Gubbhoj -> Fat tracker: HD Sportster XL1200 transformation

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Blir riktigt snyggt!:tummenupp Nya styret passar mycket bättre:tummenupp

Ja fan jag tror du hade rätt från början ;)

Färgen gör sig faktiskt bra på en HD, även om orange nu är en KTM färg :tungan

Hmpf ;) Jörgen said it all:yoparty

Nu vart det fel igen. Orange med svarta och vita fält har ju varit harleys racingfärger sedan mitten på sextiotalet.

Harley_XR-750.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=6aKeUBJUwLI

:tummenupp

Kolla om du öht kan växla med den där reverse-pattern-växelpeten. Sittandes på hojen med mc-stövlarna på.

Brukar vara omöjligt att växla ned om man inte har korta ben: när peten är så lågt monterad som man klarar att lyfta foten, så är vinkeln på peten ofta för brant nedåt, varvid det går mycket tungt att växla ned, dvs lyfta peten.

Förstår vad du menar, har inte testat live än. Älskar dock sittpositionen med dessa pinnar och det nya styret.

Jag valde reverse för att hålla ner antalet rörliga delar och eventuellt rappel. De kommentarer jag läst om denna setup är väldigt positiva, men jag har ju inte forskat ihjäl mig. Shane som säljer dessa (och tillverkar dem, tror jag) verkar öppen för att byta till standard shift pattern trots montering, om jag inte blir nöjd. Samma pris på båda varianterna.

Nåväl, jag får återkomma med recension.

Last edited:

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Börjar bli en udda, men snygg skapelse.
Råna en bank, så att du kan byta avgaseriet också.
Personligen så hade jag gärna sett en "skärm" på lyktan för att återkoppla till ursprunget.
Du skall naturligtvis bygga som du vill.
Men jag tycker att man skall behålla de tydligaste särdragen från ursprungshojjen.
I detta fallet liten tank, skärm över lyset och stor (klumpig) twin.
Annars ser det gärna ut som om man egentligen hade velat bygga på något annat.

Så du gillar inte avgassystemet? Vad skulle du rekommendera istället? Jag skaffade detta begat i vinter, gillar den raciga looken som jag tycker passar med stuket. Det är i fint skick förutom missfärgningen på rören. Det beror på att de varit lindade, och det ska de bli igen snart. Har en rulle på hyllan.

Skärm på lyktan säger du. Det hade nog kunnat bli rätt styggt :) Men vad menar du med ursprungshojen? Ur-XR'n? Hade den keps? Eller vad för skärm menar du? Har du nån länk?

Håller med om att man ska kunna skymta ursprunget. Jag har ju dock varken skärm eller lilla tanken kvar hehe. Det jag designar (och försöker bygga) är, tror jag, hur jag skulle gjort en "ny-XR" för gatan om jag varit HD.

Ser riktigt grym ut!=)

Inget mot vad din kommer göra. Denna fasen i bygget är skoj när man börjar kunna ana helheten. Du är snart där också, trots att du gör så jäkla mycke mer hantverk än jag :) impad!

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så du gillar inte avgassystemet? Vad skulle du rekommendera istället? Jag skaffade detta begat i vinter, gillar den raciga looken som jag tycker passar med stuket. Det är i fint skick förutom missfärgningen på rören. Det beror på att de varit lindade, och det ska de bli igen snart. Har en rulle på hyllan.

Skärm på lyktan säger du. Det hade nog kunnat bli rätt styggt :) Men vad menar du med ursprungshojen? Ur-XR'n? Hade den keps? Eller vad för skärm menar du? Har du nån länk?

Håller med om att man ska kunna skymta ursprunget. Jag har ju dock varken skärm eller lilla tanken kvar hehe. Det jag designar (och försöker bygga) är, tror jag, hur jag skulle gjort en "ny-XR" för gatan om jag varit HD.

Om du gillar rökeriet, så är det rätt.
Jag tycker att avgassystemet är för långt och modernt.
XR hade väl inget lyse alls i dirt-track utförande. Jag tänkte på sportsterns skärm. Naturligtvis skulle det gå utmärkt med en cool-fajberskärm över dubbellysena, det skulle ändå återkoppla till sportstern.
Men du skall göra som du vill.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Personligen tycker jag att en tracker ska ha dubbelt heldraget avgaseri uppdraget på sidan, istället för ett underliggande rör som mynnar i en dämpare... Men det är bara jag. Håller lite med om skrotnisses synpunkt, att man gärna ska behålla de grövsta dragen från originalet (ungefär som när man gör en karikatyr du vet, behåll och förstärkt de tydligaste särdragen), och avgasrören är ju nästan det tydligaste draget hos flattrack... Men samtidigt så är det ju du som ska bli nöjd, och om jag inte förstått saken helt fel så vill du bygga en lite udda hoj som egentligen är en blandning av flera saker. Och då kan avgasröret passa bättre in. Man kanske inte ska tänka på hojen som en flattrack, utan som en xr1200-variant...:va Nu är i och för sig originalkrökarna något av det jag stör mig på med nya xr:en, men som sagt: Bygg så att du själv blir nöjd och inte för att behaga pöbeln:tummenupp

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Personligen tycker jag att en tracker ska ha dubbelt heldraget avgaseri uppdraget på sidan, istället för ett underliggande rör som mynnar i en dämpare... Men det är bara jag. Håller lite med om skrotnisses synpunkt, att man gärna ska behålla de grövsta dragen från originalet (ungefär som när man gör en karikatyr du vet, behåll och förstärkt de tydligaste särdragen), och avgasrören är ju nästan det tydligaste draget hos flattrack... Men samtidigt så är det ju du som ska bli nöjd, och om jag inte förstått saken helt fel så vill du bygga en lite udda hoj som egentligen är en blandning av flera saker. Och då kan avgasröret passa bättre in. Man kanske inte ska tänka på hojen som en flattrack, utan som en xr1200-variant...:va Nu är i och för sig originalkrökarna något av det jag stör mig på med nya xr:en, men som sagt: Bygg så att du själv blir nöjd och inte för att behaga pöbeln:tummenupp

Hehe, ja jag bygger för mig själv. Ibland kan man dock vidga sina vyer genom att lyssna på andra. Har jag hört :va Men i detta fallet gillar jag blåset så det kommer att få stanna

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Inget mot vad din kommer göra. Denna fasen i bygget är skoj när man börjar kunna ana helheten. Du är snart där också, trots att du gör så jäkla mycke mer hantverk än jag :) impad!

Tack! Ja det e kul som fan när det vänder och man mer bygger ihop hojen än plockar isär den!

Berätta mer om avgassystemet! Tycker det ser sjysst ut. Mitt kommer ju se ut ungefär så men med en kort, knubbig ljuddämpare. Helst en yoshimura...

Har du några fler bilder att posta på ditt system?

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Varit i staterna en vecka nu så inte mekat nåt me bettan. Passade på att besöka denna legendariska Harleybutik i södra San Francisco i veckan. Fantastiskt ställe, som ett museum verkligen och grymt kunnig personal.

DSC_0135.jpg

Blev ett par Screaming Eagle black diamond fotpinnar.

DSC_0169.jpg

Och en Screaming Eagle Heavy breather luftrenare. Här med regnstrumpa på..

DSC_0165.jpg

och här utan:

DSC_0166.jpg

Halva priset mot himma, tack dollarn :)

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag såg de där dubbellyset och tänkte skriva " Jag tyckte den va snyggare med förra lyset" . Så gick jag tillbaka till sidan 1 och kollade, just jävlar du hade inget lyse! det var de som va så cleant framifrån :D .

Så min slutsats e nog att de skulle se bättre ut met nått disktretare, eller en kåpa bakom de där lysen? Jag fick lite sån där känsla av crossplata med projektorlysen. Såg ballt ut i mitt huvud iaf.
Sen tyckte jag styret som satt på förstasidan var helfränt.

Men de e väl tur att vi tycker olika, fortsätt bygg du, det är kul att följa.
Och e de drygt att skriva i både bloggen och här så skit i bloggen helt enkelt ;)

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Jag såg de där dubbellyset och tänkte skriva " Jag tyckte den va snyggare med förra lyset" . Så gick jag tillbaka till sidan 1 och kollade, just jävlar du hade inget lyse! det var de som va så cleant framifrån :D .

Så min slutsats e nog att de skulle se bättre ut met nått disktretare, eller en kåpa bakom de där lysen? Jag fick lite sån där känsla av crossplata med projektorlysen. Såg ballt ut i mitt huvud iaf.
Sen tyckte jag styret som satt på förstasidan var helfränt.

Men de e väl tur att vi tycker olika, fortsätt bygg du, det är kul att följa.
Och e de drygt att skriva i både bloggen och här så skit i bloggen helt enkelt ;)

Jag gillar lyset personligen, vill inte ta det för mycke mot offroad-hållet. Det är lite drygt att dubbelposta, men det är värt det när man får feedback. Har fått många bra tips av folk här :)

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Heavy breather på plats. Andningsbultarna passade inte trots att det stod på förpackningen att man skulle använda original. Fick kapa dem och tillverka distanser så att gängningen hamnade rätt.

DSC_0173.jpg

DSC_0175.jpg

Tricket är att få distansen tjock nog så att den ogängade biten inte ställer till problem i gängorna i toppen, tunn nog så att andningshålet inte täpps till av pluggen i fästplattan. Den ska m.a.o. vara 10-11mm tjock.

DSC_0176.jpg

DSC_0177.jpg

DSC_0178.jpg

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Första uppstart och miniprovkörning :D

[YOUTUBE-ID]UkK4YLDrzJw[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
ser grymt ut! Fan va nice att den e körklar nu! Vi måste ju mötas upp någonstans med våra monster-sportsters!

eter242

Rävas MC
Gick med
22 Nov 2008
Hoj
HARLEY-DAVIDSON FXSTBI, XVS1100, Crescent Compact
Gubbhoj? Det såg inte ut att vara så mycke gubbe över den där...förutom orange då? :tummenupp
En dag vill jag ha en sportster. :)

ser grymt ut! Fan va nice att den e körklar nu! Vi måste ju mötas upp någonstans med våra monster-sportsters!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad nice, grattis till uppstarten:tummenupp

c99pnn

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2011
Hoj
1991 sportster 1200XR
Tackar för gratulationerna hehe.. dock en massa småpill kvar. Ska försöka få det gjort nästa helg, är ju en långhelg med kristiflygare mm :)

Jag behöver lite kreativa förslag till hur jag ska fästa sadeln i XR-tailen. Den följde med cutsen, stoppad och klar. Sadeln sitter på en kurvad glasfiberbit, som passar som handen i hansken på cutsen. Inga gål, inga fästen ingenting. Vill montera den så att den sitter så tight som möjligt, ingen luft mellan om möjligt.

tail1.JPG

Några idéer?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor