Jo, visst är det så.Stoffy skrev:2362664Du behöver inte slida för att ha nytta av en slirkoppling. Du kan bromsa senare och vågar ge gas tidigare = sanabbare varvtider. Det är min uppfattning i alla fall.
Det blir ju ett moment mindre att lägga fokus på i inbromsningen.
Bara peta ner de växlar man ska och släppa kopplingen så sköter grejjerna resten.
Det där med att våga gasa tidigare förstår jag inte slirkopplingens roll i?
Eller menar du att cykeln beter sig "lugnare" in i böjen och det därför även blir enklare ut ur böjen?
Förklara gärna. Jag är nyfiken.
Men som sagt, mitt första inlägg i debatten var bara för att skojretas med Termo angående hans slajdande som han inte var helt nöjd med.
Och inte nån kritik mot slirkopplingen som sådan.
Sen började jag fundera lite mer.
Hur slirkopplingen fungerar vet jag men hur funkar automatkopplingen som många enduro & crossförare börjat använda?
Går det att ha båda systemen monterade samtidigt?
Hur skulle en motardhoj bete sig med autokoppling? För & nackdelar?