Hårdare tag....

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Straff

Ugluk: För en gångs skull håller jag med dig till 100%, tyvärr verkar svenska domstolar tycka att det är viktigare att sätta dit offret än ge dem upprättning.

Ang. invandrare så det väl lika ok att diskutera det som skattepolitik eller liknande. Det är trots allt en politisk fråga där folk har olika uppfattningar. Fast yttrandefrihet i Sverige gäller tydligen inte pronografi och rasfrågor (etiska regler på Sporthoj lämnar jag dock till Swedie). Som son till en invandrare (dock från ett "västerländskt" land) tycker jag det är ganska självklart att upprepade straff för en person som ej är född i Sverige borde leda till utvisning, sedan spelar det väl ingen roll om personen är svart, blå, vit, gul, brun etc... Detta är ganska vanlig internationell praxis. Skälet till att de flesta länder dock inte vill lämna ut svenskar är att de vet att de blir fria så fort de kommer hem, det säger väl något om vårt system.

Ang. huvudfrågan så är det kanske dags att inse att TUNG kriminalitet i Sverige existerar sedan länge och det är kanske dags att bemöta detta. Annars har vi snart värre mafia än i Jugoslavien och Italien. Det är trots allt vi som väljer våra politiker och därför är det också vår rättighet (och skyldighet) att säga ifrån när herr Bodström inte tycker att det finns anledning till åtgärder efter fritagningen. -"Det är ju så ovanligt" som han sa idag... :fatta!

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
ething skrev:
Ugluk: För en gångs skull håller jag med dig till 100%, tyvärr verkar svenska domstolar tycka att det är viktigare att sätta dit offret än ge dem upprättning.

Ang. invandrare så det väl lika ok att diskutera det som skattepolitik eller liknande. Det är trots allt en politisk fråga där folk har olika uppfattningar. Fast yttrandefrihet i Sverige gäller tydligen inte pronografi och rasfrågor (etiska regler på Sporthoj lämnar jag dock till Swedie). Som son till en invandrare (dock från ett "västerländskt" land) tycker jag det är ganska självklart att upprepade straff för en person som ej är född i Sverige borde leda till utvisning, sedan spelar det väl ingen roll om personen är svart, blå, vit, gul, brun etc... Detta är ganska vanlig internationell praxis. Skälet till att de flesta länder dock inte vill lämna ut svenskar är att de vet att de blir fria så fort de kommer hem, det säger väl något om vårt system.

Ang. huvudfrågan så är det kanske dags att inse att TUNG kriminalitet i Sverige existerar sedan länge och det är kanske dags att bemöta detta. Annars har vi snart värre mafia än i Jugoslavien och Italien. Det är trots allt vi som väljer våra politiker och därför är det också vår rättighet (och skyldighet) att säga ifrån när herr Bodström inte tycker att det finns anledning till åtgärder efter fritagningen. -"Det är ju så ovanligt" som han sa idag... :fatta!

En utmärkt sumering av allt :klappar :)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
ething skrev:

Word får jag säga (för att vara tråkig)
Är också son till västerländsk invandrare och det är märkligt att invandrarfrågan är ett sånt stort tabu här, likaväl som vissa delar av välfärdssystemet.
Stämmer inte politiken med verkligheten är det verkligheten det är fel på verkar det som...

Sen har ju andra länder sina tabufrågor, exempelvis religion i mellanöstern (grov generalisering) och sex i USA.

/F

ChaosX

Våga vägra väg!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR 03
Funatic skrev:
BRA INFO!

Däremot vet jag inte om jag gillar idén att våldsbenägna personer sitter o lirar Postal 2 och andra sjuka FPS-lir... känns inte riktigt som det hjälper dem åt rätt håll, de borde väl spela schack istället? Jag har säkert asfel, men ändå?

Det lustiga är att alla råa spel kommer inte längre än till källaren och visitation och därifrån släpps dom inte upp. Dom spelar mycket rallyspel och vanliga arkadspel. inga brända skivor släpps in heller...

ChaosX

Våga vägra väg!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR 03
oFFkeFF skrev:
....sen är frågan om 5 sekunder slint ska förstöra resten av livet.....
Jag tycker att ett straff skall vara i mått med brottet. Om man inte kan dömas till livstid i fängelse pga tillfällig sinnesförvirring skulle man dömas till motsvarande straff på sluten psykiaktrisk anstalt.
När Malmö Östra sjukhus lades ner så har hamnade många av dessa psykiskt störda på gatan.
Jag arbetade för en flyttfirma som hade hand om många vräkningar och ni kan inte ana hur många det var som hade kommit fårn Malmö Östra och blivit placerade i lägenheter av socialen utan vård eller nåt stöd alls.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
ChaosX skrev:
Jag tycker att ett straff skall vara i mått med brottet. Om man inte kan dömas till livstid i fängelse pga tillfällig sinnesförvirring skulle man dömas till motsvarande straff på sluten psykiaktrisk anstalt.
När Malmö Östra sjukhus lades ner så har hamnade många av dessa psykiskt störda på gatan.
Jag arbetade för en flyttfirma som hade hand om många vräkningar och ni kan inte ana hur många det var som hade kommit fårn Malmö Östra och blivit placerade i lägenheter av socialen utan vård eller nåt stöd alls.

Uppsåtet med brottet tycker jag iaf är av yttersta vikt för straffet, en störd person som inte förstår vad han gör, anser jag inte ska straffas iaf, utan den personen ska vårdas, sen är ju oftast sjukdomen obotbar, och då är det ändå institution resten av livet ändå.
Man ska heller faktiskt inte glömma bort att det finns farliga människor som inte ens begått brott, men ändå varit inlåsta i 40 år i det här landet.

Sedan när det gäller psykiatrireformen och fångvården är den idag under all kritik, men mycket kommer från besparingar, men även på grund av att man faktiskt ofta numer dömer till längre straff, och att man även dömer psyksjuka till fängelse i allt större utsträckning. Men allt det där anser jag är politiker som inte vågat stå mot det populistiska "hårdare straff", istället för att satsa på att rehabilitera folk.

Man gör ju iofs samma sak med sjukskrivna, är man inte frisk inom ett år är man ett lost case och man bli förtidpensionär..

Skulle säga att sveriges största problem är förtidspensioner och anledningarna till varför folk hamnar i den situationen. Det kan vara allt från sjukdom/missbruk/kriminalitet/etc. Satsar man på rehab av dem som är utanför samhället vinner vi mycket mer, än att låta folk dö.

Det här tycker folk kan låta som sossepolitik, men det är just det de inte är, utan ren jävla samhällsekonomi med ett socialt tänkande för de som inte har det så jäkla lätt.

Kan jämföra det med ett företag som inte är friskt, satsar man inte konkursar man, och så patriotisk är jag att jag helst ser att sverige inte konkar..
Men det innebär att vi inte kan ha system som tvingar in folk i bidragsberoenden resten av livet, självklart ska det finnas skyddsnät, men inte på samma sätt som idag.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Felix skrev:
...det är märkligt att invandrarfrågan är ett sånt stort tabu här, likaväl som vissa delar av välfärdssystemet...
Finns inget tabu i "invadrarfrågan", vilken den nu är...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Det är tabu att prata om vad invandring kostar m.m Det trodde jag alla visste,eller har du hört nån säga att vi måste dra in på invandringen när politikerna ska spara? nej då talas det om vård skola omsorg akassa m.m

nu blir man väl kallad rasist igen,fast kanske slipper nu eftersom det är invandrare här som skriver samma sak,det är oftast dom som lägger märke till detta tabu.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ken Keniff skrev:
Billy Rieloff, 38, Nazin Rudhani, 33, och Daniel Maiorana 27 skall skickas hem enligt somliga, ....... Hmmm .. Tomas Qvick , Clark Olofsson, Lars Inge Svrtenbrant/Ferm, Zetreus, Flinck , vart skickar man dessa då....

....finns det andra sajter där likasinnade kan klappa varandra på ryggen och vara med och gorma om allt som NI tycker är Vårat fel.........Hälsningar från en bågeälskande och JÄVLIGT pissed off "svartskalle"
Tyvärr är ju "nya svenskar" kraftigt överrepresenterade på våra häkten och fängelser. Det är väl knappast konstigt att "gamla svenskar" reagerar över det? Problemet löses knappast genom att "vi" säger att det är "ert" fel, eller att "ni" kallar "oss" rasister när problemet tas upp.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Holger skrev:
Det är tabu att prata om vad invandring kostar m.m Det trodde jag alla visste,eller har du hört nån säga att vi måste dra in på invandringen när politikerna ska spara? nej då talas det om vård skola omsorg akassa m.m

nu blir man väl kallad rasist igen,fast kanske slipper nu eftersom det är invandrare här som skriver samma sak,det är oftast dom som lägger märke till detta tabu.

Igår stötte jag på en tvättäkta "rasist" i en utomhushiss. Vi steg samtidigt in i hissen som var nedklottrad och nerpissad och stank som .....-n.
Han började nästan genast beklaga sig på våra värderade nya medborgare som inte kunde hålla snyggt omkring sig, som hotade folk på kvällarna och som vandaliserade i området. En riktig j-a rasisttyp faktiskt.:jisses

Visst, glömde att påpeka att han kom från östafrika, var fil dr efter studier i USA, hade bott i Sverige i 30 år var nästan helt svart...
..så, vi "smygrasister" har tydligen ett visst stöd från för en del kanske oväntat håll...och att man inte skall döma hunden efter håren.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bebbe skrev:
Du måste skämta :va
Nu börjar jag misstänka att du skämtar. För om man säger att en fråga är tabu så bör man utan vidare kunna säga vilken frågan är.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Holger skrev:
1. Det är tabu att prata om vad invandring kostar m.m Det trodde jag alla visste,

1 b. eller har du hört nån säga att vi måste dra in på invandringen när politikerna ska spara? nej då talas det om vård skola omsorg akassa m.m

2. nu blir man väl kallad rasist igen,fast kanske slipper nu eftersom det är invandrare här som skriver samma sak,det är oftast dom som lägger märke till detta tabu.
1. Nä, det är inte tabu. Rena fakta har aldrig varit något problem. Fast den typen av diskussioner har vi nästan aldrig haft.

1 b. Jo, jag har sett många här som vill både minska invandringen och minska antalet som redan är här. Jag måste också lägga till att det tar emot lite att svara på en fråga som denna. Det är svårt att resonera med folk som kräver att man ska föra det uppenbara i bevis.

2. Rasist är ett ord du använder för att göra dig till offer. Det är fegt. På forumet har jag bara sett en som man kan beteckna som rasist. Det är inte du.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bingo skrev:
1. Nä, det är inte tabu. Rena fakta har aldrig varit något problem. Fast den typen av diskussioner har vi nästan aldrig haft.

1 b. Jo, jag har sett många här som vill både minska invandringen och minska antalet som redan är här. Jag måste också lägga till att det tar emot lite att svara på en fråga som denna. Det är svårt att resonera med folk som kräver att man ska föra det uppenbara i bevis.

2. Rasist är ett ord du använder för att göra dig till offer. Det är fegt. På forumet har jag bara sett en som man kan beteckna som rasist. Det är inte du.

Har inte du Österländskt påbrå :va

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
valmers skrev:
1. Tyvärr är ju "nya svenskar" kraftigt överrepresenterade på våra häkten och fängelser.

2. Det är väl knappast konstigt att "gamla svenskar" reagerar över det?

3. Problemet löses knappast genom att "vi" säger att det är "ert" fel, eller att "ni" kallar "oss" rasister när problemet tas upp.
1. Det är verkligen så. Det är alla överens om.

2. Nä, det är väl självklart att "ni" reagerar över det. Man kan dock reagera på många olika sätt. En del är adekvata andra är... Tja, imbecilla. Tyvärr är den sistnämnda reaktionen ganska vnlig här på forumet. De grova generaliseringarna och påståenden som inte har något med verkligheten att göra är det jag har svårast för.

3. Det är nästan undantagslöst "ni" som kallar "er" för rasister. "Ni" lägger ord i "vår" mun och angriper "oss" för de orden. Det är fegt och lågt. Den sortens argumenterande föraktar jag.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Bingo skrev:
Finns inget tabu i "invadrarfrågan", vilken den nu är...
Ivandrarfrågan var kanske luddigt uttryckt, det är balansgång på slak lina att diskutera invandring, integrationspolitik eller överhuvudtaget ha en avvikande åsikt gentemot S ideér om invandring. Man erkänner ju inte ens att systemet inte fungerar på politisk nivå trots att du och jag vet att det finns områden som är invandrartäta och där stölder osv är mycket vanligare än i trevliga villaområdet.
Det har kanske inte så mycket med invandrare att göra utan snarara med en helt vansinnig integrationspolitik.

Blev det klarare?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Har inte du Österländskt påbrå :va
Va!? Nä, det har jag inte. Jag är däremot invandrare, den informationen räcker.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bingo skrev:
Bra då redde vi ut detta snabbt och smärtfritt.

En ny trend på SH verkar vara att låta trådarna glida över på rasim & politik, nödvändigt eller ej vet jag inte, men det upprör många och skapar lite taskig stämmning ibland.

Solen skiner och snart kan vi ut & köra Bingo :banana

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bingo skrev:
Det ar ingjet at schemas får at man ar invandrare. Ingjen svensk ringer sin mamma. :D

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...