Höj studiebidraget!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Zee skrev:
Fast det e iofs varmhyra inkl 100 megabärs breitband. Så du bor i en hörnlgh? Gjorde jag också i 4 år. 1:a vån. Zlatan vad jobbigt det var med endast 4 väggar efter 4 år. Har du sett The Jacket med Adrian Brodian? :D
Njet, är inte med bredband (längre)... Dock är det varmhyra, det är sant.

Näij, den filmen har jag inte sett. Bra eller?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Bidraget behöver inte höjas. Det är otroligt vad mycket studielån + bidrag räcker till! Jag har pengar över varje månad och då är jag ändå inte den som tackar nej till en fest. Sen tillkommer det man jobbar in på loven vilket man kan bränna direkt på nöjen. Hade jag bara haft ambitionen hade jag nog klarat mej helt och hållet på arbetsinkomsterna.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nu ska jag berätta hur det är:

H4 ska inte ha en spänn till. Han äger en hoj som han skulle kunna få ut 24 studiebidrag för. Alltså INTE i behov av bidrag.
Inte heller dom som har föräldrar vars inkomst överstiger en mille/hushåll om året. Bidragen ska ges till dom som behöver pegarna och dom som FÖRSÖKER att ordna upp sina liv. Man måste komma ihåg att ett bidrag får man för att man inte klarar sig annars. Inte för att man ska ha en rättighet att åka hoj på andra skattebetalares bekostnad..

Att studierna är gratis i sverige och att vi får bidrag +att vi får låna pengar av staten utan någon säkerhet är kanon! Därmed har alla samma möjlighet rent ekonomiskt att skaffa sig en bra utbildning om man vill. Förhoppningsvis så läser folk annat än etno-dans för sina studiepengar och kommer därmed att betala in sin skolgång förr eller senare genom att betala mer i skatt tack vare en ökad inkomst, samt att hoja ett lands kompetens och utveckling i viss mån.

Man klarar sig ok på sitt bidrag och lån, men om man ska kunna roa sig så lär man nog jobba extra. Det hinner man, och dom som inte hinner har heller ingen tid att kröka..

För mig är det helt obegripligt hur man kan ha en hoj medans man studerar.. Sparade pengar, jobb och en jäkla prioritering antar jag.

Det är bra att inte bidraget är högre än det är idag. Eller säg så här istället: Om alla i det här landet skulle vara ärliga och lojala så skulle man kunna ha allt som bidrag. Nu är inte fallet så utan om man skulle få 7000:- i bidrag varje månad så skulle antalet studenter skjuta i höjden tack vare folk som inte vill jobba skulle söka sig dit.

Vet inte vems idé detta lån/bidrag systemet är, men det är ett bra system ändå!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
juha01 skrev:
Nu ska jag berätta hur det är:

H4 ska inte ha en spänn till. Han äger en hoj som han skulle kunna få ut 24 studiebidrag för. Alltså INTE i behov av bidrag.
Inte heller dom som har föräldrar vars inkomst överstiger en mille/hushåll om året. Bidragen ska ges till dom som behöver pegarna och dom som FÖRSÖKER att ordna upp sina liv. Man måste komma ihåg att ett bidrag får man för att man inte klarar sig annars. Inte för att man ska ha en rättighet att åka hoj på andra skattebetalares bekostnad..

Att studierna är gratis i sverige och att vi får bidrag +att vi får låna pengar av staten utan någon säkerhet är kanon! Därmed har alla samma möjlighet rent ekonomiskt att skaffa sig en bra utbildning om man vill. Förhoppningsvis så läser folk annat än etno-dans för sina studiepengar och kommer därmed att betala in sin skolgång förr eller senare genom att betala mer i skatt tack vare en ökad inkomst, samt att hoja ett lands kompetens och utveckling i viss mån.

Man klarar sig ok på sitt bidrag och lån, men om man ska kunna roa sig så lär man nog jobba extra. Det hinner man, och dom som inte hinner har heller ingen tid att kröka..

För mig är det helt obegripligt hur man kan ha en hoj medans man studerar.. Sparade pengar, jobb och en jäkla prioritering antar jag.

Det är bra att inte bidraget är högre än det är idag. Eller säg så här istället: Om alla i det här landet skulle vara ärliga och lojala så skulle man kunna ha allt som bidrag. Nu är inte fallet så utan om man skulle få 7000:- i bidrag varje månad så skulle antalet studenter skjuta i höjden tack vare folk som inte vill jobba skulle söka sig dit.

Vet inte vems idé detta lån/bidrag systemet är, men det är ett bra system ändå!

Hojen köpte pappa.

Båda har låga löner, tillsammans cirka 20k efter skatt och skit.

Jag får inte pengar till något. Hojen var ett undantag. Säljer jag hojen får jag nog inte pengarna.

EDIT: Jag har alltså 950 kr / månad att röra mig med, och då lånar morsan några hundralappar också.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Studiebidraget för gymnasister är väl ok. Ser inte varför det ska vara högre, de flesta bor ju dessutom hemma. Bor man på annan ort kan de ju vara lite kinkigt förstås, men det går om man håller inne med pizzorna och så.

Bidraget på universitet/högskola borde väl kunna vara högre, med tanke på att det är ett enda stort vuxendagis för arbetslösa. Ser inte varför det ska vara lägre än en medelhög arbetslöshetsersättning i dessa fall.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
hållundan skrev:
Njet, är inte med bredband (längre)... Dock är det varmhyra, det är sant.

Näij, den filmen har jag inte sett. Bra eller?


Nej va fan, har HFAB snålat in på bredbandskostnaden. :kocko



The Jacket är sådär...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Bo_jahn skrev:
.

Bidraget på universitet/högskola borde väl kunna vara högre, med tanke på att det är ett enda stort vuxendagis för arbetslösa. Ser inte varför det ska vara lägre än en medelhög arbetslöshetsersättning i dessa fall.

Höjer man det så blir det ju bara värre, med 0 kr i bidrag skulle man slippa alla semesterpluggare, sen är ju frågan om man vill ta de negativa konsekvenserna.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Zee skrev:
Nej va fan, har HFAB snålat in på bredbandskostnaden. :kocko
Nja, det är ju skolan som inte tillhandahåller Internet i studentlägenheterna längre. HFAB har väl inte med saken att göra öht. Nu surfar jag på nåt Labs2 eller vad det heter. 160 spänn i månaden för 10/10 får väl ses som överkomligt, men ändå.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Chris Ash skrev:
Höjer man det så blir det ju bara värre, med 0 kr i bidrag skulle man slippa alla semesterpluggare, sen är ju frågan om man vill ta de negativa konsekvenserna.

Jag har inget emot de som ser universitetsutbildning som en utväg för att slippa vara arbetslösa, men man kan inte komma ifrån att folk uppmuntras till att påbörja studier inom t.ex. Etnodans som någon skrev ovan, från kommunernas/states sida.
Friserade arbetslöshetssiffror är bra arbetslöshetssiffror, men jag tror att en hel del människor tack vare denna övertalning överskattar sina arbetsmöjligheter efter dessa kurser. De blir vilseledda helt enkelt. Eller så lurar de sig själva, vad vet jag.

I vilket fall så går de där som en arbetsmarknadsåtgärd och bör därmed erhålla samma ersättning. För inte tusan får de tillbaka sina lånade studiemedel på lönen som etnodanslärare sedan.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
H4 skrev:
Hojen köpte pappa.

Båda har låga löner, tillsammans cirka 20k efter skatt och skit.

Jag får inte pengar till något. Hojen var ett undantag. Säljer jag hojen får jag nog inte pengarna.

EDIT: Jag har alltså 950 kr / månad att röra mig med, och då lånar morsan några hundralappar också.


Att din far köpt dig en hoj är en sak, men bidrag är ju egentligen tänkt till folk som gladerligen skulle ha en hoj som dom kunde sälja för att det annars skulle fattas pengar. Nu verkar inte tanken med studiebidraget vara just det utan ska pröjsas ut utan förbehåll till allsköns folk utan inkomstprövning... Det är inte bidrag enligt mig utan felriktad välgörenhet.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Bo_jahn skrev:
Jag har inget emot de som ser universitetsutbildning som en utväg för att slippa vara arbetslösa

Inte jag heller även om jag fick det att låta så.

Men rent principiellt är jag emot generella bidrag. Bidrag bör enligt mig gå till de som verkligen behöver det. Att ge studiebidrag och barnbidrag till rika personer tycker jag inte ger så mycket....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
H4 skrev:
Båda har låga löner, tillsammans cirka 20k efter skatt och skit.

Jag får inte pengar till något. Hojen var ett undantag. Säljer jag hojen får jag nog inte pengarna.

EDIT: Jag har alltså 950 kr / månad att röra mig med, och då lånar morsan några hundralappar också.
Jaha, eftersom dina föräldrar inte har råd att betala för dina nöjen så skall vi andra göra det? Klipp dig och skaffa ett jobb...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Bingo skrev:
Jaha, eftersom dina föräldrar inte har råd att betala för dina nöjen så skall vi andra göra det? Klipp dig och skaffa ett jobb...

Har jag sagt det? Jag ville bara försvara mig. Folk tror nämligen att jag kan sälja hojen och använda dem pengarna, men så är inte fallet.
 

Paradoxy

Guest
H4 skrev:
Har jag sagt det? Jag ville bara försvara mig. Folk tror nämligen att jag kan sälja hojen och använda dem pengarna, men så är inte fallet.


Skaffa ett jobb.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Paradoxy skrev:
Skaffa ett jobb.

Har jag sagt att inte kan klara mig utan mina 950 kronor? Nej. Förstår inte varför ni ska klaga då? En höjning på 100 kronor är jag självklart positiv till, men jag förväntar mig inte att få allt levererat som ni tror att jag vill. Vafan tror ni att jag pluggar för då?
 

Paradoxy

Guest
H4 skrev:
Har jag sagt att inte kan klara mig utan mina 950 kronor? Nej. Förstår inte varför ni ska klaga då? En höjning på 100 kronor är jag självklart positiv till, men jag förväntar mig inte att få allt levererat som ni tror att jag vill. Vafan tror ni att jag pluggar för då?


Du tror att du behöver pengarna mer än en barnfamilj.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top