Höj studiebidraget!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
hållundan skrev:
Edit: Goddammit' maddafakkin' Korvgubben är som en vessla.

aj Knöw! Aj Äm VerrY Sneaky Sir!

Läser man två 20p-kurser per år så får man ju tjäna nästan 100.000 på ett år.. Man ska ha ett jäkligt välbetalt jobb om man ska hinna med det trots heltidsstudier som trots allt skamotsvara en heltidstjänst..

...däremot har jag iofs inget emot att fribeloppet höjs.. Jag ser ingen direkt anledning till att ha det kvar över huvud taget..

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
Läser man två 20p-kurser per år så får man ju tjäna nästan 100.000 på ett år.. Man ska ha ett jäkligt välbetalt jobb om man ska hinna med det trots heltidsstudier som trots allt skamotsvara en heltidstjänst..
Jobba en sommar (+ lite andra strötider) på kullageriet eller någon annan välbetald industri. Mycket obekväm äcklig arbetstid + lite tillägg för anställningstid + betalda kompetenssteg. Jag klagar inte över att lönen är bra, absolut inte. Men som sagt, det är INGA problem (iallafall för mig) att komma över fribeloppsgränsen som finns.

Pluggar heltid 20p/termin och jobbar extra så mycket jag kan/får/orkar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
hållundan skrev:
Pluggar heltid 20p/termin och jobbar extra så mycket jag kan/får/orkar.

Du har inte funderat på att skaffa dig ett liv istället?
:va

Det är ambitiöst.. Själv kändes det aldrig som jag hade tid till extrajobb när jag pluggade.(jobbade självklart på sommaren)...

Däremot klarade jag mig rätt bra.. Bodde billigt (1600:) och delade matbudget med en till så...

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
korvgubbe skrev:
aj Knöw! Aj Äm VerrY Sneaky Sir!

...däremot har jag iofs inget emot att fribeloppet höjs.. Jag ser ingen direkt anledning till att ha det kvar över huvud taget..

Jag tjänade ca 120' kr förra året, då har jag en grundlön på ca 18' så visst kan man hinna med det. Jag läser förövrigt till civilingenjör(40p/år).

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
Du har inte funderat på att skaffa dig ett liv istället?
:va

Det är ambitiöst.. Själv kändes det aldrig som jag hade tid till extrajobb när jag pluggade.(jobbade självklart på sommaren)...

Däremot klarade jag mig rätt bra.. Bodde billigt (1600:) och delade matbudget med en till så...
Det hade suttit fint att skaffa ett liv faktiskt. Börjar se ljuset i tunneln, färdig utvecklingsingenjör till sommaren, vilket förhoppningsvis genererar en annan livsstil.

Det som stör mig som sagt är dock min höga hyra på ~3300kr / 28,8 kvadrat.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
hållundan skrev:
Det hade suttit fint att skaffa ett liv faktiskt. Börjar se ljuset i tunneln, färdig utvecklingsingenjör till sommaren, vilket förhoppningsvis genererar en annan livsstil.

Jag delade på 43 kvm med en till och hyran var 3300/2 så det blev inte så farligt.. Annars hade jag inte haft en suck,...
Det gick bra att klara sig då eftersom jag aldrig jobbat innan och kom direkt från lumpen med 40kr om dagen...

Däremot är jag sugen på att plugga igen men har jag ju svårt nog att leva på den lön jag har nu.... Så att leva på studiebidrag igen lär inte bli aktuellt tyvärr.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
prulle skrev:
Lite svårt efter som min skola ger mig 30 kr i mat bidrag som jag bara kan plocka ut på visa resturanger/pizzerior sen får man lägga till dom resterande 25 spännen själv. :kocko Desutom så är jag redan efter 1 vecka förbannat trött på pizza.

När sossarna gjorde så man inte fick betala för skola / skolmat fick vi inte äta i matsalen längre (eknomiska skäl för skolan). Jag fick alltså gå ut varje dag å käka i sthlm. Till det gick ungefär 1000 kr i månaden då varje lunch kostar ca 40-70kr. Ingen matersättning från skolan, så sluta klaga å skaffa ett jobb.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
korvgubbe skrev:
Va?! Enligt skollagen är kommunerna SKYLDIGA att erbjuda eleverna KOSTNADSFRI skollunch!

Så var det inte för mig när jag gick i skolan. Det dom kunde göra var att dom satte upp en kassa i matsalen så det blev som en "resturang". Men det gick inte grannskolan med på (där vi åt).

Svinigt förbannat värre... men så var det!

Kanske ska tillägga att det var en friskola.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
BlueNote skrev:
Kanske ska tillägga att det var en friskola.

Ah.. då är det kanske en annan sak... Såg f.ö. att det bara gäller t.o.m 9:e klass så på gymnasiet kan man bli tvungen att betala för sig...

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
hållundan skrev:

Förhoppningsvis hittar du jobb.

Snackat med en del civilingenjörer och dessa påstår att det är lite svårt att hitta jobb. Många lärare i min skola har gått ut civilingenjör linjen på Chalmers och inte lyckats hitta ett jobb. Hur ligger det till egentligen?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
korvgubbe skrev:
Ah.. då är det kanske en annan sak... Såg f.ö. att det bara gäller t.o.m 9:e klass så på gymnasiet kan man bli tvungen att betala för sig...

Yes, så är det nog. Sög fetröv när man hade bidrag på 950kr. Men det gick runt ändå.

Rövsossarna sade såhär. "Vårt nya system är superduper, den beräknar vad varje elev kostar i sitt program där dom kommer ifrån, dvs i norrland kostar det 70 000 för naturprogrammet, å i sthlm 90 000" (högre hyrer etc). Går eleven som är skriven i norrland i skolan i sthlm får skolan dom pengarna som är beräknade för norrlands-skolan.

Skolan jag gick i var väldigt eftertraktad, man flyttade alltså till Sthlm för att gå i skolan. När man då fick 70 000 för en elev från norrland, så blev skolan "undernärd" av inkomster. Skolan har normalt elever från 50 olika kommuner i landet, så det är alltså inte bara 1 elev vi pratar om!

Så om det fattas i snitt 20 000 per elev så blir det knas i budgeten!

GO HARD GO HOME SOSSE****!!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
goodfella skrev:
Skifttillägg och 100% Ob is "da Shit" :wiggle

Dessutom pröjsar mitt jobb(AstraZeneca) mina böcker :jäs

Fan vad glassigt! :peta

nåja.. nu är jag iaf ute på marknaden och tjänar min pengar.. Även om jag aldrig tjänar så mycket att jag har råd att leva som jag gör.,..

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
H4 skrev:
Förhoppningsvis hittar du jobb.

Snackat med en del civilingenjörer och dessa påstår att det är lite svårt att hitta jobb. Många lärare i min skola har gått ut civilingenjör linjen på Chalmers och inte lyckats hitta ett jobb. Hur ligger det till egentligen?
Äh, man kan väl (och bör väl) inte räkna med guldjobbet direkt efter examen. Men, jag är optimistisk. Jag har ju min anställning på SKF (är mao inte speciellt orolig) det blir väl (i första fall) att avancera inom koncernen.

goodfella skrev:
Dessutom pröjsar mitt jobb(AstraZeneca) mina böcker :jäs
SKF betalar mina, it roxx.

Edit: H4, var pluggar du?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
hållundan skrev:
Äh, man kan väl (och bör väl) inte räkna med guldjobbet direkt efter examen. Men, jag är optimistisk. Jag har ju min anställning på SKF (är mao inte speciellt orolig) det blir väl (i första fall) att avancera inom koncernen.

SKF betalar mina, it roxx.

Edit: H4, var pluggar du?

Pluggar på polhemsgymnasiet just nu. Läser naturvetarlinjen. Jag hade SKF's tekniska gymnasium som tredjeval.

Vart pluggade du?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
hållundan skrev:

Fast det e iofs varmhyra inkl 100 megabärs breitband. Så du bor i en hörnlgh? Gjorde jag också i 4 år. 1:a vån. Zlatan vad jobbigt det var med endast 4 väggar efter 4 år. Har du sett The Jacket med Adrian Brodian? :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln