Gubbhoj -> Fat tracker: HD Sportster XL1200 transformation

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Tackar för gratulationerna hehe.. dock en massa småpill kvar. Ska försöka få det gjort nästa helg, är ju en långhelg med kristiflygare mm :)

Jag behöver lite kreativa förslag till hur jag ska fästa sadeln i XR-tailen. Den följde med cutsen, stoppad och klar. Sadeln sitter på en kurvad glasfiberbit, som passar som handen i hansken på cutsen. Inga gål, inga fästen ingenting. Vill montera den så att den sitter så tight som möjligt, ingen luft mellan om möjligt.

tail1.JPG

Några idéer?

alternativ 1:
Känns kanske lite b men dubbelhäftande tejp lär funka (alternativt kardborretejp).

Alternativ 2:
Jag vet inte om stoppningen i sadeln är fastlimmat mot glasfiberbiten, annars e det nog inga stora bekymmer att ta loss och skruva en "flathead"-skuv från insidan av glasfiberbiten och säkra den med epoxy/kemisk metall, sen borra hål genom kutsen och dra fast med låsmutter.

mina två spontana ideér... Hade nog testat 1:an först

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR

Skulle säkert funka bra men då täcker jag fästskruvarna till cutsen, som man garanterat kommer behöva skruva loss nån gång.

alternativ 1:
Känns kanske lite b men dubbelhäftande tejp lär funka (alternativt kardborretejp).

Alternativ 2:
Jag vet inte om stoppningen i sadeln är fastlimmat mot glasfiberbiten, annars e det nog inga stora bekymmer att ta loss och skruva en "flathead"-skuv från insidan av glasfiberbiten och säkra den med epoxy/kemisk metall, sen borra hål genom kutsen och dra fast med låsmutter.

mina två spontana ideér... Hade nog testat 1:an först

Hmm, kardborretejp säger du. Det lät intressant, håller det tillräckligt bra? Vill ju inte tappa sadeln det är ju jättepinsamt ;) Nåt man kan hitta på biltema?

Tvåan känns jobbig, men det uppenbara "riktiga" sättet.

Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Skulle säkert funka bra men då täcker jag fästskruvarna till cutsen, som man garanterat kommer behöva skruva loss nån gång.

Hmm, kardborretejp säger du. Det lät intressant, håller det tillräckligt bra? Vill ju inte tappa sadeln det är ju jättepinsamt ;) Nåt man kan hitta på biltema?

Tvåan känns jobbig, men det uppenbara "riktiga" sättet.

Ja det e som tjejerna säger, tvåan är lite jobbigare men vi vet ju alla att det är rätt!:tungan

Tror kardborr sitter ordentligt, knäpuckar sitter ju tom med det!
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=kardborr

Någon av dem borde fungera. Viktigt bara att göra rent ytorna ordentligt för jag tror risken e större att klistret släpper än själva kardborren!

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Tro det eller ej men hon börjar bli klar nu :) Givetvis kommer justeringar och småpill vara för evigt. Första åkturen idag och inget har skakat sönder eller exploderat så här långt :)

DSC_0384.jpg

DSC_0387.jpg

DSC_0389.jpg

Last edited:

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Den blir ju jävligt fräckker :)
Kanske nån svart detalj på den oranga bellypan delen, den lyser lite
där nere *S* och så lite brantare gaffelvinkel då hehe

Super ballt bygge

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Ja det e som tjejerna säger, tvåan är lite jobbigare men vi vet ju alla att det är rätt!:tungan

Tror kardborr sitter ordentligt, knäpuckar sitter ju tom med det!
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=kardborr

Någon av dem borde fungera. Viktigt bara att göra rent ytorna ordentligt för jag tror risken e större att klistret släpper än själva kardborren!

Plockade biltemas breda kardborr. Den funkade helt perfekt. Tack för tipsen!

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Den blir ju jävligt fräckker :)
Kanske nån svart detalj på den oranga bellypan delen, den lyser lite
där nere *S* och så lite brantare gaffelvinkel då hehe

Super ballt bygge

Tackar :) Jag är inne på att hitta något svart att klistra på där nere, även på cutsen där bak. Får bli ett senare projekt. Just nu har jag focus mest på att köra :yoparty

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
fan va gött att du kan vara ute o rulla på gatorna nu!=) hur går hon? Hur känns det att köra med det breda framdäcket osv? Du får skriva en recension!

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Äntligen!!! har jag sett en bakdäck med större fegränder än mitt bakdäck har.......fast du har väl precis bara provkört din.

Snyggt blev det iaf. :)

Haha, fegränder :D Ja det var från första turen. Är inte helt bekvämt att lägga ner en cykel som man nyss byggt om. Dessutom vanan av att samma cykel brukade släpa i ljuddämparna eller fotpinnarna vid typ 15 graders lutning förra säsongen. Ska jobba på att minska ner dem ;-)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS