Hårdare tag....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
gladh skrev:
oFFkeFF och Felix känner ni er passiviserade?
Är det någon annan som känner sig passiviserad av "systemet"?
Kännde ni er aktivare i början på 90-talet när vi inte hade en S-V-Mp majoritet?
Eller är det så att systemet passiviserar alla andra men inte mig för jag är klarsynt?

gladh

Ja, jag känner iaf att den "hjälpen" som finns i samhället, inte är särskilt bra på att motivera människor på att göra det lilla extra som behövs för att bygga ett bra liv för sig själva och medmänniskor.

Är inte passiv på det sättet att jag är arbetslös, men jag jobbar just nu på en före detta statligt verk, som andas av kulturen "förvaringsplats", gå till jobbet och få din lön, men arbeta? Nej inte direkt..

Början av 90-talet var ju en djup kris, startad av lånekarusellen som S hade på 80-talet för sina vansinnigt dyra reformer, för att "köpa" kvar sin plats som styrande. Lån som vi kommer få betala på i flera generationer framåt.
Krisen har fortfarande sina spår, trots vi haft högkonjunktur efter 90-talets kris, och den kommer tyvärr fortsätta lämna spår efter sig. Det är bara att hoppas att nuvarande och framtida regeringar kommer hålla ordning på finanserna, även om samhället just nu blir lidande av det.
Jag personligen skulle inte vilja lämna över en skuld som i stort sett var obetalbar till mina framtida barn.

Sen behöver inte passivisering enbart räknas i kronor och ören, utan det är just vad man anser att staten ska göra åt folk. Just nu anser jag att staten driver för mycket business den inte har att göra med, statliga bolag som är dåligt bolagiserade/avreglerade etc. Men blåser stora mängder pengar på dålig organiserade landsting, och landsting som driver en massa verksamheter som inte har ett skvatt med vård att göra.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
oFFkeFF skrev:
Början av 90-talet var ju en djup kris, startad av lånekarusellen som S hade på 80-talet för sina vansinnigt dyra reformer, för att "köpa" kvar sin plats som styrande. Lån som vi kommer få betala på i flera generationer framåt.
Krisen har fortfarande sina spår, trots vi haft högkonjunktur efter 90-talets kris, och den kommer tyvärr fortsätta lämna spår efter sig. Det är bara att hoppas att nuvarande och framtida regeringar kommer hålla ordning på finanserna, även om samhället just nu blir lidande av det.
Jag personligen skulle inte vilja lämna över en skuld som i stort sett var obetalbar till mina framtida barn..

Bra att du har ett jobb att gå till :tummenupp
Finns 7-8 procent av den arbetsföra befolkningen som inte har den lyxen.

För övrigt var det inte staten utan industrin och de stora fastighetsbolagen som lånade ihjäl sig på 80 talet. Du och jag får betala för allt vad det förde med sig i form av idiot ränta och annat.

gladh

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
gladh skrev:

För övrigt var det inte staten utan industrin och de stora fastighetsbolagen som lånade ihjäl sig på 80 talet. Du och jag får betala för allt vad det förde med sig i form av idiot ränta och annat.

gladh
Har man inte ett jobb att gå till får man skapa jobb åt sig, eller hur!

"Vi" (skattebetalarna) fick betala bland annat Nordeas kreditförluster. Jag känner mycket folk som blev illa åtgågna i den härvan.
Gladh, om det var bolagen som lånade ihjäl sig borde inte staten lida av lånekarusellen.

/F

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Felix skrev:
Har man inte ett jobb att gå till får man skapa jobb åt sig, eller hur!

"Vi" (skattebetalarna) fick betala bland annat Nordeas kreditförluster. Jag känner mycket folk som blev illa åtgågna i den härvan.
Gladh, om det var bolagen som lånade ihjäl sig borde inte staten lida av lånekarusellen.

/F
Gladh:
Statsskulden ökade med cirka 1000 miljarder, ca 60000 företag gick i konkurs och ungefär 400 000 människor blev arbetslösa under bankkrisen.

Riktiga busar dom där i industrin va...

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Bingo skrev:
Nu börjar jag misstänka att du skämtar. För om man säger att en fråga är tabu så bör man utan vidare kunna säga vilken frågan är.

Du får ursäkta mig att jag inte nu svarar uttömmande på din fråga, måste jobba ett tag nu :rolleyes: Kanske kommer med mer uttömmning ikväll.
Fast det är väll bara att titta på vilken upprördhet det blir här.............

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
gladh skrev:

gladh

Ehh? Nog för att bankerna lånade ut stora pengar och gick i förlust så att staten fick gå in och rädda dem. Men det var 60 miljarder, och inte i närheten av de dryga 500 miljarder staten lånade upp utomlands. Dessutom använde man sig av devalveringar för att skjutsa på exportindustrin, vilket gjorde att våra lån blev ännu dyrare att betala tillbaka.
De stora bovarna hette Olof Palme och Kjell-Olof Feldt, plus en liten del Ingvar Karlsson. Feldt är den enda av de styrande från den tiden som rannsakat sig själv och insett vad de gjorde.
Det var med dessa lånade pengar man betalade de stora välfärdsreformer man utlovat på 80-talet. Extra semestervecka, föräldrapenning, barnbidrag, bostadsbidrag, sjukpenning, höga ersättningsnivåer i a-kassa etc.
Dessutom, i grund och botten var det regeringens ränte/valutapolitik som gjorde att bankerna kunde låna upp så mycket pengar som man sedan lånade ut alldeles för lätt utan att kolla upp riskerna. Rejält uppblåsta värden och överhettning alltså.
Det fanns en anledning till att man skiljde riksbanken från regering/riksdag och den hade med att göra att politiker inte skulle kunna manipulera ekonomin för att vinna makten..

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
För att återgå till ursprungsämnet (hårdare tag/kontroll):
ChaosX skrev:
Det ligger inte riktigt i samma nivå som att göra lumpen.
Tänk dig...
Att låsas in kl 19:45 prick, annars får man varning. Har man inte som på vissa fängelser toa i cellen måste man efter inlåsning "flagga på" om man måste på toa. Sedan kommer vakten när det finns tid.
Oj, en varning. Säkert oerhörda påföljder för varningar på svenska anstalter.
ChaosX skrev:
Vill man göra något med någon på en annan avdelning måste man söka om det och handläggningstiden tar några veckor
Nämen? Får man inte träffa sina kompisar hur man vill? Skandal.
ChaosX skrev:
På Kirseberg få man bara ha 5 st elektriska grejor, Tv, radio, tv-spel rakapparat eller liknande.
Det är fem för mycket, det.
ChaosX skrev:
Är man sjuk måste man till läkaren direkt på morgonen och han bestämmer om du ska jobba eller ej. Går man inte och jobbar fast läkaren tycker det får man en rapport på sig och efter ett par stycken blir det påföljd i form av fler dagar på straffet.
Stackars interner. Den där farbror doktorn är en riktig skräckgubbe.
ChaosX skrev:
Sedan att det är lättare förhållande i Svenska fängelser är ju en annan sak.
Lättare? Jävla vuxendagis, om du frågar mig. Ibland blir jag så trött på ynkryggsossesverige att jag nästan kräks. Börja med att beväpna personalen, så kanske resten av världen slutar skratta bakom ryggen på oss.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
gladh skrev:

gladh

7-8% ..Fråga istället varför det inte skapas möjligheter till att företagen ordnar nya jobb.. En civ ing kostar 100:-/tim i Estland 800:- i Sverige. Mitt lilla företag behövde tillvkapacitet, jodå, 80:-/tim i Estland 550 i Sverige..
Kina utbildar fö ensamt fler civ ing än hela övriga världen tillsammans, och de är billiga i drift! Sverige som själv skapat 1.4 miljoner som inte jobbar och som dessutom importerar lågutbildade arbetslösa (Monas "taxi-läkare" är en myt!! Den kärringen får aldrig ur sig ett vettigt ord..).
Nordea har fö betalat tillbaka sin skuld, ett rätt okänt faktum men (s) vill ha nån att skylla på.
Ett annat exempel. Katrineholm är en stad i ekonomisk kris. De har haft (s)-styre se de blev stad 1917 och under nästan hela tiden har det varit (s)-regeringar, stan borde alltså vara ett paradis om (s)-systemet fungerade.. men icke..
Så här kan man fortsätta... åtminstone så länge vi har nuvarande regim.. :huvet

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Kahobe skrev:
7-8% ..Fråga istället varför det inte skapas möjligheter till att företagen ordnar nya jobb.. En civ ing kostar 100:-/tim i Estland 800:- i Sverige. Mitt lilla företag behövde tillvkapacitet, jodå, 80:-/tim i Estland 550 i Sverige..
Kina utbildar fö ensamt fler civ ing än hela övriga världen tillsammans, och de är billiga i drift! Sverige som själv skapat 1.4 miljoner som inte jobbar och som dessutom importerar lågutbildade arbetslösa (Monas "taxi-läkare" är en myt!! Den kärringen får aldrig ur sig ett vettigt ord..).
Nordea har fö betalat tillbaka sin skuld, ett rätt okänt faktum men (s) vill ha nån att skylla på.
Ett annat exempel. Katrineholm är en stad i ekonomisk kris. De har haft (s)-styre se de blev stad 1917 och under nästan hela tiden har det varit (s)-regeringar, stan borde alltså vara ett paradis om (s)-systemet fungerade.. men icke..
Så här kan man fortsätta... åtminstone så länge vi har nuvarande regim.. :huvet

Ingen ekonomi eller styrelseskick är en isolerad företeelse i förhållande till sin omgivning, det handlar snarare om hur man bäst handskas med och parerar den situation man befinner sig i. Med ditt resonemang skulle ultrahögernationer av mellanamerikans modell vara ekonomiska giganter - men icke. Att det kan finnas skithögar inom politiken som inte är kompetenta däremot, det finns inom alla läger. Appropå taxiläkaren vet jag inget om hennes utsago. Dock vet jag att jag jobbar på ett företag som varje år lär ut medicinalsvenska till ca 50 utländska läkare varje år. och suget efter de kurserna bara ökar. Så det finns kompetens som inte får utlopp.

ja ja, kanske får bli lite on-T efter detta inlägget

gladh

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
ja ja, kanske får bli lite on-T efter detta inlägget
jag som trodde att dina inlägg var definitionen av vad ämnet handlade om :tungan

ok, jag vet... "inte kasta sten i glashus" ;)

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
oFFkeFF skrev:
*snip* Dessutom använde man sig av devalveringar för att skjutsa på exportindustrin, vilket gjorde att våra lån blev ännu dyrare att betala tillbaka. De stora bovarna hette Olof Palme och Kjell-Olof Feldt, plus en liten del Ingvar Karlsson. Feldt är den enda av de styrande från den tiden som rannsakat sig själv och insett vad de gjorde. *snip*

Ord, KeFFoKoFFe, ord! :tummenupp

lollepop

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
slaktad, letar ny
Att hårdare straff bara ger mer desperata brottslingar började man inse i de flesta länder under medeltiden.... tyvärr verkar det som om man börjar glömma det. Givetvis är det ett svårlöst problem, man ju inte bara jobba åt ett håll för då håller det inte. Att skärpa straffen hjälper inte om man inte samtidigt jobbar förebyggande, och givetvis är det viktigt att fängelserna inte blir ett ställe där folk fastnar i brottlighet istället för att avskräckas.

Men att man "ostört" kan plocka ut farliga brottslingar från en utav sveriges tyngsta anstalter är skandalöst....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nu har snuten iaf fångat in dom igen, gick förvånadsvärt smidigt ändå tycker jag.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
berggren_martin skrev:
Nu har snuten iaf fångat in dom igen, gick förvånadsvärt smidigt ändå tycker jag.

Japp, gick ju riktigt bra. Fast det är fortfarande skammligt att det blev som det blev :fakta

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Tycker fortfarande inte att fängelsevakterna ska agera på något annat sätt än de gjorde. Däremot har polisen en insatsstyrka som ska kunna vara på plats vid rymningar. Den var däremot inte redo "för det händer så sällan".

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...