Hälsa eller ej?

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Vad är igentligen teckena för grusväg, vilt och polis/fartkontroll osv?

Kan ju va asbra o veta nu när hojen snart e ihopa och man ska börja övningsköra igen :)

Grus måste väll vara ta ner foten eller något, Snut är i alla fall göra handrörelser som en saftblandare.:tummenupp

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ska dra en 60milare från Göteborg till Gävle imorgon.
Då ska vi minsann se om vi får vettig indata för landskapsstatistik i hälsandet.

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Ska dra en 60milare från Göteborg till Gävle imorgon.
Då ska vi minsann se om vi får vettig indata för landskapsstatistik i hälsandet.

Tror den statistiken blir rätt skaplig.. ska själv till Lidköping i slutet på veckan så vi får väl rapportera in resultatet :hej

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Helt värdelös statistik, alla hejade i stort hela tiden, någon enstaka kromsläde och sporthoj som inte hejade men det var på motorväg så de såg nog mig inte.

Kul dock att på de 55 milen mellan Göteborg och Söderhamn (nästan) så skötte sig i stort alla bilister exemplariskt, använde vägrenen, släppte förbi och var uppmärksamma.
Endast en enda äldre herre som missade mig när han svängde ut från en mindre väg ut på 90 väg så jag fick byta fil. Ingen fara dock. Stackars farbrorn blev livrädd när jag körde upp brevid och knackade lite försiktigt på rutan (i farten så att säga), osnyggt av mig.

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Körde från Gbg till Lysekil idag å tillbaka, fruktansvärt dålig respons på hälsandet!!!!

mötte kanske en så där 25-30 hojar allt från custom, kromsläde till sporthoj, var de 5-10 som hälsade så var de bra. Är de för att jag kör ducce? :( haha eller så hinner de inte se...:D

Träffade en supertrevlig farbror å tant på lysekilsfärjan iaf, han körde HD och hade kört i 46 år berättade han. Och tyckte att sporthojar bara var för ungtuppar... haha

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Jag vart faktiskt hälsad på av en glidare igår, jag blev jätteförvånad. Han tog initiativet och vinkade :)
Jg han se att han var rynkig som fan och säkerligen en riktig gammal hojräv som bara tycker det är härligt med folk som kör hoj vad man än kör. Jag fick känslan av att han gillar att se att hojkollektivet har många olika människor i sig. (snabb hittepå analys)

Sen vart jag faktiskt våldshälsad på parkeringen efter jobbet av en tjej med HD, det var jättetrevligt hon undrade om jag ville tvätta hennes hoj o sen snackade vi lite o hon sa ta det lugnt det händer många olyckor nu med såna där hojar, och så nickade hon mot min då smutsiga pärla.

Just när man talar om att gliders inte hälsar så blir man mycket positivt överraskad :)

Pudding

...en man med stora drömmar!
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
En liten naken 3:a
Annars får jag säga att det var bra hälsningsfrekvens längs delar av västkusten idag. Alla utom några "husbilar" (läs goldwing-typ) hälsade. Även kromslädar var snabba med handen :yoparty

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
e man riktigt smart tar man reg-nummret, slår upp vem ägaren e, kollar ägarens nummer på eniro, och slår en pling:rolleyes:

Fattar inte din ironi?:va. Du menar att det inte ska funka?. Jag har i alla fall blivit varnad två gånger och det är därför jag har kvar mitt körkort.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Fattar inte din ironi?:va. Du menar att det inte ska funka?. Jag har i alla fall blivit varnad två gånger och det är därför jag har kvar mitt körkort.

va:va

Mindes knappt vad ja menade, men iallfall

istället för o visa handen eller ta ut foten så tar man reg numret, kollar upp person och nummer och ringer o varnar ist :tummenupp

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag har märkt att folk vinkade på mig i mycket högre grad när jag körde omkring med plastgrisen än nu när jag har en modern hoj. Till och med sporthojfolket vinkade, och nån enstaka glidare. Börjar forma en teori om att man ska ha en både stor och gammal hoj för att folk ska vinka på en.

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Jag tutar på får,hästar och kor. Jag vet inte varför :va

TACK!!! De finns en till där ute alltså.... De började med kossor... bara för de ger sån jä#"a boost på egot om de någon jä#¤"a gång reagerar när man kommer... men nu har jag märkt att de har spridit sig till hästar och alla andra djur.... ja tillåmed Golfare när man åker förbi någon ranch/bana... tut-tut!!

Är vi flera där ute?

Jag har märkt att folk vinkade på mig i mycket högre grad när jag körde omkring med plastgrisen än nu när jag har en modern hoj. Till och med sporthojfolket vinkade, och nån enstaka glidare. Börjar forma en teori om att man ska ha en både stor och gammal hoj för att folk ska vinka på en.

Folk är så otroligt rädd för å råka hälsa på någon moppemurschekille på 2takts dito... hua.. hemska tanke..

Last edited:

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
R1 -00
hälsar alltid, oavsett hoj. dock bara ca 50 procent av skinnknuttarna som e ödmjuka nog att hälsa tillbaka.. måste vara jobbigt att va så tuff

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
När jag växte upp så var jag ute i skärgården ganska mycket, och då hälsade man på nästan alla båtar man mötte. Så är det inte riktigt längre
idag får man ofta en funderande min i utbyte. Och min far lärde mig att, det är frivilligt att hälsa, men obligatoriskt att returnera en hälsning!.

Otippat första inlägg:)
//Micke

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
När jag växte upp så var jag ute i skärgården ganska mycket, och då hälsade man på nästan alla båtar man mötte. Så är det inte riktigt längre
idag får man ofta en funderande min i utbyte. Och min far lärde mig att, det är frivilligt att hälsa, men obligatoriskt att returnera en hälsning!.

Otippat första inlägg:)
//Micke

Du måste dra den för kromslädarna:)

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag har precis införkskaffat en xjr 1300 vart ute o kört i två veckor, o banne me. undra vad det är för fel ingen hälsar. förra året hälsa mycket fler men då körde jag min gamla åttiotals 750 kubikare. måste vara nåt med motorcykeln.

apropå mopeder så hälsar inte jag på dom då. dom som bilister totalt skiter i sina fordon det skall helst var billigaste kina skiten, medans hojare är av ett mer passionerat slag. därav trevligare att hälsa på-
iförsig har jag en moped jag med en trettiomoped men den gör åttio, säg inge till kjecop. härom månaden kom jag från sankt sigfrieds plan i göteborg o körde in mot centrum förbi liseberg, och vid röd ljuset innan liseberg stod en snubbe på en vfr o tittade på fåglarna eller nåt då det var " rödljus " så när jag kom upp bakom. passade jag in in farten så att jag kunde få upp farten lagom till gröntljus, ssszzzuuuuu piskade jag förbi honom på min moppe o fy farao jag kunde inte hålla leendet nere,han blev rätt förvånad, sen fick han ju självklart visa var skåpet skulle stå. men det var kul syssla i väntan på sin riktiga pjäs- det är så här vi har sköj i götet :)

när jag o mina vänner var yngre så gjorde vi en rolig sak(då på den tiden) när vi satt i bilen, o nån fotgängare korsade gatan, så brukae vi bara tuta snabbt o vinka sen köra förbi lite försiktigt, o det var så kul för folk vinkade i regel alltid tillbaks, men man kunde se på deras ansikten hur dom tänkte. - vem fan var det jag precis vinkade på :)

när jag läser den här tråden slog det mig, -borde det inte finnas någon tråd på nåt harley forum somm lyder.. varför i hela friden skall man hålla på vinka/inte vinka på alla jävla rishögar som vinkar på en:):banana

creare

Guest
Jag hälsar oftast till alla förutom mopeder.
Älskar att hälsa på kromslädarna som antingen bara ser förvirrade ut och börjar vingla eller hälsar tillbaka men ser jävligt förvånade ut.
Brukar även kunna tyda ett leende på de flesta av dem som vinkar tillbaka när de gäller kromslädar.
En besvarad vink när man glider omkring värmer i den krispigaste kylan, oavsett vinkare, oavsett vink-stil. Våga vinka för gemenskap! (Det här tog mig 50 min att skriva och stavrättta, för mycket pilsner ikväll känner jag, godnatt:hej )

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024