här snackar VI motard

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Stoffy skrev:
2362664 Du behöver inte slida för att ha nytta av en slirkoppling. Du kan bromsa senare och vågar ge gas tidigare = sanabbare varvtider. Det är min uppfattning i alla fall.
Jo, visst är det så.
Det blir ju ett moment mindre att lägga fokus på i inbromsningen.
Bara peta ner de växlar man ska och släppa kopplingen så sköter grejjerna resten.

Det där med att våga gasa tidigare förstår jag inte slirkopplingens roll i?
Eller menar du att cykeln beter sig "lugnare" in i böjen och det därför även blir enklare ut ur böjen?
Förklara gärna. Jag är nyfiken. :)

Men som sagt, mitt första inlägg i debatten var bara för att skojretas med Termo angående hans slajdande som han inte var helt nöjd med.
Och inte nån kritik mot slirkopplingen som sådan. :tummenupp

Sen började jag fundera lite mer.
Hur slirkopplingen fungerar vet jag men hur funkar automatkopplingen som många enduro & crossförare börjat använda?
Går det att ha båda systemen monterade samtidigt?
Hur skulle en motardhoj bete sig med autokoppling? För & nackdelar?
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Automatkoppling: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=595610

och en kommentar från soe: "Har pga hojbyte ( http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=10143 ) tagit en ofrivillig paus i mitt automatkopplingskörande. Har haft automatkoppling på Yamman de senaste 4 månaderna, och monterade lös den inför att jag skulle byta in hojen; Oj vilken skillnad! Nu inser man (jag) hur mycket kopplingen slirar åt en! Nu blev det helt plötsligt svårt att köra på 2:an på en del ställen på min slinga. Ställen där jag med automatkopplingen aldrig skulle fundera på att växla ner. Växlarna blir helt enkelt "längre" med automatkopplingen. Jag hade lekt med tanken att skippa automatkoppling till den nya, men snabbt insåg jag att det kunde jag glömma.

Anledningen till att jag ursprungligen köpte automatkopplingen var mest för att jag blev så förbannat trött i armen. Jag fixade helt enkelt inte att köra med slirande koppling. Nu, när jag blivit lite starkare, så orkar jag iofs köra med slirande koppling, MEN har nu insett ett annat värde med automatkopplingen: att man kan hålla i styret mycket mer kontrollerat. Man kan ju helt enkelt hålla i styret 100% (med vänstern) med automatkopplingen. Och när det är ett riktigt stenigt spår med mycket kurvor, så är det ett stort värde med detta. Jämfört med två fingrar på vänsterhanden och kanske två fingrar på högerhanden, som dessutom ska ha koll på gasen!"
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Jag håller på att kolla upp om man ev kan köpa slirkoppling från ungern polen eller tjeckien billigare än här, det kommer att bli under hösten vintern, är det någon mer som skulle va intresserad av att köpa

JAHA då va det trassel igen, någon som vill vara träningsledare på lördag??


saxat från tmc´s sida


Namn: Stefan Fromell

9th August 2006
21:20
Meddelande:
Skulle det vara så svårt att skicka ut ett mail eller ringa och tala om att man gort en lista så alla vet om i förväg när det är ens tur så man slipper se det samma vecka.. Jävligt dåligt anordnat!!!!
På lördag 060812 kan i allafall inte jag vara träningsledare så ska ni åka får ni fixa det!!!!

Hur som helst och skit de samma... finns det någon som kan byta eller ställa upp på lördag så ring mig.

Fromell
0730-895029

Jag är nog inte och kollar gästboken nåt mera den här veckan så ingen idé att skriva!
 
Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
TERMINATOR skrev:
2364024 Jag håller på att kolla upp om man ev kan köpa slirkoppling från ungern polen eller tjeckien billigare än här, det kommer att bli under hösten vintern, är det någon mer som skulle va intresserad av att köpa

JAHA då va det trassel igen, någon som vill vara träningsledare på lördag??


saxat från tmc´s sida


Namn: Stefan Fromell

9th August 2006
21:20
Meddelande:
Skulle det vara så svårt att skicka ut ett mail eller ringa och tala om att man gort en lista så alla vet om i förväg när det är ens tur så man slipper se det samma vecka.. Jävligt dåligt anordnat!!!!
På lördag 060812 kan i allafall inte jag vara träningsledare så ska ni åka får ni fixa det!!!!

Hur som helst och skit de samma... finns det någon som kan byta eller ställa upp på lördag så ring mig.

Fromell
0730-895029

Jag är nog inte och kollar gästboken nåt mera den här veckan så ingen idé att skriva!

Jag kan ta lördagsträningen:tummenupp
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
TERMINATOR skrev:
2364429 bra bra skriv det på tmc´s hem sida, naturligtvis så är jag oxå där:tummenupp

Har redan skrivit det, ska även ringa Stefan under dagen men han kanske sover nu...

Var det inte dråpslaget i helgen? Får vi plats då? Minns att "chefen" för motorstadion hade synpunkter på att det kunde bli trångt... Fast å andra sidan lär vi vara max 10st med tanke på att det är sm i SKåne.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
2364441 Har redan skrivit det, ska även ringa Stefan under dagen men han kanske sover nu...

Var det inte dråpslaget i helgen? Får vi plats då? Minns att "chefen" för motorstadion hade synpunkter på att det kunde bli trångt... Fast å andra sidan lär vi vara max 10st med tanke på att det är sm i SKåne.
GULDERIK:tummenupp
Kolla med Fromell om han tar nåt pass åt dig.

Under Dråpslaget är det ok att vi kör samtidigt.
Kolla kalendern för augusti. bil-i-snöre ska ha tävling 19e-20e så då kan vi inte vara där. Det är även en dag i September, söndagen 24e.
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
erik skrev:
2364441 Har redan skrivit det, ska även ringa Stefan under dagen men han kanske sover nu...

Var det inte dråpslaget i helgen? Får vi plats då? Minns att "chefen" för motorstadion hade synpunkter på att det kunde bli trångt... Fast å andra sidan lär vi vara max 10st med tanke på att det är sm i SKåne.


vi ska köra i helgen så är det bara, i värsta fall står vi innanför grindarna, men jag tror inte att dom ska upp till oss och krångla

erik skrev:
2362815 Slirkoppling, kolfiberfälgar, alutank, däckvärmare, NYA däck (och då menar jag inte bara nya för min hoj utan helt fabriksnya)... Jag bara ser hur mina varvtider sjunker i takt med att hålet i plånboken ökar:D

Jag kan inte skylla på att hojen saknar effekt, så jag slipper ju i alla fall trimma.:tummenupp


jag har däckvärmare, men fan iget elverk ännu
 
Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Supermoto skrev:
2364448 GULDERIK:tummenupp
Kolla med Fromell om han tar nåt pass åt dig.

Jag är ej medlem i TMC så jag blev inte uppsatt när ni delade ut tider, så det finns inte någon tid att byta med. Detta är min tredje eller fjärde träning där jag täcker upp för sådana som inte kunnat, se det som "kompensation" för att jag inte fick några tider när ni delade ut.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
2364466 Jag är ej medlem i TMC så jag blev inte uppsatt när ni delade ut tider, så det finns inte någon tid att byta med. Detta är min tredje eller fjärde träning där jag täcker upp för sådana som inte kunnat, se det som "kompensation" för att jag inte fick några tider när ni delade ut.
Just fan, svårt att komma ihåg det där.

Återigen, GULDBRA!!
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
erik skrev:
2364466 Jag är ej medlem i TMC så jag blev inte uppsatt när ni delade ut tider, så det finns inte någon tid att byta med. Detta är min tredje eller fjärde träning där jag täcker upp för sådana som inte kunnat, se det som "kompensation" för att jag inte fick några tider när ni delade ut.


bra det erik, toppen att du kan när dom andra inte kan, känns bättre att dela träningstiden oxå när vi är 2 där, 4 ögon ser ju mer än 2
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Kyckling skrev:
2362982 Jo, visst är det så.
Det blir ju ett moment mindre att lägga fokus på i inbromsningen.
Bara peta ner de växlar man ska och släppa kopplingen så sköter grejjerna resten.

Det där med att våga gasa tidigare förstår jag inte slirkopplingens roll i?
Eller menar du att cykeln beter sig "lugnare" in i böjen och det därför även blir enklare ut ur böjen?
Förklara gärna. Jag är nyfiken. :)

Men som sagt, mitt första inlägg i debatten var bara för att skojretas med Termo angående hans slajdande som han inte var helt nöjd med.
Och inte nån kritik mot slirkopplingen som sådan. :tummenupp

Sen började jag fundera lite mer.
Hur slirkopplingen fungerar vet jag men hur funkar automatkopplingen som många enduro & crossförare börjat använda?
Går det att ha båda systemen monterade samtidigt?
Hur skulle en motardhoj bete sig med autokoppling? För & nackdelar?
He he, du behöver inte be om ursäkt det är ju jag som är inne på er seda och bråkar.
Precis som du förmodar så kan beter sig hojen mjukare in i sväng. Blir inte lika dramatiskt vilket gör att i alla fall jag tycker att du vågar ge gas tidigare. Tror att det hjälper framförallt mindre snabba förare.
För att gasa mer krävs ju att man lägger ner mer. Det kommer du att göra.... Köp en och testa vetaj ;)


Du lär tyvärr få välja system, dom går inte att kombinera och när du kör motard vill du absolut inte ha frihjul vilket du får med en recluse koppling. Motarbroms är guld bara det inte blir för mycket. Du får det i lagom mängd med en slipper C, ska du köpa en eller? :)
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
jag ska träna i helgen tänkte jag.. vet dock inte om det blir båda dagarna, måste räta hojen och byta lite saker på den.. vem är stefan F???
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top