gladh skrev:oFFkeFF och Felix känner ni er passiviserade?
Är det någon annan som känner sig passiviserad av "systemet"?
Kännde ni er aktivare i början på 90-talet när vi inte hade en S-V-Mp majoritet?
Eller är det så att systemet passiviserar alla andra men inte mig för jag är klarsynt?
gladh
Ja, jag känner iaf att den "hjälpen" som finns i samhället, inte är särskilt bra på att motivera människor på att göra det lilla extra som behövs för att bygga ett bra liv för sig själva och medmänniskor.
Är inte passiv på det sättet att jag är arbetslös, men jag jobbar just nu på en före detta statligt verk, som andas av kulturen "förvaringsplats", gå till jobbet och få din lön, men arbeta? Nej inte direkt..
Början av 90-talet var ju en djup kris, startad av lånekarusellen som S hade på 80-talet för sina vansinnigt dyra reformer, för att "köpa" kvar sin plats som styrande. Lån som vi kommer få betala på i flera generationer framåt.
Krisen har fortfarande sina spår, trots vi haft högkonjunktur efter 90-talets kris, och den kommer tyvärr fortsätta lämna spår efter sig. Det är bara att hoppas att nuvarande och framtida regeringar kommer hålla ordning på finanserna, även om samhället just nu blir lidande av det.
Jag personligen skulle inte vilja lämna över en skuld som i stort sett var obetalbar till mina framtida barn.
Sen behöver inte passivisering enbart räknas i kronor och ören, utan det är just vad man anser att staten ska göra åt folk. Just nu anser jag att staten driver för mycket business den inte har att göra med, statliga bolag som är dåligt bolagiserade/avreglerade etc. Men blåser stora mängder pengar på dålig organiserade landsting, och landsting som driver en massa verksamheter som inte har ett skvatt med vård att göra.