här snackar VI motard

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Tack för tipset, gjorde exakt likadant som du sa, den gick igång och jag var värdens lyckligaste, äntligen har jag lärt mig att kicka, åkte en sväng med en kompis, stannade, körde lite till och skulle tanka och kicka igång sen, men då gick kicken av:huvet :huvet :huvet :huvet , fan har knappt åkt med hojen, tydligen ska det vara vanligt på äldre Husor, hur lätt/svårt är det att byta den?:näsblod :näsblod

det ringde bivven om förut och han fick svar och vad man gör åt det
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
det ringde bivven om förut och han fick svar och vad man gör åt det

Jo, det är kickaxeln som har gått av, Bivven sa till mig, att man ska ta isär motorn och se efter, jag antar att det är inte hela motorn som ska isär utan den sidan axeln sitter på.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
3104632 du får nog plocka ur motorn och klyva den
Nope behövs ej.

Det räcker med att tömma hojen på kylvatten, bort med avgasröret så du kommer åt skruvarna, lägga ner hojen på sidan, sen tar du bort vattenpumpslocket, bort med impellern sen transmissionskåpan(kåpan som sitter på kicksidan), bort med kopplingskorgen(Ställ motorn i ett läge så den inte vill snurra runt när du tar bort kopplingskorgen) sen är det bara att lyfta ur kickaxeln och i med den nya och göra allt i omvändordning. Axeln ska ligga lite i spänn, annars blir det fel med kicken när du fått ihop allt.

Bryt inte för hårt i transmissionskåpan när du ska ha bort den, den kan bli skev och det vill du inte. Knacka dit den försiktigt sen när du sätter dit den igen oxå.

Om någon tycker att man ska göra på nått annat sätt så rätta mig gärna, var några år sen jag böt en axel så jag kan ju ha glömt bort hur man gör.

Bifogar några dåliga bilder på min gamla -01a jag sparka av axeln på.
 

Bifogat

  • axel2.jpg
    axel2.jpg
    88 KB · Visningar: 73
  • axel3.jpg
    axel3.jpg
    92.3 KB · Visningar: 77
  • axel4.jpg
    axel4.jpg
    94.2 KB · Visningar: 75
  • axel5.jpg
    axel5.jpg
    80.8 KB · Visningar: 76
  • axel6.jpg
    axel6.jpg
    80.1 KB · Visningar: 77
  • axel7.jpg
    axel7.jpg
    92.6 KB · Visningar: 81

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Tack så mycket Martin för beskrivning och hjälpen, nu har jag tagit isär den och ska hämta delar imorgon.
Nu ser den ut så här, det gäller bara att sätta ihop det hela.:näsblod

Nån som är villig att beskriva hur man ombestyckar förgasaren när jag är ändå igång.
 

Bifogat

  • DSC01212.JPG
    DSC01212.JPG
    53.5 KB · Visningar: 79
  • DSC01215.JPG
    DSC01215.JPG
    60.3 KB · Visningar: 82
  • DSC01218.JPG
    DSC01218.JPG
    61.1 KB · Visningar: 76

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Det här blir riktig följetong......jag är klar med allt dock vad innebär när vattnet kommer ut från lilla hållet vid sidan av vattenpumpen?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det här blir riktig följetong......jag är klar med allt dock vad innebär när vattnet kommer ut från lilla hållet vid sidan av vattenpumpen?

Du har troligen lyckats göra pajko på packboxen på axeln som driver nämnda pump :tummenupp :(
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag dubbelpostar som fan överallt. :)

Missa inte mötet imorgon kl.18, det vore roligt om det kom några fler än det gjort på sistone.
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Vad innebär det, kan jag byta bara genom att ta av vattenpumpskåpan och byta packningen som sitter runt axeln i stora kopplingskåpan?

Jag har precis gjort detta byte på min och jag var tvungen att plocka bort transkåpan och byta innifrån.
(Sen kanske jag hade otur och är talanglös). :gnissla
 
Last edited:

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Jag har precis gjort detta byte på min och jag var tvungen att plocka bort transkåpan och byta innifrån.
(Sen kanske jag hade otur och är talanglös). :gnissla

Jag lyckades faktiskt byta med att ta bort vattenpumpskåpan, men nu sitter nya packningen som har stålring och om den går sönder då blir det svårt peta ut den.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
det behövs en träningsledare tills på söndag, jag skulle varit det men har fått förhinder pga en kallendermiss.. så alla ni som brukar vara där och träna osv ställ upp nu.. kontakta hoff eller mig eller någon annan.. skriv gärna i gästboken på tmc`s hemsida oxå så man har koll på läget.
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Jag tänkte ev. köpa mig en motard! Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer? Bra dåligt osv!!!
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag tänkte ev. köpa mig en motard! Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer? Bra dåligt osv!!!

Det hänger lite på vad du ska ha den till, köra på vägen eller på banan? Det sistnämnda hoppas jag, köra gata suger när man väl provat bana. :)

Edit: Eller iofs, oavsett vilket så har Jones MC i Karlskoga en Aprilia 550, det funkar till bådeoch om du inte ska på utlandssemester. Nu är det ju dessutom kampanjpriser på -07:eek:rna, 80 papp.
 
Last edited:

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Hade väl tänkt lite både och kanske!! Ja den vart ju go aprilian!!
Kikade på en ER-6 innan... nån som har några åsikter
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag skulle inte kalla ER-6 för motard iaf.. ;)

Behåll isf hellre hojen du har, en ER-6 är varken motard eller sporthoj, vad har man en sån till? Hehe
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Hade väl tänkt lite både och kanske!! Ja den vart ju go aprilian!!
Kikade på en ER-6 innan... nån som har några åsikter

er-6 kan nog vara en vettig bike.. dock är det ingen motard om du vill ha mer åt det stuket men ändå en motard så är kanske KTM duken en bra bike. föredeln med tex er-6 är ju att den är bekväm och du kan åka längre turer på den och förmodligen så är det skaplig försäkringspremie på den oxå. du kan ju alltid lufta den på G-åsen:tungan
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
ja det är ju just försäkringen som tilltalar mig.. :D
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top