Hårdare tag....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Tja, hårdare tag ger bevisat inte lägre brottslighet, utan det ger en rejäl nota för fängelseplatser istället.
Som sagt, beteendeändring är inget som är enkelt, men det finns länder som är ganska långt fram i att lyckas ganska framgångsrikt när det gäller att omvända förbrytare. Jämför Kanade och USA, där Kanada lyckats minska återfallen rekordmycket, genom att lägga ner det som krävs för att få in människor i samhället, och usa låser in folk på livstid för pizza-stöld och har högst andel av sin befolkning i fängelse världen över.

Rent samhällsekonomiskt vinner man ingenting på hårda straff, utan de som skriker högt på hämnd får istället betala mångdubbelt mer.

Det finns givetvis en del sociopater/psykopater som inte går att omvända, men de är ändå en liten del av de kriminella och där är det enbart inlåsning som hjälper.

Tyvärr har kriminalvården inte resurser/kompetens att vårda dem som behöver det, men för det behöver ju inte samhället ge upp.

När det gäller riktigt hardcore brottslingar som de här, så brukar "interna uppgörelser" inte vara direkt ovanliga ändå, hellre det än att kriminalvårdare ska agera bödlar på murarna iaf..

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Resurser - pyttsan.

Det finns visst resurser. Felet är att Svenska samhället inte har begrepp nog att fördela dem.

För att ta ett exempel:

En drogmissbrukare hamnar på vårdhem. Vårdhem för EN person kostar samhället ca 1,3 MILJONER KR PER GÅNG! När drogmissbrukaren kommer ut i samhället har han TRE ÅRS sjukpension. Därefter ser personen till att hamna på hemmet igen. Jag vet personligen en missbrukare som utnyttjar systemet på detta sätt och nu sitter på vårdhem för tredje gången. Räkna ut vad den personen ensam har kostat samhället! Bara hemmet har ju för tusan kostat 3,9 miljoner! Lägg dessutom till 9 år sjukpension och hanteringskostnader i kalkylen .

Någonstans måste för fasiken samhället dra en gräns! Jag anser - och det står jag gärna för- att ALLA människor har rätt till en eller till och med två chanser men sen får det väl ändå vara nog. Vi har utgifter i stadskassan så att vi inte kan ta hand om våra gamla ordentligt som har arbetat för landet hela sina liv, men försörja människor som inte är intresserade av hjälpen utan endast av pengarna, det gör vi!?

Ta dessa pengar och lägg på skolor, äldervård, polis och RIKTIG fångvård istället så få vi ett betydligt trevligare samhällsklimat på sikt. Naturligtvis skulle stölder och inbrott öka under en period, men jag är helt övertygad om att det på sikt skulle löna sig för landet och dess invånare.

Jag repeterar igen: Alla har rätt till en chans, men någonstans måste samhället dra gränserna.

Last edited:

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
BRA INFO!

Däremot vet jag inte om jag gillar idén att våldsbenägna personer sitter o lirar Postal 2 och andra sjuka FPS-lir... känns inte riktigt som det hjälper dem åt rätt håll, de borde väl spela schack istället? Jag har säkert asfel, men ändå?

ChaosX skrev:
Det ligger inte riktigt i samma nivå som att göra lumpen.
Tänk dig...
Att låsas in kl 19:45 prick, annars får man varning. Har man inte som på vissa fängelser toa i cellen måste man efter inlåsning "flagga på" om man måste på toa. Sedan kommer vakten när det finns tid.

Vill man göra något med någon på en annan avdelning måste man söka om det och handläggningstiden tar några veckor

På Kirseberg få man bara ha 5 st elektriska grejor, Tv, radio, tv-spel rakapparat eller liknande.

"Lönen" räcker till ett paket cigarreter
Är man sjuk måste man till läkaren direkt på morgonen och han bestämmer om du ska jobba eller ej. Går man inte och jobbar fast läkaren tycker det får man en rapport på sig och efter ett par stycken blir det påföljd i form av fler dagar på straffet.

Jag har för mig att man måste sitta en tredjedel av straffet innan man kan få permis. Sitter man på sluten anstalt får man först sk titthålspermission, man får åka ut med 2 väktare och vara iväg i 4 timmar.

Isoleringen är inget kul heller direkt. Det är verkligen isolering. Man hålls inlåst i cellen dygnet runt med vakter utanför. Bär man sig illa åt ryker sängen och man får sova på madrassen direkt på golvet.

Sedan att det är lättare förhållande i Svenska fängelser är ju en annan sak.

PS.
Jag har inte suttit inne.. Bara så ni vet....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Funatic skrev:
Det finns visst resurser. Felet är att Svenska samhället inte har begrepp nog att fördela dem.

För att ta ett exempel:

En drogmissbrukare hamnar på vårdhem. Vårdhem för EN person kostar samhället ca 1,3 MILJONER KR PER GÅNG! När drogmissbrukaren kommer ut i samhället har han TRE ÅRS sjukpension. Därefter ser personen till att hamna på hemmet igen. Jag vet personligen en missbrukare som utnyttjar systemet på detta sätt och nu sitter på vårdhem för tredje gången. Räkna ut vad den personen ensam har kostat samhället! Bara hemmet har ju för tusan kostat 3,9 miljoner! Lägg dessutom till 9 år sjukpension och hanteringskostnader i kalkylen .

Någonstans måste för fasiken samhället dra en gräns! Jag anser - och det står jag gärna för- att ALLA människor har rätt till en eller till och med två chanser men sen får det väl ändå vara nog. Vi har utgifter i stadskassan så att vi inte kan ta hand om våra gamla ordentligt som har arbetat för landet hela sina liv, men försörja människor som inte är intresserade av hjälpen utan endast av pengarna, det gör vi!?

Ta dessa pengar och lägg på skolor, äldervård, polis och RIKTIG fångvård istället så få vi ett betydligt trevligare samhällsklimat på sikt. Naturligtvis skulle stölder och inbrott öka under en period, men jag är helt övertygad om att det på sikt skulle löna sig för landet och dess invånare.

Jag repeterar igen: Alla har rätt till en chans, men någonstans måste samhället dra gränserna.

Rena bullshitsiffror, såvida du inte räknar med att folk sitter på vårdhem i 10 år... Vårdplats för missbrukar kostar i snitt 1500kr/dag, såvida det inte är LVM-platser, de kostar 3-3500kr/dygn(dessa platser finns det knappt några alls idag, trots att det är de som behövs mest).

En tung missbrukare som är "ute" behöver stjäla ihop 2-3000kr om dagen, d.v.s han måste stjäla för värden 10-15kkr för att få ihop 3000kr. Den kostnaden får vi istället på försäkringavgifter och polis och domstol. Så frågan är vart vi gör minsta förlusten för samhället.

Sen vetifan om missbrukare "utnyttjar" systemet, det är helt jävla omöjligt att få en vårdplats i dagens sverige. Exempelvis finns det 10 avgiftningsplatser i stockholm...

Det är dessutom jävligt få missbrukare som vill leva i den situation de gör, och innan du ens dömer de personer som trillat dit, bör du nog lära dig mer om problemet.

Visst, vi ser "det" trevliga klimatet i sverige nu, när man inte vårdar narkomaner/psykiskt sjuka, vi får vansinnesdåd och gott om hemlösa psyksjuka missbrukare över hela landet, skittrevligt...

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Kiosken skrev:
Skulle skickat tebaks dem till deras hemländer får länge sen...
Billy Rieloff, 38, Nazin Rudhani, 33, och Daniel Maiorana 27 skall skickas hem enligt somliga, ....... Hmmm .. Tomas Qvick , Clark Olofsson, Lars Inge Svrtenbrant/Ferm, Zetreus, Flinck , vart skickar man dessa då
Vad förvånad jag blir att ännu en tråd skulle hamna på den här nivån. Vi vet väl hur såna trådar slutar , eller?... Fan tänk om folk kunde hålla denna sajt på en nivå som den är menad för , snack om hojåka och det som hör till utan att nån trådjävel varje vecka ska spåra ur i sånt dravel, det börjar kännas att det är så Sporthoj.com ska vara ( döpa om till Rasisthoj.com eller ?, om inte så borde Swedie dra upp en sticky om hur fan det ska vara här , dags att du visar var ribban ska vara och , inte bara deleta trådar utan banna och skriv i klartext om hur det ska vara för det är väl inte på dennna nivå du vill ha det Swedie? för jag börjar fan bli less på detta dravel) har jag fel eller?.... Vill man raljera om sin ståndpunkt om invandrare och vad man ska göra och blablabla så finns det andra sajter där likasinnade kan klappa varandra på ryggen och vara med och gorma om allt som NI tycker är Vårat fel.........Hälsningar från en bågeälskande och JÄVLIGT pissed off "svartskalle"

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Kan inte förstå att vissa tycker att somliga är rasister bara för att dessa tycker att de som inte sköter sig och ursprungligen kommer från ett icke Svenskt land bör utvisas tillbaka till sitt hemland :va Exakt vad är det rasistiska i det uttalandet :confused: Rasist är man när man utan anledning (förutom just rasen, hudfärgen) tycker illa om olika individer. Jag som Svensk kan säga att jag är precis lika trött på alla dessa mäniskor som tar till ordet rasist så fort som dom får lite motgångar som alla invandrare i Sverige säger sig vara trötta på alla "rasister". Jag tycker att om en invandrare som kommer till Sverige och inte sköter sig givetvis inte skall få vara kvar här, vad är det som är rasistiskt med det :va Och nu vill jag inte läsa en massa ordbajsande om vilka som är invandrare och inte! Invandrare är man om man inte har haft uppehålls tillstånd i mer än tex tio år. Sedan så borde det även vara så att om en kille/tjej som har fått Svenskt medborgarskap och upprepade gånger inte kan sköta sig borde få sitt medborgarskap om provat. Givetvis inte i generationer eller om dom har varit medborgare i tex 30 år men ändå!
Nej jag är trött på att inte kunna visa den Svenska flaggan utan att bli påhoppad och kallad för rasist!! Om man ser hur alla tar till ordet rasist i tid och otid så börde väll även jag kunna andvända det ordet när jag inte kan bära den svenska fanan :mad:

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
bebbe skrev:
Kan inte förstå att vissa tycker att somliga är rasister bara för att dessa tycker att de som inte sköter sig och ursprungligen kommer från ett icke Svenskt land bör utvisas tillbaka till sitt hemland :va Exakt vad är det rasistiska i det uttalandet :confused: Rasist är man när man utan anledning (förutom just rasen, hudfärgen) tycker illa om olika individer. Jag som Svensk kan säga att jag är precis lika trött på alla dessa mäniskor som tar till ordet rasist så fort som dom får lite motgångar som alla invandrare i Sverige säger sig vara trötta på alla "rasister". Jag tycker att om en invandrare som kommer till Sverige och inte sköter sig givetvis inte skall få vara kvar här, vad är det som är rasistiskt med det :va Och nu vill jag inte läsa en massa ordbajsande om vilka som är invandrare och inte! Invandrare är man om man inte har haft uppehålls tillstånd i mer än tex tio år. Sedan så borde det även vara så att om en kille/tjej som har fått Svenskt medborgarskap och upprepade gånger inte kan sköta sig borde få sitt medborgarskap om provat. Givetvis inte i generationer eller om dom har varit medborgare i tex 30 år men ändå!
Nej jag är trött på att inte kunna visa den Svenska flaggan utan att bli påhoppad och kallad för rasist!! Om man ser hur alla tar till ordet rasist i tid och otid så börde väll även jag kunna andvända det ordet när jag inte kan bära den svenska fanan :mad:

Hör den diskussionen hemma på ett sporthoj.com forum , tydligen så ska det vara på den nivån? Motgångar ?...... Ditt sätt att diskutera är korkat ju , det säger mer om dig än du kan tro, du är så jävla korkad med ditt sätt att se på hur och vem som ska skickas hem , ska du behålla dom kriminella svenskarna eller? är dom bättre?....... Synd att ett fåtal med jämna mellanrum alltid ska förstöra ett annars rätt bra forum

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
bebbe skrev:

Nja, men så fort någon har en viss hudfärg/efternamn så ska den personen ut ur landet, sen spelar det tydligen ingen roll om man är andra eller tredje generationens invandrare. Det är redan så att "icke-medborgare" sparkas ut efter avtjänat straff om brottet är tillräckligt grovt..
Enligt fn-konventioner som vi själva utformat kan man inte göra folk statslösa.
Eftersom nivån på "ut med invandrarna"-inläggen, har fakta och argumentationnivå som är mer passande på www.sverigedemagogerna.nazi så tycker jag precis som ken-kaniff att de bör flyttas dit.

Jag som svensk, skäms inte för den svenska flaggan, däremot skäms jag över att så många svenskar är så jäkla intoleranta, och bara "måste" dela upp oss i grupper "vi och dom".

Skinnskallar som aldrig haft ett vart i närheten av att söka ett jobb sitter och skriker att svartskallarna lever på bidrag, och tror sig ha mer rätt att supa ner sig och själva leva på bidrag..

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
bebbe skrev:
...de som inte sköter sig och ursprungligen kommer från ett icke Svenskt land bör utvisas tillbaka till sitt hemland...
Är personen svensk medborgare så finns det inget att diskutera. Men jag förstår vad du menar och kan väl till viss del hålla med, dvs. i enskilda fall. Samtidigt får man komma ihåg att förhållandena i hemlandet kan vara allt annat än humana.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Funatic skrev:

För att ta ett exempel:

Kul när folk tänker(eller inte tänker?) som du! Har en kompis som jobbar som psykolog på ett sjukhus med riktigt sjuka människor som har alltifrån psykoser till allvarliga drogproblem. Han tycker det är skitkul att skriva ut människor som är så sjuka att de kan ta begå våldsbrott som en vanlig människa inte kan föreställa sig bara för att denna människa sabbar sin behandling med amfetamin eller whatever och pengarna bara räcker till de som verkligen svarar väl på behandlingen. Bara ta ännu mer av hans/deras pengar och lägg på äldrevård och skolor så ska du se att du snart inte vågar ha dina barn på de skolorna längre.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
njae

Funatic skrev:

För att ta ett exempel:

Vart har du fått siffran 1,3 miljoner per gång????Man brukar räkna att en behandling på vårdhem är 12 veckor lång o kostar 1500 kr om dagen i sverige.Har för mig att det blev nånstans runt 75 papp eller nåt med rabatt.Annars håller jag fullständigt med om att den s.k vården är ett skämt.Bortkastade stålar.Sen var det ju ett genidrag att skriva i blaskorna att det bara är att hämta vem man vill på kåken för vi får inte göra nåt om dom e beväpnade.Lär ju bli fler som lockas att prova av ett sånt tips. mvh//jacke

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
njaee

Det där med sjukpension stämmer inte heller,det e skitsvårt att få det om du inte har psykiskt eller fysiskt handikapp.Men eftersom din polare gjort tre behandlingar så verkar det ju som att han inte fått så speciellt bra hjälp.Men har han sjukpension så finns det en utredning gjort som är en offentlig handling.Den visar säkert att det finns en orsak till det(troligtvis psykos eller dyl,mycket vanligt)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
oFFkeFF skrev:
Rent samhällsekonomiskt vinner man ingenting på hårda straff, utan de som skriker högt på hämnd får istället betala mångdubbelt mer.

Det handlar inte om om samhällsekonomi det handlar om rättvisa
Ex om en mördare får gå fri efter 5 år för att sedan arbeta vitt och betala massa skatt som kommer samhället till nytta så är det ändå FEL.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Kiosken skrev:
Det handlar inte om om samhällsekonomi det handlar om rättvisa
Ex om en mördare får gå fri efter 5 år för att sedan arbeta vitt och betala massa skatt som kommer samhället till nytta så är det ändå FEL.

Nu sitter ju mördare oftast längre än 5 år, dråpare brukar väl komma ut kring den tiden.
Men, oavsett strafflängden, så ser jag hellre att en dråpare kommer ut i samhället, jobbar vitt och på det sättet betalar tillbaka sin skuld, d.v.s jobbar på att bygga ett bättre samhälle, än att han kommer ut som en vansinnig mordmaskin efter 10 år.

Ser det som mer rätt att en kriminell rehabiliteras än att komma ut som vidare kriminell i samhället. Mördaren/dråparen kommer alltid leva med ångesten över det han gjort, det är ett straff som är ganska hårt(d.v.s "normalt" funtade mördare/dråpare, inte psykopater).

Ibland höjs ju rösterna hör inne "slå ihjäl den jävla mördaren/whatever", men ingen som tänkt på att just mördaren just varit så pantad att det är en hämnd på någon orätt han utsatts för?

Säger absolut inte att brott ska gå ostraffat förbi, men våld föder våld, och det gäller att komma ur spiralen. Så länge reptilhjärnan styr så är vi fortfarande på stenåldern. Så länge vi håller folk utanför samhället, så kommer folk utanför samhället begå brott.
Sen kommer det nog alltid slå slint för en eller flera personer, för människan är inte perfekt, sen är frågan om 5 sekunder slint ska förstöra resten av livet.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...