Höj studiebidraget!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Chris Ash skrev:
Som sedan betalas ut igen i form av bidrag. Man kan ha olika åsikter om hur denna pengakarusellen ska se ut. Givetvis tycker jag att studenter ska ha råd att studera, det är inte det. Jag är däremot inte så säker på att generella bidrag ala idag är den bästa modellen.
nej, det är inte jag heller men jag tycker att dagens maxgräns på vad man får tjäna som student är fel sätt att sänka bidragskostnaderna på.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Coola Ola skrev:
Har du inga utgifter på loven då?
Utgifterna under loven är inte större än under terminerna, dessutom är juli och augusti hyresfria.
Coola Ola skrev:
Håller med om att studiebidrag +lån räcker till ganska mycket. Bidragsdelen borde dock höjas rejält då den har varit relativt konstant rätt länge.
Jag håller med om att bidragsdelen borde höjas, dock inte totalbeloppet. I kombination med en höjning av fribeloppet kanske fler skulle inspireras att jobba mer och skita i lånedelen helt och hållet, så kanske vi får färre belånade personer här i sverige.
Coola Ola skrev:
En annan sjuk grej är att man inte ens kan få lån efter 240 veckor. Att man inte får bidrag kan jag köpa men vafan, lånet pyntar man ju tillbaka? Antagligen kommer jag få jobba minst halvtid vid sidan av på nåt sätt under sista året av min utbildning och jag har lite svårt att se hur det skulle gå ihop med tid för studier. Hade jag åtminstone fått lånet hade det ju funkat.
Lånet sägs vara väldigt fördelaktigt. Hade man fått fortsätta gå på lån lär det resultera i fler överliggare som degar sej igenom decennierna via skitkurser. Sen när de är till slut inte får några studiemedel längre står de med en gigantisk studieskuld och en utbildning värd bajs. Nuvarande system rensar sej själv till viss del.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
newstead skrev:
det är ju inte frågan om att betala eller spara när man jobbar! tvärtom så om en student jobbar så betalar han/hon skatt och drar alltså in pengar till staten.

Frågan är hur det bidrag du vill ha skall finansieras, det torde vara glasklart för varenda löntagare i detta land.
 

Rosell

Toooourer
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2016 BMW R1200GS ADV, 2014 BMW F800GS ADV
Min erfarenhet är faktiskt att pengarna går till sprit och annat onödigt att döma av kompisar. Tycker att därmed är ganska onödigt med en höjning! Alla jävla bidrag hit och dit....

Men men man tackar och tar emot.... :tummenupp
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Markus skrev:
Frågan är hur det bidrag du vill ha skall finansieras, det torde vara glasklart för varenda löntagare i detta land.
Jag vet inte hur stort bidraget är idag men runt 2000:- i månaden nånstans. För enkelhetens skull så säger vi (jag)att det är det. Nu kommer två räkneexempel:

Exempel 1:
Om man då har 2000:- i månaden i bidrag men inte jobbar så kostar det staten (dvs dig, mig och alla andra skattebetalare) 2000:- varje månad (plus lite i administration). Och man får väl bidrag för 9 månader va? Då blir totalkostnaden för ett år 18.000:- plus administrationskostnaden. Det är du med på eller?

Exempel 2:
Om man skulle jobba och tjäna i genomsnitt 10.000:- i månaden (bara som exempel för att det är lätta siffror att räkna med) så blir det 120.000:- på ett år. Om man fortfarande skulle få ha fullt bidrag så skulle det innebära att man fortfarande kostar staten 2000:- varje månad (fortfarande plus lite i administration), alltså varken mer eller mindre än tidigare, men man har då betalat i runda slängar 40.000:- i skatt under det året. Alltså har man kostat samma 18.000:- (för tydlighetens skull talar jag om att det även här är plus administrationskostnader) men man har då även betalat in 40.000:- i skatt. Det innebär att man i Exempel 2 har kostat 18.000:- - 40.000:- vilket är -22.000:-, dvs staten har fått ett överskott på personen ifråga.


Så, har vi rett ut det här nu? :)

Det kanske är lika bra att tillägga att jag INTE är student själv.


@edit: Ytterligare tillägg. Det var alltså inte en höjning av bidraget som jag var för utan det var en höjning av fribeloppet. Borde ha framgått i mitt tidigare inlägg men om det inte gjorde det så vore det fan om det inte gör det nu. :tummenupp

@edit nummer 2: Jag kan även tänka mig en variant där endast bidraget sänks om man överstiger fribeloppet men att man fortfarande kan ha möjlighet att låna fullt belopp om man vill.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
newstead skrev:
Så, har vi rett ut det här nu? :)

Anställningen, den kan man väl erhålla även utan bidrag? I så fall är bortfallet fortfarande 18.000.

Men naturligtvis är det bättre med det exempel du ger jämfört med att inte jobba alls, men frågan var ju hur du tyckte man skulle finansiera höjda bidrag. Hur du än vrider och vänder på det så är det en kostnad.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Markus skrev:
Anställningen, den kan man väl erhålla även utan bidrag? I så fall är bortfallet fortfarande 18.000.

Men naturligtvis är det bättre med det exempel du ger jämfört med att inte jobba alls, men frågan var ju hur du tyckte man skulle finansiera höjda bidrag. Hur du än vrider och vänder på det så är det en kostnad.
Vadå det är ju bara att höja skatten, om det här fortsätter så tror jag sverige blir det enda land som kommer betala över 100% skatt, man far på jobbet och den 25:e kommer fogden hem till dig och hämtar en soffa, en mikrovågsugn eller en brödrost eller nånting beroende på om hur mycket du jobbat. Förutom om du varit sjuk då förståss, då får du ju pengar.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
Vem vill inte ha mer? Alla vill ha mer, så är det.

Frågan är vem som ska betala eller var man ska spara:
Vad tycker du om det?


Grejen är den att alla har olika utgifter beroende på vart dom studerar och vad dom studerar. Om det skulle finnas ett system som på något sätt såg till att kurslitteratur, boende, busskort, mat, osv. hade alltid samma summa, så skulle det system vara bra som är idag. Då skulle det vara rättvist och alla skulle klara sig på dom pengar dem fick varje månad.
Nu ser det dock inte ut så.

Jag personligen tror att om man bara skulle utesluta juni, juli, aug ur detta maxbelopp så skulle det vara rätt bra ändå idag. Då skulle man kunna jobba på sommaren, vilket man måste eftersom man har samma utgifter på sommaren som f.ö. och ändå kunna knäcka lite extra så att man inte behövde snåla så in i bomben jämt.

Det handlar ju inte om att man ska tjäna oerhörda summor och samtidigt lyfta bidrag. Det handlar om att kunna kanske få ut 8000-9000 spänn för dom flesta, för det är rätt lagom vad man hinner jobba under studierna.
Det funkar dock inte eftersom det skulle bli mellan 7500 och 15000 spänn för mkt varje höst.

Det konstigaste av allt, och det som förmodligen hindrar dom flesta att jobba extra är att även lånet sänks om du jobbar extra. Dom har alltså bestämt att 7000:- i månaden är allt man ska ha som student oavsett om du jobbar eller ej. Enda fördelen är att om du jobbar så har du inte så mkt lån som annars, men du tjänar inget på det under studietiden.

Glöm nu inte att jag absolut inte vill ha ett system där man kan tjäna en jefla massa pengar och samtidigt lyfta bidrag, men en smärre justering skulle vara på sin plats.

Detta system bidrar till svartjobb, och då kommer inte ens dom futtiga kronorna in till staten.


Edit: Systemet med dom summor vi har som tak idag fungerade säkert väl under slutet på 80 talet och början av 90, men nu behöver dom en översyn.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
juha01 skrev:
Det konstigaste av allt, och det som förmodligen hindrar dom flesta att jobba extra är att även lånet sänks om du jobbar extra.

Varför är det så konstigt, lånet är också en form av bidrag. Något studenter sållan låtsas förstå för övrigt.

Om man tycker det är för dyrt på sin studieort kan man byta eller sluta studera.

Jag tycker det är sanslöst att det kan klagas och gnällas så mycket med tanke på hur attraktivt det är att studera i sverige (för attraktivt tydligen då fler och fler akademiker går arbetslösa).

Sluta gnäll, studera på, sök jobb, betala tillbaks. :fakta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
juha01 skrev:
Nu får du precisera.

Gå in på SEB och be om ett lån till de villkor som CSN erbjuder. Försök hinna ut innan polisen kommer för att alla i personalen skrattat ihjäl sig. :tummenupp

Som sagt:
Något studenter sållan låtsas förstå för övrigt.

;)
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
Gå in på SEB och be om ett lån till de villkor som CSN erbjuder. Försök hinna ut innan polisen kommer för att alla i personalen skrattat ihjäl sig. :tummenupp

Som sagt:
Något studenter sållan låtsas förstå för övrigt.

;)


Japp, det har jag förstått att det bra villkor. Men hur man än vänder på det så kommer jag att pröjsa in varenda krona av mitt lån. Grejen med detta lån är väl också att dom ska få in pengarna så småningom genom fler som jobbar och fler som tjänar mer pegar än innan studierna, så att se det som ett bidrag gör jag det inte.

Det verkar så lätt alltid i din värld. "Flytta till en annan ort om det är för dyrt" när det samtidigt gnälls på trängselskatter.

Vi skiter i pajkastning och petitesser för en stund och kollar på problemet.

Jag är beredd utan problem att avskaffa hela bidraget och öka lånet med motsvarande om det nu ska gås långt, bara för att visa mitt tycke till bidrag. Huvudsaken är att man kan ha pengar så att man klarar sig under studietiden, men systemet vill inte det idag.

Edit: Kan tillägga att jag varit berättigad till bostadsbidrag under min studietid, men har inte velat ta emot detta då jag helst vill klara mig på egen hand. Om nu detta gör mig till en bättre människa...
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
juha01 skrev:
Det verkar så lätt alltid i din värld. "Flytta till en annan ort om det är för dyrt" när det samtidigt gnälls på trängselskatter.

Det är inte samma sak. :gnissla


juha01 skrev:
.
Jag är beredd utan problem att avskaffa hela bidraget och öka lånet med motsvarande om det nu ska gås långt, bara för att visa mitt tycke till bidrag.

En bra idé, vore kul att se motargumenten.

Beträffande CSN-lån:
Naturligtvis är det ett bidrag! Det är inte marknadsmässigt och det är subventionerat - någonstans uppstår då en kostnad eller ett inkomstbortfall och det är det allmänna som står för det och studenterna som tjänar på det = bidrag.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
En bra idé, vore kul att se motargumenten.

Beträffande CSN-lån:
Naturligtvis är det ett bidrag! Det är inte marknadsmässigt och det är subventionerat - någonstans uppstår då en kostnad eller ett inkomstbortfall och det är det allmänna som står för det och studenterna som tjänar på det = bidrag.

Sedär ja! Nu är vi en bit på väg!


Lånet. Jag tror att om inte lånet såg ut som det gör så skulle vi inte ha nobelpristagare i medicin, och hög kompetens på många andra områden. Se bara på den bransch som jag har lite kläm på. Vi har en enorm kompetens vad det gäller forskning inom medicinen och dom operationer och insatser som görs.
Samma gäller nog KTH och Chalmers.

Alltså ser jag det som att det blir en "investering" för staten. Fast det är klart, läser man grekisk historia 240 veckor så lär man väl aldrig bistå med nån ekonomisk kompetens, men det är nog en minoritet.

Om inte vi hade detta lån med dom förutsättningar som det är idag, så skulle färre av dom "fattiga" börja studera, och dom som hade föräldrar med bra ekonomi skulle göra det. = Ökad segregation.


Nu har inte jag hundra koll på vad det är som skiljer lånen åt, men personligen har jag tänkt att pynta bort mina 160k på en 5-6 år, så den enorma tiden man får på sig kommer jag inte att använda.

Det enda jag vet är att man inte får dra bort räntan i deklarationen och att man lånar ett blancolån utan säkerhet.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
juha01 skrev:
Edit: Kan tillägga att jag varit berättigad till bostadsbidrag under min studietid, men har inte velat ta emot detta då jag helst vill klara mig på egen hand. Om nu detta gör mig till en bättre människa...

Nej, du är bara unik. Tror bidragssamhället överlag har gått överstyr. Oavsett om vi pratar bostadsbidrag eller något annat bidrag ser majoriteten bidraget som en självklarhet idag. Om alla hade inställningen att försöka undvika bidrag och försöka stå på egna ben skulle vi kanske kunna stoppa den gigantiska bidrags-snöbollen som rullat alltför länge nu. Lite OT blev det kanske.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
juha01 skrev:
Ökad segregation.

Jag vet också varför staten erbjuder bidrag och bidragslån (;)) men det var väl inte det som disuterades.
Försök inte med mig med den där metoden, det var jag som införde den:
Så snart man börjar närma sig konsensus så slänger man in nytt tvisteämne, bara för att hålla brasan vid liv. :lol
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Markus skrev:
...men frågan var ju hur du tyckte man skulle finansiera höjda bidrag...
frågan kan omöjligt ha varit hur JAG tycker att man ska finansiera höjda BIDRAG då jag inte nån gång i tråden sagt mig vara för en höjning av dessa. Hade DU läst mina inlägg ordentligt (inlägg som du för övrigt har svarat på) så hade du sett att det var en höjning av fribeloppet som jag var FÖR. Inget annat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
newstead skrev:
frågan kan omöjligt ha varit hur JAG tycker att man ska finansiera höjda BIDRAG då jag inte nån gång i tråden sagt mig vara för en höjning av dessa. Hade DU läst mina inlägg ordentligt (inlägg som du för övrigt har svarat på) så hade du sett att det var en höjning av fribeloppet som jag var FÖR. Inget annat.

Ursäkta min slarvighet. :pannkyss
Men hur ska man finansiera en höjning av fribeloppet då? För du förstår väl att det blir ett intäktsbortfall utav det?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top