Hårdare tag....

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Felix skrev:
Ivandrarfrågan var kanske luddigt uttryckt, det är balansgång på slak lina att diskutera invandring, integrationspolitik eller överhuvudtaget ha en avvikande åsikt gentemot S ideér om invandring. Man erkänner ju inte ens att systemet inte fungerar på politisk nivå trots att du och jag vet att det finns områden som är invandrartäta och där stölder osv är mycket vanligare än i trevliga villaområdet.
Det har kanske inte så mycket med invandrare att göra utan snarara med en helt vansinnig integrationspolitik.

Blev det klarare?
Nej, jag tycker inte att det blev klarare. Mest beroende på att det är så många sinsemellan logiskt oberoende påståenden i ditt inlägg. Det där emd stölder osv är vanligare bland invandrare stämmer nog (ivf om brottsstaistiken kan överföras till områden), men det där om S vet ajg iten om det stämmer. Om det skulle vara en höger-vänster-fråga alltså. Glöm inte att det var regeringen Bildt som gav massassyl till Kosovoalbanerna som kom hit i början av 90-talet - innan upplösningskrigen startade och under en period då Sveriges finanser var verkligt hårt ansträngda.

Min poäng var närmast att det påstås så mycket och i så allmänna ordalag att det inte går att föra en vettig diskussion om saken.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
GSXR1100R skrev:
Bra då redde vi ut detta snabbt och smärtfritt.

En ny trend på SH verkar vara att låta trådarna glida över på rasim & politik, nödvändigt eller ej vet jag inte, men det upprör många och skapar lite taskig stämmning ibland.

Solen skiner och snart kan vi ut & köra Bingo :banana
Här skiner inte solen, det är is i backen och kallt, dessutom är hojen inte färdig! Inte konstigt att trådarna glider ut i sidospår.

Tycker det är roligt att diskutera politik och allt annat också, är det någon som har tagit illa upp??

/F

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Tabu

Jag växte upp i Botkyrka och under början på 90-talet var det knappast lungt där... I det läget (och mycket kvarstår i S-politiken) så är frågan Tabu. Vi fick inte sjunga nationalsången för det kunde uppfattas som rasistiskt. I debatter vägrar politiker med fakta bryta ner Sverigedemokrater och annat pack utan säger att man borde ignorera dem o.s.v. Man ville och vill fortfarande lägga locket på i hela debatten och det förder tyvärr mer rasism än det botar... Håll er (båda sidor i frågan) till fakta och strunta i katalogiseringen så är det mycket lättare att ha en seriös debatt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Är det bara jag som tycker det är kul med urspårade trådar och folk som blir förbannade på varandra?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Är det bara jag som tycker det är kul med urspårade trådar och folk som blir förbannade på varandra?
Äh... :rolleyes: :D

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Bingo skrev:
Nej, jag tycker inte att det blev klarare. Mest beroende på att det är så många sinsemellan logiskt oberoende påståenden i ditt inlägg. Det där emd stölder osv är vanligare bland invandrare stämmer nog (ivf om brottsstaistiken kan överföras till områden), men det där om S vet ajg iten om det stämmer. Om det skulle vara en höger-vänster-fråga alltså. Glöm inte att det var regeringen Bildt som gav massassyl till Kosovoalbanerna som kom hit i början av 90-talet - innan upplösningskrigen startade och under en period då Sveriges finanser var verkligt hårt ansträngda.

Min poäng var närmast att det påstås så mycket och i så allmänna ordalag att det inte går att föra en vettig diskussion om saken.

Okej, min poäng är att det existerande systemet inte fungerar, att bunta ihop folk i förorterna och sedan passivisera dem medans man väntar på asyl. Man måste få ut folk i arbete snabbt och utnyttja den drivkraft som finns när folk kommer. Det är inte synd om invandrare men det är jäkligt beklagligt att de stoppas av systemet.

Sen anser jag att S är extremt mjäkiga men det i det mesta, bara en personlig åsikt. Om man skall ta emot många måste det finnas ett system som kan hantera det är min åsikt. Det anser jag inte det rådande systemet gör.

/F

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Felix skrev:
Okej, min poäng är att det existerande systemet inte fungerar, att bunta ihop folk i förorterna och sedan passivisera dem medans man väntar på asyl. Man måste få ut folk i arbete snabbt och utnyttja den drivkraft som finns när folk kommer. Det är inte synd om invandrare men det är jäkligt beklagligt att de stoppas av systemet.

Sen anser jag att S är extremt mjäkiga men det i det mesta, bara en personlig åsikt. Om man skall ta emot många måste det finnas ett system som kan hantera det är min åsikt. Det anser jag inte det rådande systemet gör.

/F

Så då kan vi väl vara överens om att det är de styrande svenskarna som är problemet, och inte invandrarna :rolleyes:
Att sossarna har ett system som passiviserar människor oavsett om de är invadrare eller "infödda" är väl knappast bra.
Så istället för att skicka ut "invandrarna" skulle jag gärna se att man spolade systemet, och släppte in invandrarna mer i politiken, åtminstone mer än på det sätt man gör idag "kolla vi är snälla, vi har en riksdagsman från iran".
När man sökt 580 jobb på 1 år, trots man har en hög utbildning, så kan livet te sig ganska tråkigt...

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
oFFkeFF skrev:
Så då kan vi väl vara överens om att det är de styrande svenskarna som är problemet, och inte invandrarna :rolleyes: ...
Håller med dig till 100%, jag tycker det är det som är problemet.
QUOTE=oFFkeFF]
Att sossarna har ett system som passiviserar människor oavsett om de är invadrare eller "infödda" är väl knappast bra.
Så istället för att skicka ut "invandrarna" skulle jag gärna se att man spolade systemet, och släppte in invandrarna mer i politiken, åtminstone mer än på det sätt man gör idag "kolla vi är snälla, vi har en riksdagsman från iran".
När man sökt 580 jobb på 1 år, trots man har en hög utbildning, så kan livet te sig ganska tråkigt...[/QUOTE]

Framförallt behöver man släppa in folk på arbetsmarknaden, så mycket fler jobb blir det ju inte om man ersätter hela riksdagen men en iransk dito.

/F

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Felix skrev:
Håller med dig till 100%, jag tycker det är det som är problemet.
oFFkeFF skrev:

/F

oFFkeFF och Felix känner ni er passiviserade?
Är det någon annan som känner sig passiviserad av "systemet"?
Kännde ni er aktivare i början på 90-talet när vi inte hade en S-V-Mp majoritet?
Eller är det så att systemet passiviserar alla andra men inte mig för jag är klarsynt?

gladh

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Offkeff: Sen avseende "invandrare" som grupp om man nu kan säga så, så tror jag inte dom är vare sig bättre eller sämre än "svenskar". Dock har invandrargruppen mycket sämre förutsättningar.

/F

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Fängelsedebatten försvann fort men men...

En intressant poäng ang. vårt system är om man jämför med USA. Det flesta flyktingar som kommer dit känner att de kommer till något (möjligheter, frihet, förhoppningar etc.). De flesta som kommer till Sverige känner att de åker från något, mycket av det hänger nog ihop med passiviseringen... Och jag håller med om att chanserna var inte mkt större då högerröran styrde. Å andra sidan behövdes det nog mer än två år för att göra bra förändrigar...

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
ething skrev:
Å andra sidan behövdes det nog mer än två år för att göra bra förändrigar...

Dom hade väl tre år på sig?
Oavsett är det inte det som är huvudfrågan.
Känner du dig passiviserad ething?

gladh

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
gladh skrev:
oFFkeFF och Felix känner ni er passiviserade?
Är det någon annan som känner sig passiviserad av "systemet"?
Kännde ni er aktivare i början på 90-talet när vi inte hade en S-V-Mp majoritet?
Eller är det så att systemet passiviserar alla andra men inte mig för jag är klarsynt?

gladh

Nja, när jag tänker efter är det nog tvärtom faktiskt, iochmed nya spännande avgifter och festliga skattehöjningar så innebär det faktiskt att man verkligen måste jobba som ett svin för att kunna betala för alla som går sjukskrivna, eller lever av andra bidrag. På det sättet håller man sig faktiskt väldigt aktiv. :rolleyes:

Och som tidigare skrivare skrev, högerröran var inte mycket att hurra för men det tar några år för politiska förändringar att slå igenom. Sen var ju Sverige i högst upp i utförsbacken när dom tog över.

Nu säger jag inte att tredje världen är något att se upp till men under mina resor i jobbet tror jag inte jag träffat på någon stor del av befolkningen som inte jobbat faktiskt..

/F

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
gladh skrev:
Dom hade väl tre år på sig?
Oavsett är det inte det som är huvudfrågan.
Känner du dig passiviserad ething?

gladh
Och ja, jag har själv kännt mig otroligt passiviserad, under alla år i skolan bland annat.

/F

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
gladh skrev:
Varför tog du då inte en paus, det är ett fritt land.

gladh

Men va i helvete...! Om man sitter och är fullständigt passiv kan man väl inte bota det genom att vila!!!!! :confused:
Ett snäppet mer elitistisk skola skulle inte vara helt fel, sen hade jag inte råd att gå och vara ledig och vila ett år. Om staten skulle stödja sådant är det inte konstigt att folk blir ännu mer passiviserade!!

/F

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Felix skrev:
Men va i helvete...! Om man sitter och är fullständigt passiv kan man väl inte bota det genom att vila!!!!! :confused:
Ett snäppet mer elitistisk skola skulle inte vara helt fel, sen hade jag inte råd att gå och vara ledig och vila ett år. Om staten skulle stödja sådant är det inte konstigt att folk blir ännu mer passiviserade!!

/F

Du missupfattar mig, om du inte är motiverad och känner dig passiv så kan du ta ett sabbatsår och knega ihop pengar till hoj eller resa under den tiden. På det sättet kan någon annan som är motiverad ta platsen i stället.

gladh

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
gladh skrev:
Du missupfattar mig, om du inte är motiverad och känner dig passiv så kan du ta ett sabbatsår och knega ihop pengar till hoj eller resa under den tiden. På det sättet kan någon annan som är motiverad ta platsen i stället.

gladh
Nu finns det ju något som heter skolplikt. Men vi ramlar ifrån ämnet rätt hårt, sen kan man ju inte kasta in folk hur som helst på vilka platser som helst. Det enda det funkar någorlunda på är okvalificerade eller väldigt tydligt styrda jobb,
/F

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Felix skrev:
Nu finns det ju något som heter skolplikt. Men vi ramlar ifrån ämnet rätt hårt, sen kan man ju inte kasta in folk hur som helst på vilka platser som helst. Det enda det funkar någorlunda på är okvalificerade eller väldigt tydligt styrda jobb,
/F

Vården skriker efter biträden, kassapersonal funkar i något år, hamburgerkrängare etc.

Skolplikten tar slut det året du går ur nian

Kanske ska ta oss tillbaka till topic.

gladh

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...