Hälsar du?

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Dbs 21 vxl
Jag åkte premiärturen igår. Mötte massa "coola" knuttar på cromeslädar av stenhårda modeller som Honda shadow, Yamaha virago osv. Givetvis med fransar som fladrar i vinden. Inte en jävel hejade! Jag vnkade på dom första 3 utan svar. Sen sket jag i det.
Men mot slutet möter jag en sporthoj som jag vinkar till och han vinkar tillbaka. Då känns de gött. :)

Dom där "coolingarna" som fått körkortet i cornflakes paketet kan slänga sig i sjön!!

Last edited:

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
gsxr 750 07
hälsar på allt från goldwing till trampcykel så missar man ingen... så länge de inte krävs att man har båda händerna på styret dvs.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hälsar på alla, om jag kan hälsa, annars nickar jag rejält med huvet :tummenupp

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Hur hinner du se att det är en 40+ du möter då?:va

Överlag är det såna slädar 40+ are har.

Skulle med gärna ha en .... men inte än!!

tycker inte man ska hänga alla coustomåkare nu, dom flesta hälsar faktiskt, vare sig dom kör 261.19571mil om året eller 4000, men av dom som inte hälsar så leder dom.
Ser ingen anledning till att man inte kan hälsa i en vass kurva.. går ju lyfta lite på fingrarna :)

Tall> intressant ståndpunkt av din granne då han förmodligen inte har någon som helst utbildning för att köra hoj och fick det gratis.
Är det inte så att det är dom som fått kortet gratis som börjar stiga i statistiken när dom känner sig lite "ungdomliga" o ska köpa hoj.

Min pappa har frågat ibland om han får testa dom hojar jag haft men han har ingen erfarenhet alls och testade senast när norton commando var "het"... så än har det inte blivit av men får väl snart låta honom testa.

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Jag tror att många som nyss fått kortet inte visste om att alla hälsar på alla.
Det hände mig jag hade ingen aning om det.
Nu har jag kört sedan 2002 iof o hälsar på allt o alla på 2hjuling någon moppe ibland med.

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
ER-6n abs
Det ingår väl nästan i körkortsutbildningen att lära sig hälsa på motorcyklister av alla slag. Men ibland, när man mött ett stort antal på kort tid, så orkar man liksom inte med att hälsa på alla.
Jag tycker nog att customåkarna är sämst och sporttouringförarna är bäst på att hälsa.
HD-förarna räknar jag inte, dom har oftast fullt upp med att se tuffa ut, så jag kan acceptera att dom inte hälsar... :D

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
MV Agusta F4
Tall> intressant ståndpunkt av din granne då han förmodligen inte har någon som helst utbildning för att köra hoj och fick det gratis.
Är det inte så att det är dom som fått kortet gratis som börjar stiga i statistiken när dom känner sig lite "ungdomliga" o ska köpa hoj.

Han är 42 bast så den teorin höll inte. :D

Gabor

Guest
Jag har alltid hälsat på alla hojåkare.
Tycker det har blivit sämre faktiskt på tillbakahälsningar, framför allt bakåtlutande förare samt de som tillhör ordningsmakten.

För bara 5-6 år sedan så var det lättare att snacka över gränser, nu börjar folk titta snett på en beroende på vad för typ av mc mankkör för dagen och vilka man träffar...underligt berteende.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Om jag är på bra humör händer det att jag hälsar tillbaka, men det är ytterst sällan jag hälsar först. Jag fattar inte grejen. Jag känner antagligen inte den som hälsar och jag skulle förmodligen inte tycka särskillt bra om personen ifråga om vi träffades heller. :)

Tycker det är sjukt störande med alla muppar som vinkar istället för att hålla sitt spår när man möter dem på specialsträckan. Dessutom möter man ju nu för tiden typ 100 motorcyklister på en solig dag så det skulle bli ett jävla vinkande.

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Bump. Gammal tråd, men jag ansluter mig.
Jag hälsar alltid och som några skrivit, det blir lite tråkigt att inte bli hälsad på tebax. :(

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Always ... en del ego sinnen däremot som skiter i detta under möten finns det ju lite överallt även i övriga livet så dom är det ju bara ännu roligare att mossa på när de tycks färdas fram i livet med ett armeringsjärn uppkört i de bakre regionerna.Men rent generellt så verkar ca 90% av de jag mött vara på bättre humör än de med armeringsjärnen.Ett nog så bra betyg. :crash

Last edited:

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
Hälsar på nästan alla 2-hjuliga fordonsförare, såvida det inte sitter 4 st ynglingar på en väldigt stulen scooter/moppe utan hjälm, då möts deras avundsjuka blickar av ett mycket tonat visir!
Hälsar t.o.m på fotgängare som tittar på mig beundransvärt/i avsky! Svårt att avgöra om dom är imponerade eller förbannade av ett Yoshimura RS-5 halvsystem i parkeringsgaraget! Förhoppningsvis är dom "förbannat imponerade" ;)

Hälsar även på folk, framförallt barn i jämnsides liggande bilar! Deras lycka är total när sporthojskillen (jag) ger dom en vink tillbaka, en honör eller en tumme upp!

Mest besviken blir jag på kromslädesförare som där man ser att dom ser mig. men skiter i en, samt när man glatt höjer handen i en vänlig gest att bekräfta att man sett honom, en polis-mc förare, så struntar denne totalt i att hälsa på en.. Känns lite sådär då.. *fiol-stråk-musik*

Senast idag gjorde jag ett hjärta med bägge händerna åt en blond, 19-20 år rätt snygg sak som vinkade åt mig, och jösses va hennes mamma skrattade när hon såg vad jag gjorde! Den blonda damen blev lite generad tror jag! Ett möte som varade i 8 sekunder, men kommer finnas kvar för all framtid!
:kär

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag hälsar på det mesta om jag har möjlighet mycket för att jag kört så många typer av hojar genom åren. Känns naturligt. Men jag tror att det är så här rent generellt......: Glidare hälsar inte på sporthojar och sporthojar hälsar inte på glidare för att hojtyperna är så pass långt ifrån varandra. Det finns någon form av ställningstagande mellan sporthojar och glidare. Jag kör en stor grushoj/touringhoj nu och den typen av hoj hälsar faktiskt nära nog alla på. När jag körde HD hälsade inga sporthojar och när jag for omkring i BMW C1:an hälsade INGEN....!!! :lol Men nu hälsar alla. Lite konstigt egentligen. Samma snubbe fast olika hojar. Man hälsar inte på personen utan på hojen verkar det som..... Eller INTE hälsar på hojen..... :lol

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Tillhör visserligen skaran som övningskör, men jag hälsar på alla som kör något med färre än 4 hjul :krama Till och med ibland på cyklisterna, dom brukar glatt vifta tillbaka :lol

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024