Felix skrev:
Fångvården ter sig ibland hemskt märklig, för oss som inte är insatta alltså. Permissioner osv, låter som att göra lumpen igen, maten och betalningen samt mängden kvalificerat arbete ligger ju på samma nivå.
/F
Det ligger inte riktigt i samma nivå som att göra lumpen.
Tänk dig...
Att låsas in kl 19:45 prick, annars får man varning. Har man inte som på vissa fängelser toa i cellen måste man efter inlåsning "flagga på" om man måste på toa. Sedan kommer vakten när det finns tid.
Vill man göra något med någon på en annan avdelning måste man söka om det och handläggningstiden tar några veckor
På Kirseberg få man bara ha 5 st elektriska grejor, Tv, radio, tv-spel rakapparat eller liknande.
"Lönen" räcker till ett paket cigarreter
Är man sjuk måste man till läkaren direkt på morgonen och han bestämmer om du ska jobba eller ej. Går man inte och jobbar fast läkaren tycker det får man en rapport på sig och efter ett par stycken blir det påföljd i form av fler dagar på straffet.
Jag har för mig att man måste sitta en tredjedel av straffet innan man kan få permis. Sitter man på sluten anstalt får man först sk titthålspermission, man får åka ut med 2 väktare och vara iväg i 4 timmar.
Isoleringen är inget kul heller direkt. Det är verkligen isolering. Man hålls inlåst i cellen dygnet runt med vakter utanför. Bär man sig illa åt ryker sängen och man får sova på madrassen direkt på golvet.
Sedan att det är lättare förhållande i Svenska fängelser är ju en annan sak.
PS.
Jag har inte suttit inne.. Bara så ni vet....