Hälsa eller ej?

Sl33py

Ett hjul är bättre än två.
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Fireblade -06, CR250R -02
En annan försöker i stort sett alltid hälsa för att vara lite trevlig. Men pratade med en "bekant" som körde kromsläde förut, och han vågade inte släppa styret utan började istället "hoppa" med huvet som om att han körde på en gropig väg. Det är väl också en lösning :D

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Kromsläde är väl ingen ursäkt för att inte hälsa. De jag känner som kör krom brukar bara lyfta på fingrarna utan att helt släppa handtaget. Det brukar funka det med...

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Jag råkade hälsa på två glidare idag mest för att jag läst tråden här och tänkte göra en liten undersökning, dom hälsade inte tillbaka... Kan va för att de inte är vana vid att sportisar hälsar på dom eller så har dom ett helt annat "språk" när dom hälsar o sånt.

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Hälsar alltid, och de flesta (även cromslädar) hälsar tillbaka. :tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Anser du mig hör till den gruppen :mad:

Såna där testosteronstinna tekniskt okunniga grottmongon med isternacke, döskalle-bandana, cammo-braller och dörrvaktsjobb. Som far runt på nya köpe-harleys med gapiga örnen-system monterat av HD-butiken och drar full muff vid vartenda rödljus på götgatan, som inte ens kan fixa en service på hojen själva?

Ahem...ja? :D Du åker ju sådan mutterspridare, är skallig i stort sett, har garanterat minst ett mjäll-intyg och letar man så hittar man nog en bandana i garderoben. :hihi :D

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Måste erkänna att jag alltid får hälsningar från folk på kromslädar, de jag får minst respons av brukar vara bombarfolket, får lite känslan då att om jag inte kör en liter hoj och/eller kör 200km/h på bulten alternativt kan köra i 250 rakt fram utanför skogskyrkogården inte är värd en hälsning ;P

Tycker kromisarna får lite oförtjänt dåligt rykte.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Tycker majoriteten hälsar, även kromslädarna.
Men jag tycker mig ha märkt regionala avvikelser.
Senaste 40milaren så var det betydligt frekventare hälsande i Dalarna än Hälsingland och Uppland men uslast var Gästrikland.
Men det är klart, en hand går ju åt att håla för näsan med alla dessa pappersbruk.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Jag har oxå funderat på detta... Ett bra tecken att ge vid alla olika typer av fara är väl saktafarten-tecknet... saftblandarimitation kan nog vara svår att uppfatta om man kommer i hyfsad hastighet.

varna för grus ut med foten o peka med den mot gruset alt sakta ner tecknet..
polishelikopter saftblandare uppåt
polishjulingar saftblandare neråt

hälsar i tid o otid på det mesta men inser att ibland så håller man på med koppling eller liknande och kanske inte kan hälsa just då med handen så då får det oftast bli huvudet..

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
CBR 600 1996
Tycker majoriteten hälsar, även kromslädarna.
Men jag tycker mig ha märkt regionala avvikelser.
Senaste 40milaren så var det betydligt frekventare hälsande i Dalarna än Hälsingland och Uppland men uslast var Gästrikland.
Men det är klart, en hand går ju åt att håla för näsan med alla dessa pappersbruk.

Låter lite konstigt att Hälsingar skulle vara strama, de är inte kända för det precis. Var det samma typ av hojägare som du träffade på i de olika länen?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Låter lite konstigt att Hälsingar skulle vara strama, de är inte kända för det precis. Var det samma typ av hojägare som du träffade på i de olika länen?

Formulerade mig lite illa.
Det hejades bra i både Uppland och Hälsingland men inte lika bra som Dalarna.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag brukar hälsa utom då jag ligger i 280km/h eller snabbare...

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Hoj
00 KTM LC4
Folk vågar inte hälsa på sprothojar längre. Alla scootrar och EU-moppar ser ut som våra raketer numer. Jag råkade själv hälsa på en moppe som såg ut som en motard. Alltså, man blir förbannad.

Amerikaner gillar att göra små filmer om allt. Här en om just vinkningar:
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gqykEhOIaRk&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/gqykEhOIaRk&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

HAHA klockren :tummenupp

Hälsar på alla oavsett hoj, dock har jag slutat ge kromslädarna fingret när dom inte hälsar! Vart jagad när jag hade 125an genom halva stockholm. Passera mc d sveavägen, låg sist i gruppen, våra vänner hälsa och kromnissarna titta på oss som vi var från mars! Jävlar vad jag fick gasa :banana

Jag brukar hälsa utom då jag ligger i 280km/h eller snabbare...

Ja vännen du är faktiskt ett föredömme på många sätt och vis :tummenupp
Hur går det med allt? Mår du bättre?

Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Man ledsnar litegrann efter några år.

Nu för tiden hälsar jag bara på svarta K7:eek:r med Devilpipor, har hojen backspeglar hejar jag dock inte.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har märkt att reflexvästmaffian har organiserat sig.

Nästan alla (utom slädfolket) hälsar när jag kör helstället.

Men i jeans försvinner 20% (noga uträknat av hälsningsforskringcentret i Schweiz)

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag hälsar för det mesta, tycker det är lite kul, ungefär som när man kommer till ett klättervägg, då hälsar man på andra klättrare, man vet aldrig när man kan behöva låna nånn gammal karbin eller kamkil :)

Har noterat att glidare är snabbare upp med kardan nu än förut?!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag hälsar för det mesta, tycker det är lite kul, ungefär som när man kommer till ett klättervägg, då hälsar man på andra klättrare, man vet aldrig när man kan behöva låna nånn gammal karbin eller kamkil :)

Har noterat att glidare är snabbare upp med kardan nu än förut?!

Mötte bara 2 hojar på kvällens tur, en kort tur lite sent.., båda dessa var krompråmar, och båda förarna var snabbare ut med handen än vad jag var... skämdes nästan lite..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024