Olof Eriksson
1 0lof 3riksson
Med brett styre, kraftig acceleration och riktigt explosiv samt stark i axlar/överarmar (triceps) där man då naturligtvis ger en styrinput som man normalt sett inte skulle göra är det naturligtvis inte en omöjlighet att få ens ett bra sportdäck med optimal arbetstemperatur på torr asfalt att släppa. Vid acc. avlastar vi ju framgaffeln varför det då blir lättare (inte lätt men lättare).
Enda gångerna jag själv har lyckats har varit just vid näst intill onormala situationer där jag till att börja med har lagt all energi på att göra en kraftfull och explosiv styrinput (precisionen blir minst sagt lidande). Men inte ens under slät asfalt har jag lyckats utan först när jag upprepade gånger gjort kraftfulla styrutslag tätt följt efter varandra OCH på en asfalterad väg fylld med ganska djupa hjulspår.
När jag svänger från vänster hjulspår över mittenpunkten av vägbanan (som är högre) och ner i höger hjulspår har däcket lättat och jag tappat greppet fram. Detta följer sig ju ganska naturligt eftersom man vid ett sådant tillfälle mer eller mindre kör över ett krön samtidigt som man ger kraftig och hyfsat explosiv styrinput. Vid normal körning, landsväg så som bana, har jag aldrig råkat ut för framhjulssläpp pga. för kraftig styrinput!
Här hänger jag inte med i din förklaring! Menar du att framhjulet redan tappat greppet när du påbörjar din motstyrning?
Man kan lätt få uppfattningen av att detta är ditt normala tillstånd i samband med styrning av 2-hjulig motorcykel!
Vid sladd i/ut ur kurva, med 2-hjulig mc. måste föraren göra en aktiv motstyrning eller kommer framhjulet (om vi tillåter det) att själv räta upp och eftersträva en riktning som vi hade innan sladden påbörjades?
Mvh!
// Niklas
Det handlar inte om att ha kraftig acceleration etc utan det blir en belastning på kontaktytan när man vrider i styret, samma sak som i en bil fast mindre påtagligt
Min förklaring var att det inte är mitt mellan nerläggen som det släpper utan när man är nere på ena sidan (den sida man först ligger på innan man börjar svänga). Det vart lite konstigt där
Åker jag och laddar på så händer det väl två gånger per varv kanske. Det är inte direkt farligt på något sätt, man går inte ikull pga det eftersom "det är mer däckyta på gång". Chassiet kan bli lite oroligt för en sekund men det är väl allt
Ett annat fenomen när man svänger fort är att har man det minsta gas så kan man "kasta" över den på andra sidan, dvs man får moment av däckets form. Jag kan tänka mig att det är vanligare på lätta hojjar än tex R1. Har man inte nog mycket gas eller åker på avslag och inte så hård bakdämpare så lyfter bakändan istället
På sladd rätar inte framhjulet upp sig om du menar att den försöker åka dit vi hade siktat från början? Den håller samma nerlägg men kommer runt mer runt svängen. Ska man "powerslajda" för snabbare varvtider så ska man göra det just efter man släppt upp bromsarna och sen försöka få det att greppa igen, då tappar man ingen acceleration men man vinner grymt mycke "styrning". Sånna sladdar lämnar inte särskilt synliga sträck. Tyvärr är det ju lite petigt hur försiktig man är med gasen, annars kan det gå såhär: