddar hojen.

De har ju ingen betydelse vem som kör hojen utan kostnaderna ligger ju på hojen samt skador. Det kostar ju lika mycket att laga en gixxer om du kör den eller om din gammelmormor, säkert är det lika dyrt att lappa ihop människan oxå. Eller?

Vi kanske ska ta fram ett nytt begrepp, "Flexibel moral" alltså man anpassar moralen efter tycke och smak litegrann och kan med andra ord växla från dag till dag. Tror jag själv passar rätt bra in i den kategorien, kanske helt och fullt med rätt okej.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Dawg skrev:
......... Såna situationer finns det överallt, och är knappast något man föds med förmågan att se... De flesta som har 20 K mil + i kroppen håller nog med mig här!


Menar du, i stora drag, att m man inte kört över 20 000 mil och inte är över 30 bast, så kan man inte ha omdöme och vett nog (plus att ha lärt sej av misstag, vare sej de är ens egna eller andras) att framföra en hoj med över 20 hästar?
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
marandy skrev:
Jäkla dålig stil av väldigt många här. Det är så onödigt med sådana påhopp. Tycker ni han gör fel - visst, berätta det för honom. Men det kan man göra utan att kalla honom en massa dumma saker. Det är ju faktiskt också olagligt om man nu så strikt ska gå efter regler och lagar som politiker och dylikt kommit på.

Läst det ang. 25 kw också.

Jag är på jakt efter en suzuki tl 100 s, som ska stå på mej. Jag ska uppgradera mitt a1-kort till a så fort som möjligt, men har inga planer på att strypa hojen i fråga. Är jag också ett moppefucko då, trots att jag själv står för försäkringen. Den enda som skulle lida av att bli stoppad då är ju jag. Är det lika fel? Funderade bara kring det...

Det är upp till dej. Eftersom f-bolagen mer eller mindre skiter i om hojarna är strypta eftersom alla ändå tar bort dem. Så om något händer eller du åker dit på det så räkna med olovligkörning och framförande av obes fordon mm mm. Men det drabbar dej och ingen annan.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Master_ skrev:
Det är upp till dej. Eftersom f-bolagen mer eller mindre skiter i om hojarna är strypta eftersom alla ändå tar bort dem. Så om något händer eller du åker dit på det så räkna med olovligkörning och framförande av obes fordon mm mm. Men det drabbar dej och ingen annan.


Det är ju det jag menar, att det enbart drabbar mej. Ska alla andra då ha rätt att bli sura? det spelar väl inte de någon roll om de möter mej på vägarna eller ej?
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
LocDog skrev:
De har ju ingen betydelse vem som kör hojen utan kostnaderna ligger ju på hojen samt skador. Det kostar ju lika mycket att laga en gixxer om du kör den eller om din gammelmormor, säkert är det lika dyrt att lappa ihop människan oxå. Eller?
Visste du att äldre män behöver betala mindre pengar till försäkringsbolaget? Alltså innebär det att om någon skenförsäkrar så måste jag betala mer till försäkringsbolaget eftersom att någon måste betala de där x100kronorna i månaden som han inte då betalar. Ser du hur det fungerar?

Det har inget att göra med vad som är lagligt. Man ska ta det som en man och betala.

marandy skrev:
Det är ju det jag menar, att det enbart drabbar mej. Ska alla andra då ha rätt att bli sura? det spelar väl inte de någon roll om de möter mej på vägarna eller ej?
Ifall du betalar för full effekt så bryr jag mig inte ett skit iallafall
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
honkiie skrev:
Visste du att äldre män behöver betala mindre pengar till försäkringsbolaget? Alltså innebär det att om någon skenförsäkrar så måste jag betala mer till försäkringsbolaget eftersom att någon måste betala de där x100kronorna i månaden som han inte då betalar. Ser du hur det fungerar?

Det har inget att göra med vad som är lagligt. Man ska ta det som en man och betala.


Ifall du betalar för full effekt så bryr jag mig inte ett skit iallafall

Inga planer på att strypa = betala full effekt.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
LocDog skrev:
Dubbel moral finns det gott om kan ja lova.
Bla bla bla
Jag har väldigt svårt att tänka mig att de höga premierna beror på att folk skenar och kvaddar hojen.

De har ju ingen betydelse vem som kör hojen utan kostnaderna ligger ju på hojen samt skador. Det kostar ju lika mycket att laga en gixxer om du kör den eller om din gammelmormor, säkert är det lika dyrt att lappa ihop människan oxå. Eller?

Vi.
Här går resonemanget åt pipan. Kostnaden för att reparera mormor är likadan, men inte kostnaden för att rehabilitera henne i kanske 20 år jämfört med 70 års rehab på en 20-åring.

Problemet med skenförsäkring är att fel åldersgrupp får stå får kostnaden. Man betalar helt enkelt inte in rätt slant för att täcka kostnade som drabbar försäkringsbolaget. Får dom in för lite pengar från 20-åringarna jämfört med skadeutfallet måste premierna höjas. Om då olle 20 år har reggat på pappa 50 år blir följden att han utgör en risk för en 20-åring och betalar en premie för en 50-åring. Att detta upprör många här är knappast konstigt eftersom de som betalar rätt premie får betala mellanskillnaden för de som betalar fel premie. Sköt dej själv och skit i andra funkar dåligt när man rotar i plånkan på sina hojpolare.
 

sandstream

Guest
LocDog skrev:
Min åsikt är att alla får göra precis som de själva vill utan att folk ska lägga sig i deras val.
Då ska man inte som trådstartaren fråga om hjälp heller.
Ventilerar man sina åsikter eller ambitioner på ett forum får man räkna med att andra tycker annorlunda.
honkiie skrev:
Visste du att äldre män behöver betala mindre pengar till försäkringsbolaget? Alltså innebär det att om någon skenförsäkrar så måste jag betala mer till försäkringsbolaget eftersom att någon måste betala de där x100kronorna i månaden som han inte då betalar. Ser du hur det fungerar?
Nja, vi är väl uppdelade i grupper efter typ av hoj och ålder.
Det innebär att om en 20-25 åring skenförsäkrar sin hoj på pappsen som bör vara runt 50 så är det pappsens jämnåriga som får stå för notan nästa gång det ska räknas ut en ny premie för dem.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
marandy skrev:
Läst det ang. 25 kw också.

Jag är på jakt efter en suzuki tl 100 s, som ska stå på mej. Jag ska uppgradera mitt a1-kort till a så fort som möjligt, men har inga planer på att strypa hojen i fråga. Är jag också ett moppefucko då, trots att jag själv står för försäkringen. Den enda som skulle lida av att bli stoppad då är ju jag. Är det lika fel? Funderade bara kring det...
Nej, du är inget moppefucko, du är en person som gör dej skyldig till brottet olovlig körning.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
sandstream skrev:
Nja, vi är väl uppdelade i grupper efter typ av hoj och ålder.
Det innebär att om en 20-25 åring skenförsäkrar sin hoj på pappsen som bör vara runt 50 så är det pappsens jämnåriga som får stå för notan nästa gång det ska räknas ut en ny premie för dem.
Okej, men det är fortfarande inte rätt :mattias

edit: betyder det att jag tjänar på att folk skenförsäkrar isåfall? :banana
MER SKENFÖRSÄKRING ÅT UNGDOMAR.NU! :hihi
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
honkiie skrev:
Visste du att äldre män behöver betala mindre pengar till försäkringsbolaget? Alltså innebär det att om någon skenförsäkrar så måste jag betala mer till försäkringsbolaget eftersom att någon måste betala de där x100kronorna i månaden som han inte då betalar. Ser du hur det fungerar?
FB räknar alltså kraftigt på att folk skenar? Anl. till att skenaren betalar mindre är ju för att den är "äldre". Du betalar inte mer, skenare betalar mindre.
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
LocDog skrev:
Dubbel moral finns det gott om kan ja lova.

Tex. så är det många som lägger upp länkar till filmer på olika "upload" sidor trots att de själva snott (läs hittat) klippet på nätet någonstans.
Det är heller inte tillåtet, eller att man ska lura polisens vägkameror genom att vippa ned solskyddet så att personen som kör fordonet kan bötfällas, tanka ned kommande biorullen från DC osv.

Det är ju helt ok, varför skulle inte skena vara de då?

.........

De har ju ingen betydelse vem som kör hojen utan kostnaderna ligger ju på hojen samt skador. Det kostar ju lika mycket att laga en gixxer om du kör den eller om din gammelmormor, säkert är det lika dyrt att lappa ihop människan oxå. Eller?

Att försöka rättfärdiga nånting som inte anses vara rätt och riktigt genom att jämföra det med andra saker som också är moraliskt diskutabla eller olagliga, visar ju bara på hur få argument det verkligen finns. Och det vanligaste tycks ändå vara "Jag gör väl som jag vill och skiter i andra".

Kan ju vara så att en olycka kostar ungefär lika mycket oavsett vem som kör, när en olycka väl är framme, men det är ju egentligen inte det minsta intressant i en sån diskussion. Det som är intressant är ju hur stor sannolikheten är för OM det ska hända. Och det beror ju bevisligen mycket på vem som kör.
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
LocDog skrev:
FB räknar alltså kraftigt på att folk skenar? Anl. till att skenaren betalar mindre är ju för att den är "äldre". Du betalar inte mer, skenare betalar mindre.

Så vem i ovanstående ekvation betalar mer eftersom skenare betalar mindre? :confused:
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
LocDog skrev:
FB räknar alltså kraftigt på att folk skenar? Anl. till att skenaren betalar mindre är ju för att den är "äldre". Du betalar inte mer, skenare betalar mindre.
Tänk en gång till, nu hade du otur. Orsaken till att de äldre får betala mer är? :rolleyes:
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Nr:18 skrev:
Här går resonemanget åt pipan. Kostnaden för att reparera mormor är likadan, men inte kostnaden för att rehabilitera henne i kanske 20 år jämfört med 70 års rehab på en 20-åring.

Problemet med skenförsäkring är att fel åldersgrupp får stå får kostnaden. Man betalar helt enkelt inte in rätt slant för att täcka kostnade som drabbar försäkringsbolaget. Får dom in för lite pengar från 20-åringarna jämfört med skadeutfallet måste premierna höjas. Om då olle 20 år har reggat på pappa 50 år blir följden att han utgör en risk för en 20-åring och betalar en premie för en 50-åring. Att detta upprör många här är knappast konstigt eftersom de som betalar rätt premie får betala mellanskillnaden för de som betalar fel premie. Sköt dej själv och skit i andra funkar dåligt när man rotar i plånkan på sina hojpolare.
Naturligtvis har du rätt i det du säger, mitt resonemang är inte vattentätt (vems är de) men samtidigt så kommer ingen att betala varken mer eller mindre i förhållande om enbart tittar skenförsäkringen.

I vardaglig körning så märks inget av, men smäller det så är det klart att kostnaden skjuter i höjden och många i kollektivet blir drabbade men de här gällar ju så många fler områden och inte bara fordonsförsäkring.

Hur man än vrider och vänder på det så kommer det nog aldrig finns ens vettig lösning. :(

Funker Vogt skrev:
Så vem i ovanstående ekvation betalar mer eftersom skenare betalar mindre? :confused:
Ingen betalar mer förutsatt att ingen olycka sker...

Om en skenare aldrig kvaddar "sin" hoj så bidrar den heller inte till att någon annan betalar mer. Eller tänker jag helt fel?
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
mikal skrev:
Det är bara så fånigt vilka påhopp ni kommer med en del av er,
och ni påstår att skenförsäkringar förstår?
Hur är det med de som måste utnyttja försäkringarna?
Premierna måste ju bero på dom?

Jo men majoriteten av antalet klotade hojar är ju fortfarande hos killar under 25år. Vi som är äldre än 25 :( är inte jätte sugna på att betala höga premier pga unga kör med felförsäkring.
Det som händer är ju att f-bolagens statistik blir fel och det verkar som att gubbar på 53 kör åt skogen ideligen.
Eftersom det är ett minimalt antal gubbar som kör sh och den 53åring som kanske gör det kör troligtvis så förståndigt så han lär nog inte utnyttja sin försäkring om han inte verkligen är med i en olycka som förmodligen inte är helt självförvållad. Det resonemanget skulle förmodligen ge en gubbe en premie på ett par hundra i månaden.
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
LocDog skrev:
Ingen betalar mer förutsatt att ingen olycka sker...

Om en skenare aldrig kvaddar "sin" hoj så bidrar den heller inte till att någon annan betalar mer. Eller tänker jag helt fel?

Och det är något du förutsätter? Du kör trafikförsäkrat va? Eftersom du aldrig kvaddar din hoj? Eller att någon tjyv snor den?
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
LocDog skrev:
Om en skenare aldrig kvaddar "sin" hoj så bidrar den heller inte till att någon annan betalar mer. Eller tänker jag helt fel?


Om en skenare är säker på att inte klota, då kan dom ju strunta i att försäkra över huvud taget då... och följdaktligen inte skena heller.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Nr:18 skrev:
Tänk en gång till, nu hade du otur. Orsaken till att de äldre får betala mer är? :rolleyes:
Att de är äldre på pappret = längre premie.
Vart skrev jag fel?

Funker Vogt skrev:
Och det är något du förutsätter? Du kör trafikförsäkrat va? Eftersom du aldrig kvaddar din hoj? Eller att någon tjyv snor den?
Jo i det skedet är den inte dyrare för någon annan. Men klart händer det något så blir det andra bullar.

Det jag menar är att skena en hoj kostar inget extra för någon annan, men att kvadda den kostar.

Det är alltså inte själva försäkringsbiten som är problemet, det är ju vad man sätter på sadeln.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
LocDog skrev:
Att de är äldre på pappret = längre premie.
Vart skrev jag fel?
De äldre är inte bara äldre på pappret. De yngre som skenar blir bara äldre på pappret och belastar fel åldersgrupp i försäkringen. Kort sagt, de äldre får betala mer för att de yngre ska betala mindre.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top