Sniglom
Gudomlig sporthojare
Jag gillar att dumma ner saker. Det finns ett enkelt knep att se varför accelerationen är som högst vid vridmax för en given växel, lägg till motstånd.Vid vridmomentstoppen är tillförseln av km/h per tidsenhet som störst, alltså det vi normalt benämner som acceleration. Vid effekttoppen är tillförseln av rörelseenergi som störst. Men rörelseenergin beror kvadratiskt på hastigheten, så det är inte givet att tillförda km/h per tidsenhet (acceleration) är som störst här. Resonemanget förutsätter fix växel.
Du kör i en brant uppförsbacke på ettans växel, det krävs X vridmoment på bakhjulet att komma upp. Vid motorns vridmax är bakhjulsvridet större än X och i resten av registret är lägre än X.
Med andra ord, vid maxvrid kan du accelerera upp för backen, utanför maxvrid får du kärringstopp. Vi kan således vara helt övertygade om att maxvrid ger mest acceleration för en fix växel, eftersom alternativet är att stå still.
Ja. Växellådan tar motorns effekt och gör om det till varvtal och vridmoment på bakhjulet.Kan man sammanfatta det hela som att det oftast är bäst med så mycket hk som möjligt om man vill ha en snabb hoj med mycket vrid?
Hög effekt till växellådan kommer alltså ge dig mer vridmoment till samma bakhjulshastighet. Mer vridmoment på bakhjulet = mer acceleration och högre toppfart.