Gym Träning Vintern 06/07

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
anja skrev:
2659344 Har du provat rr?
Svar nej, det närmsta jag har kommit rr är köra på bana med gathojen. Men jag tror mig kunna se vilka muskler som används och i vilken utsträckning. Lite grann som att jag aldrig har sprungit ett maraton men jag misstänker att det behövs uthålliga muskler där. På ditt sätt att argumentera känns det som om att du inte håller med om att man bör satsa på uthållighetsträning utan istället se till att bil så explosivt stark som möjligt. Övertyga mig gärna om mina träningsteorier..

Lina & Björn skrev:
2659350

Man kan tro att det finns världsmästare här...Läs boken om Carla....:yoparty

Kalla det vad du vill, men mina påståenden finns att läsa om i böcker.
 
Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
ola_sandin skrev:
2659368 Svar nej, det närmsta jag har kommit rr är köra på bana med gathojen. Men jag tror mig kunna se vilka muskler som används och i vilken utsträckning. Lite grann som att jag aldrig har sprungit ett maraton men jag misstänker att det behövs uthålliga muskler där. På ditt sätt att argumentera känns det som om att du inte håller med om att man bör satsa på uthållighetsträning utan istället se till att bil så explosivt stark som möjligt. Övertyga mig gärna om mina träningsteorier..

Jag har inte sagt att kroppen inte ska vara uthållig också i rr. Har flera gånger motiverat varför man behöver styrka när man kör rr, men det går inte hem. Du lyssnar dåligt, eller har en påfallande lång polettbana.

Man sitter inte still när man kör rr, och man vill hellre röra på sig med muskelstyrka än genom att slita i styret.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ola_sandin skrev:
2659346 Men om du nu tränar dina explosiva muskler så har du nytta av dom de första kurvorna, för sedan är syret i dom förbrukat och nytt syre måste tas in för att mer energi ska kunna framställas, och vid det laget så har du redan gått i mål.

Menar du dynamisk kontra statisk träning?
En explosiv muskel kan vara väl så uthållig. Blir muskeln för stor kommer det dock gå ut mer syre för att syresätta den. Konditionsträning är väldigt viktigt. Dock är inte antalet reps du lyfter på gymmet jätteavgörande hur uthållig du kommer bli.
Är du starkare kommer du nämligen inte behöva göra av med lika mycket energi för att hålla mot i en bromsning.
Det finns en anledning att crossåkare ofta blir stora över axlarna, oerhört många repeterade stötar från landningar..
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
tobbe #11 skrev:
2659333 Jag säger inte att du har fel. Bara att det finns flera sätt att se på saken. Jag hänvisade till ast-ss.se tidigare, som enligt mig är en bra metod och även vetenskapligt förankrad.

Ja visst Max OT funkar utmärkt men forskningen är inte baserad på träning som skett under flera års tid utan en begränsd tidsperiod. En person som börjar träna eler byter träningsmetod får alltid bra resultat eftersom det innebär att man belastar muskeln på et annat sätt än tidigare om man ska granska en studie kritiskt måste man se längre än till själva studien i sig.

Jag anser att de flesta metoder är bra men at de bör varieras. Om så önskas kan jag nog gräva fram några avhandlingar i ämnet om nu pappersexcersis är vad som önskas. I slutänden är det dock oftast de som ger allt på gymmet som får resultaten och inte de som läst mest böcker eller forskningsstudier :D

anja skrev:
2659390 Jag har inte sagt att kroppen inte ska vara uthållig också i rr. Har flera gånger motiverat varför man behöver styrka när man kör rr, men det går inte hem. Du lyssnar dåligt, eller har en påfallande lång polettbana.

Man sitter inte still när man kör rr, och man vill hellre röra på sig med muskelstyrka än genom att slita i styret.

Jag tycker vi lägger ner det här med att diskutera vidare, det verkar inte gå in ändå och om de små pojkarna inte kör lite bättre försäsongsträning får de väl helt enkelt stå ut med att få tjejspö av dig nästa år :tuttar
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag satte igång med roddmaskin för två veckor sen. Kör fem km varannan dag och siktar på att hålla samma tempo hela vägen fram till sista femhundra då man kan öka. Absolut max borde ligga runt 19:25 just nu men då håller jag inte jämnt tempo utan kör mer strategiskt.

Jag funderar dock på om jag kör för kort distans men om någon rekommenderade fem km löpning så känns fem km rodd som mera rätt träning, klart jobbigare och går dessutom fortare (även om det bara skiljer nån minut... ;) ).
 

Lina & Björn

Mekaniker
Gick med
1 Aug 2006
Ort
tom kent land
Hoj
Compakt
supergirl skrev:
2659398 Ja visst Max OT funkar utmärkt men forskningen är inte baserad på träning som skett under flera års tid utan en begränsd tidsperiod. En person som börjar träna eler byter träningsmetod får alltid bra resultat eftersom det innebär att man belastar muskeln på et annat sätt än tidigare om man ska granska en studie kritiskt måste man se längre än till själva studien i sig.

Jag anser att de flesta metoder är bra men at de bör varieras. Om så önskas kan jag nog gräva fram några avhandlingar i ämnet om nu pappersexcersis är vad som önskas. I slutänden är det dock oftast de som ger allt på gymmet som får resultaten och inte de som läst mest böcker eller forskningsstudier :D



Jag tycker vi lägger ner det här med att diskutera vidare, det verkar inte gå in ändå och om de små pojkarna inte kör lite bättre försäsongsträning får de väl helt enkelt stå ut med att få tjejspö av dig nästa år :tuttar



Släpp snöret pojkar å börja träna....annars får bara se en snygg rumpa framför er.....det är inte illa det....
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
oFFkeFF skrev:
2659397 Menar du dynamisk kontra statisk träning?
En explosiv muskel kan vara väl så uthållig. Blir muskeln för stor kommer det dock gå ut mer syre för att syresätta den. Konditionsträning är väldigt viktigt. Dock är inte antalet reps du lyfter på gymmet jätteavgörande hur uthållig du kommer bli.
Är du starkare kommer du nämligen inte behöva göra av med lika mycket energi för att hålla mot i en bromsning.
Det finns en anledning att crossåkare ofta blir stora över axlarna, oerhört många repeterade stötar från landningar..

Nej jag menar dynamisk träning. Som jag skrev innan så har de uthålliga muskelfibrerna ett större kapilärnät (blodådror) i blodet cirkulerar syre som försöver till muskeln så att energi kan bildas. En aerob process.
Medan i de snabba muskelfibrerna används det syre som redan finns inne i cellen. Anaerob
Det finns ytterligare en tredje musklefibertyp (typ2a) denna är ett mellanting av de båda ovanstående.


anja skrev:
2659390 Jag har inte sagt att kroppen inte ska vara uthållig också i rr. Har flera gånger motiverat varför man behöver styrka när man kör rr, men det går inte hem. Du lyssnar dåligt, eller har en påfallande lång polettbana.

Man sitter inte still när man kör rr, och man vill hellre röra på sig med muskelstyrka än genom att slita i styret.

Jag tror att denna tråden är fylld av missförstånd, vad jag menar med uthållighetsträning är att man ska satsa på en allsidig träning som i första hand ökar de uthålliga musklerna istället för att träna sig "onödigt" stark genom att träna tungt. Menar inte att det är fel med explosivitet, men jag tror fortfarande inte att en normaltränad person behöver bli särskilt mycket explosivare för att kunna förflytta sig på hojen, snarare smidigare. Kanske är det så att det du upplever har gett dig mer explosivitet genom träning i själva verket är att signalhastigheten och koordinationen mellan muskler och hjärna har förbättrats och att fler motoriska enheter har kopplats in.

oFFkeFF skrev:
2659331 Hur menar du nu?
På vilket sätt blir en synvilla ett problem :va ;)

En viss volymökning på en kort och redan kompakt person borde upplevas mer störande än på en större person. Ex en person på 160cm lägger på sig 20kg i muskelmassa= personen kommer att ha armar som står rakt ut pga stora muskler. Om en stor person lägger på sig samma volym TROR jag att det inte skulle påverka den långa på samma sätt. Observera att jag inte är säker, men tycker det verkar mest lågiskt så.
 
Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
En del av er låter ju som vissa tjejer jag tar emot på jobbet som instruktör. "Jag vill träna men bara lite försiktigt och inte ta i så mkt så jag får buckliga muskler." :lol

Släpp teoriböckerna, sluta snacka skit och lyssna på supergirl!

supergirl skrev:
2659398 I slutänden är det dock oftast de som ger allt på gymmet som får resultaten och inte de som läst mest böcker eller forskningsstudier
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
don_tomazo skrev:
2659458 En del av er låter ju som vissa tjejer jag tar emot på jobbet som instruktör. "Jag vill träna men bara lite försiktigt och inte ta i så mkt så jag får buckliga muskler." :lol

Släpp teoriböckerna, sluta snacka skit och lyssna på supergirl!


Självklart når man träningsresultat genom att träna, men om man vill veta vilket resultat man når vid en specifik träning så kan det ju vara bra att hur kroppen svarar på träningen. Då kan det ju vara en fördel om man inte förlitar sig på en massa troenden och rykten utan är lite källkritisk till varifrån man fått informationen. Då kan ju forskningsresultat vara en ganska bra metod, för där borde man ju kunna hitta vilka fysiologiska processer som sker i kroppen vid träning och vilka ämnen som används i kroppen vid muskelträning
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lina & Björn skrev:
2659350 man bör träna höger handen....inte upp och ner





Man kan tro att det finns världsmästare här...Läs boken om Carla....:yoparty

Länge sedan jag läste boken om Carla, men jag vill minnas att Carla efter sin karriär ansåg att han byggde för mycket muskler mot vad som vore idealt. Han tittade på hur dom ännu äldre gubbarna hade tränat på sin tid. Och insåg först efteråt att "dagens" hojar inte krävde lika mycket muskler.
Omvandlat till RR är det väl tveksamt om en RR-åkare ska träna nåt annat än kondition i massor. Alternera mellan olika aktiviteter så tål kroppen mer kvantitet och fler muskler får träning automatiskt. Maratonlöpare är som regel väldigt lätta också vilket är trevligt på starlinjen.

Springa, cykla(gärna MTB), simma, rodd, skidor, skridskor/blades osv Med alla dom aktiviteterna så har dom flesta musklerna i kroppen fått jobba.

imaster skrev:
2659408 Jag satte igång med roddmaskin för två veckor sen. Kör fem km varannan dag och siktar på att hålla samma tempo hela vägen fram till sista femhundra då man kan öka. Absolut max borde ligga runt 19:25 just nu men då håller jag inte jämnt tempo utan kör mer strategiskt.

Jag funderar dock på om jag kör för kort distans men om någon rekommenderade fem km löpning så känns fem km rodd som mera rätt träning, klart jobbigare och går dessutom fortare (även om det bara skiljer nån minut... ;) ).

Det är inte så smart att "spurta" på slutet! Du drar på dig en massa mjölksyra precis innan du avbryter träningen. Efter en "spurt" bör du dra ner tempot en stund så att kroppen kan pumpa ur mjölksyran i musklerna.

Sen är 20min väldigt kort träningstid också. Sikta på att variera runt 30-45min samt alternera med längre pass på 1.5-2h kanske en gång i veckan.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Two stroke man skrev:
2659516Det är inte så smart att "spurta" på slutet! Du drar på dig en massa mjölksyra precis innan du avbryter träningen. Efter en "spurt" bör du dra ner tempot en stund så att kroppen kan pumpa ur mjölksyran i musklerna.

Sen är 20min väldigt kort träningstid också. Sikta på att variera runt 30-45min samt alternera med längre pass på 1.5-2h kanske en gång i veckan.

jag kör alltid ett par minuters nedvarvning efter spurten i lägre tempo då jag hämtar andan men jag spurtar alltid för tävlingsmänniska som man är vill man alltid slå sin förra tid... ;)

Misstänkte faktiskt att de var lite kort med tid, får helt enkelt ta tag i det och köra längre sträckor... Tack! :tummenupp
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
supergirl skrev:
2659398 Jag anser att de flesta metoder är bra men at de bör varieras. Om så önskas kan jag nog gräva fram några avhandlingar i ämnet om nu pappersexcersis är vad som önskas. I slutänden är det dock oftast de som ger allt på gymmet som får resultaten och inte de som läst mest böcker eller forskningsstudier :D

Om du med "allt" och "resultat" menar i syfte för bodybuilding så är det inte de resultaten jag eftersträvar. Du verkar provocerad av att någon har en annan åsikt än dig? Kan ju naturligtvis också vara jag som missuppfattar dig i det du skriver.

Om du vill diskutera MAX-OT vidare så gör det med de som arbetar med detta. Jag är inte rätt person att göra det då jag vare sig tillbringar all min lediga tid på gymmet eller i böcker om ämnet.
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
tobbe #11 skrev:
2659631 Om du med "allt" och "resultat" menar i syfte för bodybuilding så är det inte de resultaten jag eftersträvar. Du verkar provocerad av att någon har en annan åsikt än dig? Kan ju naturligtvis också vara jag som missuppfattar dig i det du skriver.

Om du vill diskutera MAX-OT vidare så gör det med de som arbetar med detta. Jag är inte rätt person att göra det då jag vare sig tillbringar all min lediga tid på gymmet eller i böcker om ämnet.

Oroa dig inte de killar som har bodybuilding-fysik har avnligtvis tränat i 10-15 år, fitnesskillar tränar lika mycket och kämpar lika mycket som de som tävlar byggning, många av de killarna som jag känner som tävlar i fitness vill gärna tävla i byggning egentligen men lyckas inte få till rätt massa. Om över en vinter utan olagliga tillskott lyckas få en byggarfysik så har du överbevisat mig. Men då är du ett extremt genetiskt freak. OM det ändå skulle vara så att du råkar få lite mer muskler än du tänkt så är det ju inte så at du aldrig blir av med dem. Bara att öka konditionströningen och dra ner på gympasset så ska du se att du bränner bort musklerna i ett nafs ;)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
supergirl skrev:
2659667 Bara att öka konditionströningen och dra ner på gympasset så ska du se att du bränner bort musklerna i ett nafs ;)

Och då går det ändå att öka sin styrka, utan att bygga alltför mycket massa.
På den svartvita tiden, så var det helt omöjligt för mig att gå upp i vikt, mest för att man tränade 7 dagar i veckan, mest kondition och explosivitet i kampsport, cyklade mycket, mycket intervallträning, styrkan och uthålligheten var det inget fel på, bänkade nästan dubbla min egen kroppsvikt då, men gick som sagt inte upp i vikt, jag klarade inte av att äta så mycket mat som krävdes helt enkelt..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top