Gubbhoj -> Fat tracker: HD Sportster XL1200 transformation

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Ta de lugnt gubbar. Inte alla på en gång nu ;) Ingen som tycker jag är helt fel ute eller har några intressanta ideer?

Saker jag funderar på: ska jag ha framskärm? Isf vilken modell och svart eller orange? Funderar även på en liten magspoiler, lite osäker på om det inte blir lite väl sportigt. Rear sets, någon som vet var jag kan få fatt i det för en vettig peng? Annars funderar jag på att bygga egna av japsdelar. Nån som har nåt lämpligt ämne till salu?

Peter

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Lungt tror fler svarar om du orkar lägga lite bilder här. Men jag gilla flattrack hojar som fan & den ser ut att bli jävligt ball. Färgen gillar jag den med mest orange i & en liten nerkapad framskärm skulle nog kunna passa fint. Sen så skulle ju asfalts/grus däck göra sig fint på den.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tycker orange också. Och jag tror också responsen här blir större om du har bilder direkt i tråden stället för att länka till bloggen. Kul projekt för övrigt :tummenupp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Byggbloggar i all ära, men de genererar sällan större antal följare härifrån. Folket här vill ju läsa om ditt bygge just här på SH och inte på en annan sida.
Så ifall du lägger in bilder och text även här samtidigt som du gör det i bloggen så brukar det bli mera liv i tråden.

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Point taken, här har vi så långt jag kommit idag: Före-bild samt "current state mock-up"-bild :)

Före:
DSC00097.jpg

Nu:
5.JPG

Före:
DSC00099.jpg

Nu:
1.JPG

Före:
DSC00100.jpg

Nu:
13.JPG

Nu:
3.JPG

och nu:
14.JPG

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Gratulerar till ett riktigt smakfullt bygge:tummenupp
Sen måste jag hålla med EST om att ett par "busigare" däck skulle göra susen.
Framskärm? NO!:mattias

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det nya styret var, om du ursäktar, inte snyggt alls...:gnissla Nej, ett vanligt crosstyre med fågelpinne hade suttit bra mycket bättre:) Och som någon sa, nya och busigare däck är ett måste;)
Något sånt här kanske?
31oH8GKJNfL.jpg

Det ser ut som att cutsen sitter lite ovanpå bakramen på mockupbilderna... Ska du bygga om den så att du får ner cutsen mer runt om där på sidorna? För isåfall tror jag att tanken kunde må bra av att komma ner (tightare mellan tanken och motorn alltså) någon centimeter också, mest så att du inte förlorar flytet i övergången mellan tank och cuts... Men jag gillar helt klart vart det här är på väg, stuket är helrätt:tummenupp

Vänta bara tills Jörgen hittar hit, han kommer bli helfrälst och ha massor av bra idéer åt dig:tummenupp

Bygg på, det här kommer bli skitbra!:tummenupp

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Härligt bygge, en sån hoj vill jag oxå ha! :tummenupp

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Riktigt hårt, varit såld på den här stilen ett tag själv så det här gillar jag. Det enda som inte faller mig i smaken är styret, lite för mycket OCC för mig. Tror ett mer typiskt Trackerstyre skulle passa bättre, men det är ju en smaksak.
Hur som helst :tummenupp

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Wow, äntligen får jag den efterlängtade uppmärksamheten jag saknade som barn ;-)

Tack för all feedback. Styret har jag själv hängt upp mig på. Från början var projektet tänkt som ett lågt bobber style, fat tire.. typ. Under projektets gång fick jag upp ögonen för flattrack byggen. Då var hjulen och en del grejer redan beställda så det jag står med nu är en flat tracker med bred krona och feta små hjul. Lite konstigt kan man tycka. Eller unikt ;-) Blir nästan som offroad stuk med vägdäck, lite flat track-världens supermotard? hehe.

Ett styre är en relativt liten peng så det blir att skaffa ett till och provmontera. Tyckte detta blev nästan lite "hög clipon" känsla vilket jag gillar men vi får se.

Framskärm eller ej, ja. Chopper/Bobber style förutspråkar ju skärmlöst, det visar även det feta framdäcket vilket kan vara lite ballt. Jag kan dock (tror jag) framhäva en lite sportigare look med en modern style framskärm. Målar jag den svart så sticker den inte ut lika mycke. Skjuter nog på det beslutet.

Eventuellt får bygget en andra iteration med andra (större) hjul och då är däcken oven läckra!

Det nya styret var, om du ursäktar, inte snyggt alls...:gnissla Nej, ett vanligt crosstyre med fågelpinne hade suttit bra mycket bättre:) Och som någon sa, nya och busigare däck är ett måste;)
Något sånt här kanske?
View attachment 326632

Det ser ut som att cutsen sitter lite ovanpå bakramen på mockupbilderna... Ska du bygga om den så att du får ner cutsen mer runt om där på sidorna? För isåfall tror jag att tanken kunde må bra av att komma ner (tightare mellan tanken och motorn alltså) någon centimeter också, mest så att du inte förlorar flytet i övergången mellan tank och cuts... Men jag gillar helt klart vart det här är på väg, stuket är helrätt:tummenupp

Vänta bara tills Jörgen hittar hit, han kommer bli helfrälst och ha massor av bra idéer åt dig:tummenupp

Bygg på, det här kommer bli skitbra!:tummenupp

Tackar! Har itne bestämt hur jag ska bygga fästena till cutsen än. Hade varit snyggt att dälja raamen men då blir den väl låg... Håller med, då borde tanken följa med ner.

Nu börjar det likna något :)

Bakdelen & sadeln, färdigt kitt från någon hoj eller eftermarknads?

Tackar. Det är en XR tail + sadel beställt från www.hotwingglass.com

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Roligare att läsa en utförlig byggtråd än att se en länk till en blogg. Forumet är ju trots allt till för att skrivas på. :)

Med det sagt så tycker jag du är på helt rätt spår med hojen. Ser riktigt busig ut. :tummenupp

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Jag gillar verkligen hjul+däck, det ger en lite bufflig motard känsla.
Skiljer ut ditt bygge ifrån andra tracker byggen!

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
SNYGGT!!
Jag tycker du ska ha framskärm, beror på om du ska köra "vanlig" väg eller bana. Väg så tror jag mer på skärm då de är mer grus m.m på vägen och skärmen skyddar hojen, synd att sandblästra krökarna och resten där fram...

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS