Höj studiebidraget!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Ursäkta min slarvighet. :pannkyss
Men hur ska man finansiera en höjning av fribeloppet då? För du förstår väl att det blir ett intäktsbortfall utav det?
:va

Ett intäktsbortfall? Nä, knappast. Intäkter är när man får pengar betalade till sig och en höjning av fribeloppet innebär inte att staten får mindre pengar betalade till sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
newstead skrev:
Intäkter är när man får pengar betalade till sig och en höjning av fribeloppet innebär inte att staten får mindre pengar betalade till sig.

Rätt, jag rör ihop allt idag.
Men, så här ska det vara:
Om fribeloppet höjs så kommer väl mer bidrag betalas ut, det kräver finansiering. Hur ska det finansieras?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Markus skrev:
Om fribeloppet höjs så kommer väl mer bidrag betalas ut, det kräver finansiering. Hur ska det finansieras?

Skatt på det som studenterna tjänar "extra" (utöver det befintliga fribeloppet)?

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
akerstrom skrev:
1050kr efter höjningen nu den här månaden...
Angående att fixa ett helgjobb som en del föreslår. Försök själv hitta ett jobb utan utblidning där du endast kan arbeta två dar i veckan.

Vet inte om någon svarat tidigare.. Men tidningsbud stämmer rätt bra in på det du frågar efter! 250 kronor för 1½-2 timmars jobb de två helgdagarna. Sedan har du mer än ett extra studiebidrag i månaden, plus att det inte snor såå mycket tid från en.. :tummenupp

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:

Som svar:

Zee skrev:
Skatt på det som studenterna tjänar "extra" (utöver det befintliga fribeloppet)?

Dessutom så kanske fler skulle jobba då?! När jag pluggade var det flera som avstod från att jobba, alternativt jobbade svart, då de kom upp i nivå med fribeloppet för att slippa en sänkning av bidrag/lån. DÄR har vi ett inkomstbortfall...

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
AxlySM skrev:
Vet inte om någon svarat tidigare.. Men tidningsbud stämmer rätt bra in på det du frågar efter! 250 kronor för 1½-2 timmars jobb de två helgdagarna. Sedan har du mer än ett extra studiebidrag i månaden, plus att det inte snor såå mycket tid från en.. :tummenupp

Nej men det måste göras varje dag så du kan inte sova över hos tjejen, dra å åka skidor med polarna etc.

Ja tycker det är bra att dom höjer bidraget, det fyller på mitt 18 års konto. :D

Alla mina barn och studiebidrag sätts in på ett konto på filipinerna där dom förhoppningsvis förökar sig som kaniner (Nåja man junde ju hoppas i alla fall)

Enligt mina beräkningar blir det en nätt summa av knappt 300 000 när jag är 18. :D Men sen pysser mina päron till spaninen och säger uppbekantskapen med då också.. :brinnerup

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Kanske skattesänkning för studenter? Upp till en viss mängd timmar då förståss och så skiter vi i att höja studiebidrag eller lån.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
prulle skrev:
Alla mina barn och studiebidrag sätts in på ett konto på filipinerna där dom förhoppningsvis förökar sig som kaniner (Nåja man junde ju hoppas i alla fall)

Konto på filipinerna? Knappast säkert va? Finns nog en anledning till att mina filipinska kollegor skyr bankerna i hemlandet som pesten och sparar på andra håll istället. Hong Kong är populärt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
newstead skrev:
...flera som avstod från att jobba, alternativt jobbade svart...

Nu kommer en stund få trodde skulle ske, jag ska citera Göran Persson:
"Det bästa sättet att få hög betalningsbenägenhet på skatt är att helt ta bort skatten"

Jag köper inte för en sekund det där att "studenterna går och slöar så ge dem lite förmåner så kanske de rycker upp sig". Tvärtom, går de och slöar så drar man in några förmåner - klassisk skillnad i synsätt mellan velourmaffian och sina motståndare, oftast på styrbord sida av skutan. :D

Ditt övriga resonemang om att höjningen av fribeloppet skulel finansieras med skatteintäkter på nytillkommet arbete kräver en del kalkylarbete, men det ser kanske inte helt rubbat ut.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Thermal skrev:
Konto på filipinerna? Knappast säkert va? Finns nog en anledning till att mina filipinska kollegor skyr bankerna i hemlandet som pesten och sparar på andra håll istället. Hong Kong är populärt.

Om jag ska vara ärlig är jag inte säker på att det är filipinerna. Hoppas inte efter vad du säger. :gnissla

Kanske dags att innse att det här landet är så beskatat så att om alla skulle jobba vit skulle det inte gå framåt eftersom det kostar arbetsgivarn för mycket.

Varför inte sänka bidrag och sänka skatten på allt? Så borde man slipa massa byråkratiskt tjafs som kostar pengar.

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Thermal skrev:
Det kanske finns en anledning till att hans föräldrar säger upp bekantskapen och drar till Spanien oxå... :hihi

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
akerstrom skrev:
1050kr efter höjningen nu den här månaden...
Angående att fixa ett helgjobb som en del föreslår. Försök själv hitta ett jobb utan utblidning där du endast kan arbeta två dar i veckan.

Någon annan har kanske kommit med förslaget, läste aldrig hela tråden men annars kan jag rekomendera Tidningsbärarna. www.tidningsbararna.se eller något sånt är adressen.. Jobbar sj där varje lördag natt i 2 ½ timme/natt ungefär. Vilket ger ca 1300kr extra i månaden. Inte helt fy skam ju. :)

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Nu kommer en stund få trodde skulle ske, jag ska citera Göran Persson:
"Det bästa sättet att få hög betalningsbenägenhet på skatt är att helt ta bort skatten"
Förmodligen sant.

Markus skrev:
Ditt övriga resonemang om att höjningen av fribeloppet skulel finansieras med skatteintäkter på nytillkommet arbete kräver en del kalkylarbete, men det ser kanske inte helt rubbat ut.
Det där med kalkylerandet överlåter jag nog helst åt nån annan men jag tycker det låter vettigt iaf.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Markus skrev:

Tack.

AxlySM

Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
prulle skrev:
Nej men det måste göras varje dag så du kan inte sova över hos tjejen, dra å åka skidor med polarna etc.

Tjaa, det beror ju på vad du har för arbetsgivare. Jag har tecknat ett papper på att jobba varje söndag fram till april, men det händer ju att min "chef" ringer och frågar så att det inte är några problem. Jobbar även lördagar numera, men har jag något jag måste göra så är det absolut lugnt. Men det kanske för att de vet att jag ställer upp om någon annan saknas någon annan gång. Jobbar endast vardagar på lov.

Har sovit med tjejen både här och hos henne utan några större problem med jobbet. Gött att slippa trängseln för ett slag bara. :tungan
Men det är klart, min tjej bor ju inom 3 kilometers räckhåll så.

Hur som haver, tidningsjobbet är toppen! :tummenupp

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
AxlySM skrev:
Tjaa, det beror ju på vad du har för arbetsgivare. Jag har tecknat ett papper på att jobba varje söndag fram till april, men det händer ju att min "chef" ringer och frågar så att det inte är några problem. Jobbar även lördagar numera, men har jag något jag måste göra så är det absolut lugnt. Men det kanske för att de vet att jag ställer upp om någon annan saknas någon annan gång. Jobbar endast vardagar på lov.

Har sovit med tjejen både här och hos henne utan några större problem med jobbet. Gött att slippa trängseln för ett slag bara. :tungan
Men det är klart, min tjej bor ju inom 3 kilometers räckhåll så.

Hur som haver, tidningsjobbet är toppen! :tummenupp

Med andra ord du har rötta med chefen. En polare till mig jobbar på taxibåtarna, tror han har lite över 100 kr timmen och sen sjömansskatt (lägre)
Så han får ju fet med pröjs men den chefen sätter upp ett schemma åt han som han måste jobba på, en gång hade han 39,2 graders feber och han var ändå tvungen att jobba :kocko
Sen om någon annan är sjuk händer det att han ringer och kräver han ska jobba att han va 2 mil bort hos sin tjej kvitta han hade en timme på sig..
Om han inte kan jobba en dag så får han inte jobba på 2 veckor sen. :kocko

personligen har jag satt mig med telefon katalogen och ringt ALLA firmor i närområdet (radie av 2 mil)för att hitta sommarjobb har hittils inte hittat något men fortsäter leta.

AxlySM

Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
prulle skrev:
Med andra ord du har rötta med chefen. En polare till mig jobbar på taxibåtarna, tror han har lite över 100 kr timmen och sen sjömansskatt (lägre)
Så han får ju fet med pröjs men den chefen sätter upp ett schemma åt han som han måste jobba på, en gång hade han 39,2 graders feber och han var ändå tvungen att jobba :kocko
Sen om någon annan är sjuk händer det att han ringer och kräver han ska jobba att han va 2 mil bort hos sin tjej kvitta han hade en timme på sig..
Om han inte kan jobba en dag så får han inte jobba på 2 veckor sen. :kocko

personligen har jag satt mig med telefon katalogen och ringt ALLA firmor i närområdet (radie av 2 mil)för att hitta sommarjobb har hittils inte hittat något men fortsäter leta.

Haha, har fler än en chef, och alla har samma inställning. (okej, en som har två personligheter, en ond och en god, men han är oftast snäll) :tungan
Men ah, ditt exempel var ganska saftigt. Tycker iaf att det var underbart att få se soluppgången varje morgon i somras!

Lycka till med letandet.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:

Precis som zee säger som exempel: Skatt på det som studenterna tjänar "extra" (utöver det befintliga fribeloppet)?

Markus skrev:
Jag vet också varför staten erbjuder bidrag och bidragslån (;)) men det var väl inte det som disuterades.
Försök inte med mig med den där metoden, det var jag som införde den:
Så snart man börjar närma sig konsensus så slänger man in nytt tvisteämne, bara för att hålla brasan vid liv. :lol

Men vi skiter i kebaber och svenskar utan går direkt till ett helt normalt fall.

Ett barn till en mor som är lärare och en far som är läkare har bra mojligheter att spara pengar till sina barns skolgång.

Ett barn till en fabriksarbetare och en städerska kan inte spara pengar till sina barns skolgång.

Vem kommer att gå i skolan om man ska betala allt själv? Segregation.

Sen finns det nån slags vision bland våra ledare att alla ska minsann läsa till läkare, och allra helst dom som är värst utsatta, men vi skiter i politiska utfall bara för att locka väljare, i den här tråden.

Som sagt: Varför ska lånet sänkas, och varför förljer inte dessa maxbelopp samhällsutvecklingen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
juha01 skrev:
Men vi skiter i kebaber och svenskar utan går direkt till ett helt normalt fall.

Ett barn till en mor som är lärare och en far som är läkare har bra mojligheter att spara pengar till sina barns skolgång.

Ett barn till en fabriksarbetare och en städerska kan inte spara pengar till sina barns skolgång.

Vem kommer att gå i skolan om man ska betala allt själv? Segregation.

Sen finns det nån slags vision bland våra ledare att alla ska minsann läsa till läkare, och allra helst dom som är värst utsatta, men vi skiter i politiska utfall bara för att locka väljare, i den här tråden.

Som sagt: Varför ska lånet sänkas, och varför förljer inte dessa maxbelopp samhällsutvecklingen?

Jag fattar inte riktigt din poäng, jag delar nämligen uppfattningen att det i teorin är jättebra om alla får studera det de vill.
Ska lånet sänkas?
Maxbeloppen följer kanske inte samhällsutveckling, inflation eller kpi men det gör inte lönerna heller förutom för ett fåtal så jag ser inte riktigt att studenterna skulle vara extra utsatta i detta. Hur menar du?
Dessutom är ju studietiden begränsad tidsmässigt i teorin, men det är inte löntagandet varför jag tycker vi verkligen kan glömma det här problemet tills lönerna ökar i takt med inflationen.
Fan, man låter ju som en sosse nästan.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...