Nu ska jag berätta hur det är:
H4 ska inte ha en spänn till. Han äger en hoj som han skulle kunna få ut 24 studiebidrag för. Alltså INTE i behov av bidrag.
Inte heller dom som har föräldrar vars inkomst överstiger en mille/hushåll om året. Bidragen ska ges till dom som behöver pegarna och dom som FÖRSÖKER att ordna upp sina liv. Man måste komma ihåg att ett bidrag får man för att man inte klarar sig annars. Inte för att man ska ha en rättighet att åka hoj på andra skattebetalares bekostnad..
Att studierna är gratis i sverige och att vi får bidrag +att vi får låna pengar av staten utan någon säkerhet är kanon! Därmed har alla samma möjlighet rent ekonomiskt att skaffa sig en bra utbildning om man vill. Förhoppningsvis så läser folk annat än etno-dans för sina studiepengar och kommer därmed att betala in sin skolgång förr eller senare genom att betala mer i skatt tack vare en ökad inkomst, samt att hoja ett lands kompetens och utveckling i viss mån.
Man klarar sig ok på sitt bidrag och lån, men om man ska kunna roa sig så lär man nog jobba extra. Det hinner man, och dom som inte hinner har heller ingen tid att kröka..
För mig är det helt obegripligt hur man kan ha en hoj medans man studerar.. Sparade pengar, jobb och en jäkla prioritering antar jag.
Det är bra att inte bidraget är högre än det är idag. Eller säg så här istället: Om alla i det här landet skulle vara ärliga och lojala så skulle man kunna ha allt som bidrag. Nu är inte fallet så utan om man skulle få 7000:- i bidrag varje månad så skulle antalet studenter skjuta i höjden tack vare folk som inte vill jobba skulle söka sig dit.
Vet inte vems idé detta lån/bidrag systemet är, men det är ett bra system ändå!