här snackar VI motard

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
erik skrev:
2350064 Tomgång och ettans växel i, då står det mot luftmotståndet samtidigt som fartvinden kyler. Blir dock lite jobbigt i stadstrafik eftersom man vid varje rödljus måste ut och peta i neutralen för att hojen inte ska tuffa av framåt.
jag ser att vi måste klargöra ett och annat.
1. Häst
teksti_heppa.jpg

2. Motorcykel
Motorcykel.jpg

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
crashtestdummy skrev:
2351670 jag ser att vi måste klargöra ett och annat.
1. Häst
2. Motorcykel

Varför har då motorcyklar hästkrafter? Mäter man hästars effekt i motorcykelkrafter? Fattar inte, förklara gärna...

En hästkraft är den kraft som krävs för att kasta en häst en meter har jag hört, om en häst och motorcykel skulle väga lika mycket blir ju mc-kraft och hästkraft samma sak, eller tänker jag fel?:D

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
TL1000s -97
erik skrev:
2351892 Varför har då motorcyklar hästkrafter? Mäter man hästars effekt i motorcykelkrafter? Fattar inte, förklara gärna...

En hästkraft är den kraft som krävs för att kasta en häst en meter har jag hört, om en häst och motorcykel skulle väga lika mycket blir ju mc-kraft och hästkraft samma sak, eller tänker jag fel?:D

Haha, exakt!
En hästkast är den effekt det krävs för att på en sekund förflytta en häst en meter sidledes.
170 hästkaster är alltså den effekt det krävs för att på en sekund kasta en häst 170 meter.
Tyvärr blev det lite dyrt att testa motoreffekten när motorerna blev lite starkare, det blev ju så mycket häst överallt... och det var då man uppfann termen hästkraft, vilken är den kraft det krävs för att lyfta 75kg en meter upp i luften på en sekund.

eller hur var det nu :va :tungan

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Tengil skrev:
2352024...och det var då man uppfann termen hästkraft, vilken är den kraft det krävs för att lyfta 75kg en meter upp i luften på en sekund.

eller hur var det nu :va :tungan

Låter alldeles för vetenskapligt, tror inte det stämmer...:D

Att kasta 1 häst 170 meter måste väl vara samma som att kasta 170 hästar en meter eller?

Newtonmeter då? Det måste ju vara hur många meter den där Newton går att kasta.

blom skrev:
2352219 stoppar ni en pipa på kvällarna och funderar över livet ibland:va :D

Sånt här funderar Tengil och jag på hela tiden:D

Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Satan vad jag har ont i knät, var inte värre än att jag kunde köra hela dagen men nu efteråt så börjar det kännas rätt rejält... Som det känns nu kör jag inte i morgon, oavsett vilket så kommer jag ut till 9:00 och låser upp om inte Termo redan är där.

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
erik skrev:
2352220
Att kasta 1 häst 170 meter måste väl vara samma som att kasta 170 hästar en meter eller?
Nej nej, det är inte alls samma.
För att kasta en häst 170 meter så måste man vara stark utav bara helvete.
Men för att lyckas kasta 170 hästar en meter på 1 sekund så måste man vara sjukt snabb men behöver inte alls vara lika stark.

Det ena blir således ett mått på styrka & det andra på snabbhet. :fakta

En bra kompromiss borde då vara att kasta 85 hästar 85 meter, då är man både stark och snabb.
:tummenupp *gör krabban-smiley*

Zandrah

Guest
erik skrev:
2353138 Satan vad jag har ont i knät, var inte värre än att jag kunde köra hela dagen men nu efteråt så börjar det kännas rätt rejält...

Trots att jag bara körde 15min igår (o inte klotade) så har jag ont i rumpan o ena axeln :D
(har iofs en gammal krigsskada i axeln, hehe)

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Zandrah skrev:
2353992 Trots att jag bara körde 15min igår (o inte klotade) så har jag ont i rumpan o ena axeln :D
(har iofs en gammal krigsskada i axeln, hehe)
rumpan.. ja det ska ju tydligen vara modernt har jag hört men du behöver inte berätta det för oss:D

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
:tungan vackert väder vi hade i dag, Vi kasnke skulle bygga ett soltak över täby så man får lite skugga då slipper man regn också. vi kan ju snickra ihop ett under vintern vettja

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Var ni bara två som körde?

Måste passa på och berätta om mitt fina resultat också, blev fyra! :) Det var det INGEN som hade kunnat tro.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
RookieSM skrev:
2354699 Var ni bara två som körde?

Måste passa på och berätta om mitt fina resultat också, blev fyra! :) Det var det INGEN som hade kunnat tro.

Grattis:tummenupp

Jo, det blev bara två förare idag, termos hoj var inte på humör så han kom aldrig ut, jag hade ont i knät och resten var på sm....

Zandrah

Guest
blom skrev:
2354094 rumpan.. ja det ska ju tydligen vara modernt har jag hört men du behöver inte berätta det för oss:D

I should have seen that one coming... :arsele
Nu är det faktiskt så att jag har ont efter min lilla runda med hojen o jag ville bara vara lika fräsig som alla andra o säga att jag har motardkrämpor :D

RookieSM skrev:

Grattis! Kul att höra :tummenupp

Last edited:

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
RookieSM skrev:

Var det bara 4st i roookie klassen alltså? :D Nedå skojjsa bara det va grymt gjort, keep it up:yoparty

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka