Hög fart och svänga ... hur då !?.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
I detta med motstyrning så är jag en tryckare, det finns dragare och tom tryckdragare.

Man hittar sitt eget sätt.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Med all respekt Chrille, dom som fortfarande inte förstår det här med motstyrning kan bli väldigt förvirrade av meningen "vrider du styret". Vad Chrille menar är att du helt enkelt trycker på styret med vänster hand framåt vilket gör att styret vrider sig

Tack för förtydligandet. Funderade på hur jag skulle uttrycka det men du lyckades bättre.
Kuriosa, fråga en segelplanspilot hur han rör kontrollerna genom en vänstersväng.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Med all respekt Chrille, dom som fortfarande inte förstår det här med motstyrning kan bli väldigt förvirrade av meningen "vrider du styret". Vad Chrille menar är att du helt enkelt trycker på styret med vänster hand framåt vilket gör att styret vrider sig åt höger och cykeln faller åt, just det vänster=motstyrning. Låter skitotäckt men du kan prova imorrn. Du behöver inte ens svänga, kör rakt fram och tryck på valfri sida, funkar varenda gång.

Fy fan va tråkigt tänker du, måste man lära sig motstyrning. Nja, nej egentligen inte för kör du mc och svänger med den så kan du det redan utan att tänka på det. En del trycker på styret, andra drar i andra ändan. Dom som kör i 270 gör både och, helt automatiskt.

Helt rätt.För en oerfaren mc förare kan det här med motstyrning framstå som rena latinen men är något som man kan träna upp sig på genom körning på en mindre trafikerad plats.Vid högre farter kör man nästan alltid uteslutande med motstyrning utan att ens tänka på det.Däremot så kräver höga farter också en riktig sittposition beroende på vägens sträckning samt så är hojens skick naturligtvis klart avgörande om man inte vill göra ett besök på områdets akut.

Mer om motstyrning samt andra tips hittar man för den intresserade i nedanstående film vid ca 9:35 - 14:00. :crash

http://www.youtube.com/watch?v=JIWBZv45gqg

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Tryckare är dessutom bättre än styrdans. :fakta

Det är dessutom löljligt mer pedagogiskt med:

Tryck vänster för att svänga vänster.
Tryck höger för att svänga höger.

Det omvända att:

Dra vänster för att svänga höger.
Dra höger för att svänga vänster.

Det är bara att be om att ett akut hjärnsläpp skall hända...

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Hoj
CB1000R -12
Jag gör nästa alltid båda... fast sällan samtidigt :) I början på turen drar jag, men i slutet trycker jag... antar att jag är trött i händerna och har blivit lite varmare i kläderna efter en stund!

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha