Hålla styret med bara tre fingrar.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Med brett styre, kraftig acceleration och riktigt explosiv samt stark i axlar/överarmar (triceps) där man då naturligtvis ger en styrinput som man normalt sett inte skulle göra är det naturligtvis inte en omöjlighet att få ens ett bra sportdäck med optimal arbetstemperatur på torr asfalt att släppa. Vid acc. avlastar vi ju framgaffeln varför det då blir lättare (inte lätt men lättare).

Enda gångerna jag själv har lyckats har varit just vid näst intill onormala situationer där jag till att börja med har lagt all energi på att göra en kraftfull och explosiv styrinput (precisionen blir minst sagt lidande). Men inte ens under slät asfalt har jag lyckats utan först när jag upprepade gånger gjort kraftfulla styrutslag tätt följt efter varandra OCH på en asfalterad väg fylld med ganska djupa hjulspår.

När jag svänger från vänster hjulspår över mittenpunkten av vägbanan (som är högre) och ner i höger hjulspår har däcket lättat och jag tappat greppet fram. Detta följer sig ju ganska naturligt eftersom man vid ett sådant tillfälle mer eller mindre kör över ett krön samtidigt som man ger kraftig och hyfsat explosiv styrinput. Vid normal körning, landsväg så som bana, har jag aldrig råkat ut för framhjulssläpp pga. för kraftig styrinput!




Här hänger jag inte med i din förklaring! Menar du att framhjulet redan tappat greppet när du påbörjar din motstyrning?




Man kan lätt få uppfattningen av att detta är ditt normala tillstånd i samband med styrning av 2-hjulig motorcykel! :D



Vid sladd i/ut ur kurva, med 2-hjulig mc. måste föraren göra en aktiv motstyrning eller kommer framhjulet (om vi tillåter det) att själv räta upp och eftersträva en riktning som vi hade innan sladden påbörjades?

Mvh!
// Niklas

Det handlar inte om att ha kraftig acceleration etc utan det blir en belastning på kontaktytan när man vrider i styret, samma sak som i en bil fast mindre påtagligt

Min förklaring var att det inte är mitt mellan nerläggen som det släpper utan när man är nere på ena sidan (den sida man först ligger på innan man börjar svänga). Det vart lite konstigt där ;)

Åker jag och laddar på så händer det väl två gånger per varv kanske. Det är inte direkt farligt på något sätt, man går inte ikull pga det eftersom "det är mer däckyta på gång". Chassiet kan bli lite oroligt för en sekund men det är väl allt :)

Ett annat fenomen när man svänger fort är att har man det minsta gas så kan man "kasta" över den på andra sidan, dvs man får moment av däckets form. Jag kan tänka mig att det är vanligare på lätta hojjar än tex R1. Har man inte nog mycket gas eller åker på avslag och inte så hård bakdämpare så lyfter bakändan istället

På sladd rätar inte framhjulet upp sig om du menar att den försöker åka dit vi hade siktat från början? Den håller samma nerlägg men kommer runt mer runt svängen. Ska man "powerslajda" för snabbare varvtider så ska man göra det just efter man släppt upp bromsarna och sen försöka få det att greppa igen, då tappar man ingen acceleration men man vinner grymt mycke "styrning". Sånna sladdar lämnar inte särskilt synliga sträck. Tyvärr är det ju lite petigt hur försiktig man är med gasen, annars kan det gå såhär: ;)
 

Bifogat

  • IMG_6525 (Medium).JPG
    IMG_6525 (Medium).JPG
    64.5 KB · Visningar: 84

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det handlar inte om att ha kraftig acceleration etc utan det blir en belastning på kontaktytan när man vrider i styret, samma sak som i en bil fast mindre påtagligt

Solklart blir det en belastning vid kontaktytan. Annarshade vi bara fortsatt rakt fram och inte lyckats åstadkomma någonting, eller hur!

Min förklaring var att det inte är mitt mellan nerläggen som det släpper utan när man är nere på ena sidan (den sida man först ligger på innan man börjar svänga). Det vart lite konstigt där ;)

OK! Har jag förstått det hela rätt om jag skriver att du får sladd på framhjulet (tappar fästet) när du gör snabb motstyrning för att räta upp hojen (ev. på väg över till nästa kurva ex. vid ett S-parti)?

Åker jag och laddar på så händer det väl två gånger per varv kanske. Det är inte direkt farligt på något sätt, man går inte ikull pga det eftersom "det är mer däckyta på gång". Chassiet kan bli lite oroligt för en sekund men det är väl allt :)

Med Supermotardhoj antar jag!? För det är få som medvetet väljer en sådan körstil och som kör antingen på landsväg eller tävlar i RR vare sig de kör på nationell eller internationell nivå!

För övrigt är det väl rimligt att anta att trådskrivaren avser körning på allmän landsväg, eller!?

På sladd rätar inte framhjulet upp sig om du menar att den försöker åka dit vi hade siktat från början?

Exakt, det bibehåller samma ritkning som vi hade precis innan sladden börjar ända tills antingen framdäcket tappar fästet eller vi inte har tillräckligt mycket styrutslag att tillgå, dvs vi når styrstopp! Precis som en bil!

Ska man "powerslajda" för snabbare varvtider så ska man göra det just efter man släppt upp bromsarna och sen försöka få det att greppa igen, då tappar man ingen acceleration men man vinner grymt mycke "styrning". Sånna sladdar lämnar inte särskilt synliga sträck. Tyvärr är det ju lite petigt hur försiktig man är med gasen, annars kan det gå såhär: ;)

Hmm, gatåkning min käre Olsson...gatåkning! Och för övrigt är den körstil du omnämner något man möjligtvis använder vid SuperMotardtävlingar (och träningar) men knappast någon annan stans. Eller kör du så även på landsväg alt. bandagar med en sporthoj/motsv.?

OCH, som trådskaparen frågar/påstår. Kör du så med 3 fingrar på styret? :D Det GÅR men GÖR du det?

Mvh!
// Niklas
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag trodde att vi hade gått offtopic här ;)

Ja jag menar så som du tolkat det :)

Börjar man styra så fort på landsvägen så är man inte i ordning. Även om man är Rossi så åker man inte fort på landsvägen, det är rent självmord.

Japp jag tränar med tre fingrar på styret, eller två, ibland. Jag tycker det är underhållande att försöka köra så fort som man kan med tre fingrar också. Mycket lärorikt! Men på asfalt är jag för feg för att prova sladda ut med bara en hand ;)

Varesig man tror det eller inte så lär man sig inte köra hoj på riktigt förns man åker på bana. För mig tog det tre år att förstå hur allting riktigt fungerade och det är skrämmande att man har kört runt på gatan helt oventandes om alla parametrar som kan leda till krasch och livsförlust...

Ang om folk gör det på annat än supermoto så ja, supermoto är inte magiskt, och det är inte roadracing heller. GP-förare gör det också och vet man vad man ska titta efter så kan man se det på de S-kurvor som går nog sakta för att man ska orka styra så fort. Det skrivs om detta i Twist of the wrist 2 om jag inte minns fel
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag trodde att vi hade gått offtopic här ;)

Ja jag menar så som du tolkat det :)

OK! Då hänge rjag verkligen inte med! för däcken tappar fäste pga. överlastning, där är vi överens antar jag!?

Om du då redan har överlastat däcket, i och med att du har tappat greppet på framdäcket INNAN du påbörjar din motstyrning, kommer du kräva ännu mer (belasta det ännu hårdare) i och med din motstyrning och tappa fästet "ännu mer" (inte korrekt formulering kanske men jag tror du förstår vad jag menar!?).

Genom att belasta framhjulet ännu mer ser jag inte hur man kan återfå greppet (ung. som att tappa fästet fram på en bil i en kurva (grus/is/snö) och då vrida ännu mera på ratten i tron att man skall lyckas bättre...typ (ursäkta liknelsen, inget personligt utan mer för att försklara hur jag tänker).

Eller menar du att du HAR grepp men tappar fästet UNDER din motstyrning?

Mvh!
// Niklas
P.S Nyss hemkommen från klubbens 50-årsfest (det ni, det är inte alla klubbar som överlever så länge :D )!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
OK! Då hänge rjag verkligen inte med! för däcken tappar fäste pga. överlastning, där är vi överens antar jag!?

Om du då redan har överlastat däcket, i och med att du har tappat greppet på framdäcket INNAN du påbörjar din motstyrning, kommer du kräva ännu mer (belasta det ännu hårdare) i och med din motstyrning och tappa fästet "ännu mer" (inte korrekt formulering kanske men jag tror du förstår vad jag menar!?).

Eller menar du att du HAR grepp men tappar fästet UNDER din motstyrning?

Har grepp, tappar under motstyrning

MEN man kan inte jämföra en bil och en MC i det här fallet. På en MC motstyr man för att man vill tvinga över däcket på sidan och det innebär att om man motstyr för att räta upp om däcket tappat grepp kan man få tillbaka det eftersom man tvingar upp däcket och får större kontaktyta. Titta på bilder när någon av våra motogp-hjältar har tappat framändan men lyckas rädda det så är det ganska tydligt :)

Men även på en bil kan man få tillbaka greppet på framhjulen genom att räta upp, det beror på hur mycke över max belastning man gått. Hade man motstyrt i en bil så hade det inte blivit något bra, men det vet vi ju alla varför ;)

Vad jag försökte säga med att berätta att det släpper när man viker över nog fort är att om det inte fungerade att motstyra för att räta upp och få tillbaka grepp så hade jag med flera legat och fikat på asfalten bra ofta ;)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Har grepp, tappar under motstyrning

MEN man kan inte jämföra en bil och en MC i det här fallet. På en MC motstyr man för att man vill tvinga över däcket på sidan och det innebär att om man motstyr för att räta upp om däcket tappat grepp kan man få tillbaka det eftersom man tvingar upp däcket och får större kontaktyta. Titta på bilder när någon av våra motogp-hjältar har tappat framändan men lyckas rädda det så är det ganska tydligt :)

Men även på en bil kan man få tillbaka greppet på framhjulen genom att räta upp, det beror på hur mycke över max belastning man gått. Hade man motstyrt i en bil så hade det inte blivit något bra, men det vet vi ju alla varför ;)

Vad jag försökte säga med att berätta att det släpper när man viker över nog fort är att om det inte fungerade att motstyra för att räta upp och få tillbaka grepp så hade jag med flera legat och fikat på asfalten bra ofta ;)

NU hänge rjag med! Fick uppfattningen, när du först skrev, att du inte hade grepp när du påbörjade din motstyrning.

Nåväl, det som gör att du inte kraschar, vilket du nämnt redan, är ju gyrokrafterna från det roterande framhjulet och att du förmodligen har relativt moderat lutningsvinkel på hojen. Med maximal nedläggningsvinkel har jag svårt att se att man klarar sig så till vida man inte rddar situationen mh.a antingen återvinner greppet "av sig själv" eller hjälper till att återvinna genom att trycka ifrån med en kroppsdel ex. knät.


Mvh!
// Niklas
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Jag brukar köra med bara en hand men mest för att det är skönt och för att räta ut ryggen. Man kan ju inte precis ligga i 200 blås på lite kurvig väg med en hand :D inte jag iallafall.

Men jag håller med dig om att man styr hojen på ett mycket skönt sätt när man bara har en hand. Man blir mer ett med maskinen tycker jag.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
NU hänge rjag med! Fick uppfattningen, när du först skrev, att du inte hade grepp när du påbörjade din motstyrning.

Nåväl, det som gör att du inte kraschar, vilket du nämnt redan, är ju gyrokrafterna från det roterande framhjulet och att du förmodligen har relativt moderat lutningsvinkel på hojen. Med maximal nedläggningsvinkel har jag svårt att se att man klarar sig så till vida man inte rddar situationen mh.a antingen återvinner greppet "av sig själv" eller hjälper till att återvinna genom att trycka ifrån med en kroppsdel ex. knät.


Mvh!
// Niklas

Nej det är en av flera tekniker man måste använda för att rädda en vurpa, men det hjälper även på fullt nerlägg
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nej det är en av flera tekniker man måste använda för att rädda en vurpa, men det hjälper även på fullt nerlägg

Svårigheten är reaktionstiden vid fullt nedlägg! För vi pratar ju om en medveten handling som först kräver att man uppfattar vad som händer för att sedan styra muskler att göra något som förmodligen är innövat minimum 3-4000 gånger (vilket krävs för att "reflexmässigt" göra en förutbestämd rörelse).

Genom att "landa på knät" ges man aningen mer tid vilket kanske räcker. Att förare har lyckats rädda ett framhjulssläpp vid fullt nedlägg vet jag stämmer och det är inte alldeles ovanligt heller. Men jag har inte tidigare hört någon som mer elelr mindre medvetet kör på ett sådant sätt inom roadracing i vilket fall som helst.

Vad är vinsten jämfört med att ha framdäcket i ingrepp under hela kurvan?

Eller missuppfattade jag dig? Jag fick nämligen uppfattningen att detta händer flera gånger/varv när du kört bana!?

Mvh!
// Niklas
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Svårigheten är reaktionstiden vid fullt nedlägg! För vi pratar ju om en medveten handling som först kräver att man uppfattar vad som händer för att sedan styra muskler att göra något som förmodligen är innövat minimum 3-4000 gånger (vilket krävs för att "reflexmässigt" göra en förutbestämd rörelse).

Genom att "landa på knät" ges man aningen mer tid vilket kanske räcker. Att förare har lyckats rädda ett framhjulssläpp vid fullt nedlägg vet jag stämmer och det är inte alldeles ovanligt heller. Men jag har inte tidigare hört någon som mer elelr mindre medvetet kör på ett sådant sätt inom roadracing i vilket fall som helst.

Vad är vinsten jämfört med att ha framdäcket i ingrepp under hela kurvan?

Eller missuppfattade jag dig? Jag fick nämligen uppfattningen att detta händer flera gånger/varv när du kört bana!?

Mvh!
// Niklas

Åker man riktigt på gränsen så kanar både fram och bak lite hela tiden (oftast var för sig då), så det är väl fördelen, att man verkligen tar ut allt ur hojen

Att rädda släpp lär man sig också och det blir ren reaktion. Så det går lite fortare ju mer man tränar. Att sätta ner knäet eller dutta med foten är nånting man också kan behöva göra pga den anledning som du gav :)

Sen händer det flera gånger per varv att när man styr över från höger till vänster eller tvärt om att man styr så fort att kontaktytan tappar grepp en kort stund
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Åker man riktigt på gränsen så kanar både fram och bak lite hela tiden (oftast var för sig då), så det är väl fördelen, att man verkligen tar ut allt ur hojen

Ja, eller åt minstånde vad däcken klarar! Och som alltid är det frågan om en kompromiss eftersom greppet har med flera faktorer att göra varav stötdämperiet är en och den justeras ju efter...en kompromiss, tyvärr!

Sen händer det flera gånger per varv att när man styr över från höger till vänster eller tvärt om att man styr så fort att kontaktytan tappar grepp en kort stund


Vaje gång man tappar fästet med framhjulet tappar man också...spåret en aning så jag ser inte riktigt vinsten med det hela. För om man nyttjar varenda centimeter av banans bredd när man tappar greppet fram = tappa spåret hade det då inte varit bättre (läs gått att köra fortare) att bibehålla greppet och antingen ha 2-5cm av banans bredd som marginal ELLER kört ytterligare lite fortare och uttnyttjar greppet till att få lite mer bana att åka på?

Och för dem som ev. funderar skall väl tilläggas att det vi här pratar om är teori för så länge det med dagens maskiner GÅR att åka fortare så innebär det ju att vi förare gör misstag och antingen kör vi med marginaler (vissa med relativt stora andra med små) eller så kör vi av (ibland kraschar) när vi gör våra misstag.

Få av oss har förmågan, om äns några, att utnyttja tillgängligt väggrepp till 100% (inte 99%) samtidigt som vi nyttjar hela banans bredd (i de kurvor där det är effektivast att göra så, i kombinationer gäller ofta annat dvs. kompromiss) OCH vi gör inga andra misstag så som att bromsa 30cm för tidigt eller missar apex med 12cm osv. En gissning är att chansen att lyckas med detta är så liten på ett och samma varv på en bana att vi nog kan kosta på oss att bjuda på champange OM det skulle hända. För övrigt så lär det bli banrekord, förmodligen oavsett vilken hoj vi åker på (nästan i alla fall)! :D

Mvh!
// Niklas
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Man vinner mer på att styra fort än att det kanar nån decimeter, ju fortare man kan styra destå fortare kan man åka, det är verkligen jättestor skillnad. Det är därför vi har cyklar med 22 graders styrvinkel på riktiga racemaskiner då en standard R6 har ~24 och en standard icke-rr-hoj har 25-27 grader
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Man vinner mer på att styra fort än att det kanar nån decimeter, ju fortare man kan styra destå fortare kan man åka, det är verkligen jättestor skillnad. Det är därför vi har cyklar med 22 graders styrvinkel på riktiga racemaskiner då en standard R6 har ~24 och en standard icke-rr-hoj har 25-27 grader


Absolut, man vinner sträcka som kan användas till full gas (ge gas tidigare) vilket ger högre sluthastighet på raksträckan i och med att man kan styra in senare i kurvan. Så vinsten med snabb instyrning kommer av att man därmed kan ta kurvan i högre hastighet i och med att radien kan göras större (vilket är resultatet av en senare instyrning.

Sen instyrning/snabb instyrning och konstant grepp (dvs. inte släpp) är ju ingen motsats. Det ena hindrar inte det andra som jag ser det! ATT det ibland av misstag händer japp, det köper jag! Men det skall i så fall ses som ett misstag snarare än som en önskvärd körteknik för som min fråga var "vad vinner man på det?". Man vinner knappast senare instyrning/snabbare styrning för syftet med styrning över huvud taget är ju att så snabbt som möjligt lägga hojen i ett önskat spår som man sedan bibehåller. Om man då tappar x antal centimetrar (vem vet pratar vi 10-20cm, eller?, framhjulssläpp i 150-250km/h blir snabbt sträcka) då får man ju ingen, eller åt minstånde begränsad effekt, av sin instyrning och först full effekt när man får fullt grepp, eller hur!?

Om det är en vinst med det, tidsmässig sådan, borde ju mer eller mindre 100% av GP-förarna anamma denna körteknik och som jag skrev visst händer det (se vilken effekt det hade på Rossi i senaste racet (sista) där han tappade framändan mitt i en kurva. Japp det var mitt i och inte under instyrning MEN det förändrade hans spår vilket gjorde att han inte kunde gå på gas lika tidigt/lika mycket som han gjorde i samma kurva annars vilket gjorde att han tappade tid.

Jag kanske missförstår dig (igen) men jag ser ingen vinst med att medvetet styra in hojen så att man UNDER instyrningen tappar greppet.

Att det händer och att man inte nödvändigtvis kraschar bara för att det händer det köper jag! Så det är inte det jag ifrågasätter (där är vi helt överens :tummenupp ) utan det är mera frågan om att det skulle vara en fördel av att medvetet välja att köra så (dvs. en körteknik).

Mvh!
// Niklas
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det händer inte i hög hastighet eftersom man inte klarar av att styra så fort i hög hastighet. Upp till 90 kan jag tänka mig att man kan lyckas med det men därefter måste man ha nå sjukt brant hoj

Det är inte önskvärt men det är ett tecken på att man börjat nå gränsen för hur fort det går styra. Så på ett sätt är det önskvärt. Sen att man inte tjänar på att det kanar lite det håller jag med om

Bland elitförare är att styra snabbt det som de flesta missar och det som man kan vinna mest på...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bland elitförare är att styra snabbt det som de flesta missar och det som man kan vinna mest på...

Det gäller vanliga "svensson" och gatåkarna också! Och är ofta relaterat till att man är orolig (obkeväm) med någonting ex. hastigheten, lutningsvinkeln, greppet (vilket också gäller "elitförare" av den enkla anledningen att de också är människor och också reagerar instinktivt (reflexmässigt när de blir rädda)).

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top