Höj studiebidraget!

Paradoxy

Guest
H4 skrev:


Barnbidraget brukar föräldrarna oftast behålla för att betala mat, kläder och allt annat som ett barn behöver.

Studiebidraget brukar ungdomar oftast få själva, och köpa kläder och sånt för.


Eftersom dina föräldrar hade så låg inkomst kanske dom borde få studiebidraget? Och om du behöver kläder kan dom köpa dom istället =)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Paradoxy skrev:
Barnbidraget brukar föräldrarna oftast behålla för att betala mat, kläder och allt annat som ett barn behöver.

Studiebidraget brukar ungdomar oftast få själva, och köpa kläder och sånt för.


Eftersom dina föräldrar hade så låg inkomst kanske dom borde få studiebidraget? Och om du behöver kläder kan dom köpa dom istället =)

Som sagt så tar morsan några hundralappar i månaden när det behövs.
 

Jonathan

Guest
Ganska enkelt egentligen.. Frihet under ansvar!

Får man hela barn/studiebidraget så får man använda det till vad man vill tycker jag. Visst kan man supa bort hela skiten, men då ska man inte komma och klaga heller.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Ja ja jo jo. Iaf, för många som pluggar på universitet räcker inte pengarna, även om det tydligen finns folk som tycker knappt 7000 i månaden är mer än nog :va
Enklast vore att höja gränsen för vad man får låna samt att inte sänka lånegränsen för dem som jobbar extra.
 

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sodertalje
Hoj
Honda
General E skrev:
Ja ja jo jo. Iaf, för många som pluggar på universitet räcker inte pengarna, även om det tydligen finns folk som tycker knappt 7000 i månaden är mer än nog :va
Enklast vore att höja gränsen för vad man får låna samt att inte sänka lånegränsen för dem som jobbar extra.

Word :tummenupp
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
General E skrev:
Enklast vore att höja gränsen för vad man får låna samt att inte sänka lånegränsen för dem som jobbar extra.

Dubbla fribeloppet som man får tjäna per år! Minst.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chris Ash skrev:
Varför ska folk som redan har pengar få bidrag?

Det klassiska smygsossetänket, "bidrag är skitdåligt, om inte jag själv får dem".


Varför ska folk jobba extra om de endå inte får ut något extra för det?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zee skrev:
Varför ska folk jobba extra om de endå inte får ut något extra för det?

Varför ska folk jobba om de ändå kan sitta på arslet och lyfta a-kassa/socialbidrag?

Som sagt jag är inget fan av det generella bidragssystemet och dagens situation är inte idealisk på nåt sätt. Det bästa hade såklart varit om det slopades helt.

Jag ser inte poängen med att betala ut bidrag till folk som drar in 100 000 om året på extrajobb. Det har gått inflation i hela bidragsidén i Sverige tyvärr.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chris Ash skrev:
Varför ska folk jobba om de ändå kan sitta på arslet och lyfta a-kassa/socialbidrag?

Detta är en helt annan sak. Jag tror att folk (normala) vill arbeta oavsett om de klarar sig på akassa/bidrag. Nu handlar ju inte denna tråden om detta.


Chris Ash skrev:
Som sagt jag är inget fan av det generella bidragssystemet och dagens situation är inte idealisk på nåt sätt. Det bästa hade såklart varit om det slopades helt.

Jag ser inte poängen med att betala ut bidrag till folk som drar in 100 000 om året på extrajobb. Det har gått inflation i hela bidragsidén i Sverige tyvärr.


Hur vanligt är det att studenter drar in 100 papp extra om man är student? Dessutom, om en student vill jobba extra för att ha råd med bil, MC eller ngt annat varför ska studenten inte få det? Ska man tvinga folk att använda pengarna till hyran alltid? För isf lönar det ju sig inte att jobba extra.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zee skrev:
Detta är en helt annan sak. Jag tror att folk (normala) vill arbeta oavsett om de klarar sig på akassa/bidrag. Nu handlar ju inte denna tråden om detta.

Hehe precis, det är skillnad på bidrag beroende på om jag själv får dem eller ej, givetvis.




Zee skrev:
Hur vanligt är det att studenter drar in 100 papp extra om man är student? Dessutom, om en student vill jobba extra för att ha råd med bil, MC eller ngt annat varför ska studenten inte få det? Ska man tvinga folk att använda pengarna till hyran alltid? För isf lönar det ju sig inte att jobba extra.

Vet inte, det förekommer dock bland folk jag känner.

Visst ska han få det, men då behövs ju heller inga bidrag, enkelt.

Jag har absolut inget emot idén med att de som arbetar och betalar skatt betalar skolgång ända upp på universitet/högskola för alla, eller betalar bidrag till de som annars inte skulle klara sin skolgång. Att de ska betala till folk som genom extrajob redan har råd med MC, sprit och hemmabio ser jag inte som lika självklart.

Bidragspengarna är mer värda innan de har gått igenom det administrativa systemet, och för dessa skulle en skattereduktion vara bättre. Anser jag.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
En student som har en årsinkomst på 100 000 får då en genomsnittlig månadslön på ca 8300 kronor. Efter skatt blir det 5800 kronor kvar.

är det mycket pengar?
är det bättre att studenterna tar LÅN istället för att jobba?
är det meningen att slutsumman ska vara ungefär den samma, oavsett om man tar lån eller väljer att jobba istället?
varför kan man aldrig i dethär landet premiera dom som är duktiga?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
anja skrev:
varför kan man aldrig i dethär landet premiera dom som är duktiga?


För vi tycker inte om dom. Fi fan.

Alla ska tjäna lika dåligt. Ingen ska få ha ngt jag själv inte kan få. Folk får gärna utbilda sig i 5 år, men när de kommer ut ska de fan inte tjäna in pengarna de förlorad i inkomst under de 5 åren. Jag saknar Sovjet.










Edit: :rolleyes:
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Zee skrev:
Detta är en helt annan sak. Jag tror att folk (normala) vill arbeta oavsett om de klarar sig på akassa/bidrag. Nu handlar ju inte denna tråden om detta.
Jag vill inte jobba om jag klarar mig på akassa/bidrag. Iallafall om man skulle slippa arbetsförmedlingen.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
honkiie skrev:
Jag vill inte jobba om jag klarar mig på akassa/bidrag. Iallafall om man skulle slippa arbetsförmedlingen.

Shit hur vågar du visa dig på sporthoj med den inställningen? :tomten
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
honkiie skrev:
Jag vill inte jobba om jag klarar mig på akassa/bidrag. Iallafall om man skulle slippa arbetsförmedlingen.
Hur definierar du klara dig? Leva precis på existensminimum eller en bit över så du har råd med nöjen och dylikt också?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
anja skrev:
En student som har en årsinkomst på 100 000 får då en genomsnittlig månadslön på ca 8300 kronor. Efter skatt blir det 5800 kronor kvar.

är det mycket pengar?
är det bättre att studenterna tar LÅN istället för att jobba?
är det meningen att slutsumman ska vara ungefär den samma, oavsett om man tar lån eller väljer att jobba istället?
varför kan man aldrig i dethär landet premiera dom som är duktiga?
:fakta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top