Högtalarkabel...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är du inte audiofil så lär du knappast höra skillnaden............
Har du en jättedyr stereo så vill du nog ha de dyrare kablarna, men har du en "vanlig" så klarar du dig garanterat med de billigare.

Massa folk här kommer säga annorlunda, men tro mig, du här ingen skillnad.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det ska rätt mycket till innan man hör skillnad. Se till att inte köpa för små bara (mm2). Dyrare kablar är oftast lite snyggare, kanske med färdiga kontakter på och ev. så råkar man stödja en svensk tillverkare istället för Biltema-kinserna.

Med det sagt skulle jag själv ha köpt Silk-kablar i det prisspannet.

Har du en jättedyr stereo så vill du nog ha de dyrare kablarna

70 - 100 kr/m är budgetkablar. ;)
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Beror ju lite på hur långt du ska dra kablarna med.

Långa sträckor = gå upp lite i grovlek på kabeln.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
I senaste M3 (pryltidning) så testade de hdmi kablar. Dyr vs billig. Gissa hur det gick. hehe De påpekade dock att just längden har inverkan.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Köp inte den absolut tunnaste som vanligtvis följer med stereos på OnOff utan gå upp lite mer i tjocklek, sen är det bara skjuta från höften... det vågar jag säga för om du vore en audiofil hade du 1) inte ställt frågan och 2) frågat på annat ställe än här. ;)
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Lampsladd låter i 99 fall av hundra lika bra som audiofilkabel för snuskpriser.

Det gjordes ett stort blindtest för några år sen. Från billiga till svindyra kablar. offren var allt från vanliga lyssnare till dom värsta audiofilerna man kan tänka sig.
Gissa vilken kabel audiofilerna tyckte lät bäst? Jo, vanlig lampsladd för nån spänn metern. Fast det visst dom ju naturligtvis inte att det var, när dom satte betyg.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det är skillnad på att överföra en digital och en analog signal. :mattias

Så sant vise man .
Lika lurade är dock de som köper superduperkablar för 2000:-/m
När det gäller ljudkablar är arean och trådtjockleken en faktor. Men att gå o köpa märkeskablar...näääe Likaså guldplättering. Har endast funktion mot korrision, vilket jag inte har så stora problem med i tvbänken. Kanske i bilen...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har testat kablar från några hundringar till hundratuseltals kronor. Visst är det skillnad! men kan ju inte säga att det är värt att köpa högtalarkabel för 100k till en stereo för 10k :)

Men har man en normal stereo och inte så långt mellan högtalarna så kan man väl lägga runt en hundring metern. Jämför man vanlig enkel kommarsladd med en kabel som det ligger lite utveckling bakom så hör man absolut skillnad. Men som sagt, allt beror på vad du ska koppla ihop :tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jo, beror väl på vems budget man utgår ifrån (och hur många m man behöver)

Absolut är det så. Själv kör jag med Dali BlueWave, vet inte om den säljs längre dock. 100 kr/m fyrledad kabel med 2,5 mm2. Men fyrledade kablar är overkill om man inte bi-ampar (har fler än ett slutsteg till varje högtalare). Jag skulle dock väga in faktorer som utseende också om det är så att du inte kommer lägga en massa tid på att gömma kablarna.

EDIT: Och givetvis var det inte SiLK jag menade i mitt första inlägg utan Supra.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur ska en kopparkabel leda bättre än en annan kopparkabel? Har dom bättre koppar?

Har själv särskilld kabel men känner mig mest lurad... Köpte nyss stereo och blev av bara farten luggad på 600kr för 25m kabel. Sen kollade jag på nätet och insåg att jag kunde ha köpt 25m för 100kr istället. Förvisso mindre snygg men jag har ju ändå dolt all kabel.
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Skruva upp förstärkaren och kolla

Detta med högtalarkabel och signalkabel är lika mycket "religion" och tyckande som det är med motorolja.

Skruva av bakstycket på förstärkaren och kontrollera vad det sitter för kabel där är mitt tips. Jag blir inte förvånad om du tycker att den ser klen ut.

//Christian
 

Mazaa

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750
Just högtalarkabelns inverkan på ljudet är en av de mest diskuterade frågorna på många ljud forum. Ena hälften mäter upp kabeln med lämpligt instrument och kommer fram till att ev skillnader är för små för att höras och andra hälften lyssnar på olika kablar och kommer fram till att skillnaderna är enorma.
Det är helt enkelt en personlig bedömning, men om man nu inte är född med "guldöron" så lät det väl vettigt att gå upp lite i tjocklek jämfört med medföljande och ska man ha långa kablar kanske man bör gå upp lite till i tjocklek.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Tur att man har tillgång till 2,5, 4, 6, 8 kvadratmillimeterskablar på jobbet :tummenupp

Vanliga FK-kablar funkar alldeles utmärkt för mina krav.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ena hälften mäter upp kabeln med lämpligt instrument och kommer fram till att ev skillnader är för små för att höras och andra hälften lyssnar på olika kablar och kommer fram till att skillnaderna är enorma.

Fast det är bara den första halvan som kommer fram till samma sak gång efter gång efter gång efter gång...

Dom där som "hör den enorma skillnaden" kan ju inte plocka ut rätt kabel vid en blindtest mot vanlig lampsladd.
Det är bara när dom ser vilken kabel som är ipluggad dom "hör den enorma skillnaden" konstigt nog... :va
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Vandenhul, monster och supra har ju ok kablar i dom flesta prisklasser.
Och ja, det är skillnad på "lampsladd" och ok högtalar kablar, om inte annat än i hanterbarhet ;)
 

Mazaa

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Gsx-r 750
Dom där som "hör den enorma skillnaden" kan ju inte plocka ut rätt kabel vid en blindtest mot vanlig lampsladd.
Det är bara när dom ser vilken kabel som är ipluggad dom "hör den enorma skillnaden" konstigt nog... :va

Nej det är ett märkligt fenomen det där, men som sagt ljud är ju en högst personlig upplevelse så om man tycker att ljudet förändras bara för att man ser att en annan kabel är inpluggad så får man väl tycka det då. Slutsatsen är ändå att det går inte att motbevisa någon om den säger sig höra skillnader mellan samma typ av kabel tillverkad på förmiddag och eftermiddag.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top