Hålla ner framhjulet?

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Liten röd sak
Silwer skrev:
standard r1or går inte på bakhjulet vid vanlig acceleration, måste vara vassare hojar du är van med.

Vad säger du Silwer, :7peta Går inte en R1:a på bakan om du håller stummt på såväl 1:an, 2:an o trean? Okej att den kanske bara lättar på 3:an (ungefär som min släde) men nog går den till väders alltid :va .

Iaf så gjorde då den R1:a jag provade :hej
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag provade en kompis R6 och jag var lite het på gröten iväg från ett rödljus, det var meningen att jag skulle ha upp den på bakhjulet men inte som det vart då. Rakt upp stog den på en gång :eek: Panik, av med gasen å när framhjulet damp ner igen så gav jag på igen fast lite försiktigare, PANG, rätt upp igen. Panikavslag + att jag la i 2:an och gav på för att det inte skulle slå i så hårt och skiten studsade upp igen. Så att den kan resa sig på 2:an är helt klart... Det där gjorde jag medans jag hade min tunga ZXR och var inte alls van med hysteriska R6´or. Det är skitlätt att gasa upp en sån på 2:an.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Van Zan skrev:
Vad säger du Silwer, :7peta Går inte en R1:a på bakan om du håller stummt på såväl 1:an, 2:an o trean? Okej att den kanske bara lättar på 3:an (ungefär som min släde) men nog går den till väders alltid :va .

Iaf så gjorde då den R1:a jag provade :hej

Det där har vi redan konstaterat min har väl hål i motorblocket troligen, den går utmärkt att ge full gas med på 2an utan att den gör nåt mer än lättar på framhjulet, men jag menar inget fusk med avslag-påslag eller annat som givetvis gör att de går på bakhjulet, utan bra vanlig acceleration.
på 3an får du nog provocera för att få upp den på slangen, rycka, flytta kroppsvikt av-påslag eller liknade.
Men alltså ni har värre hojar i tanken.
 

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Ort
S-Tälje
Hoj
EX. Yamaha R6
OlleR6... Du har rätt angående om att den gör 90 på ettan. Har själv haft 85 på ettan med framåtlut och svårt att hålla den nere, va därför tvingen att växla då. Samma sak gäller tvåan. Lutar man sig inte över tanken vill den gärna resa sig vid höga varvtal. R6 är faktist mycket rappare än vad dom flesta tror. Om den är i bra skick så att säga och inte är slutkörd.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Xerious skrev:
OlleR6... Du har rätt angående om att den gör 90 på ettan. Har själv haft 85 på ettan med framåtlut och svårt att hålla den nere, va därför tvingen att växla då. Samma sak gäller tvåan. Lutar man sig inte över tanken vill den gärna resa sig vid höga varvtal. R6 är faktist mycket rappare än vad dom flesta tror. Om den är i bra skick så att säga och inte är slutkörd.

Åh, inte dålig gissning jag gjorde då :D
Vet en kille här uppe med en Ducca 998 som körde hem å sålde hojjen direkt när han fick spö av sin tjej på en R6a ;D
 

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
Silwer skrev:
Det där har vi redan konstaterat min har väl hål i motorblocket troligen, den går utmärkt att ge full gas med på 2an utan att den gör nåt mer än lättar på framhjulet, men jag menar inget fusk med avslag-påslag eller annat som givetvis gör att de går på bakhjulet, utan bra vanlig acceleration.
på 3an får du nog provocera för att få upp den på slangen, rycka, flytta kroppsvikt av-påslag eller liknade.
Men alltså ni har värre hojar i tanken.

Njaaa!
Drar jag fullt och kryper ner bakom kåpglaset så vill den allt lätta både på tvåan och trean, inte alla gånger men ofta!!Har iofs quickshifter men den borde väl göra att den inte går upp på bakan lika lätt??!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Akesson skrev:
Njaaa!
Drar jag fullt och kryper ner bakom kåpglaset så vill den allt lätta både på tvåan och trean, inte alla gånger men ofta!!Har iofs quickshifter men den borde väl göra att den inte går upp på bakan lika lätt??!

den går alltså helt upp på bakhjulet på 3an?

Låter inte dåligt, min studsar lite bara.
Handlar nog om betydligt mer effekt i din.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
OlleR6 skrev:
Tack för ett svar som håller sig helt åt tråden och som inte hånar mig
Nu får du väl ändå ge dig! Det är för faan ingen som har hånat!
Ursäkta att vi har diskuterat ämnet!
 

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
Silwer skrev:
den går alltså helt upp på bakhjulet på 3an?

Låter inte dåligt, min studsar lite bara.
Handlar nog om betydligt mer effekt i din.

Som jag skrev så lättar den även på trean vid fullt pådrag, alltså ingen enmeters wheelie!!!! fortsätter jag hålla stumt så går den självklart ner igen, Det är ingen GP hoj!!!!!!!!!!!!

Edit: Verkar vara en språkförbistring, jag tror att vi menar samma sak med studsar-lättar.
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Skaffa en fin gixxer 1100 istället! Den ligger fint och stabilt med båda hjulen på jorden trots 100 bakhjuls-kW (om du inte juckar och har dig på gasen iaf). :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
olle vi borde bilda en klubb,,
jag e 169 och väger 46 kg.. mycket populärt bland kompisarna som tror att man kommer flyga som ett streck bakom hojen..

//Niklas Ny medlem i lätta klubben
 

Big_Mike

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Luleå
Hoj
929a
Tycker hela det här bakhjulsproblemet låter konstigt med en r6a. Om den nu är nerdrevad så skulle ju det vara en bra förklaring men att den sen skulle toppa 278 nerdrevad vilket är lika som min blade låter HEMSKT konstigt.

Min gissning är väl att nån blandat ihop dekalerna och du fått en Retta eller en R6a med turbo :)

Har en ganska lätt kompis som kör R6a och den är då stendöd på 2an vad det gäller bakhjulsåkning..

Men vafan, såna problem är väl inga problem.. Att man inte kan hålla ner hojjen alltså.. Party on :Bugar :yoparty


Jo just, polars R6 har helsystem och nå mer bus tror jag. Så den ska väl ändå gå hyfsat för en 6a?


OlleR6 skrev:
Vi ska fara upp till Piteå å bromsa den rätt snart, då får vi väl se hur det ligger till me effekten ;D

Borde ju va växlad normalt, hade 245 på mätarn med lite mer änn en växel kvar, å såvida jag vet ska dem gå 278km/h (hörde om en som hade en likadan [samma pipa tror jag oxo] som hade testat det iaf). (är förövrigt sanslöst att framhäva den i den hastigheten annat änn på bana, vi köpte den för att få prova på att åka lite bana så det får bli där testandet ska pågå ;) )

Eftersom jag är så kort å lätt så borde väl det resultera i att den lättare reser på sig? Jag når inte fram såpass att hjälmen tar i kåpglaset, eller ivartfall sitter jag inte så att det gör det.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Big_Mike skrev:
Tycker hela det här bakhjulsproblemet låter konstigt med en r6a. Om den nu är nerdrevad så skulle ju det vara en bra förklaring men att den sen skulle toppa 278 nerdrevad vilket är lika som min blade låter HEMSKT konstigt.

Jo just, polars R6 har helsystem och nå mer bus tror jag. Så den ska väl ändå gå hyfsat för en 6a?

Jag vet inte vad den toppar, men runt 260 borde den göra, lär ju visa sig i sommar :D

Kan ju vara jag som e kass oxo, aja lär ju som sagt märkas i sommar ;] Ska ta å spela in nån filmsnutt oxo.

Jag har inte vågat lyfta bakhjulet än (ska nog ta å byta bromsklossar fram innan de ens går, fick med nya vid köpet), är det lätt att gå över? Kan på lättare hojjar, men blir det svårare med en tung?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top