Gym Träning Vintern 06/07

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
supergirl skrev:
2659218Att träna hårt är inte samma sak som att träna med tunga vikter. Att träna hårt är att träna kroppen till utmattning oavsett om man använder lätta eller hårda vikter.

Självklart, men det påstod jag inte heller.

supergirl skrev:
2659218 Det som ger mest muskelutveckling är varierad träning eftersom kroppen är extremt smart och ganska snabbt anpassar sig till en viss belastning.

Jepp, menade därför att man bör öka vikten man tränar med för att undvika att muskeln anpassar sig till belastningen.

supergirl skrev:
2659218
Och de som är rädda att bli för stora för att de kör lågreppare elelr för att de tränar för hårt kan ta det lugnt. Ni kommer efter några års tränande inse att det kräver betydligt mer slit än ni tror att få lite volym på musklerna. Det finns några få som har en smula bättre gener och som snabbt får resultat men det är några prommille, och även om någon tillhör denna ytterst lilla grupp så kommer vuxlerna inte bli svälland stora över en natt :)

Så är det! :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
oscar skrev:
2659273 Hur f-n läser man fel inlägg? Det är ju i samma klass som "lånad adress" på Blocket... ;)

Ähh, håll käften, jag är 30+ och senil bara, jag trodde du skrivit de sunkan skrev. :huvet :D
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
anja skrev:
2659228 Nu är det ju inte så att man plötsligt vaknar upp ur vinteriden lagom till rr-säsongen med kopiösa supergroteska muskler efter lite styrketräning. Det är ingen risk att man bygger på sig för mycket på den tiden.

.

Nej givetvis tar det lång tid att bygga sig stor, tanken med mitt svar var vad han bör sikta på (målet med träningen) Sen så finns det ju som sagt olika genetiska förutsättningar, antingen har man anlag för ca 60%explosiva och 40%uthålliga eller tvärt om. Om man sen är lite och kort som jag så går det faktiskt ganska fort att bygga om man är målinriktad och äter och vilar rätt.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
oFFkeFF skrev:
2659271 Det går att se vältränad ut rätt fort, men att gå upp i vikt tar sin tid.

Eller med lite diuretika. Ytterligare en fördel är att man får igen dragkedjan på skinnstället! :va
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
tobbe #11 skrev:
2659275
Jepp, menade därför att man bör öka vikten man tränar med för att undvika att muskeln anpassar sig till belastningen.

Eller minskar vikten men ökar antalet repetitioner. Variation är rätt bra, särskilt om man börjar närma sig gränsen att bli övertränad.
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
J.Andersson skrev:
2659265 MAX-OT!!!!!!

Följde den som självaste bibeln för några år sedan och visst vart man stor! Nu är man liten och klen igen :tummenupp

MAX-OT is da shit!

Det var riktigt kul, men just nu borde jag gå ner i vikt och då inte på grund av för mycket muskler tyvärr. :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
anja skrev:
2659285 Eller med lite diuretika. Ytterligare en fördel är att man får igen dragkedjan på skinnstället! :va

Fast jag har gått åt fel håll, från 78-79kg i mitt skinnställ till 95. Undrar vad man behöver för dragkedja för det ;)
Blir nog lite diet till våren tror jag..
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
ola_sandin skrev:
2659280 Om man sen är lite och kort som jag så går det faktiskt ganska fort att bygga om man är målinriktad och äter och vilar rätt.

Visstvisst, men du bygger garanterat inte så mycket att det är till nackdel i rr.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ola_sandin skrev:
2659280 Om man sen är lite och kort som jag så går det faktiskt ganska fort att bygga om man är målinriktad och äter och vilar rätt.

Det syns fortare eftersom korta är kompaktare. Men ökningstakterna är nog desamma oavsett längd..
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
anja skrev:
2659294 Visstvisst, men du bygger garanterat inte så mycket att det är till nackdel i rr.

Nej men det blir å andra sidan ingen fördel heller om det var träning anpassad för rr-åkning som jag var inriktad på...

oFFkeFF skrev:
2659300 Det syns fortare eftersom korta är kompaktare. Men ökningstakterna är nog desamma oavsett längd..

och blir därmed snabbare ett problem för en liten person än en stor rackare där det inte märks
 
Last edited:

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
tobbe #11 skrev:
2659275
Jepp, menade därför att man bör öka vikten man tränar med för att undvika att muskeln anpassar sig till belastningen.

Man bör variera antalet repetitioner köra högreppare några veckor och lågreppare några, Byta övningar och byta ordningen på övningarna. Det är at variera träningen. Att höja vikterna för att man blivit något starkare är inte att variera träningen.
 

Lina & Björn

Mekaniker
Gick med
1 Aug 2006
Ort
tom kent land
Hoj
Compakt
Träning

sluta skriva börja träna...träna cracher istället....craschar man inget åker du för sakta..eller så är det ngt annat fel..
:D
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
ola_sandin skrev:
2659301 Nej men det blir å andra sidan ingen fördel heller om det var träning anpassad för rr-åkning som jag var inriktad på...

Är det visst. Det blir betydligt lättare att flytta över kroppen med lite mer styrka. Jag märker stor skillnad i ess-partierna på banorna.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
anja skrev:
2659311 Är det visst. Det blir betydligt lättare att flytta över kroppen med lite mer styrka. Jag märker stor skillnad i ess-partierna på banorna.

Jag förutsettar att man från början är tillräckligt grundtränad för att kunna förflytta sin kropp från ena sidan till den andra på sadeln, men visserligen så gör ju explosiva muskler att man kan röra sig en aningens snabbare. Skit samma, hur som helst så gör en explosiv muskel ett jäkla bra jobb under en kort stund men sen då? Som jag skrev tidigare så jobbar de explosiva (musklerna med stor fiberdiameter) från 70% av max och uppåt. När jag tänker efter så är det ytterst sällan som jag använder mig av några 70% av max när jag kör hoj. Kanske när jag har vurpat med enduron och ska slita upp den igen..

Med andra ord tycker jag att träningen borde fokuseras på de uthålliga musklerna, som kan jobba under en lång tid och som dessutom inte tar en massa plats och väger en massa.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ola_sandin skrev:
2659301
och blir därmed snabbare ett problem för en liten person än en stor rackare där det inte märks

Hur menar du nu?
På vilket sätt blir en synvilla ett problem :va ;)
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
supergirl skrev:
2659304 Att höja vikterna för att man blivit något starkare är inte att variera träningen.

Jag säger inte att du har fel. Bara att det finns flera sätt att se på saken. Jag hänvisade till ast-ss.se tidigare, som enligt mig är en bra metod och även vetenskapligt förankrad.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ola_sandin skrev:
2659328 Jag förutsettar att man från början är tillräckligt grundtränad för att kunna förflytta sin kropp från ena sidan till den andra på sadeln, men visserligen så gör ju explosiva muskler att man kan röra sig en aningens snabbare. Skit samma, hur som helst så gör en explosiv muskel ett jäkla bra jobb under en kort stund men sen då? Som jag skrev tidigare så jobbar de explosiva (musklerna med stor fiberdiameter) från 70% av max och uppåt. När jag tänker efter så är det ytterst sällan som jag använder mig av några 70% av max när jag kör hoj. Kanske när jag har vurpat med enduron och ska slita upp den igen..

Enduro är iofs väldigt mycket mer konditionskrävande än rr, mycket fler små stötar och slitande, medan rr har sina bromsningar/häng i kurvor som kan vara nog så slitsamt beroende på bana.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
ola_sandin skrev:
2659328 Jag förutsettar att man från början är tillräckligt grundtränad för att kunna förflytta sin kropp från ena sidan till den andra på sadeln, men visserligen så gör ju explosiva muskler att man kan röra sig en aningens snabbare. Skit samma, hur som helst så gör en explosiv muskel ett jäkla bra jobb under en kort stund men sen då? Som jag skrev tidigare så jobbar de explosiva (musklerna med stor fiberdiameter) från 70% av max och uppåt. När jag tänker efter så är det ytterst sällan som jag använder mig av några 70% av max när jag kör hoj. Kanske när jag har vurpat med enduron och ska slita upp den igen..

Med andra ord tycker jag att träningen borde fokuseras på de uthålliga musklerna, som kan jobba under en lång tid och som dessutom inte tar en massa plats och väger en massa.

Har du provat rr?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
oFFkeFF skrev:
2659341 Enduro är iofs väldigt mycket mer konditionskrävande än rr, mycket fler små stötar och slitande, medan rr har sina bromsningar/häng i kurvor som kan vara nog så slitsamt beroende på bana.

Men om du nu tränar dina explosiva muskler så har du nytta av dom de första kurvorna, för sedan är syret i dom förbrukat och nytt syre måste tas in för att mer energi ska kunna framställas, och vid det laget så har du redan gått i mål.
 

Lina & Björn

Mekaniker
Gick med
1 Aug 2006
Ort
tom kent land
Hoj
Compakt
träning

man bör träna höger handen....inte upp och ner

ola_sandin skrev:
2659346 Men om du nu tränar dina explosiva muskler så har du nytta av dom de första kurvorna, för sedan är syret i dom förbrukat och nytt syre måste tas in för att mer energi ska kunna framställas, och vid det laget så har du redan gått i mål.



Man kan tro att det finns världsmästare här...Läs boken om Carla....:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top