Gym Träning Vintern 06/07

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
håkan skrev:
2659947 Gym? lägg pengarna på nåt roligare! åk cross!!

Eller gör båda sakerna ;)
Man måste inte knalla på fjollgym som sats och pröjsa elva miljarder för att få köa till alla vikter..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Axxexs skrev:
2659781 Ett av dom senaste reportagen på motogp.com är ett där dom testar fysiken på 3 förare i 125GP. Bradley Smith fick rådet att lägga på sig 3-4kg. :)

http://www.motogp.com/en/motogp/motogp_news.htm?menu=news&news_id=18559&championship_id=1&section=1

I Sverige görs liknande tester där SVEMO låter 10st unga lovande talanger i RR testa sig på Bosön där man ger dom hjälp att kunna förbättra sin fysik.

Och andra sidan väger troligen Bradley Smith hälften mot den genomsnittlig Sporthojaren.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Varför får jag uppfattningen att du känner dig påhoppad bara för att andra skriver vad dem tycker och hur dem prioriterar?

Ajja men för att komma med ett förslag så är väll lägga lite större vikt på mage/rygg/nacke(traps)/underarmar och löpbandet varje dag. Då kommer din körning inte bli lidande av din fysik i sommar iaf.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Läste precis i Bike snittvikten på en motoGP-gosse är 65kg, tyngst är så klart en tysk med 74kg. Och tydligen räcker 51kg skinn och ben för att framföra en motoGP-hoj i hyffsat tempo för det väger Pedrosa.

Så ut från gymmet och in i skogen med löpardojjerna på!
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Two stroke man skrev:
2662034 Läste precis i Bike snittvikten på en motoGP-gosse är 65kg, tyngst är så klart en tysk med 74kg. Och tydligen räcker 51kg skinn och ben för att framföra en motoGP-hoj i hyffsat tempo för det väger Pedrosa.

Så ut från gymmet och in i skogen med löpardojjerna på!


uppenbarligen så är det en synd att träna på gym om man sysslar med RR...

men antar att många av er lever i den tiden där gymmet är nått där man bara bygger feta muskler och blir stor och smidig som ett kylskåp :dummer

funkar inte riktigt så hos mej på pyramiden.

tror du inte jag prioterar kondis träning med löpning och kickboxning lr :va
 

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Mantorp
Hoj
CRF 250R -07
skit i å träna...skillnaden blir att du får ta i lite mer otränad , värre än så är det inte...

sjä'lv sitter ja här å laddar med 4-6 slotts guld å ska upp vid nio å köra cross/endúro/fiddy runt tiohugget i morrn, va som händer med mig är att ja svettas lite mer, å risken att bli skitnödig vid olämpligt tidpunkt ökar, men är man i skogen så.....ja anser att man måste låta kroppen jobba lite själv, drick å låt kroppen jobba bort skiten du fått i dig så kan du göra annat...typ ha kul, å som nån sa sitt inte här å mästra andra, gör nått vettigt i stället...
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Gottis skrev:
2658869 Har börjat träna ordentligt nu igen lika bra :)

men nu är frågan vad ska man koncentrera sig på för muskel grupper framför allt inom RR var behöver man styrka och vart behöver man uthållighet

själv kör jag just nu mycket Ben och rygg/axlar

vad kör du och varför ??
Tycker du ska köra mycket marklyft så du orkar lyfta upp hojen när du kört omkull :D :D :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gottis skrev:
2662044 uppenbarligen så är det en synd att träna på gym om man sysslar med RR...

men antar att många av er lever i den tiden där gymmet är nått där man bara bygger feta muskler och blir stor och smidig som ett kylskåp :dummer

funkar inte riktigt så hos mej på pyramiden.

tror du inte jag prioterar kondis träning med löpning och kickboxning lr :va

Även om det var du som startade länken här så är det flera intresserade här som verkar vara soffpotäter. Och du uttryckte dig som att du inte tränat fys förrän du klev in på gymmet. Så vad ska jag tro? :dummer

Jag är själv på gymmet i snitt 1 gång i veckan och jag har aldrig sett någon som snittar 150 i puls där. Så svar ja, man tränar främst sina muskler på gymmet inte konditon. Kickboxningen ger ju mer konditionsträning men inte lika mycket som löpningen.

Jag tror fotrfarande att om du fokuserar träningen 100% på RR så är det bättre att köra regelätt konditionsträning istället för att lyfta skrot. Och om du nu tränar kickboxning så får du ju träning av överkroppen där så det räcker för RR.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Mental träning

Jag tror att ni som tävlar behöver ägna er åt lite mental träning.

http://www.unestahl.com/se_index.htm
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185810169&s=1
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185810185&s=1
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185810940&s=1

Jag har gått igenom en 155 dagars självstudiekurs i mental grundträning/målbildsträning och visualiseringsträning. Detta dels för att jag tyckte det lät intressant och dels för jag hade stora problem med koncentrationen i den sport jag sysslade med för tillfället (skeet).

Kan rekomendera denna kurs, den ger dig de verktyg du behöver för att förstå hur och varför du reagerar på stress och hur du kan motverka problemen de skapar.

Det finns inte många elitidrottsmän/kvinnor som inte använder sig av detta.

/J
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Fysträning är garanterat bra. Det kan vi nog slå fast. Det är inte kul att känna sig begränsad av sin kropp och då är det bra att inte vara överviktig, ha dålig kondis eller ha för svaga muskler.
Inom RR eller Supermoto som jag själv kör så är det inte styrka som behövs. Kondis är väldigt bra framför allt pga av att det tar på krafterna att vara fokuserad så länge. Tappar man fokus så gör man misstag. Extra vikt är inte bra då man kräver mer kraft av kroppen för att hålla i sig och röra sig på hojen vilket i sin tur gör att man måste ha bättre kondis. Det påverkar även acc, broms och kurvtagning så låg vikt är positivt.
Det jobbiga i allt det här tycker jag är att jag hyffsat bra tränad men ändå blir jag konstant omkörd att folk utan kondis och personer med mycket mer vikt än mig. Det är då man inser att träningen är bra för det påverkar min prestation i jämförelse med mig själv men mental träning och teknikträning är 90 % om inte mer. Hur ofta har man inte gått ut på ett pass och varit förbannad på att det går så långsamt och helt plötsligt sänkt sig ett par sekunder. När sedan det är normaltempot så är det ingen ansträngning alls att köra i det tempo man gjorde innan.

Så mental träning måste rankas på de 10 första platserna för en person som verkligen satsar. Men som sagt, fysisk träning skapar förutsättningar och är man vältränad så kan även det vara positivt mentalt, man känner sig stark helt enkelt och då tror man mer på sig själv. Så träna det som ni känner för med lite fokus på kondition så blir det nog bra :)
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
kungko skrev:
2662087 skit i å träna...skillnaden blir att du får ta i lite mer otränad , värre än så är det inte...

sjä'lv sitter ja här å laddar med 4-6 slotts guld å ska upp vid nio å köra cross/endúro/fiddy runt tiohugget i morrn, va som händer med mig är att ja svettas lite mer, å risken att bli skitnödig vid olämpligt tidpunkt ökar, men är man i skogen så.....ja anser att man måste låta kroppen jobba lite själv, drick å låt kroppen jobba bort skiten du fått i dig så kan du göra annat...typ ha kul, å som nån sa sitt inte här å mästra andra, gör nått vettigt i stället...

Vad kostar det sig att köra enduro 1-2ggr veckan ett vinterhalvår?
 

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
Gottis skrev:
2658869 Har börjat träna ordentligt nu igen lika bra :)

men nu är frågan vad ska man koncentrera sig på för muskel grupper framför allt inom RR var behöver man styrka och vart behöver man uthållighet

själv kör jag just nu mycket Ben och rygg/axlar

vad kör du och varför ??
sänghalmen e bäst träning,, !!!!!
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Läste ngn artikel där det stod att underarmspump går att lindra genom att träna underarmsmuskulaturen med höga repetitioner. Bästa botet var dock en operation.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
flugan skrev:
2666705 Läste ngn artikel där det stod att underarmspump går att lindra genom att träna underarmsmuskulaturen med höga repetitioner. Bästa botet var dock en operation.

Snarare enklaste lösningen är att operera.

Annars kan hjälper det att ställa in hojen rätt, lära sig köra avslappnat, se till att ha god konditon och framför allt värma upp innan start. Hur många värmer upp innan en RR-start?
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Jag körde cross på Ripabanan utanför Kristianstad i Söndags, jag har fortfarande grym träningsvärk i hela kroppen... :3freak

.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top