Här snackar vi aktier.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
kaZmur skrev:
Jag gissar på att den kommer nå 25-30 kr inom några månader... men jag har ju haft fel förr..
Vill inte vara allt för pessimistisk, men jag skulle nog vara väldigt försiktig med att sätta några riktkurser på dessa, som du skrev förut så minsta grej så rasar dom i höjden eller så faller de som bly. Det är väldigt stor risk att satsa i dessa, men de kan bli väldigt bra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tänkte ta ett par saker som man genom ett par grunläggande saker så kan man slå marknadsportföljen.
Det första är att kolla på p/e talet, alltså priset/vinst, detta talet bör ligga på max 20, ligger det under 10 så är det väldigt bra. Många duktiga aktiesparare går ofta efter detta, men man ska även kolla direktavkastningen, alltså hur mycket företaget delar ut jämfört med priset. Detta är olika för olika branscher, men det brukar ligga mellan 1-5%. Man kan även kolla på kassaflödet i företaget för att få ett bra humm hur det är med kontanta medel i företaget. Har man fastställt dessa 3 saker så har man väldigt stor chans att slå genomsnittsportföljen. Lycka till. :tummenupp
:gnissla

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Den som ändå lyssnat på sig själv för 10 år sedan och hållt kvar sina FING :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är glad att jag krängde mina fingrar för ett kort tag sedan. Nu är jag dessutom glad över att jag lade merparten av innehållet på Starbreeze och Precise biometrics. Båda en bit över 400% fortfarande, frågan är om man ska göra sig av med hela innehållet och vara nöjd och hitta någon ny rolig aktie?

Några tips?

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Ekonomiska tips är jeffligt svårt. Jag vill också ha tips! :gnissla

Jag har en slant i Sensys Gatro Group och Cybaero.
De första (Sensys) har i somras köpt sin största konkurrent (Gatso - som tidigare varit privat bolag). Nu i november släpper de en kvartalsrapport som visar storleken på det sammanslagna bolaget. Kan bli intressant. Ja, det är de som tillverkar och säljer fartkameror.

Cybaero har tidigare fått ett stort ramavtal i Kina på sina drönar-helikoptrar. Leveranserna är försenade, deras konto blir lidande och aktievärdet har därmed sjunkit. Börjar de leverera så smått kan det nog bli trevlig läsning framöver.

Sen har jag en liten peng i Vestas också. Vindkraft tror jag kommer vara efterfrågat ett tag till...

Ska man slänga in en sån där friskrivningstext här också? Nä, vaffan. Man blir alltid lurad.:4skrika

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Starbreeze har ju en jäkla massa i pipelinen, ser ingen anledning att sälja av dem än på ett halvår eller år. Just nu ligger de ganska tungt investerade i diverse projekt, där stjärnan(!) är StarVR, en VR-hjälm med väldigt mycket större synfält och mer avancerad (och mindre krävande) teknik (mer om det nedan) än konkurrenterna.

Tobii är väldigt intressant tycker jag, också svenskt bolag och i princip ensamma i eye tracking-branschen (på toppen hehe). Har även ett samarbete med Starbreeze och deras StarVR där eye trackingen gör att VR-hjälmen kommer kräva mindre av CPU och GPU tack vare att bara behöva leverera "skarp" grafik där ens ögon fokuserar, resten behöver inte vara lika "skarpt" eftersom det ligger i ens periferi.

Två andra snarlika aktier jag har är Eletronic Arts och Activision Blizzard.
EA för att de snart levererar ett Star Wars-spel (svenska DICE som utvecklar, bygger på Frostbite-motorn, Battlefield 3, Battlefield 4-motorn). De räknar med 13 miljoner sålda exemplar.
Egentligen bör man nog ha Walt Disney också, de som numera äger Star Wars-varumärket... Tre filmer på G och ENORMA MÄNGDER merchs... bara att tacka och ta emot i min värld.

Activision Blizzard har jag främst för att Blizzard är en så sjuk kvalité-stämpel inom spelindustrin OCH att de har TRE World of Warcraft-filmer på G. Köpte aktien för lite mindre än tre månader sedan, +30%, smugit sig upp lite smått hela tiden, och första filmen är det ändå en ganska bra tid kvar till biopremiär. :)

Fingerprint Cards... härlig jojo :kär :dummer

(jajemän, det här vart inga riskfria tips, man ska känna att man lever hehe H&M och ICA är ju inte så roliga att tipsa om...)

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Fingerprint Cards har kvartalsrapport imorgon, ska bli spännande.

Carnegies rekommendation var tidigare 350 kr, numera har den passerat 500 kr en gång för ca en vecka sedan i ett jätteryck, sedan varit nere på 300 kr och senaste dagarna och idag nästan tagit sig till 500 igen...

Imorgon bitti gäller det fan att vara snabb på pucken om man vill tjäna eller spara cash :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, nästan sugen på att köpa igen men med den kurvan så känns det lite osäkert...

Helt sjukt, sedan mitt förra inlägg har både Starbreeze och Precis stigit ytterligare 80% och det gör ju inte saken lättare när man funderar på att släppa dem... :3freak

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Måste fan sprida min glädje lite (läs: skryta) :tungan :D

Gaming Corps, Starbreeze och Tesla Motors, alla tre stack iväg på över +10% idag.
Min portfölj ligger allt som ofta omkring tio bolag, och nära hälften är ganska riskfyllda innehav* för tillfället, något som ska förändras under vintern.

Om en dag eller två sjunker säkerligen fyra bolag med minst -15%, men då nämner jag såklart inget här :gråta ;)

Fingerprint!? njaoo, -4,61% men det får nog ses som lugnt och "bra".
Orkar inte analysera dem mer :tungan

* ska snart börja balansera över till lite mer stabila bolag, däribland tror jag på att gå in i Apple, för att jag inte riktigt tror på dem för tillfället hehe.
De levererar suveräna rapporter (som alltid) men skjuter inte iväg som många andra bolag utan tar sina 1-2% om dagen. I nuläget tror jag många delar åsikten att man inte riktigt vet vad deras nästa grej är, vilket syns i deras senaste utveckling på börsen, från att under sommaren varit stabila på ~125 USD i ett halvår så dök de till ~110 USD och haft problem att ta sig upp därifrån men börjar få skjuts igen. Ser ingen brådska att ta sig in, men när deras nästa grej presenteras, om det är en helt autonom elbil eller en TV med röststyrning, AppleTV-inbyggt och nånting mer ingen tänkt på eller vet om att vi behöver, så vill man inte stå utanför :) tills dess kan man njuta av deras stabilitet och kassavalv

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Paradox (datorspel-bolag) och Litium (e-handelsplattform) gick in på börsen igår.

Paradox drog iväg som en raket på anabola, och en riktigt bra skjuts idag med.
Litium började minus igår (men jag gick ca 3,5% plus, oh yeah) och verkar ta lite fart idag istället, inkl. ett pressmeddelande om stort samarbete med Klarna.

Båda var givna poster för min del, och båda långsiktiga - även om jag procentuellt sett satte in ganska små summor i dem.

Fingerprint går kräftgång men idag smällde en bomb ner, VD-byte och en sparkad Jörgen Lantto. Ett år på posten bara tyvärr, men jävlar vilket resultat, över 2000% i både intäkter och börsvärde!!
Christian Fredrikson som tar över 1 augusti, han jobbat som mjukvaruingenjör på Nokia i 16 år och även 10 år i Singapore inom mobilbranschen. Kommer närmast från posten som vd för F-Secure.
kortsiktigt verkar det bli minus, men jag tror helt klart på plus långsiktigt sett.

Idag är iprincip sista dagen för att teckna Gold Town Games
"Nästa generations managerspel", kombinera och föra in i modern teknik med ett seriöst försök... jag är taggad av idéen, kan gå riktigt bra, och dessutom hyfsat simpelt att föra över till andra sporten som fotboll, formel-1, baseball, amerikansk fotboll, NASCAR - det viktiga är att placera sig högt upp och bli erkända som duktiga utvecklare utav roliga spel.
6250 kr är minsta insats (6,25 per aktie, 1000 st)

Såhär ser min portfölj ut just nu.
ndKKvBN.gif

Last edited:

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Undra om det är lönt att slänga in några tusenlappar på fingerprints idag, då den är nere i 108 kr. Men man har säkert missat det tåget när den steg som fan.
Nope har inga fingerprints sen tidigare.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
rfA2uvI.gif

Samma sak varje fredag tycker jag, är la främst att både daytraders och swingtraders synkar ihop och vill ha rena portföljer över helgen. Men, skulle man sälja av på torsdagen för att köpa tillbaka på fredagkvällen kan jag ge mig fan på att det omvända händer haha

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!