Gubbhoj -> Fat tracker: HD Sportster XL1200 transformation

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Litet besök till garaget idag. Provmonterade uggleögonen (misstänker att jag får synpunkter på dem, men jag gillar dem:) )

lampor.JPG

Mockade ihop mallar och tog mått till sadelfästena som ska tillverkas imorrn.

mall2.JPG

mall1.JPG

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Saken är ju den att du vill ha ett brett crosstyre på en flattrack för att kunna hantera hojen lättare. Ett litet cliponstyre när hojen sladdar vilt fram och tillbaka på en grusbana är nog inte att rekommendera...:gnissla Inte för att din hoj lär användas till det i och för sig:D Men stuket bygger ju ändå på originalet så att säga, och då känns det lite out-of-place med ett smalt och högt styre:) Och detsamma gäller ju då däcken. Men huvudsaken är ju att du som ägare blir nöjd, så jag ska inte lägga mig i:tummenupp

Du skulle ju kunna ta ner cutsen lite så att den kommer ner över ramen, låta tanken följa med ner och sen höja hela hojen lite för att kompensera för att de sitter lågt. Så får du lite mer hög crosskänsla på köpet också:)

Lite av poängen är att låta flat track-stuket gifta sig med en lite fetare, typ streetfighter-stil. Det är så jag försöker motivera däcken, dubbellyse, smalare styre mm för mig själv :) Vi får se hur de blir. Tanken skulle jag vilja sänka men kollade up pdet idag och det blir svårt. Tunneln ligger kloss i ramen redan. Men de blir nog ok ändå, lite tjurnacke.

tjyr.JPG

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Ditt projekt e grymt! Verkligen genomarbetat och klassigt! Det enda som stör mig är att du verkligen genomför varje jäkla idé som jag har till mitt projekt!:mad:

Börjar tro att du kör någon inception-grej här!:va

Hursomhelst ser det skitbra ut och jag hoppas vi kan rulla lite ihop till sommarn!

Will

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Ditt projekt e grymt! Verkligen genomarbetat och klassigt! Det enda som stör mig är att du verkligen genomför varje jäkla idé som jag har till mitt projekt!:mad:

Börjar tro att du kör någon inception-grej här!:va

Hursomhelst ser det skitbra ut och jag hoppas vi kan rulla lite ihop till sommarn!

Will

Hehe, man tackar. Är lite avis på dina verktyg och dina råvaror i form av motorarbete, gaffel och bromsar bla :) Hade varit skoj att rulla ihop, vi får hålla tummarna för varandras byggen och att de blir klara innan hösten hehe..

En liten uppdatering på sadelfästen:

11.JPG

10.JPG

14.JPG

6.JPG

5.JPG

Lite plastic fantastic monterat idag också:

Front fender
13.JPG

And spoiler:
12.JPG

Här står vi idag:

3.JPG

2.JPG

4.JPG

9.JPG

8.JPG

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hehe, man tackar. Är lite avis på dina verktyg och dina råvaror i form av motorarbete, gaffel och bromsar bla :) Hade varit skoj att rulla ihop, vi får hålla tummarna för varandras byggen och att de blir klara innan hösten hehe..

En liten uppdatering på sadelfästen:

Vill inte vara neggo, men de där kutsarna är gjorda för att avlasta på ramrören. (Se min avatarbild tex.) Gärna med gummibelag limmade under kutsen som mellanlägg. Plasten klarar inte att bara supportas sådär. Rent estetiskt tycker jag även det ser tveksamt ut att lyfta baken genom att sätta kutsen över ramrören. Men det är ju tycke och smak.

Sadelfästena ser även rejält tunga ut, traktorsmide, dvs materialet i fästena utnyttjas dåligt. Ska du verkligen inte försöka bygga ngt lättare?

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Vill inte vara neggo, men de där kutsarna är gjorda för att avlasta på ramrören. (Se min avatarbild tex.) Gärna med gummibelag limmade under kutsen som mellanlägg. Plasten klarar inte att bara supportas sådär. Rent estetiskt tycker jag även det ser tveksamt ut att lyfta baken genom att sätta kutsen över ramrören. Men det är ju tycke och smak.

Sadelfästena ser även rejält tunga ut, traktorsmide, dvs materialet i fästena utnyttjas dåligt. Ska du verkligen inte försöka bygga ngt lättare?

Ingen fara Jörgen jag uppskattar dina kommentarer. Jag vet hur de är tänkt att sitta, men jag försöker skapa en lite annorlunda look. Gillar inte riktigt hur de ser ut när de sluttar bakåt.

Planen var att känna om glasfibret pallar två fästpunkter, annars svetsa en längsgående avlastning mellan fästena. Blev dock förvånad idag över hur stumt och stabilt det kändes. Grejerna ska på lack snart så det viktiga nu var att få hålen på rätt ställe. Kan höjsa/sänka/förstärka fästena till vansinne sen om jag känner för det.

Traktorsmide huh? hehe.. Nja, det hela väger inte så mycket. 2mm plattjärn är så tunnt jag vågar gå baktill, får inte plats med en profil där pga frigång för bakdäcket. Framtill är ju bara en skitliten bit plattjärn och en 1mm fyrkantrör som är 4cm långt. På en av bilderna ligger en gummibit ovanpå framfästet, misstar man det för metall håller jag med om liknelsen. Det blir nog inte bättre än så i denna releasen. Är kanske en traktormekaniker innerst inne :)

Last edited:

jonas4125

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2011
Hoj
ninja-95
ner me cutsen,,,går de inte göra en skärm som innehåller olja till motorn typ en dubbel skärm eller en tank i spoilern eller både och,,

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
2 mm är ju inte så farligt iofs, tyckte det såg tjockare ut.
Grejen med sporsters är ju att de är ganska gracila och lätta hojar, så det är synd att köra med klumpiga OCC-dimensioner, det är att skjuta sig lite i foten med en smidig sporre. Det var så jag kände när jag såg bilderna, men lätt att se fel på bilderna.

Om du vill ha sadeln sådär, så kan du ju även förstyva kutsen genom att laminera dit längsgående stringers på undersidan, alltså förstärkninger. Det blir lättare att plasta i kutsen än att svetsa dit ännu mera järnskrot på ramen för bättre stöd. Men din kuts kanske är styvare än min (Screamin Eagle)

Ingen fara Jörgen jag uppskattar dina kommentarer. Jag vet hur de är tänkt att sitta, men jag försöker skapa en lite annorlunda look. Gillar inte riktigt hur de ser ut när de sluttar bakåt.

Planen var att känna om glasfibret pallar två fästpunkter, annars svetsa en längsgående avlastning mellan fästena. Blev dock förvånad idag över hur stumt och stabilt det kändes. Grejerna ska på lack snart så det viktiga nu var att få hålen på rätt ställe. Kan höjsa/sänka/förstärka fästena till vansinne sen om jag känner för det.

Traktorsmide huh? hehe.. Nja, det hela väger inte så mycket. 2mm plattjärn är så tunnt jag vågar gå baktill, får inte plats med en profil där pga frigång för bakdäcket. Framtill är ju bara en skitliten bit plattjärn och en 1mm fyrkantrör som är 4cm långt. På en av bilderna ligger en gummibit ovanpå framfästet, misstar man det för metall håller jag med om liknelsen. Det blir nog inte bättre än så i denna releasen. Är kanske en traktormekaniker innerst inne :)

Last edited:

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Längesen jag pallade uppdatera här nu, och jag har inte haft allt för mycke tid i garaget på senaste. Här kommer en liten update iaf för att visa att jag lever :)

Alltid koll på oljetempen fom nu.

gauge.JPG

Börjat på att bygga innerskärm av gamla orginalskärmen:

DSC_0006.jpg

DSC_0005.jpg

Fullt upp med eldragning idag. Det är mindre kul tycker jag...

DSC_0008.jpg

Bakaxeldistanser och offsetdelar är nog på plats nu och jag hoppas allt är i linje.

IMG_20110319_142221.jpg

DSC_0002.jpg

DSC_0001.jpg

Så fick de bli nya instrument också, de gamla var så slitna och klumpiga.

IMG_20110319_133716.jpg

IMG_20110319_133727.jpg

Rearsets är också beställda, bör dyka upp nästa vecka, samt ett trackerstyre som jag ev ska använda istället. Vi får se.

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Alternativt styre, acewell mätare mm

Liten update,

Fick fatt i ett trackerstyre som jag provmonterade idag:

DSC_0056.jpg

DSC_0055.jpg

Får se vilket som passar bäst när tank mm kommer från lack.

Nytt tanklock från Roland Sand Design kom på posten i veckan, mattsvart alulock i klassisk caféstil. Me like.

DSC_0061.jpg

Valde efter många om och men att montera givaren till hastighetsmätaren på remskivan resp svingen bak.

DSC_0059.jpg

DSC_0060.jpg

Roligt paket på posten:

DSC_0021.jpg

Provmontering:

DSC_0033.jpg

DSC_0034.jpg

Vet inte om jag pallar dubbelposta allt, börjar bli lite drygt. Ni som vill får gärna kolla och kommentera i bloggen också. http://gubbhoj.blogspot.com

Peter

Last edited:

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Speglar och bantning

Skalade bort några hekto aluminium från insidan av beltkåpan för att få plats med det nya offset-hjulet.

DSC_0073.jpg

Kommer dock fortfarande behöva distanser... kan bli lite halvfult men va gör man?

Provmontering av första biltemakomponenten :/

DSC_0071.jpg

DSC_0072.jpg

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Fick de knall-orange delarna från lack idag. Har egentligen mer grundarbete kvar innan det är dags att hänga på dem, meeeen jag var tvungen att hänga på det för att se hur de kommer bli! Delar med mig:

DSC_0105.jpg

DSC_0110.jpg

DSC_0111.jpg

DSC_0113.jpg

DSC_0119.jpg

DSC_0121.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blir riktigt snyggt!:tummenupp Nya styret passar mycket bättre:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Liten update,

...

Vet inte om jag pallar dubbelposta allt, börjar bli lite drygt. Ni som vill får gärna kolla och kommentera i bloggen också. http://gubbhoj.blogspot.com

Peter

Kolla om du öht kan växla med den där reverse-pattern-växelpeten. Sittandes på hojen med mc-stövlarna på.

Brukar vara omöjligt att växla ned om man inte har korta ben: när peten är så lågt monterad som man klarar att lyfta foten, så är vinkeln på peten ofta för brant nedåt, varvid det går mycket tungt att växla ned, dvs lyfta peten.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Börjar bli en udda, men snygg skapelse.
Råna en bank, så att du kan byta avgaseriet också.
Personligen så hade jag gärna sett en "skärm" på lyktan för att återkoppla till ursprunget.
Du skall naturligtvis bygga som du vill.
Men jag tycker att man skall behålla de tydligaste särdragen från ursprungshojjen.
I detta fallet liten tank, skärm över lyset och stor (klumpig) twin.
Annars ser det gärna ut som om man egentligen hade velat bygga på något annat.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS