här snackar VI motard

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
jag tycker att den som är träningsledare ska ha en ställis om man vill köra, det måste finnas ett säkerhetstänkande, en ska finnas standby om något händer, som när blom vurpade på rakan efter gruset, jag hade inte varit framme lika snabbt om jag hade kört, nu gick det förhållandevis bra men nästa gång kan det gå värre, därför ska det finnas en nedanför speakertornet som håller koll, vill ledaren själv köra ja då får man vackert dela det med någon, men det här är ju min åsikt

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
TERMINATOR skrev:
2317444 jag tycker att den som är träningsledare ska ha en ställis om man vill köra, det måste finnas ett säkerhetstänkande, en ska finnas standby om något händer, som när blom vurpade på rakan efter gruset, jag hade inte varit framme lika snabbt om jag hade kört, nu gick det förhållandevis bra men nästa gång kan det gå värre, därför ska det finnas en nedanför speakertornet som håller koll, vill ledaren själv köra ja då får man vackert dela det med någon, men det här är ju min åsikt

Jag håller med.

En liten parallell: Jag har dömt hockey i 6 eller 7 år och vet således en del om det, kolla när ni ser på hockey nästa gång, huvuddomaren bryter t.ex. aldrig slagsmål (i alla fall inte när det rör till sig ordentligt), han står och kollar när linjemännen gör sitt jobb att bryta. Detta för att om man ger sig in i röran har man ingen koll på vad som händer runt omkring och kan därmed inte ta rättvisa beslut om utvisingar m.m.

Detta är givetvis inte applicerbart på uppdraget som träningsledare, jag ville mest ge ett exempel på att man inte ska "ge sig in i röran", dvs köra om man samtidigt ska ha ett övergripande ansvar över allt som sker på banan och i depån. Sen om man delar ansvaret på två, eller om det är endast ett mindre antal personer som tränar så kan man ju tillämpa andra principer.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
lite svårt att se om det händer något i dalen när ledaren står vid ett torn och glor. som sagt alla tycker vi olika.
själv tycker jag att man har koll om man är med och åker, dels så ser man hela tiden hur banan ser ut och händer något så är det bara att stanna och hjälpa, men som sagt ser och kan ni hjälpa från depån så :tummenupp

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Vad folk själva tycker och tänker är som vanligt helt oväsentligt.
Det absolut enda som spelar roll (som vanligt) är vad lagar och regler säger.
Skulle tro att det kan bli sura efterspel för både träningsledaren och klubben om det händer något allvarligt och träningsledaren inte finns på plats för att han är ute och kör.

Så vad står det i boken, ni som är insatta? Jocke?

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Kyckling skrev:
2317704 Vad folk själva tycker och tänker är som vanligt helt oväsentligt.
Det absolut enda som spelar roll (som vanligt) är vad lagar och regler säger.
Skulle tro att det kan bli sura efterspel för både träningsledaren och klubben om det händer något allvarligt och träningsledaren inte finns på plats för att han är ute och kör.

Så vad står det i boken, ni som är insatta? Jocke?
naturligtvis.. men efter som ingen av er TMC medlemmar var med på det senaste mötet så hörde ni heller inte vad som sas! det råde som sagt va delade meningar om hur man skulle göra och som jag fattade saken så var det ingen som visste till 100%.
och som jag skrev tidigare, tycker ni verkligen att ni har koll på banan från ett torn när det är 10-12 hojar ute och snurrar? jätte bra om ni har det iofs

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
naturligtvis.. men efter som ingen av er TMC medlemmar var med på det senaste mötet så hörde ni heller inte vad som sas! det råde som sagt va delade meningar om hur man skulle göra och som jag fattade saken så var det ingen som visste till 100%.
och som jag skrev tidigare, tycker ni verkligen att ni har koll på banan från ett torn när det är 10-12 hojar ute och snurrar? jätte bra om ni har det iofs
om ni tycker det är moraliskt fel så måste ni ta upp det med tex lasse, ljungberg osv när dom är träningsledare. själv har jag löst det igenom att ha en person med mig, man kör bara 10 varv typ ialf sen blir det lite vatten intag :)

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
blom skrev:
2318266 naturligtvis.. men efter som ingen av er TMC medlemmar var med på det senaste mötet så hörde ni heller inte vad som sas! det råde som sagt va delade meningar om hur man skulle göra och som jag fattade saken så var det ingen som visste till 100%.
om ni tycker det är moraliskt fel så måste ni ta upp det med tex lasse, ljungberg osv när dom är träningsledare. själv har jag löst det igenom att ha en person med mig, man kör bara 10 varv typ ialf sen blir det lite vatten intag :)

Jag va i norge när det mötet va men jag vet exakt vad som sas på mötet eftersom både jocke och hoff har berättat i efterhand, alla får väl lösa det som dom vill, men händer det något kommer träningsledaren att vara ansvarig

Jag ringde HOFF och frågade igen vad som gäller, den som är träningsledare ska inte köra om inte någon annan löser av honom. dvs är man 2 som turas om så är det helt ok för alla att köra.

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
ja man löser det som man själv vill. och jag hoppas att det inte händer något. och piloter kommer att vurpa hela tiden.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...